Beeblebrox,
dat hangt ook mede af van het stroomverbruik van de gebruikte schijf. Ik zie wel dat men er een schijf van 1TB in zet, maar persoonlijk raad ik dat af. Niet altijd zal de Humax n.l. die schijf ook kunnen formatteren, en dan kun je dat wel vooraf laten doen door de PC, maar dat betekent dan dus dat deze ook niet correct word ingedeeld. Maar ook betekent het dat je de schijf ook later niet kan meer kan laten formatteren door de Humax, wat natuurlijk niet prettig werkt.
De nieuwere Humax 5400c, gebouwd op hetzelfde platform als de 5200c, werkt met een schijf van 1Tb en kan deze wel zelf formatteren.
Dat lukt soms dus ook wel met de 5200c, maar raadzaam is het dan een identieke schijf te plaatsen, welke alleen groter is dan 500Gb, welke standaard in de 5200c zit. Echter heeft het plaatsen van een grotere schijf ook zijn nadelen. Hoe meer erop kan, hoe meer je ook kan kwijtraken... Want gaat het een keer mis, is het overzetten van bestanden wellicht niet meer mogelijk.
Bij de juiste schijf kan de Humax 5200c deze zelf formatteren, wat gebeurt in Ext.3, en zal deze ook zelf indelen. Dat betekent dus dat je ook gewoon gebruik kan blijven maken van de Time shift functie, en er ruimte word gereserveerd voor kleine bestanden als video, foto's en muziek. Er zijn mensen die dan wel een grotere schijfruimte creëren met een grotere schijf, maar het dan zonder deze opties, dus ook de Time shift functie (moeten) doen. Dat zou ik zelf absoluut geen optie vinden.
Werk je echter al met FTP, zal je schijf nooit zo heel vollopen. Daarnaast is er nog de mogelijkheid een (geschikte) externe schijf te gebruiken. Daarop kun je met de 5050, 5200 en 5400 niet direct opnemen, maar je kan wel bestanden verplaatsen vanaf de interne naar de externe schijf, waarbij verplaatsen eigenlijk staat voor kopiëren. Je dient dan die schijf eigenlijk wel voor de Humax te blijven gebruiken. De 5200 en 5400 kunnen ook deze schijf zelf formatteren. De 5050 kan dat niet. Hier geld dus dat je de schijf zelf via de PC dient te formatteren in Ext.3. Let op: Deze schijven zijn niet (altijd) onderling uitwisselbaar tussen de verschillende Humax modellen. De WD Elements schijven werken doorgaans prima bij de Humax.