1
Vraag
2
Reacties
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Tip: opnames vanaf de Humax op schijf zetten en deze laten inlezen door de PC

Hier het een en ander aan info over het gebruik van een externe schijf, aangesloten op de Humax 5200 en 5400 en het verplaatsen (kopiëren) van bestanden vanaf de interne schijf naar de externe. Daarnaast opties om deze schijf toch leesbaar te maken door de PC.

***Toegevoegd door moderator: Met de 5050c is dit ook mogelijk maar deze PVR kan de externe schijf niet zelf formatteren . Dat dien je dus vooraf door de PC te laten doen in het Ext3 formaat."***

Het beste werkt een schijf van Western Digital. Deze dient minimaal 100Gb en maximaal 1Tb te zijn.

De Humax kan de aangesloten schijf zelf formatteren. Deze doet dat in Ext3. Om zo’n Ext3 geformatteerde schijf toch onder Windows te kunnen lezen, is het programma Explore2fs de oplossing. Dit is te vinden op: http://www.chrysocome.net/explore2fs.

Denk eraan dat je het programma moet uitvoeren als Administrator. Een alternatief is Linux Reader: http://www.diskinternals.com/linux-reader.

Het delen van bestanden werkt zo.
Verplaatsen in het kort:

-Ga naar een opname
-Druk op de rode toets (selecteren) Er zal een vinkje verschijnen voor de opname
-Druk op de Opt+ toets en kies verplaatsen
-Druk op de OK toets
-Kies de locatie waarnaar de opname verplaatst moet worden
**Let op ! als de rode toets niet te selecteren is dien je in de menu-structuur een niveau hoger te gaan staan.
-Start verplaatsen met de rode toets
-Via de opslagruimte (blauwe toets) kan een andere locatie worden geselecteerd

89 Reacties 89
Meldingen
Aan Uit
amerstudio

Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Beste Jenson,

Dank voor je snelle antwoord.

Ik kom er nog niet achter hoe ik een opname die op de interne harde schijf staat, gekopieerd krijg naar de externe harde schijf (WD 1Tb, usb 3.0)
Het zal voornamelijk gaan om opnamen van de NPO zenders en de RTL zenders. Soms komen mensen voor in een prgoramma en willen dat graag op een beelddrager hebben.

amerstudio

Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Beste anoniemforum,

Ik kom even bij je terug; door de Ziggo medewerker aan de telefoon werd ik even op het verkeerde been gezet, blijkt toch een ander typenummer.  Ik bedoelde mijn IHDR Humax 5200, maar de 5500 heb ik ook nog ergens staan, is een 'zenderkiezer' waar overigens wel een usb poort op zit. 

Kun je vanuit de usb poort van de 5500 opnemen op een externe schijf?

anoniemforum

Level 19
T.E.A.M.
  • 10430Posts
  • 597Oplossingen
  • 2987Likes

@amerstudio  schreef:

Beste anoniemforum,

Ik kom even bij je terug; door de Ziggo medewerker aan de telefoon werd ik even op het verkeerde been gezet, blijkt toch een ander typenummer.  Ik bedoelde mijn IHDR Humax 5200, maar de 5500 heb ik ook nog ergens staan, is een 'zenderkiezer' waar overigens wel een usb poort op zit. 

Kun je vanuit de usb poort van de 5500 opnemen op een externe schijf?

helaas is de usb poort van de 5500 uitgeschakeld en kun je daar geen externe harde schijf op aansluiten 

amerstudio

Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Beste Jenson,
Dank voor het antwoord en de FAQ; daarin lees ik:
Een aangesloten externe harde schijf dient u eerst door de HUMAX-ontvanger te laten formatteren. Druk op de ‘Menu’-knop op de afstandsbediening. Ga naar: ‘Instellingen’ – ‘Systeem’ – ‘Gegevensopslag’ – ‘Formatteren’. Let op: selecteer de externe harde schijf. Daarna kunt u de harde schijf klaar voor gebruik.
OK, dat heb ik gedaan en het ledje op de schijf lijkt aan te geven dat het goed gegaan is. De externe schijf kan ik selecteren.

Waar ik nog niet achter gekomen ben - en kan ik ook niet vinden: Hoe kopieer ik een opgenomen uitzending vanaf de interne schijf naar de externe schijf?
Weet u daar een oplossing voor?
Dank!

jenson

Level 11
  • 567Posts
  • 37Oplossingen
  • 213Likes

Het staat bovenaan op deze pagina.

En in de handleiding:

Media List -> Moving/Copying Files

amerstudio

Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Dankjewel Jenson,

Gisteren heb ik de schijf geformatteerd, leek er goed uit te zien.

De WD usb 3.0 1 Tb schijf heb ik vandaag weer aangesloten (USB poort voorzijde) om het bovenstaande te gaan doen.
Ik kom niet verder dan het selecteren van de te kopiëren film; als ik de locatie moet kiezen waar die naar toe moet, wordt die niet herkend. Alleen de interne harddisk.

Ook mijn netwerkserver wordt gezien, (Synology) kan ik ook selecteren, maar het verplaatsen (kopiëren) wil die niets van weten, ook de WD schijf niet. Er is maar één schijf zichtbaar en dat is de interne HDD.

Heeft u nog een suggestie? In de FAQ kan ik niets vinden waar ik wat mee zou kunnen.

amerstudio

Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ter verduidelijking:

Ik zie het netwerk wel als ik een clip selecteer en op de blauwe toets druk. Dan zie ik o.a. 'netwerk'. Selecteer ik die, houdt het daarmee op.

Ook een 64Gb usb stick geprobeerd. bij de blauwe toets wordt die wel gezien, wil ik verplaatsen dan komt ook die usb stick niet voor.

jenson

Level 11
  • 567Posts
  • 37Oplossingen
  • 213Likes

Plaatje uit de handleiding.

Wat zie je op dit scherm?

humax_copy_files.png

amerstudio

Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Alleen HDD, dus de interne schijf.

amerstudio

Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Helaas heb ik een andere ervaring... 

amerstudio_0-1718709001381.png

Ik heb ook een (zelf nieuw gekochte) Humax 5200 en een nieuwe WD Elements 1 Tb schijf en zoals in deze community - hieronder - beschreven werkwijze aangesloten. De schijf was eerder gebruikt voor Windows en NTFS geformatteerd.

De schijf werd wel gezien, werd ook door de 5200 geformatteerd en daarna kon ik er niet mee opnemen. De schijf aangesloten op een pc, gaf een 'onherstelbare fout'. 

Schijf laten onderzoeken, bleek definitief geschikt voor de afvalbak. Weg harddisk met een aanschafwaarde van zo'n kleine € 70,--
De schijf ligt hier nog: als iemand nog een goede oplossing heeft, houd ik mij van harte aanbevolen.