1
Vraag
2
Reacties
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Tip: opnames vanaf de Humax op schijf zetten en deze laten inlezen door de PC

Hier het een en ander aan info over het gebruik van een externe schijf, aangesloten op de Humax 5200 en 5400 en het verplaatsen (kopiëren) van bestanden vanaf de interne schijf naar de externe. Daarnaast opties om deze schijf toch leesbaar te maken door de PC.

***Toegevoegd door moderator: Met de 5050c is dit ook mogelijk maar deze PVR kan de externe schijf niet zelf formatteren . Dat dien je dus vooraf door de PC te laten doen in het Ext3 formaat."***

Het beste werkt een schijf van Western Digital. Deze dient minimaal 100Gb en maximaal 1Tb te zijn.

De Humax kan de aangesloten schijf zelf formatteren. Deze doet dat in Ext3. Om zo’n Ext3 geformatteerde schijf toch onder Windows te kunnen lezen, is het programma Explore2fs de oplossing. Dit is te vinden op: http://www.chrysocome.net/explore2fs.

Denk eraan dat je het programma moet uitvoeren als Administrator. Een alternatief is Linux Reader: http://www.diskinternals.com/linux-reader.

Het delen van bestanden werkt zo.
Verplaatsen in het kort:

-Ga naar een opname
-Druk op de rode toets (selecteren) Er zal een vinkje verschijnen voor de opname
-Druk op de Opt+ toets en kies verplaatsen
-Druk op de OK toets
-Kies de locatie waarnaar de opname verplaatst moet worden
**Let op ! als de rode toets niet te selecteren is dien je in de menu-structuur een niveau hoger te gaan staan.
-Start verplaatsen met de rode toets
-Via de opslagruimte (blauwe toets) kan een andere locatie worden geselecteerd

89 Reacties 89
Meldingen
Aan Uit
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag hanh

Over het FTP verhaal had Henk het al gehad. Dat was zover wel gelukt begreep ik. Ik heb hem daarvoor te woord gestaan in een ander topic.

Het ging nu even om het formatteren van de harde schijf naar Ext.3 via de PC. Maar ik zie dan vaak dat men de virusscanner even uitschakelt.

Maar uiteraard zeer bedankt voor je reactie!

PS: heb even wat andere dingen aan het hoofd dus ben wat traag vandaag...
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3467Likes
Willem-A wrote:

Over het FTP verhaal had Henk het al gehad. Dat was zover wel gelukt begreep ik. Ik heb hem daarvoor te woord gestaan in een ander topic.

Dat wist ik natuurlijk niet, anders zou ik die suggestie niet gedaan hebben.

Helaas is die Partition Master van EaseUS voor de EXT3 redelijk advanced.
Of er iets simpels bestaat, weet ik nog niet.

Desgewenst kan Henk mij hier iets over vragen.
Heb die software hier ook.

Gr Han
Verwijderd account
Niet van toepassing
Ik gebruik de Partition Master van EaseUS ook wel eens, is vrij simpel vind ik, zie voorbeeld:

https://www.youtube.com/watch?v=9xSqah1QGyY&pbjreload=10
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Mooi dat er word meegedacht. Dank! Ik heb er als het goed is van alles over, maar dat staat nog in mijn oude pc, alwaar ik weer eens niet in kom...
Marie123

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoe zit dat met met bestanden uitwisselen met de Apple Computer?
Ik maak samen met een vriend een tv programma en moet daarom veel grote bestanden uitwisselen van Mac naar PC en vise versa dus sticks formateer ik altijd ExFAT. Kan ik de externe hd die ik aan de Humax aan sluit ook op die manier formateren?
Verwijderd account
Niet van toepassing
Marie123 Ja dat kan maar dan is ie niet meer geschikt voor de Humax
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3467Likes
Willem-A wrote:

henk0078
Ik heb je reakties even nagelopen en zie niet iets langskomen waar Willem het over heeft.

Is je poging om ftp te gebruiken gelukt?
Denk het niet want je bent nu bezig met een externe disk te gaan gebruiken
voor het kunnen copieren van opnames.
Dat is niet nodig als je al een ftp-oplossing hebt.

Kun je hier helderheid over geven?

Gr Han
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Beste hanh,

hier is het betreffende topic te vinden:

https://community.ziggo.nl/de-digitale-ontvanger-195/digitale-ontvanger-in-combinatie-met-een-hdd-recorder-en-of-videorecorder-25209/index1.html
henk0078

Level 1
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Willem,
De ftp oplossing werkt prima, dus ik kan files overbrengen van humax naar PC, maar het gaat wel ontzettend langzaam want ik gebruik de wifi verbinding (voor een film 2uur).
De partition master van Easeus (free version) werkt niet (start wel maar stopt na een halve minuut ) en ik ga niet de betaalde versie kopen.
Inmiddels heb ik een oude Toshiba 250G schijf gebruikt en die wordt wel herkend door de humax.
Blijkbaar is een 1T schijf teveel voor het apparaat
Blijf dus verder experimenteren.
Groet,
Henk
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3467Likes
henk0078
Ja via ftp over Wifi kan lang duren als de Humax op een ongunstige plek staat.
Je hoeft er natuurlijk niet bij te blijven zitten.
Bekabeld kom je max ook niet verder dan effectief 80-100 Mbps.
De 5200 heeft geen Gbps Ethernet poort.
Dat is een snelheid die je met een goede Wireless verbinding ook kunt halen.
(gunstige positie Humax & 5 Ghz Dongle)

Als ik hier veel files ineens bekabeld overzet, dan is ie ook wel een flink tijdje bezig.
Mij een zorg. En als de 5200 er mee stopt na flinke tijd en het is nog niet klaar, dan
geeft FileZilla je een nette mogelijkheid om wat nog moet alsnog te doen.

Jammer dat de Partition Master niet voor je werkte.
Maar je hebt nu een oplossing die het doet & dat is mooi.
Succes met de verdere experimenten, Han
Verwijderd account
Niet van toepassing
henk0078 Ik lees dat je de USB achter gebruikt voor wifi en USB voor de externe disk, ik denk dat de disk niet wordt herkend doordat je over de limiet van de stroomafname gaat dus ik zou voordat je de disk aansluit eerst de wifi dongle eruit halen.

Quote handleiding: de stroomafname van de externe harde schijf mag de max. toegestane waarde van 800mA totaal (front USB-aansluiting + USB-aansluiting achterpaneel) niet overschrijden.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3467Likes
henk0078

Nog ff dit. Ik zeur gewoon door over een ftp-oplossing.

Een HD-film is grofweg 10 GB.
Als het twee uur duurt om die over ftp te copieren, dan betekent
dit een Wifi verbindingssnelheid van zo'n 10 Mbps.
Dat is niet top.

Er zijn wellicht wat verbeteringen mogelijk van je huidige
situatie, maar dan moet je helaas deze Tips gaan bekijken & beproeven.
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/wifi-verbeteren-dat-pak-je-zo-aan-22640
Omdat je niet vies bent van het experiment, kan dit best nog een aardig klusje zijn.

Ik veronderstel verder even:
- dat het Wireless Access Point in de meterkast staat (dat is iha geen gunstige plek,
het is daarom dat veel mensen een extra Access Point aanschaffen voor betere Wifi dekking)
- dat het aanleggen van een UTP kabel naar de Humax echt geen optie voor je is

Je kan dan dit nog in overweging nemen:
https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-stopcontact/
30 dagen uitproberen; eerder terug is niet betalen.

Afhankelijk van waar de eind-Adaptor tov de Humax precies komt te zitten
- kun je hoe dan ook de Wifi van de die Adaptor gaan gebruiken; die zal zeker beter zijn, dan nu
- maar liever en nog veel beter: de Humax bekabeld aansluiten op de eind-Adaptor;
dan moet je absoluut tegen de 100 Mbps kunnen halen. Je 2 uur wordt dan 12 minuten.

Gr Han
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Henk,

een 1 Tb schijf mag geen issue zijn. Soms kan de Humax even de piekstroom voor het opstarten van de schijf niet leveren, maar dat komt heel weinig voor en in dat geval start deze dan ook niet op. Maar de USB uitgangen op de Humax leveren al een flinke stroom en ga je niet boven de 1 Tb Zitten is er doorgaans niets mis.

Maar tegenwoordig zie je wel wat vaker dat een nieuwe schijf op een wat vreemde manier is geformatteerd. Ik doel dan op vreemd voor de Humax. Goed leeghalen en opnieuw formatteren naar Ext.3 via de PC kan dan een goede oplossing zijn, maar Windows 10 wil er nog wel eens wat extra's aan toevoegen waardoor de Humax de schijf alsnog niet herkend.

Maar nogmaals, 1 Tb mag geen issue zijn. Men maakt vaak gebruik van een dergelijke schijf, zelfs op de 5300, die daar dan eigenlijk weer niet voor geschikt is. Maar dat is ook weer een heel ander apparaat, wat het van een externe schijf moet hebben om op te kunnen nemen, en om gebruik te kunnen maken van de time shift. Dat ligt bij de 5050,5200 en 5400 natuurlijk heel anders. Kort gelden was er iemand waarbij de schijf ook niet werd herkend door de Humax en deze werkte wel na het formatteren op de PC. Maar ook Humax geeft aan hier wel meer vragen over te krijgen dan voorheen. Heb je dus een schijf die werkt op de/je Humax, houd deze er dan ook voor gereserveerd.

Let op: je kan de schijf daarna niet zomaar even uitwisselen met een ander model.

Ik zag dat Han nog even 'doorzeurt' over het FTP gebeuren, dus daar bemoei ik me verder niet mee, maar als je bekabeld kan werken, zeker doen. Bij het opnemen van de decoder in het netwerk raad ik dat ook altijd aan. Alleen als je in fZiggo gebied gebruik maakt van ITV, kan daarvoor wel een dongel worden gebruikt.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3467Likes
Willem-A
Ja ik noem het zelf inderdaad zeuren.
Ik vind die ftp-oplossing nu eemaal zo charmant & gebruik die al zo lang.

Jij hebt hem op het spoor gezet en dat werkt functioneel al goed.
Alles klaar dus. Alleen die snelheid.....

Ik wilde ff de mogelijke opties ter verbetering laten zien.
Henk moet zelf maar kiezen of een Disk handiger is.

henk0078
Je noemde het kunnen copieren vanaf de Humax gedoe.
Besef wel dat dit op andere decoder-kastjes van Ziggo met opname-mogelijkheid niet kan.
Leve de Humax. Ik heb al 1000 Films en afleveringen van Series weggezet voor later.
En verdomd, soms wordt nog wel eens iets uit de verzameling voor
het eerst of opnieuw bekeken.....
Geen idee of ik met Netflix beter uit zou zijn. Bestond nog niet, toen ik begon met bewaren.
Verder is het natuurlijk een idiote tic om - vaak onbekeken - video's te gaan sparen.
(Ik zet ze wel om in een ander, veel kleiner, format; anders raakt de ruimte te snel op van mijn 3TB voor Video en Audio bedoeld NAS & backup daarvan).

Gr Han
henk0078

Level 1
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Han en Willem,
Bedankt voor jullie opmerkingen
Ik neem dit ter harte en ga door met de experimenten.
Bij problemen meld ik me weer.
Groet
Henk
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag henk0078

You're welcome. (Dat is Engels... :wink:

Succes met experimenteren. Als hier alles uitvalt weten we dat je bezig bent... :grin:
Marie123

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
mguzz wrote:

Oke, en er is geen andere manier om de files opgeslagen op de Humax over te brengen op een Apple Computer?
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 152Likes
Marie123 wrote:
Hoe zit dat met met bestanden uitwisselen met de Apple Computer?
Ik maak samen met een vriend een tv programma en moet daarom veel grote bestanden uitwisselen van Mac naar PC en vise versa dus sticks formateer ik altijd ExFAT. Kan ik de externe hd die ik aan de Humax aan sluit ook op die manier formateren?

Marie123 wrote:
mguzz wrote:

Oke, en er is geen andere manier om de files opgeslagen op de Humax over te brengen op een Apple Computer?

Volgens mij kan het wel, alleen via een omweg. Je zal 1 stick of hd (geformatteerd door Humax in ext3) exclusief moeten gebruiken om files van de Humax af te halen en op de PC te zetten. Daarna op een exFat stick of exFat hd zetten.

Mocht ik ernaast zitten, dan zijn hier genoeg experts aanwezig die het kunnen aanvullen. Suc6
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3467Likes
Marie123
Marie123 wrote:
...

Ja, die is er. Er wordt in dit topic al naar verwezen.
Dat gaat mbv ftp via het netwerk waarin Mac en Humax zitten.
https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/uitleg-ftp-met-filezilla-client-voor-de-humax-23209

De uitwisselmethode met behulp van een externe disk afkomstig van de Humax in EXT3 format, moet ook met een Mac kunnen. Bv
https://www.paragon-software.com/home/extfs-mac/

Gr Han
henk0078

Level 1
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Willem,
Ik gebruik nu een Toshiba externe schijf (250G) en heb deze geformateerd op de humax.
Daarna een programma overgezet van de humax op de externe schijf, kan allemaal prima worden afgespeeld op de humax.
Nu wil ik echter de inhoud van deze schijf overbrengen naar de PC, maar helaas kan ik de inhoud van de schijf niet aan. Bij het inbrengen van de USB connector hoor ik wel een signaal maar de schijf wordt niet getoond in in apparaten en stations. Hoe kan ik de inhoud van deze schijf zichtbaar maken op de PC?
Groet
Henk