Ik gebruikte een aparte FM-antenne omdat mijn Ziggo aansluiting niet geschikt was voor FM-ontvangst, de kamerantenne is kapot gegaan dus zoek ik een optie om weer FM te ontvangen op mijn Marantz receiver, er zit een aparte antenne ingang van 75ohm.
In de wand zit de POA 01 UPC met out1 en out2. Op out2 zit een coax met verbinding naar internet en de out1 is verbonden met een zwarte kabel naar mijn humax mediabox en tv.
Ziggo heeft een paar jaar geleden de POA 1 IEC NL met uitgang tv en radio gestuurd met een coax kabel maar verder kreeg ik geen uitleg. Ik heb gevraagd of ik deze splitter op de out1 moet vastmaken.
Misschien is een andere optie op de bestaande verbinding via de humax mediabox een kabel op cable out te doen en die dan aansluiten op mijn versterker ?
Kort samengevat: Is het splitter op splitter doen of moet ik het via de mediabox laten lopen ?
Opgelost! Ga naar oplossing.
@RoWi. schreef:Ik vermoed dat de televisie zelf ook al wat ouder en het beeld via de Scart aansluiting krijgt. Anders inderdaad de HDMI naar de TV.
Als de benodigde kabels of adapters bijvoorbeeld optisch naar tulp niet aanwezig zijn. Dan ben zou ik in dit geval toch voor de FM antenne optie gaan.
In tegenstelling tot de Humax 5200 heeft de 5300 maar 1 scart aansluiting !
Als de tv inderdaad alleen scart heeft en deze dus m.b.v. scart is aangesloten op de Humax, dan zou een scart y-kabel/splitter met daarop een scart naar cinch adapter een oplossing kunnen zijn, om toch radio te kunnen luisteren.
Ook zou misschien zoiets als onderstaand kunnen werken : een scart doorlusstekker met audio uitgang, waarop u dan weer een RCA/Tulp/Cinch <> RCA/Tulp/Cinch stereo kabel aansluit naar uw versterker. Geen idee hoe diep uw portemonnee is, maar voor dat geld kan u altijd een gokje wagen.
Het is/wordt dan wel een houtje-touwtje oplossing, maar zou zonder problemen moeten werken.
P.s1. koopt u een andere scart<>RCA/tulp/cinch adapter, dan wel opletten dat deze een in/uitgang schakelaar heeft. Zo weet u zeker dat u altijd het juiste type hebt.
P.s2. heeft u geen RCA/Tulp/Cinch <> RCA/Tulp/Cinch stereo kabel, vergeet u die dan ook niet gelijk te bestellen, dat scheelt weer verzendkosten 😉.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Via de coax is er geen analoog radiosignaal meer aanwezig bij Ziggo, dus een coax kabel aansluiten op je tuner/versterker is zinloos.
Er is wel een digitaal radiosignaal en dat kan weergegeven worden via de Humax, die Humax kun je via een audio uitgang of optische uitgang van de Humax aan je versterker verbinden.
Zo heb ik hier de radio zenders hoorbaar via de versterker en de boxen.
@MaryC Of een nieuwe antennedraad of antenne: Binnenantenne Antennedraad Winkel: Bestel goedkoop uw Antennedraad (allekabels.nl)
Draadje in het coax middelste gaatje van je tuner steken.
Of een deftig kabeltje kopen zoals @albertos22 poste.
@Random schreef:Draadje in het coax middelste gaatje van je tuner steken....
Inderdaad. Voor alleen FM ontvangst is dat het makkelijkste !
@MaryC: bij een Bouwmarkt de goedkoopste plastic coax steker kopen en daar op de middenpen een zolang mogelijk stuk ( goedkoop ! ) elektriciteits kabel op aansluiten ( natuurlijk wel de isolatie strippen, dan beide aders in elkaar draaien en dan vastzetten ).
Ook qua kabel maakt het niet uit, dat kan zo goedkoop/dun mogelijk zijn ( b.v. zoiets ). Hoe langer de gebruikte kabel en/of hoe hoger en/of hoe dichter bij het raam, hoe beter de FM ontvangst!
De gebruikte kabel is voor FM ontvangst geheel niet kritisch, u kan zonder enig probleem zelfs tig korte stukken aan elkaar knopen, door de draden een stukje te strippen en de aders in elkaar te draaien.
Sluit u gewoon eerst de volledige lengte van de kabel aan op de coaxstekker en plaatst u de stekker op uw versterker/receiver. Dan met het andere eind van die kabel rondlopen en kijken waar de beste ontvangst is. Afhankelijk waar de FM zender staat, kan dat soms in het voor- of achter huis zijn, maar richting het raam is altijd een goed idee.
Doordat u zo eenvoudig een langere antenne maakt, is de ontvangst direct veel beter dan met een antenne spriet ( vaak korter dan 1 meter ) of met een zogenaamde FM-antenne ( welke niet meer is dan een kort stukje draad in een T-vorm ).
P.s. op een antenne aansluiting van een radio/receiver/... staat geheel geen spanning of dergelijk, dus is een open/blanke aansluiting ( b.v. als u 2 kabels aan elkaar knoopt ) geheel ongevaarlijk !
Het kabeltje wat albertos22 aangeeft heb ik zelf een keer mogen proberen. Mijn ervaring ermee was dat het goed richten voor ontvangt nog bijna lastiger is dan het richten van de metalen uitschuifbare antennes op de draagbare radio's. Ik ben zelf nog op zoek gegaan.
https://www.allekabels.nl/antenne/binnen_antenne/fm.html?gclid=Cj0KCQjwn_OlBhDhARIsAG2y6zM5VUKDQH71s...
In de link zijn een aantal kamer antennes te vinden. Uiteraard als voorbeeld. Wellicht is daar een betere versie te vinden. Dat ze niet goedkoop zijn weet ik ook.
"Ziggo heeft een paar jaar geleden de POA 1 IEC NL met uitgang tv en radio"
Deze zijn verouderd de radio uitgang was bedoeld voor het FM signaal wat Ziggo niet meer doorgeeft.
Misschien is een andere optie op de bestaande verbinding via de humax mediabox een kabel op cable out te doen en die dan aansluiten op mijn versterker ?
Dit gaat niet werken, de optische uitgang van de Humax naar uw Marantz zal in mijn ogen het makkelijkst zijn.
Daar ben ik het met RoWi eens. Deze koppeling is vrij makkelijk te leggen en ik verwacht dat de kwaliteit een flink stuk beter zal zijn dan de analoge ontvangst via de FM antenne (over air / uit de lucht) Daarbij komt ook nog dat er zeer waarschijnlijk meer zenders via de Humax beschikbaar zijn dan via de FM antenne.
https://www.allekabels.nl/binnenantenne/114/1089903/fm-lintantenne-met-coax-contra.html
Ik heb indertijd een gratis antenne van Ziggo gekregen maar die actie is gestopt. Die antenne werk redelijk, maar pas als de receiver een paar minuten aanstond. Bovendien is niet alle frequentie even goed en waar ik woon heb je ook nog last van illegale zender. Deze antenne van AlleKabels lijkt me beter en niet duur.
@albertos22 schreef:
Ik heb indertijd een gratis antenne van Ziggo gekregen maar die actie is gestopt. Die antenne werk redelijk, maar pas als de receiver een paar minuten aanstond. Bovendien is niet alle frequentie even goed en waar ik woon heb je ook nog last van illegale zender. Deze antenne van AlleKabels lijkt me beter en niet duur.
Dit soort binnen huis antennes, hebben vaak weinig nut, omdat de lengte erg kort is. Het richtings gevoelige deel van deze antenne is de T-'balk', welke nog korter is. Dit richtings gevoelig deel moet met deze zijkant naar de zender wijzen voor de beste ontvangst.
Het maakt werkelijk niets uit of u zo'n binnenhuis ( T-'balk' ) antenne koopt van merk A of merk B. Het zijn alleen maar enkele korte draadjes in een T-vorm, waarbij alleen een langer type een beter signaal kan leveren t.o.v. een andere merk.
Goedkoper, makkelijker én beter is zelf een antenne maken ( zoals ik hier-onder/boven uitleg ). Doordat deze veel langer is en in elke willekeurige hoek gelegd kan worden, is er altijd een lang stuk draad welke met de zijkant naar de zender ligt, zo veel 'oppervlakte' die kant op heeft en zo meer signaal kan opvangen, waardoor ontvangst beter wordt.
Staat de radio midden in de kamer en tegen de muur aan, dan is de ontvangst ( daar op die plek ) gewoon moeilijk. Een lange antenne kan dan b.v. wel het raam bereiken, waar de demping van het FM-signaal vaak minimaal is en het FM-signaal dus sterker/beter is.
P.s. een slechte illegale zender heeft vaak meerdere harmonische frequenties, waardoor deze o.a. ook stoort op frequenties waarop de zender niet is in ingesteld. Hierdoor wordt soms zelfs de hele FM band dicht gespetterd en het maakt dan werkelijk niet uit welke lokale antenne u aansluit.
In dat geval kan een 2de hands Humax op de Ziggo coax wel helpen om radio te luisteren, omdat Ziggo ergens anders het radio signaal op de coax zet ( simpel gezegd ) en dus geen last heeft van illegale/slechte zenders.
🙂
Dank je !
Bedankt voor de tip !
werkt ook wel binnen gebruik al jaren zelfde fm antenne ver bereik (Lange kabel eraan stekker eraan) denk dat de ontvanst veel beter is dan Een t suk antenne heb ik ook gehad bereik niet ver . de könig antenne is wel wat duurder maar jaren Lange kwaliteit voor ontvangst van fm ether band 87.5-108
Omdat men ook voor de radiokanalen betaald zou ik persoonlijk niet 'knoeien' met de FM ether zenders. Al is dat inderdaad zo eenvoudig als hier wordt genoemd.
Ik lees dat @MaryC al een Humax heeft dat is ideaal want vanaf kanaal nummer 801 vind men de radiokanalen. Met de eerder door mij en Bert genoemde aansluitnethode hoeft de televisie niet aan om radio te luisteren. Als de Marantz modern genoeg is, kan de Humax mogelijk ook via HDMI worden aangesloten, in dat geval moet de Marantz wel video kunnen doorgeven naar de TV, dat is zonder het model te weten niet te zeggen.
@RoWi. Mijn marantz is een CR-401 N1S, gekocht in 2007. Achter naast de antenne aansluiting zie ik een opt aansluiting zitten maar geen hdmi.
Deze lijkt een optical out te hebben.
Aan die optische aansluiting heb je dan niets.
De tulp ingang is wel te gebruiken.
@Steefb a-ha, dus die opt kan ik vergeten. Ik heb op de humax een hdmi, zie foto. Dus als ik dan een kabel koop met hdmi/rood witte plugjes en afstem op het radiokanaal van de humax dan zou het ook lukken ? Zo niet dan ga ik aan de gang met de FM antenne en info uit alle reacties 🙂
Als je TV een HDMI ingang heeft kan je beter de Humax met een HDMI kabel op de TV aansluiten. En daarnaast een “scart naar cinch adapter + stereo tulp kabel” of “scart naar tulp kabel” gebruiken om de marantz aan te sluiten. Hopelijk kan dat werken. Dat is in ieder geval goedkoper dan een HDMI naar tulp of een nieuwe FM kamer antenne met ingebouwde signaal versterker.
Ik vermoed dat de televisie zelf ook al wat ouder en het beeld via de Scart aansluiting krijgt. Anders inderdaad de HDMI naar de TV.
Als de benodigde kabels of adapters bijvoorbeeld optisch naar tulp niet aanwezig zijn. Dan ben zou ik in dit geval toch voor de FM antenne optie gaan.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.