1
Vraag
2
Reacties
Jan Spoelstra

Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

USB aansluiting Mediabox

Kan ik de 5V van de USB aansluiting op de mediabox XL gebruiken om een 5V-230V relaismodule aan te sturen? Ik wil op deze manier de subwoofer versterker in- en uitschakelen.

 

Met vriendelijk groet, Jan.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Jan Spoelstra mijn Samsung TV is niet dezelfde als de Phillips 43PUS7303/12, maar je zou mogen verwachten dat als de TV op stand-by staat, er ook geen 5 volt op de usb-poort staat.

De eigenaar van de TV kan dit uitproberen door een usb-kabel tussen de TV en een telefoon aan te sluiten.

Ik ben inmiddels afgestapt van Chromecast, maar die had ik ook op de usb van de TV aansloten; TV op stand-by = Chromecast stroomloos.

 

Bekijk in context

14 Reacties 14
Hatolex

Level 16
  • 1376Posts
  • 47Oplossingen
  • 888Likes

Die usb heeft geen functie.

Jan Spoelstra
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

En levert dus ook geen 5V neem ik aan?

 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Jan Spoelstra een usb-kabel aansluiten om te zien of er überhaupt prik op zit kan denk ik geen kwaad. Op veel versterkers en TV’s zitten wèl usb-aansluitingen, maar dat weet je zelf beter. Mijn subwoofer gaat aan als de verlichting aangaat, maar dat is geen antwoord op je vraag.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Jan Spoelstra  schreef:

En levert dus ook geen 5V neem ik aan?



Hallo,

 

Geen data is iets anders dan geen voeding !

Data van USB uitschakelen kan m.b.v. software. De spanning staat erop zodra de betreffende 'chip' spanning krijgt en die is zelden fysiek uit/aan te schakelen.


Ps1. de oudere MediaBox XL heeft ook scart en ook daarop zit een 5v out & gnd.

 

Ps2. heeft de subwoofer geen automatische modus, waarbij deze, zodra er signaal op de input staat, automatisch aanschakelt? Welke subwoofer hebt u ?

Jan Spoelstra
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik bouw de subwoofer/versterker voor vrienden, die 25Km verderop wonen, dus even er naartoe om te meten, is niet echt praktisch of economisch, vandaar mijn vraag op het forum.

Ik heb inmiddels de fabrikant van de TV benaderd met dezelfde vraag betreffende de USB poorten. (Phillips 43PUS7303/12 uit 2019.)

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Jan Spoelstra  schreef:

...Ik heb inmiddels de fabrikant van de TV benaderd met dezelfde vraag betreffende de USB poorten. (Phillips 43PUS7303/12 uit 2019.)


Als u een USB aansluiting van de tv gaat gebruiken, dan moet u wel dié aansluiting nemen, waarop men b.v. een externe schijf kan aansluiten. Die USB poorten leveren vaak 1-2A en dat is meer dan voldoende om een 5v mini- of een solid-state relais te sturen.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Jan Spoelstra zo uit m'n hoofd heeft de Phillips 43PUS7303/12 twee USB-poorten. 💡

Jan Spoelstra
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dat klopt, de vraag is alleen of die stroomloos worden als de TV in standby wordt gezet, óf dat de TV daarvoor helemaal uitgeschakeld moet zijn.

Dat laatste zal wel op verzet stuiten, want teveel 'werk'...

Ik had zo'n module in gedachten: https://www.hobbyelectronica.nl/product/relais-module-1-kanaals-5v/

 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Jan Spoelstra mijn Samsung TV is niet dezelfde als de Phillips 43PUS7303/12, maar je zou mogen verwachten dat als de TV op stand-by staat, er ook geen 5 volt op de usb-poort staat.

De eigenaar van de TV kan dit uitproberen door een usb-kabel tussen de TV en een telefoon aan te sluiten.

Ik ben inmiddels afgestapt van Chromecast, maar die had ik ook op de usb van de TV aansloten; TV op stand-by = Chromecast stroomloos.

 

Jan Spoelstra
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Daar had ik niet aan gedacht, goede en 'Idiotensichere' oplossing!

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Jan Spoelstra  schreef:

Dat klopt, de vraag is alleen of die stroomloos worden als de TV in standby wordt gezet, óf dat de TV daarvoor helemaal uitgeschakeld moet zijn.

Dat laatste zal wel op verzet stuiten, want teveel 'werk'...

Ik had zo'n module in gedachten: https://www.hobbyelectronica.nl/product/relais-module-1-kanaals-5v/

 


Als test zou u een klein apparaat ( b.v. een mobieltje of dergelijke ) op die USB kunnen aansluiten. Geeft deze aan de batterij te blijven laden, als de tv uit staat, dan hebt u er niets aan.

Het relais op de module neemt zo'n 70mA. Daarbij een led, dat zal samen zo'n 100mA opnemen.

Ik verwacht dat als de tv op standby staat, de USB ook geen spanning heeft. Maar wat de USB poort op deze tv kan leveren aan stroom, dat kan ik niet in de handleiding vinden.

 

 

Edit: Hé @Wim C. dezelfde praktische logica !!

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Pasi 

Dezelfde hotseklotsebegonia-oplossing; waarom simpel als het ook moeilijk kan? Nou ja, andersom dus. 😎

Jan Spoelstra
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Pasi  schreef:


Heeft de subwoofer geen automatische modus, waarbij deze, zodra er signaal op de input staat, automatisch aanschakelt? Welke subwoofer hebt u ?


Neen, het is een subwooferprint met regelbare overname frequentie, die je van een geschikte voeding voorziet (ringkerngtrafo +gelijkrichter) en de passende aansluitingen en schakelaar, het geheel vervolgens in een behuizing.

Jan Spoelstra
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Kleine update: vanochtend even op en neer gereden om de aansluitingen te controleren.

- De audio out (3,5 mm naast de SPDIF) van de mediabox levert inderdaad het stereosignaal, waar de subwooferversterker wat mee kan, de output is fors; de volume knop van de versterker hoeft maar amper open om voldoende signaal te hebben. Bijkomend nadeel is dat het regelbereik minimaal is, teveel of te weinig bas is een vingernagel verder, of minder ver opendraaien, niet praktisch. Er komt een drieweg schakelaar in de ingang, om het signaal 3 of 6dB te verzwakken zodat het regelbereik groter wordt.

- De SPDIF uitgang van de mediabox stuurt de soundbar aan; er is een hoorbaar looptijdverschil tussen het geluid van de soundbar en de subwoofer, géén gehoor.

Komt dit door het verschil van digitaal en analoog van de beide uitgangen?

 

- Een test met de DVD speler, die via de RCA uitgangen met de RCA ingangen van de soundbar is verbonden, waar ik met een Y-kabel het signaal voor de subwooferversterker aftak, geeft geen looptijdverschil, logisch, want het is van dezelfde analoge bron.

 

Vraagje: als ik het signaal van de SPDIF uitgang door een splitter haal; https://www.amazon.com/LiNKFOR-Digital-Splitter-Aluminum-Blue-Ray/dp/B07D1KHWGB

Eén Toslink aansluiting doorlus naar de soundbar en het audiosignaal van de tweede Toslink via een converter: https://linkfor.biz/products/linkfor-dac-digital-to-analog-converter omzet naar RCA voor de versterker, ben ik dan af van het looptijdverschil, of introduceer ik dat (weer) door het gebruik van een Toslink/RCA converter?

 

Groeten, Jan.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic