1
Vraag
2
Reacties
Crimson

Level 1
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

UTP splitsen naar pc en Mediabox Next

Om de mediabox Next goed te laten functioneren heb je een vaste internet aansluiting nodig.
Nu heb ik in de woonkamer een UTP aansluitpunt. Echter deze wordt gebruikt voor de PC. Van het aansluitpunt gaat een kabel naar een ASUS router en vandaar naar de PC. Deze router staat alleen aan als we de PC gebruiken.
Nu is mijn vraag hoe ik van 1 aansluitpunt twee kan maken voor zowel PC als voor de Mediabox Next.
Heeft iemand een goede oplossing hier voor?

Bedankt alvast voor het meedenken.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Gebruik een Ethernet Switch.

Een goedkope is goed genoeg.
Aandachtspunten:

  • neem een Unmanaged Switch, tenzij je heel speciale dingen wilt
  • let op 1Gbps poorten (100 Mbps is nauwelijks nog te koop).
Gr Han

Zie ook:
https://www.coolblue.nl/switches en
https://www.coolblue.nl/advies/switches.html

Bekijk in context

26 Reacties 26
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Gebruik een Ethernet Switch.

Een goedkope is goed genoeg.
Aandachtspunten:

  • neem een Unmanaged Switch, tenzij je heel speciale dingen wilt
  • let op 1Gbps poorten (100 Mbps is nauwelijks nog te koop).
Gr Han

Zie ook:
https://www.coolblue.nl/switches en
https://www.coolblue.nl/advies/switches.html
Crimson
Topicstarter
Level 1
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Hallo hanh,

Bedankt voor je info.
Ik heb een vraag over het gebruik van deze switches.
Als ik de aansluitingen bekijk dan vraag ik me af hoe deze wordt aangesloten.
Waar komt de kabel vanaf het aansluitpunt in de woonkamer te zitten?
Als ik de NetgearGS105 bekijk dan heb je 5 aansluitingen. Er moet toch 1 binnenkomend signaal zijn en dan 2 of meer uitgaande signalen?
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Het beste is inderdaad via de ethernet kabel, maar wifi kan ook heel goed werken. Ik zou zeggen probeer dat ook eens.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Je hebt 1 aanvoer en maakt 4 extra aansluitingen.
Waar je de aanvoer in stopt maakt niet uit.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Als er al UTP in de buurt van de Next is, raad ik Wireless af. Gebruik een Switch.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Kan er geen kabel van de ASUS naar de Next en dan de ASUS aan laten staan?
Dat scheelt weer een apparaat.

Als 2e een switch.:relaxed:

Als aller aller aller laatste Wifi.
Crimson
Topicstarter
Level 1
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Dat wordt dus een switch aanschaffen.
Ik kan inderdaad de Next via de router laten lopen, alleen wil ik deze niet altijd aan hebben staan.
Heb de handleiding bekeken van de NetgearGS105 en daar staat dat eerst optioneel een router wordt aangesloten en dan pas de switch.
Kan ook eerst de switch en dan de router worden aangesloten?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Dat zou moeten kunnen werken, maar ik kan geen 100% garantie geven, dat heeft vaak ook te maken met hardware compatibiliteit.
(Werken de verschillende hardware apparaten wel samen op hardware niveau, dat is de eerste stap in een netwerk.)
Crimson
Topicstarter
Level 1
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Er staat van Ziggo een connectbox in de meterkast. Van daaruit een UTP kabel naar de woonkamer. Van daaruit nu bedraad naar een ASUS router, die alleen aanstaat als de pc wordt gebruikt.
Dus voor de router zou dan een switch komen, na de connect box van Ziggo.
Connect box > switch > aansluiting voor router pc en aansluiting voor mediabox next.
Crimson
Topicstarter
Level 1
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Hoe zou ik er achter kunnen komen of de verschillende hardware apparaten samen werken op hardware niveau?
En of de opstelling werkt zoals hierboven omschreven?
Ljfsipke

Level 3
  • 54Posts
  • 3Oplossingen
  • 12Likes
Hi Crimson:

In jouw situatie is een switch een geschikte oplossing.

Je kunt de kabel van de connectbox in de switch steken, Vervolgens kun je vanaf de switch naar de mediabox en de asus router gaan. In totaal zitten er dan drie kabels in de switch. Het maakt niet uit in welke poort welke kabel zit, dit regelt de switch automatisch.

In principe zou iedere switch geschikt moeten zijn voor jouw oplossing. Slechts in uitzonderlijke gevallen zal die niet goed gaan. Hierbij adviseer ik wel om minimaal een switch te nemen die gigabit ethernet ondersteund (1gbps). De NetgearGS105 die jij eerder noemde lijkt mij een geschikte kandidaat.

Net zoals Be rt kan ik hier geen 100% garantie op geven. Maar ik zie op dit moment geen beren op de weg.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Crimson
Sorry. Had je vraag niet goed gelezen.
Van het aansluitpunt gaat een kabel naar een ASUS router en vandaar naar de PC. Deze router staat alleen aan als we de PC gebruiken.

Dit roept wat vragen op.

  • Wat heb je voor Ziggo Modem/Router? Die staat kennelijk niet in Bridge. Dat is toch zo?
  • Waarom wordt de ASUS uit gezet? Hoe is die geconfigureerd? Als Access Point, of is ie nog Router?
  • In de ASUS Router zit een Switch. Daar hangt de PC aan. Je kunt dan toch ook een kabel naar de Next aansluiten?
Kortom: ik snap het nog niet zo.
Gr Han
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
hanh TS schreef: "Ik kan inderdaad de Next via de router laten lopen, alleen wil ik deze niet altijd aan hebben staan."
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Be rt Heb ik gezien, maar snap de opzet niet. Waarom een Router en dan uitschakelen?
Misschien minimaliseren Wifi straling? Op een beetje ASUS kun je Wifi automatisch uitschakelen gedurende periodes die je wenst.
Crimson
Topicstarter
Level 1
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
hanh
Je bent me iets te technisch. Ik heb geen idee wat het betekend als je Ziggo modem/router wel of niet in Bridge staat.
We hebben een extra router in de woonkamer staan voor het goede wifi signaal. Alleen de connectbox van Ziggo is niet voldoende.
Dus alleen als we thuis zijn gaat de ASUS router aan in de woonkamer.
En om eventuele problemen te voorkomen als er storingen zijn aan het signaal van de Next, dat Ziggo gaat roepen dat het waarschijnlijk aan de ASUS router ligt, wil ik het signaal voor deze router naar de Next sturen. En volgens Be rt en Ljfsipke zou dat moeten kunnen.

Maar alle input is welkom.
Ljfsipke

Level 3
  • 54Posts
  • 3Oplossingen
  • 12Likes
Crimson In dat geval is het aanschaffen van een switch niet eens noodzakelijk. Je kunt de mediabox ook op een van de poorten van de Asus Router aansluiten. Dan moet deze wel altijd aanblijven.
Crimson
Topicstarter
Level 1
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ljfsipke Mag ik dan vragen wat jij zou doen in deze situatie?
Ljfsipke

Level 3
  • 54Posts
  • 3Oplossingen
  • 12Likes
Crimson Ik zou persoonlijk de mediabox aan de Asus router aansluiten. Scheelt een extra apparaat.


(Technisch verhaal aan)
Het kan echter wel zo zijn dat jouw router een eigen subnetwerk aanmaakt (subnet). Normaal gesproken moet de mediabox hiermee overweg kunnen, ik doe dat namelijk ook op mijn netwerk, maar er is een zeer kleine kans dat dit niet het geval is. In dat geval moet deze functionaliteit uitgeschakeld worden. Hier kan ik, en andere forumleden, eventueel bij ondersteunen.
(Technisch verhaal uit)

Nogmaals: bovenstaande is een uitzonderingssituatie. Vandaar dat wij geen 100% garantie kunnen geven op onze adviezen. Echter in 99,9% van de gevallen moet de geschetste oplossing gewoon werken.
Crimson
Topicstarter
Level 1
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ljfsipke Bedankt voor je antwoord. Dan ga ik dit eerst proberen om de Next aan te sluiten op mijn ASUS router. Dit is trouwens type RT-AC66U Gigabit router.
Is het een domme vraag om te vragen of de router 24/7 aan kan blijven staan?
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic