1
Vraag
2
Reacties
Rvlohuizen

Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Tv op zolder met coax

Goedemiddag!

Ik ben nieuwe klant. Beneden kijk ik met de media box, maar ik heb daar geen coax. Ik kijk dus alles een beetje later, voor nu is dat prima.
Op zolder, op mijn slaapkamer ligt wel coax. Ik wil daar graag kabel tv kijken (ouderwets zappen) maar ik krijg het niet aan de praat. Wie kan mij helpen?

Rianne

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Rvlohuizen
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Het is duidelijk waarom het niet lukte!

de kabel was goed genoeg. Helaas de (nieuwe) tv op zolder geen DVB-c.

super jammer..

Bekijk in context

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Het is duidelijk waarom het niet lukte!

de kabel was goed genoeg. Helaas de (nieuwe) tv op zolder geen DVB-c.

super jammer.."

 

Dan zijn er nog wel DVB-C ontvangers te vinden. Kijk bv. eens op marktplaats naar een Humax 5220c. Kan je sowieso de vrije zenders allemaal ontvangen, en tevens al die zenders, ook radio, opnemen. 

In oud Ziggo gebied kan je eventueel een module met IRdeto smartcard huren, en in oud UPC gebied kan je werken met de vrije zenders. Dus @Rvlohuizen die kabel hoeft er niet voor niets te liggen.

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Wat-je-moet-weten-als-je-de-Humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fUPC/...

 

Bekijk in context

18 Reacties 18
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Het zal de kabel met aansluitingen zijn.

Steefb_0-1648994058915.png

Deze kunnen echt niet meer, laten allerlei stoorsignalen binnen. Vaak is dan ook de kabel verouderd.

Wat is de afstand naar de zolder? Alle kans dat het signaal te zwak wordt.

NL69ENK

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik denk dat Steefb gelijk heeft. 

Grote kans dat die coax-kabel "verouderd" is, met mogelijk kabelbreuk. Als dat (nog) niet zo is, kan een versterker soms helpen. Let er wel op dat je die dan zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting zet, om eventuele ruis (stoor signalen) te voorkomen, anders worden die ook vrolijk mee versterkt.

 

Als je de mogelijkheid hebt, zou ik de kabel vervangen. Normaal gesproken is dat relatief simpel.

Nieuwe kabel aan de oude kabel vastplakken en dan doortrekken. Het handigste is om dit met 2 personen te doen, 1 beneden om te begeleiden en 1 boven om de kabel rustig door te trekken. Vervolgens 2 NIEUWE stekkers aan sluiten en dan zou dat geen problemen meer mogen geven als je alles nauwkeurig genoeg hebt gedaan.

 

Succes.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Dag @Rvlohuizen je schreef: “Ik wil daar graag kabel tv kijken (ouderwets zappen) maar ik krijg het niet aan de praat.”

Wellicht een domme vraag omdat je het hebt over ouderwets zappen: Ik neem aan dat in die TV op zolder een CI-module met een Ziggo-smartcard zit?

Rvlohuizen
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Het is duidelijk waarom het niet lukte!

de kabel was goed genoeg. Helaas de (nieuwe) tv op zolder geen DVB-c.

super jammer..

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Grote kans dat die coax-kabel "verouderd" is, met mogelijk kabelbreuk". 

De kabel kan voor de tijd van nu wellicht niet voldoende zijn afgeschermd maar een kabelbreuk kom er zomaar niet in. 

Maar @Rvlohuizen geloof de mannen: de stekkers die we nu zien voldoen echt niet meer. Vervang deze dus voor goede stekkers van Hirschmann die je zorgvuldig afmonteert. 

NL69ENK

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dat zou je denken, en dat dacht ik ook voorheen. De praktijk wijst mij uit dat soms een kleine beweging voldoende kan zijn om een imperfectie in de kabel om te zetten in kabelbreuk.

 

Gelukkig lag het er in dit geval niet echt aan, maar desalniettemin blijf ik er bij dat bij twijfel vervangen een goede stelregel is.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dan is het geen goede kabel of je houdt je niet aan de installatie voorschriften. De 2- of 3-voudig afgeschermde kabels moet je sowieso niet scher buigen, en ook niet meerdere keren (vaak is 3 keer de max) op hetzelfde punt gaan buigen. Maar dan kan de buitenmantel de kern gaan raken. Echt breken gebeurt echt niet zo vaak. Maar anders zijn er nog wel manieren om te meten, en hoef je niet meteen de kabel te vervangen. Dat gaat overigens ook niet altijd even eenvoudig. Vooral de oudere coaxkabels willen nogal eens een beetje 'plakkerig' worden, en als deze dan is een PVC buis zijn getrokken, krijg je deze er amper nog uit. Een beetje glijpasta op de nieuwe kan helpen, maar dan moet er wel beweging komen in de oude. Het best gebruik je dan een trekkous zoals deze: 

 

trekkous.jpg

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Maar ik zie erg vaak dat de kabels nog prima werken, mits deze niet in het vocht of water hebben gelegen, en voldoende zijn afgeschermd. Maar de oude stekkers zijn een bron van instraling, zeker als men niet zo krap heeft gekeken met het strippen. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Het is duidelijk waarom het niet lukte!

de kabel was goed genoeg. Helaas de (nieuwe) tv op zolder geen DVB-c.

super jammer.."

 

Dan zijn er nog wel DVB-C ontvangers te vinden. Kijk bv. eens op marktplaats naar een Humax 5220c. Kan je sowieso de vrije zenders allemaal ontvangen, en tevens al die zenders, ook radio, opnemen. 

In oud Ziggo gebied kan je eventueel een module met IRdeto smartcard huren, en in oud UPC gebied kan je werken met de vrije zenders. Dus @Rvlohuizen die kabel hoeft er niet voor niets te liggen.

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Wat-je-moet-weten-als-je-de-Humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fUPC/...

 

Rvlohuizen
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Dat is een fijne tip! Bedankt!

meteen een via marktplaats gekocht. Maar nu krijg ik melding op de tv;

E04-4 “helaas de smartkaart werkt niet”

wat nu?

ik kan toch gewoon via kabel kijken als het goed is?

Rvlohuizen
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

1, 2 en 3 doet het trouwens wel..

stap voor stap komen we er wel

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Gebruik Netwerk ID 4444 ipv. 5555 zonder smartcard.

 

Smartcards zijn overigens niet meer te koop.

Ze zijn alleen te huur a' 2eu per maand inclusief ci+ module, die je dan kunt opbergen.

Rvlohuizen
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Bedankt! Het werkt!!

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

PS: ik zie het nu pas, maar 5220c moet 5200c zijn... 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Dat is een fijne tip! Bedankt!

meteen een via marktplaats gekocht. Maar nu krijg ik melding op de tv;

E04-4 “helaas de smartkaart werkt niet”

wat nu?

ik kan toch gewoon via kabel kijken als het goed is?"

Daarom had ik de link geplaatst naar een ouder topic van me. Daar zie je dat je de Humax altijd kan gebruiken voor de vrije zenders, maar in oud Ziggo gebied eventueel ook kan gebruiken met een IRdeto smartcard, welke je dan wel moet huren incl. een module. Je gebruikt dan echter alleen de smartcard. Maar als je genoeg hebt aan de vrije zenders, en dat zie ik vaak, kan je zo Tv kijken, en hoeft het niet al te duur te worden. 

Maar echt, vervang even die stekkers als je dat nog niet hebt gedaan, want vroeg of laat gaat dat zich anders wreken. Een digitaal signaal is nou eenmaal erg gevoelig. Ik zie nog regelmatig dat men die oude stekkers verkoopt, maar waarom men dat doet is me een raadsel. 

Veel kijkplezier gewenst. 

Rvlohuizen
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Ja, dat begreep ik al

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Top. Dan is het nu geen straf meer als je een nacht op zolder moet slapen... 😉

Groet, Willem. 

Rvlohuizen
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

😂😂😅😅

het is een straf als ik niet op zolder mag slapen!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic