1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6550Posts
  • 239Oplossingen
  • 5144Likes

USB-aansluiting Horizon

Zoals de Horizon-gebruikers vast is opgevallen, zit er aan de achterkant een USB-aansluiten. Nu vind ik knoppen waar ik niet op mag drukken en aansluitingen die ik niet mag gebruiken altijd erg intrigerend.
Vraag: waarom zit er een USB-aansluiting op een apparaat die ik niet mag gebruiken; is die aansluiting toekomstmuziek zodat ik na een firmware-update er een extra harde schijf op kan aansluiten?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1082Likes
Klopt. Maar de USB/SATA zijn geblokkeerd om te voorkomen dat daar (ongecodeerd) films op worden geslagen en verspreid.
De gedachte is dat dit vroeger ook wel gebeurde maar dat tegenwoordig alles digitaal is en de kwaliteit van een tv uitzending vaak gelijk of beter is dan die van een DVD.

En de interne harddisk is encrypted, maar dat kun je met een externe niet doen. Overigens komt veel niet van de providers af maar worden die flink onder druk gezet door de film en media maatschappijen zoals bv de MPAA (die ontzettend veel macht heeft) om alles te doen om kopiëren tegen te gaan. Doe je niet genoeg dan krijg je gewoon geen rechten om iets uit te zenden of op on-demand te plaatsen.

Bekijk in context

12 Reacties 12
Meldingen
Aan Uit
Jan F.

Level 20
  • 17069Posts
  • 1329Oplossingen
  • 2622Likes
Je weet maar nooit, maar door de firmware die Ziggo heeft geïnstalleerd zijn er functies van de Horizonbox beperkt. Plannen om die functies alsnog in te schakelen zijn niet bekend gemaakt.
Wim C.
Topicstarter
Level 18
T.E.A.M.
  • 6550Posts
  • 239Oplossingen
  • 5144Likes
Aha, beperkte functies? Die Horizon is dus minder dom dan dat-ie doet vermoeden en heeft dus meer onder de kap?
Is er ook bekend welke functies er allemaal zijn weggepoetst?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Daar moeten we maar niet over gaan speculeren denk ik, want dan gaat dat vast weer een eigen leven leiden... En ik vrees dan voor de gevolgen. Er zijn dan toch weer mensen die van alles gaan uitproberen, met alle gevolgen van dien...
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1082Likes
Ik denk niet zozeer dat er functies zjin weggelaten, alleen dat de externe aansluitingen zijn uitgeschakeld. Dat was ook bij de oude mediaboxen al het geval en is dus niets nieuws.
Wim C.
Topicstarter
Level 18
T.E.A.M.
  • 6550Posts
  • 239Oplossingen
  • 5144Likes
Willem-A wrote:
Er zijn dan toch weer mensen die van alles gaan uitproberen, met alle gevolgen van dien...

Wat valt er nou uit te te proberen met een USB-aansluiting die niet is aangesloten?

Nick999 wrote:
...alleen dat de externe aansluitingen zijn uitgeschakeld.

Even ter vergelijking: de Humax HD-recorder heeft een USB-aansluiting waar een externe schijf op kan worden aangesloten. Dat zou toch een prima aanvulling zijn?
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1082Likes
Dat was ook een van de voordelen die mensen in fZiggo gebied hadden. in UPC gebied heeft nog nooit een mediabox een actieve USB aansluiting gehad. Overigens heeft de Horizon ook een SATA uitgang maar ook die staat uitgeschakeld.
Ik denk dat men bang is dat programma's en films worden gedownload en op internet komen (wat toch al gebeurt)
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Wim C. wrote:
Willem-A wrote:
Er zijn dan toch weer mensen die van alles gaan uitproberen, met alle gevolgen van dien...

Wat valt er nou uit te te proberen met een USB-aansluiting die niet is aangesloten?

Nick999 wrote:
...alleen dat de externe aansluitingen zijn uitgeschakeld.

Even ter vergelijking: de Humax HD-recorder heeft een USB-aansluiting waar een externe schijf op kan worden aangesloten. Dat zou toch een prima aanvulling zijn?

Ja, klopt, maar de Humax is ook op te nemen in je netwerk. Op die manier kunnen bestanden worden uitgewisseld, bewaard, en op een ander medium worden gezet. Maar die mogelijkheid wordt wel steeds kleiner bij dergelijke apparaten, en bij de Horizon kunnen, en mogen geen opnames worden gedeeld of overgezet. Humax zal straks ook wel een andere richting inslaan, en dan is het nog maar de vraag of opnames dan ook nog bewaard kunnen worden.

En uiteraard doelde ik op een wel werkende USB aansluiting... En of deze niet is aangesloten is maar de vraag. Bij de Humax 5000c is er ook een aanwezig die niet werkt bij de consument, maar wel wordt gebruikt voor fabrieksdoeleinden.

Mvg. Willem
Wim C.
Topicstarter
Level 18
T.E.A.M.
  • 6550Posts
  • 239Oplossingen
  • 5144Likes
Willem-A wrote:

...en bij de Horizon kunnen, en mogen geen opnames worden gedeeld of overgezet. Humax zal straks ook wel een andere richting inslaan, en dan is het nog maar de vraag of opnames dan ook nog bewaard kunnen worden.

Deze beperking kan dan niet met de Auteurswet te maken hebben, want iedereen mag een uitgezonden film of tv-programma voor zichzelf opnemen en dat naar willekeur bekijken of beluisteren. Dit valt volgens mij onder de thuiskopie-exceptie.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1082Likes
Wim C. wrote:
Willem-A wrote:

...en bij de Horizon kunnen, en mogen geen opnames worden gedeeld of overgezet. Humax zal straks ook wel een andere richting inslaan, en dan is het nog maar de vraag of opnames dan ook nog bewaard kunnen worden.

Deze beperking kan dan niet met de Auteurswet te maken hebben, want iedereen mag een uitgezonden film of tv-programma voor zichzelf opnemen en dat naar willekeur bekijken of beluisteren. Dit valt volgens mij onder de thuiskopie-exceptie.

Klopt maar dat betekent niet dat men verplicht is om dat ook toe te staan als rechthebbende. Dit zegt diezelfde wet erover:

Het mogen maken van een privékopie van een beschermd werk is dus in de Auteurswet neergelegd als een uitzondering op de algemene regels van het auteursrecht. Het is echter niet zo dat u van de auteursrechthebbende kunt verlangen, of zelfs eisen, dat deze het u mogelijk maakt een privékopie van zijn beschermde werk te maken. Dat betekent dat de rechthebbenden beveiligingen op hun werken mogen aanbrengen die privékopiëren onmogelijk maken. Het bewust omzeilen van die beveiligingen is bovendien (op grond van artikel 29a van de Auteurswet) verboden. Het aanbrengen van technische beveiligingen wordt ook wel ‘Digital Rights Management (DRM)’ genoemd.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dat zou je denken, maar je ziet toch dat het steeds moeilijker wordt gemaakt. Voorheen was het b.v. geen enkel probleem als je bij een DVD recorder de opname eerst op de harde schijf zette en daarvan op DVD. Maar steeds vaker liep men tegen problemen aan als dat later ook nog zo werd/word gedaan.

En bij de Horizon is het dus al helemaal niet meer mogelijk opnames te delen, of op een ander medium te zetten, al zou een DVD recorder, aangesloten via scart (nog maar op 1 type Horizon aanwezig) wellicht nog werken, maar verder zijn er geen mogelijkheden meer voor. Ik ben blij dat het bij de Humax nog anders ligt, en met mij vele anderen, maar het is nog maar de vraag hoe dat zich ontwikkeld. Er is daarover nog niets bekend, maar dat zou zomaar ook een andere kant op kunnen gaan.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
@ Nick,

als je een film bestelt via ITV/VOD via de Humax, werkt de opnametoets ook niet. Dat is ook om kopiëren tegen te gaan. Er is dus al een restrictie aangebracht.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1082Likes
Klopt. Maar de USB/SATA zijn geblokkeerd om te voorkomen dat daar (ongecodeerd) films op worden geslagen en verspreid.
De gedachte is dat dit vroeger ook wel gebeurde maar dat tegenwoordig alles digitaal is en de kwaliteit van een tv uitzending vaak gelijk of beter is dan die van een DVD.

En de interne harddisk is encrypted, maar dat kun je met een externe niet doen. Overigens komt veel niet van de providers af maar worden die flink onder druk gezet door de film en media maatschappijen zoals bv de MPAA (die ontzettend veel macht heeft) om alles te doen om kopiëren tegen te gaan. Doe je niet genoeg dan krijg je gewoon geen rechten om iets uit te zenden of op on-demand te plaatsen.