1
Vraag
2
Reacties
Teazy

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Uitschakelen Mediabox Next, maar niet de tv

Hallo Ziggo,

Op de afstandsbediening van de mediabox Horizon, zaten bovenop twee knoppen: een om de tv uit te schakelen en een om de mediabox uit te zetten.

Op de afstandsbediening van de mediabox Next zitten bovenaan wederom twee knoppen. Echter is nu de functionaliteit verandert: met de ene knop zet je zowel de mediabox als ook de tv uit, met de andere knop zet je enkel de tv uit.

Nu is het al merkwaardig dat er een knop op zit om enkel de tv uit te schakelen, zonder dat er een knop op zit om enkel de mediabox uit te schakelen. Waarom zou je alleen de tv uitschakelen en de mediabox aan laten staan?

En doordat deze knoppen zo functioneren, werkt de mediabox overige apparaten tegen, zoals bv. een ps4. Het probleem is namelijk dat als er tv is gekeken via de mediabox en daarna een ander apparaat wil worden weergeven op de tv, de mediabox dus moet worden uitgeschakeld. Hierdoor gaat dus ook de tv uit en eventueel ook de geluidsinstallatie. Dan moet dus de tv en geluidsinstallatie weer ingeschakeld worden, met de afstandsbedieningen van de tv en geluidsinstallatie zelf. Om dit een à twee keer te moeten doen is niet erg, wel wordt het erg irritant wanneer dit dagelijks meerdere keren per dag uitgevoerd dient te worden.

Mijn suggestie is om middels een software update de functionaliteit aan te passen van de knop waarmee enkel de tv uitgeschakeld wordt. Deze knop dient juist enkel de mediabox uit te schakelen!

Dan klopt alleen de tekst “tv” bij de desbetreffende knop op de afstandsbediening niet meer. Maargoed, liever dat dan hele tijd te moeten aan- en uitschakelen, toch?


Groet,

Teazy
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes

Één knop voor aan- en uitzetten
Wil je met één druk op de knop je mediabox, tv en geluidsysteem aanzetten? Of juist niet? Dat stel je nu zelf in.

  1. Druk op het ‘Huisje’ op de op de afstandsbediening
  2. Navigeer naar “Instellingen” en druk op ‘OK
  3. Selecteer het tabblad "Beeld en geluid
  4. Navigeer naar: “Eén knop voor aan- en uitzetten
  5. Druk op ‘OK’ om de functie aan of uit te zetten


Wanneer je nog vragen hierover hebt, zien we je graag in dit topic terug.

Bekijk in context

21 Reacties 21
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Dit heeft met de HDMI Cec te maken dat met 1 druk op de knop alles uit.

De melding is bekend en er zijn al diverse topic’s over de HDMI Cec, misschien even de zoekfunctie gebruiken.

Het probleem is bekend en de woorden van de Moderators zijn als volgt:
Het is niet bekend welke of wanneer deze update dit probleem wordt verholpen.

Belangrijkste is dat de Next werkt.
Teazy
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Dank voor de reactie.

Als ik zou weten dat dit hdmi cec heet, had ik dat wel gedaan. En misschien is dat voor jou het belangrijkste, maar voor mij zeker niet. Dit verpest de gehele ervaring voor mij met die mediabox next! Overigens is de knop om enkel de tv uit te schakelen ook onlogisch. De horizon mediabox blijft voorlopig nog even hier.

.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Sorry voor de gewone gebruiker is het inderdaad abracadabra taal mijn excuus hiervoor.

Gelukkig is het bekend en hopelijk wordt het snel verholpen.

Je kan ook een HDMI CeC Killer er tussen doen dan is het probleem opgelost.
Haander

Level 9
  • 344Posts
  • 7Oplossingen
  • 96Likes
Teazy Waarom moet de mediabox per sé uit als je iets anders weer wil geven op de tv? Of heeft de tv maar één HDMI ingang en wil je daarom de mediabox uit hebben?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Haander wrote:
Teazy Waarom moet de mediabox per sé uit als je iets anders weer wil geven op de tv? Of heeft de tv maar één HDMI ingang en wil je daarom de mediabox uit hebben?


Energiebesparing misschien? Ik mag hopen dat er meer dan 1 HDMI ingang aanwezig is, en anders kan een HDMI switch een optie zijn. Maar als het om het eerste gaat, dan kan Teazy beter de XL de deur uit doen...
Teazy
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Haander wrote:
Teazy Waarom moet de mediabox per sé uit als je iets anders weer wil geven op de tv? Of heeft de tv maar één HDMI ingang en wil je daarom de mediabox uit hebben?

Heb hdmi ingangen genoeg op mijn cinema set. Inderdaad wat Willem zegt, waarom aan laten staan als je er niks mee doet? En ook de knop om enkel de tv uit te zetten is onlogisch.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
"Nu is het al merkwaardig dat er een knop op zit om enkel de tv uit te schakelen, zonder dat er een knop op zit om enkel de mediabox uit te schakelen. Waarom zou je alleen de tv uitschakelen en de mediabox aan laten staan?"

Aangesloten op een audio versterker is het handig om de TV uit te zetten en de Next aan te laten staan voor de radio kanalen.

Dat het heel irritant is, ben ik geheel met je eens, er lijken in de toekomst meer mogelijkheden te komen, ik hoop dat je dan HDMI CEC uit kunt zetten in de Next.
Teazy
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Kennelijk zaten er ook geen gamers tussen de testers 😉
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Teazy wrote:
Kennelijk zaten er ook geen gamers tussen de testers 😉


Teazy Dat was ook niet nodig.
Bij een switch naar een ander opname device heb je hetzelfde probleem.
jcompagner

Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Be rt wrote:

Aangesloten op een audio versterker is het handig om de TV uit te zetten en de Next aan te laten staan voor de radio kanalen.

Dat het heel irritant is, ben ik geheel met je eens, er lijken in de toekomst meer mogelijkheden te komen, ik hoop dat je dan HDMI CEC uit kunt zetten in de Next.


Ehhh als ik op de knop van tv druk gaat alles uit ook mijn versterker behalve de Mediabox..
Dit is totaal niet logisch, waarom zou je dat nu willen.

Eigenlijk zou de tv knop alles moeten uit zetten (zeg maar aan/uit van alles) en de andere alleen de mediabox..

Het ding is ik wil eigenlijk wel dat HDMI cec blijft werken. Zodat ik wel geluid en andere dingen kan bedienen, ook als ik bv de media box aanzet mag hij alles aanzetten en op de juiste ingangen zetten das net handig..

Er is maar 1 probleem, dit moet je niet proberen te fixen met een enorme hamer, dat is een mogelijkheid om alleen de box uit te zetten. Ik heb nu eenmaal in mijn tv ook een cam kaart zitten en ik blijf mijn tv apps eerder direct gebruiken dan die op de Mediabox staan (bv Netflix,YouTube maar ook bv npo start wat de box niet heeft)
Johnny M

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
ik maak gebruik van de spraak functie. Het microfoontje zit tussen de aan/uit knoppen in.

De microfoon knop op de ab ingedrukt houden en wacht op het symbool op de tv verschijnt en zeg dan “uit” en laat de knop los.
Bij mij gaat de mediabox uit en de tv blijft aan.

Door weer op de rode aan/uit knop te drukken gaat de mediabox weer aan en de tv blijft aan.

groeten.
houter

Level 1
  • 93Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Wat ik doe, is het volgende. In de eerste instantie vind ik het geen probleem dat als je de Next box aanzet alles aan gaat. Omdat dat de mogelijk heden biedt om te schakelen tussen verschillende HMDI poorten. (let wel met je AB van je TV) Er is een probleempje om dit mogelijk te maken: Gebruik de HDMI CEC killer. Als je dit niet doet, is het niet mogelijk om te schakelen tussen verschillende bronnen op je TV. (Dit probleem is al gepasseerd in de Community)
Alles staan dan aan. Er is bijna geen enkele reden om de Mediabox next uit te willen zetten, als je naar een andere bron kijkt of luistert. (Het stroomverbruik is erg laag bij bij de Mediabox Next en bij andere apparatuur zal het ook wel mee vallen)
Grote voordeel is dat je via het schakelen tussen de bronnen op je TV alles tot je beschikking hebt. En nog een voordeel is dat alles uit gaat als je de Mediabox Next uitzet.
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes

Één knop voor aan- en uitzetten
Wil je met één druk op de knop je mediabox, tv en geluidsysteem aanzetten? Of juist niet? Dat stel je nu zelf in.

  1. Druk op het ‘Huisje’ op de op de afstandsbediening
  2. Navigeer naar “Instellingen” en druk op ‘OK
  3. Selecteer het tabblad "Beeld en geluid
  4. Navigeer naar: “Eén knop voor aan- en uitzetten
  5. Druk op ‘OK’ om de functie aan of uit te zetten


Wanneer je nog vragen hierover hebt, zien we je graag in dit topic terug.

qk

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Eén knop voor aan- en uitzetten

Ja, het werkt.

Wiard

Level 5
  • 55Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Ik luister veel naar de radio via de NEXT en heb een glasvezel kabeltje tussen de NEXT en mijn geluidsinstallatie aangebracht waardoor ik handig de TV helemaal kan uitschakelen met dat knopje op de NEXT-afstandsbediening. Dat spaart dagelijks veel energie dus.

Wiard

Level 5
  • 55Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Als je de Mediabox uit zou kunnen schakelen met een knopje op de afstandbediening dan werkt daarna de afstandsbediening van de NEXT Mediabox niet meer. Dat wil je natuurlijk ook niet. De Mediabox zou dan in de 'stand-by' stand moeten komen maar dan verbruikt hij toch nog wat stroom...

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19175Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@Wiard Super dat je de Mediabox Next ook veel gebruikt voor het luisteren van radio via glasvezelkabeltje naar je geluidsinstallatie. Ik begrijp uit je bericht dat het nu alleen soms misgaat op het moment dat je jouw TV uitschakelt, en daarmee ook de Next (en dus de audio). Dit is heel eenvoudig te voorkomen door alleen de tv uit te zetten met de witte stand-by knop links bovenop de afstandsbediening van de Next. Heb je dit al eens getest?

Wiard

Level 5
  • 55Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Ja zo werk ik al met het linker knopje. Maar anderen willen juist alleen de NEXT met een knopje in StandBy brengen bijvoorbeeld als ze een DVD of CD willen beluisteren. De NEXT trekt 9W en in StandBy <1W, dat scheelt! Heb zelf net een NEXT-mini besteld, die trekt maar 5W!

FGOD

Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Waarom is deze optie verwijderd? Want nu zit ik met precies hetzelfde probleem eigenlijk... Zodra er tv gekeken is en we iets anders willen doen zoals gamen worden mijn tv en receiver ook gelijk uit gezet omdat hij beide vanuit de next uit zet ipv alleen de next...

 

Best wel waardeloos als je het mij vraagt 😕

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic