1
Vraag
2
Reageer en help mee
LuukDb52

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Tweede mediabox next

Mijn tweede Mediabox Next op mijn slaapkamer geeft op sommige dagen wel live-TV weer en andere dagen niet. Ik heb hem 3 weken geleden (coax via een 2-weg splitter op de tv-uitgang van de AOP van Ziggo, internet via UTP-kabel op Connect-box) aangesloten.

De andere Mediabox Next (in de woonkamer) zit ook op dezelfde splitter aangesloten (via langere coax-kabel dan die naar de slaapkamer). Hiermee geen probleem met live-TV kijken.

Ik krijg op de tweede Next-box wel weer live-TV door hem te resetten, maar ik vind niet leuk dat ik dat nu een aantal keren heb moeten doen. Replay-TV en opgenomen TV-uitzendingen, en zelfs Netflix (via de App) kan ik wel op die 2e Next-box kijken, als er geen TV-signaal lijkt binnen te komen.

Wat is hier aan de hand, en hoe is dit op te lossen? Ik hoop dat mijn 2e Next-box niet dezelfde kuren gaat vertonen als de oude Mediabox XL in mijn woonkamer, die ik ook om de haverklap moest resetten (vanwege diverse soorten problemen, die iedere keer weer terug kwamen).

Verder niets dan lof voor de nieuwe Next-boxen, ze werken een stuk sneller en intuïtiever dan de oude XL-boxen. Dus wel een vooruitgang,

19 Reacties 19
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

De diensten die goed werken gaan via internet. Live tv gaat als enige via de coax kabel. 

De MBXL kreeg alles via de coax kabel. Het lijkt me duidelijk dat er iets met de coax aansluiting is. Of de splitter. Wissel de Next kastjes eens om. Dat maakt geen verschil. Zijn beide gelijk.

Als dan weer de slaapkamer Next moelijk doet dan kun je verder met kontroleren van de coax kabel.

Je kunt nu al een diagnose laten doen om te checken of het signaal niveau goed is. 

Die test moet je doen als je live tv kijkt.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3331Likes

Hi @LuukDb52

Ik kan mij voorstellen dat elke keer resetten niet de ideale oplossing is, daar wil je natuurlijk van af! @bloemen64 legt hierboven uit waar het pijnlijke punt kan zitten. Ben je hiermee al aan de slag gegaan? En zo ja, wat zijn de uitkomsten van deze tests? We horen het heel graag van je. 

LuukDb52
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hoi @Mariska Ziggo  en @bloemen64 ,

Ik heb afgelopen zaterdag beide mediaboxen omgewisseld. Dat leek tot vandaag goed te gaan (kon ook op de slaapkamer weer tv kijken). Vanmorgen gaf de mediabox op mijn slaapkamer ineens aan dat hij geen internetverbinding meer had (via wifi, want de verbinding via de netwerkkabel bleek na de omruil niet meer te werken). De mediabox in mijn woonkamer en mijn smartphone hadden op dat moment wel internetverbinding via het modem (bekabeld, smartphone via wifi). Lag dus niet aan het nodem (waar de box op de slaapkamer wel verbinding mee leek te hebben. Opnieuw de wifi activeren via de WPS-knop op het modem bracht geen oplossing, dus maar weer de box op de slaapkamer (die eerst in de woonkamer stond) gereset. Toen had hij wel weer internetverbinding. Zonet weer even gechecked in de slaapkamer, en alles is nog in orde. Hopelijk blijft dat zo.

Bedankt voor de hulp.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Hallo @LuukDb52 . Ik begrijp het nu even niet. Het eerste probleem ging over live tv kijken. Daar zie/hoor ik nu geen problemen over. Nu is de netwerk aansluiting moeilijk aan het doen. Die twee zaken staan los van elkaar. 

Iets lijkt er geen goede verbinding te maken als je meld dat Wifi beter werkt dan via LAN. 

Er zou geen verschil moeten zijn tussen de twee Next boxen als je die hetzelfde ingesteld hebt tenminste. Is er aantoonbaar een slechte internet verbinding op een van de twee plekken dan moet je het zoeken in de verbinding zelf. Gaat het probleem mee als je de Next omwisselt dan kan het zijn dat er iets met de netwerk poort van die Next is. Maar daar hoor ik eigenlijk nooit problemen over.

Als je een Wifi verbinding gebruikt dan werkt een 2.4 GHz verbinding het meest stabiel. Zitten er veel buren rondom ook op 2.4 GHz dan zou 5 GHz een optie kunnen zijn. 

Ik hoop dat het goed blijft werken voorlopig.

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

Hallo @LuukDb52! Net als @bloemen64 ben ik erg benieuwd hoe het er nu voor staat. Werkt zowel live tv als interactieve tv weer helemaal probleemloos op beide boxen? 

LuukDb52
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hoi @Vincent Ziggo  en @bloemen64 ,

Ik heb even afgewacht met antwoord geven om te zien hoe alles zou werken na de omwisseling van de mediaboxen. Ik heb inmiddels de box in de woonkamer één keer moeten resetten omdat live-tv het niet deed (de rest via internet wel) en die in de slaapkamer inmiddels twee keer (de laatste keer gaf hij wel geluid van live-tv, maar geen beeld!?), alle keren opgelost door resetten van de boxen.

Het blijft dus een raar geval van niet goede ontvangst(?).

@bloemen64 je zei eerder dat ik nu al een diagnose kan laten doen om te checken of het signaal niveau goed is. Hoe gaat dat in zijn werk? Kan dat op de box zelf, of moet ik iemand van Ziggo inschakelen? Alvast dank voor een reactie.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

In het instellingen menu, ik weet even niet precies waar, een van de laatste twee aan de rechtse kant krijg je bij live tv te zien wat je tv kwaliteit is. Bij Netwerk of Info. Daaronder komt nog meer informatie over je internet snelheid en dergelijke. Maar het gaat om de bovenste regel. Kijk je geen live tv dan wordt dat ook gemeld en krijg je een andere informatie regel.

Het is hoe dan ook handig om de diagnose te doen om te zien of je in UHD kunt kijken of niet. Dat verteld iets over je internet snelheid.

Loop maar eens door de menu's heen. Je kunt daar niets instellen of ruineren. Er wordt alleen informatie getoond.

LuukDb52
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@bloemen64 

Heb net de signaalkwaliteiten in het infomenu van beide boxen bekeken. Internetverbinding is goed, en op beide boxen kijk ik live-tv met UHD-kwaliteit. Alle lijkt nu in orde. Als één van beide boxen weer problemen geeft, meld ik me weer.

@Vincent Ziggo 

Kan dit topic voorlopig nog even open blijven staan? ik weet namelijk niet wanneer het fenomeen zich weer voor gaat doen (hopelijk niet al te snel!).

LuukDb52
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hoi @bloemen64 en @Vincent Ziggo ,

Had gisterenmiddag weer een geval van geen live-tv beeld op de mediabox in mijn woonkamer (die eerst in de slaapkamer stond). Omdat ikzelf niet thuis was, heeft mijn vrouw gekeken of de tv-verbinding goed was. In het diagnostiekscherm werd aangegeven dat we in UHD-kwaliteit keken, dus de verbinding was goed, ook die van de internetverbinding. Toch geen live-tv-beeld! Lijkt dus aan de mediabox te liggen. Omdat mijn vrouw toch alleen maar eigen opnames wilde bekijken, heeft ze de mediabox niet gereset.

Toen ik begin van de avond weer thuis was, heb ik de verbindingen van beide mediaboxen nogmaals gecontroleerd. Beide verbindingen waren goed op de boxen. De box op de slaapkamer gaf wel beeld bij live-tv. Vervolgens de box in de woonkamer gereset, en daarna was live-tv weer in orde. Wat zou er aan die mediabox kunnen mankeren? Dit is al de vijfde keer dat hij na ‘aan’zetten geen live-tv-beeld laat zien. Het viel me trouwens op dat het beeld dan donker grijs is (en geen zwart, zoals je ziet als er even geen beeld is in een film). Het lijkt dus wel of het tv-signaal wel verwerkt wordt, maar uitmondt in een grijs beeld.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Kijken in UHD en de internet verbinding hebben beide geen invloed op live tv kijken. 

De kwaliteit van het live beeld krijg je alleen te zien als je live kijkt. Het is de bovenste regel als je in het diagnose menu gaat.

Ik denk dat je coax signaal niveau niet lekker is. Dat kan te hoog of te laag zijn. Of misschien wel een breuk in de kabel hebben of een slecht contact.

Probeer de diagnose eens op verschillende tv kanalen. De Next geeft geen getallen dat is wel jammer. Net als bij de Horizon box zie je alleen maar een nivo. Bij de Horizon kon je nog zien of het midden in goed of hoog in goed zat. Die info is er nu niet.

Waarom het wel werkt na een reset weet ik niet. Misschien dat de Next na een reset beter zijn best doet om een beeld op het scherm te toveren. 

Je kunt eens kijken wat er gebeurd als je de Next op live tv zet en dan de coax eruit haalt. Dat gaat even goed en zou dan moeten stoppen met beeld geven. Waarschijnlijk ook een foutcode. Dan stop je de coax er weer in en zou de foutcode moeten verdwijnen en het beeld terug komen. Mocht het signaal niveau niet lekker zijn dan verwacht ik dat er geen beeld komt. Dit is afhankelijk van het kanaal. Kanalen die hoger zitten in de frequentie band hebben waarschijnlijk een grotere kans op uitvallen. Helaas laat de Next ook geen freq zien. Dat maakt het wel even lastig.

Ik zal morgen even zoeken naar de kanaal en frequentie lijst.

Misschien heb je al een kanaal dat vaak verdwijnt of niet tevoorschijn wil komen.

Als aantoonbaar is dat dezelfde Next op twee plekken problemen met live beeld heeft en de andere Next niet dan zou omruilen een optie zijn. Het liefst zou ik dan zien dat die Next ook een ander nivo geeft in de diagnose.

 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Ik zie enige gelijkenis met een ander topic. Wel vreemd. 

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/nextbox-68518?postid=710593#post710593

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemorgen @LuukDb52 ,

Als je live tv regelmatig niet werkt, dan moet het probleem zoals @bloemen64 ook al aangeeft gezocht worden in het coaxsignaal. Kijken in UHD en de internetverbinding hebben namelijk geen effect op je live tv. 
Loop hiervoor eerst eens de binnenhuisinstallatie door tussen de RF in aansluiting van de Next tot en met het eerste aansluitpunt. Gebruik hiervoor deze informatie. 
Eventueel kan ik een nieuwe coaxkabel en splitter toesturen. Test de Next dan vervolgens met de nieuwe coaxkabel en kijk of je nog last hebt van dezelfde problemen. 

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Kan je nu eindelijk wel een tweede Mediabox Next bestellen bij Ziggo? 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @wewanl 
De situatie is helaas nog niet veranderd. Een Extra Mediabox Next is vooralsnog alleen mogelijk voor zakelijke aansluitingen of bij particuliere klanten die nu nog een Mediabox XL en Extra Mediabox XL in bezit hebben. Vanwege het uitfaseren van de Extra Mediabox XL is een Extra Mediabox Next eerst alleen bij deze groep particuliere klanten mogelijk gemaakt. Ook wij hopen dat dit binnenkort beschikbaar wordt voor iedere klant die dit graag wilt. Zodra dit mogelijk is, zal dit worden gecommuniceerd via de gebruikelijke kanalen. 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Cecilia Ziggo begrijp ik hieruit dat ik mijn particuliere abonnement moet omzetten naar een zakelijk abonnement om een extra Mediabox Next te kunnen bestellen? Ik begrijp niet goed waarom zakelijke klanten wèl een extra Mediabox kunnen bestellen en waarom particuliere klanten dit niet kunnen. Is er iemand bij Ziggo die me dit kan (en wil) uitleggen?

Wel een beetje lullig: ik ben een tijd geleden van een Mediabox (Horizon) XL mét extra Mediabox XL overgestapt naar een duurder abonnement om een Mediabox Next te krijgen. Te laat kwam ik erachter dat een extra Mediabox Next bestellen destijds volstrekt onmogelijk was.
Het blijkt nu dat als ik later mijn abonnement zou hebben omgezet van XL naar Next, ik wèl een extra Next zou ontvangen.
Ik lees hieruit dat er blijkbaar twee manieren zijn om een extra Mediabox Next in huis te krijgen:

  1. Je particuliere abonnement omzetten naar een zakelijk abonnement en daarbij de extra Mediabox Next bestellen
  2. Je abonnement downgraden naar een goedkoper abonnement en de (bruikleen) Mediabox Next terugsturen en een Mediabox XL ontvangen, plus een extra Mediabox XL. Daarna je abonnement upgraden naar een duurder abonnement, plus een extra Mediabox Next en de oude XL-meuk weer terugsturen.

Is dit ongeveer het plaatje?

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Die extra mediabox zul je niet meer kunnen bestellen denk ik. Daar wilde Ziggo vanaf en daarom waren de mensen met een MBXL en extra box instaat om 2 Next boxen te ontvangen.

Of je nu twee MBXL kunt bestellen weet ik zo niet.

Op de een of andere manier kun je als klant nog steeds geen tweede Next bestellen.

Je hebt te vroeg je abonnement omgezet denk ik. Ook dat zal waarschijnlijk niet teruggedraaid kunnen worden.

Voor tv kijken en je opnames zijn er meer mogelijkheden als een tweede Next.

Voor zo'n 40,- heb je een FireTV stick. Daarop kan met een paar klikken de ZiggoGo app gezet worden. Dan heb je de meeste functies van de Next. De apps op de Next staan al op de Stick. ZiggiGo app beeld is alleen nog 720p. Dus een niet te grote tv zal een goed beeld geven. Ik meen gehoord te hebben dat tot 47" er geen probleem is. Afhankelijk van je eigen eisen natuurlijk. In 8 maanden heb je je aanschaf terug verdient. Daarna alleen maar winst.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes
bloemen64 wrote:

Voor tv kijken en je opnames zijn er meer mogelijkheden als een tweede Next.

Ik weet dat er meerdere mogelijkheden zijn dan een tweede Mediabox Next: casten via Google Chromecast of de Ziggo-app van Apple TV en er zullen best wel betere of mindere manieren zijn. Dat is allemaal leuk, maar werkt natuurlijk wel weer via een omweg.
Dat Ziggo van die tweede Mediabox Next afwilde had volgens de berichten te maken met de beperkte voorraad Mediaboxen. Oké, het aantal klanten dat af wilde van die stoffige Horizon (inmiddels omgedoopt naar XL) werd ook wel erg groot. Maar inmiddels is de voorraad blijkbaar aardig aangevuld en wil Ziggo de extra Mediabox Next alleen aan zakelijke klanten uitleveren en niet aan particulieren. En dat begrijp ik niet.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

@Wim C. Er lijkt nog steeds een tekort. Kunstmatig zelf veroorzaakt zoals Apple ook meestal doet. Of echt een tekort aan boxen maar dat kun je niet 1 jaar volhouden. Er zal iets mee spelen. Grote omwissel actie van MBXL naar Next zal toch te duur uitgepakt hebben. En wat doe je met een paar miljoen MBXL boxen?

Waarom zakelijk wel meer dan 1 snap ik niet.

De opmerking over de alternativen kan ik niet bevestigen. De AndroidTV app op een AndroidTV heb ik zelf en is alles behalve een omweg. Ipv tv kijk je via de App. Zelfde aanbod als op de Next. Je kunt opnames kijken, wissen en programmeren.

De andere apps van Next staan op de tv zelf.

Bij de Firestick ongeveer hetzelfde. Een klein kastje, een grote usb stick zegmaar, in je hdmi poort. Installeren van ZiggoGo app en draaien. Kleiner kastje dan Next. En kleinere AB dan Next. Wel voice controlled maar niet in de Ziggo App. Ook RF dus je hoeft het kastje niet te zien.

Net als bij de Next kun je je TV volume regelen met de AB van de FireTV stick.

De ChromeCast heb ik niet. Die zie ik niet als handig en nuttig. Wel goedkoop. Het woordje "cast" zit me dwars. Je hebt iets anders nodig om te kunnen casten. En niet alles kan en mag gecast worden. 

Ik zou, als het nu zou kunnen, geen tweede Next aanschaffen voor een tweede tv.

 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes
bloemen64 wrote:

Waarom zakelijk wel meer dan 1 snap ik niet.

Nou, dat is eigenlijk een beetje m’n hele punt: waarom wordt door Ziggo de suggestie gewekt dat zakelijke klanten belangrijker zijn dan particuliere klanten. Ik begrijp best dat Ziggo klanten wil binnenhalen, maar geef de particuliere klanten dan wel dezelfde keuzemogelijkheden als de zakelijke klanten.

Misschien ook wel interessant: https://radar.avrotros.nl/forum/televisie-f60/vervangen-mediabox-van-ziggo-brengt-extra-kosten-m-t19...

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic