1
Vraag
2
Reageer en help mee
JoGo

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Uitgeklede versie Next

Na het bericht van Radar over de energieslurper Mediabox XL, besloot ik de stoute schoenen aan te trekken . Een gesprek met de dienstdoende helpdesk medewerker verraste mij enigszins.

Zonder verder navraag te doen stemde hij in met mijn verzoek om de XL te vervangen door de Next.

Ik zou hem binnenkort thuisgestuurd krijgen, wat inderdaad ook gebeurde.

Helemaal blij verving ik de XL door de Next en alles werkte perfect. Helaas miste ik de "audio uit" aansluiting die ik op de XL wél had. Deze gebruik ik om mijn audio installatie aan te sturen.

Toen ik op de Ziggo site keek, zag ik dat de Next die in mijn profiel stond wél de "audio uit" aansluiting had. En ook nog een Aan/uit schakelaar. En ook een + en - knopje aan de voorzijde. Die miste ik ook. Duidelijk dus dat er 2 soorten Next in omloop zijn.

 

Een paar dag geleden kreeg ik een sms van Ziggo om mijn oude XL terug te sturen. Maar ik had nog geen Retour doos ontvangen. Dus weer even een telefoontje.

Uitgelegd dat ik graag een retour doos wilde. Geen probleem, komt eraan.

"Verder nog vragen?" Ja, die heb ik en vertelde mijn ervaring met de Next. De jongeman aan de andere kant van de lijn zag kennelijk water branden, Hij was totaal niet op de hoogte dat er 2 soorten Next waren.

Bij navraag aan collega's kwam hij inderdaad tot dezelfde conclusie als ik: 2 soorten dus.

Dat was nog niet alles: hij liet zich ook ontvallen dat er per maand € 0,50 extra betaald moest worden voor de Next. Iets waarbij in het 1e gesprek niets over vermeld werd.

Toen ik zei dat, als ik dan toch extra moet betalen, ook graag de échte Next wilde hebben, zodat ik mij audio installatie weer kon aansluiten, zei de jongeman: "Dat gaat helaas niet. We mogen alleen omruilen als de Next die u nu heeft, kapot is."

Jammer dat Ziggo in dit geval niet zelf haar verantwoordelijkheid neemt, zodat klanten de media moeten opzoeken om hun ongenoegen kenbaar te maken.

Met dit bericht wil ik dan ook toekomstige XL - Next wisselaars op de hoogte brengen van mogelijke misverstanden.

Uitgelicht
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Reacties
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemorgen @JoGo en een warm welkom op de Community,

Goed dat je met deze vraag een topic bent gestart op de Community! Ik begrijp uit jouw verhaal dat je onlangs de overstap gemaakt hebt van de Ziggo Mediabox XL naar de Next. En nu mis je een aantal uitsluitmogelijheden op de Mediabox Next die je ontvangen hebt. Het klopt dat we op dit moment de Ziggo Mediabox Next (Humax) uitleveren. Deze Mediabox heeft geen mini-scart en audio aansluiting meer. Omdat er niet meer veel geluidsinstallatie zijn die op de mini-jack (3.5mm) aansluiting meer werken is deze aanslutiing o.a. komen te vervallen op de nieuwe Next variant. Er zijn nu steeds meer apparaten die via HDMI-ARC (CEC) of een optische aansluiting (optical out) werken Kun je anders d.m.v. een privebericht aan mij aangeven waar je qua aansluitingen op dit moment precies tegenaan loopt? Dan kijk ik graag wat we hierin voor jou kunnen betekenen. 

Hieronder heb ik een en overzicht gemaakt met de verschillen van de Mediabox Next V2 (Humax) ten opzichte van de Mediabox Next:
 

Humax Mediabox Next (t.o.v. Arris Mediabox Next)

  • Geen SCART- en  analoge AUDIO-aansluiting meer
  • De voeding zit aan de andere kant
  • Er zit geen blokje meer op de voedingskabel
  • Geen fysieke knoppen meer:
  • Geen Aan/Uit-knop aan de achterzijde
  • Geen kanaal + en - aan de voorzijde

Afstandsbediening

  • De nieuwe afstandsbediening is korter
  • De nieuwe afstandsbediening werkt op 2 x AAA batterijen in plaats van 4 x AAA
  • De nieuwe afstandsbediening heeft geen ‘find my remote’ meer
  • De Mediabox Next van Humax werkt alleen met de nieuwe afstandsbediening. Deze mediabox ondersteunt namelijk alleen verbinding via Bluetooth. Deze mogelijkheid zit niet in de Voice Remote (afstandsbediening) van Arris
  • De nieuwe afstandsbediening werkt wel met de mediabox van Arris
22 Reacties 22
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dit betreft hoogstwaarschijnlijk niet de Next die Arris voor Liberty Global( Ziggo) maakt maar de variant van Humax.

Het is verdere gewoon de 'echte' Next op wat significante verschillen na.

In dit artikel worden deze genoemd.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-levert-mediabox-next-20-aan-beperkt-aantal-klanten/

 

Zover ik weet is dit al een keer eerder voorbij gekomen.

 

 

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

Je krijgt inderdaad een ander abonnement(onderzoek plicht?) wat 50cent duurder is. Dat haal je qua verbruik er ruim uit. Daarnaast heb je in jou geval een omvormer nodig. B.v. Optische Toslink en Coaxiaal naar Stereo Tulp en 3,5mm Jack Omvormer - Zwart (kabeldirect.nl)

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@JoGo wat een gedoe. Ik wist niet dat er twee versies Next bestonden. 😳

Volgens mij heb je de verkeerde en/of onvolledige informatie ontvangen. Dit lijkt mij een typisch gevalletje dat moet worden rechtgezet. Een Ziggo moderator met ’Ziggo’ voor zijn/haar naam komen meestal binnen een werkdag (ma-vr) langs in elk topic.

 

Terzijde: als je geluidsinstallatie hebt met HDMI-poorten dan kun je daar ook de Next en TV mee verbinden, maar dat wist je natuurlijk al.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Maar inderdaad, dit soort onnodige onduidelijkheden zijn makkelijk te voorkomen, door gewoon 2 verschillende namen ( types )  te gebruiken ( b.v. de 'Next 1' en 'Next 2' ).

Maar blijkbaar is die menselijke logica ( handigheid ) voor Ziggo onbegrijpelijk, want er zijn o.a. ook 2 type wifi pods ( zeshoekig- en Deco pods ).

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Wim C.  schreef:

@JoGo wat een gedoe. Ik wist niet dat er twee versies Next bestonden. 😳

Volgens mij heb je de verkeerde en/of onvolledige informatie ontvangen. Dit lijkt mij een typisch gevalletje dat moet worden rechtgezet. Een Ziggo moderator met ’Ziggo’ voor zijn/haar naam komen meestal binnen een werkdag (ma-vr) langs in elk topic.

 

Terzijde: als je geluidsinstallatie hebt met HDMI-poorten dan kun je daar ook de Next en TV mee verbinden, maar dat wist je natuurlijk al.


Dat werkt alleen met een Audio/Video installatie, niet met elke geluidsinstallatie aangezien de Next slechts 1 HDMI uitgang heeft.

 

Een moderator zal hier niet veel aan kunnen veranderen vrees ik. 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@RoWi. Schreef: “Dat werkt alleen met een Audio/Video installatie, niet met elke geluidsinstallatie aangezien de Next slechts 1 HDMI uitgang heeft.

Daarom schreef ik ook: “...als je geluidsinstallatie hebt met HDMI-poorten...

Maar ik zal de volgende keer nog wat duidelijker zijn.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Wim C.  schreef:

@RoWi. Schreef: “Dat werkt alleen met een Audio/Video installatie, niet met elke geluidsinstallatie aangezien de Next slechts 1 HDMI uitgang heeft.

Daarom schreef ik ook: “...als je geluidsinstallatie hebt met HDMI-poorten...

Maar ik zal de volgende keer nog wat duidelijker zijn.


Meerdere HDMI poorten zegt nog niet veel. Het moet echt een AV systeem zijn, dus er moet een Video uitgang aanwezig zijn. Die heeft de topic starter blijkbaar niet, gezien de noodzaak van een audio uitgang.

JoGo
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik wil iedereen graag bedanken voor hun reacties. Ik heb ze met veel interesse gelezen.

Waar het mij vooral om gaat is het feit dat er bij Ziggo door de medewerkers verschillende uitleg en beloftes gedaan worden. En dit is niet de 1e keer dat ik dit meemaak.

Ik wacht nog even een reactie van Ziggo zelf af 🙂

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Wim C. en @JoGo  je kan inderdaad verschillende Next boxen ontvangen. Als je een Next besteld, kan je niet kiezen, en is het aan Ziggo welke je ontvangt. Maar als je hier goed leest zie je dat er ook een mini uitvoering is, maar hoe dat precies in elkaar zit weet ik ook nog niet. Maar er zijn wat de Next boxen die er nu zijn, ook mensen die juist om de Humax hebben gevraagd, omdat ze issues hebben met de Arris. Maar bij een omruil kan niemand dus zeggen of je dan de Humax wel krijgt, of weer een Arris. 

Ik hou me al jaren bezig met Humax/Quantis, maar weet helaas niets over de nieuwe Next van Humax, omdat dit buiten Humax Nederland om loopt. Ik kan hem dus ook niet testen. 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@JoGo een reactie afwachten van een moderator lijkt me een fair idee. Er zitten meestal meerdere kanten aan een verhaal.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dat is waar @Wim C. , maar in deze is het ook zo dat het verhaal is dat er 'meerdere' soorten zijn van de Next. Dat is ook alweer even bekend. Maar @JoGo heeft het over Ziggo medewerkers, en dat zijn het lang niet altijd. Destijds wist men nl. ook niets van een nieuwe Next bij de helpdesk, op mijn vraag of het dan inderdaad om een Humax ging, omdat ik via Humax Nederland daarover niets had gehoord. Er was wel een nieuwe werd toen aangegeven, maar dat was een Arris. Maar er is dus wel degelijke sprake van een Humax. Het bericht daarover stamt al uit oktober 2021. 

Maar zoals gezegd, kan je zelf niet kiezen. men kan dus wel bepaalde beloftes doen, maar dan kan men zich helemaal niet aan houden, of er moet toevallig diegene naar je toe worden gestuurd waarom je hebt gevraagd.

 

 https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Verkeerde-Mediabox-ontvangen/m-p/847639#M71605

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Inderdaad.

Het is in deze situatie hetzelfde als met de Compal en Arris Connectbox modellen, de expeditie partner van Ziggo krijgt opdracht er moet een Smartwifi modem worden geleverd, welke dat wordt bepaald door de voorraad je krijgt dus ofwel een Arris ofwel een Compal variant, of de Giga variant bij het snelste abonnement of zoals in sommige gevallen als dit vanwege andere zaken nodig is.

 

Voor de Next geld hetzelfde. Het is hoe dan ook slordig dat deze variant, niet wordt vermeld op de productpagina.  Voor mij blijft het vanwege de afwijkende aansluitingen toch een Next V2.

 

Slechts bij heel hoge uitzondering kan een specifiek model worden gestuurd. Ook een moderator heeft hier namelijk niet altijd invloed op, uiteraard laat ik me graag verrassen door een moderator.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@RoWi. een moderator kan daar zelfs niet alles aan doe, want laatst is hier nog iemand geweest die wegging bij Ziggo omdat deze issues had met de Next, en expliciet vroeg om de versie van Humax, maar deze niet kon krijgen. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Klopt, officieel kan dat inderdaad niet. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemorgen @JoGo en een warm welkom op de Community,

Goed dat je met deze vraag een topic bent gestart op de Community! Ik begrijp uit jouw verhaal dat je onlangs de overstap gemaakt hebt van de Ziggo Mediabox XL naar de Next. En nu mis je een aantal uitsluitmogelijheden op de Mediabox Next die je ontvangen hebt. Het klopt dat we op dit moment de Ziggo Mediabox Next (Humax) uitleveren. Deze Mediabox heeft geen mini-scart en audio aansluiting meer. Omdat er niet meer veel geluidsinstallatie zijn die op de mini-jack (3.5mm) aansluiting meer werken is deze aanslutiing o.a. komen te vervallen op de nieuwe Next variant. Er zijn nu steeds meer apparaten die via HDMI-ARC (CEC) of een optische aansluiting (optical out) werken Kun je anders d.m.v. een privebericht aan mij aangeven waar je qua aansluitingen op dit moment precies tegenaan loopt? Dan kijk ik graag wat we hierin voor jou kunnen betekenen. 

Hieronder heb ik een en overzicht gemaakt met de verschillen van de Mediabox Next V2 (Humax) ten opzichte van de Mediabox Next:
 

Humax Mediabox Next (t.o.v. Arris Mediabox Next)

  • Geen SCART- en  analoge AUDIO-aansluiting meer
  • De voeding zit aan de andere kant
  • Er zit geen blokje meer op de voedingskabel
  • Geen fysieke knoppen meer:
  • Geen Aan/Uit-knop aan de achterzijde
  • Geen kanaal + en - aan de voorzijde

Afstandsbediening

  • De nieuwe afstandsbediening is korter
  • De nieuwe afstandsbediening werkt op 2 x AAA batterijen in plaats van 4 x AAA
  • De nieuwe afstandsbediening heeft geen ‘find my remote’ meer
  • De Mediabox Next van Humax werkt alleen met de nieuwe afstandsbediening. Deze mediabox ondersteunt namelijk alleen verbinding via Bluetooth. Deze mogelijkheid zit niet in de Voice Remote (afstandsbediening) van Arris
  • De nieuwe afstandsbediening werkt wel met de mediabox van Arris
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dank @Paul Duidelijkheid ten overvloede. Hier kan iedereen vast wat mee. 

-->Voor wat het waard is: er is een optische uitgang aanwezig op de Humax, dus het aansluiten van een DA converter is altijd mogelijk. Deze hoeven ook niet heel duur te zijn. 

JoGo
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Op verzoek van Paul heb ik hem een PB gestuurd met daarin de exacte omschrijving van mijn "probleem".

E.e.a. heeft geresulteerd in een, door Paul gemaakte, afspraak met een monteur.

Deze heeft de Humax Next omgewisseld met een Arris Next. Omdat ik de afstandsbediening van de Humax mocht houden, zijn er geen problemen met de Voice Control. 

Alles werkt nu perfect en ik bedank Paul voor zijn geweldig fijne medewerking in deze zaak.

Ik ben weer een blije Ziggo klant.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@JoGo Ik zie dat ik nog kan plaatsen en moet hier toch ook even iets over kwijt. @DON PAPA is notabene vetrokken bij Ziggo, omdat die om een Humax Next vroeg, maar deze absoluut NIET kon krijgen!! Hij had veel problemen met zijn Next, heeft ZELF van alles geprobeerd het op te lossen, maar Ziggo liet hem in de kou staan. Daardoor heeft ie gevraagd om de Humax, maar dat was absoluut niet mogelijk! De ene vaste klant, die hier ook nog eens belangeloos helpt laten ze dus lopen als klant, en de ander met 7 plaatsingen krijgt de box die deze wenst. 

Netjes Ziggo,,,! 😡

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@RoWi.  schreef:

Klopt, officieel kan dat inderdaad niet. 


Dat het nu wel word gedaan laat maar weer de willekeur van Ziggo zien! Ze moeten zich schamen! Is @DON PAPA te kritisch op Ziggo, dat hij niet een andere box kon krijgen? Te triest voor woorden dit. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic