T T

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Thuisnetwerk radio en tv

Ik wil alle tv’s in mijn huis (4) via mijn mediabox en antenneversterker digitaal aansluiten. Ik heb de standaard mediabox bij 1 Tv. Voor deze heb ik 2 afstandsbedieningen nodig: één voor de wijziging analoog naar HDMI en TV instellingen en één voor de mediabox voor zenderkeuze en volume. Dat alles moet wat gemakkelijker kunnen! Graag een begrijpelijk advies. 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Hallo @T T 

Je schreef: (ik reageer in je tekst met de vette letters)

Het is duidelijk niet alleen een kwestie van instellen per TV, maar elke TV z’n eigen mediabox tenzij je de tv-toestellen gaat vervangen door nieuwe meer sophisticated apparatuur.

-->Instellen per Tv kan alleen als deze beschikken over een digitale tuner, dus een zogenoemde DVB-C tuner. Als die mogelijkheid er is, kan je in ieder geval alle vrije (ongecodeerde) zenders ontvangen. Is een Tv Ziggo gecertificeerd, kan je daarvoor dan ook een module met smartcard huren voor 2 euro per maand. Voordeel van een Tv met DVB-C tuner is dat je alleen toe kan met de afstandsbediening van de Tv. 

 

Oké, dan toch nog wat vragen als ik mediaboxen erbij koop of huur(?):

-->Over het kopen: het is maar net wat je wilt, maar 4 boxen kun je sowieso niet huren. Maar is er niet één Tv bij met een DVB-C tuner? Zo niet, dan zou je relatief goedkoop uit kunnen zijn met wat Humax 5300c PVR's die je wel op marktplaats tegenkomt voor zo'n 25 euro. Die zijn heel eenvoudig, maar als je er een harde schijf aan koppelt kan je ook nog wat opnemen. Maar dan ontvang je wel alleen de vrije zenders. Als je van het analoge signaal af komt is dat echter geen enkel probleem, en zal je niets missen. Met de afstandsbedieningen daarvan kan je doorgaans ook een Tv bedienen (basisfuncties). Maar niet alle Tv's worden ondersteund. Op zich niet zo erg, want als de Tv eenmaal aan is, kan je alles doen met de afstandsbediening van de Humax. 

 

- mijn huis is helemaal bekabeld met coax van vóor het digitale tijdperk, wel goede kwaliteit zoals ze mij destijds (1996) vertelden, maar met klassieke muuraansluitingen en stekkers. Voldoen die dan nog wel voor de extra mediaboxen?

 

-->Ik kan zo niet even zeggen of de kabels nog toereikend zijn, maar deze zijn wel oud. De oude muuraansluitingen en stekkers voldoen sowieso niet meer. Tegenwoordig gebruik je in ieder geval dubbel of 3-voudig afgeschermde coax, en vol metalen stekkers. Hirschmann heeft bv. goede materialen. Voor een digitaal signaal is absoluut een goede installatie nodig. Hou je ook goed aan de verwerkingsregels van de nieuwe coax kabels. 

 

- zijn de klassieke antenneversterkers nog wel bruikbaar in zo’n opstelling (het huis is vrij groot) of moet ik die ook vervangen? 

 

-->Ook die zijn waarschijnlijk te oud. Ziggo kan je de goede leveren, maar je hebt er natuurlijk maar één nodig. 

 

- welke mediaboxen heb ik nodig om met éen afstandsbediening per tv uit te komen? Moeten ze alle drie hetzelfde zijn?

-->Deze heb ik al genoemd, maar dat is maar een voorbeeld. Uiteraard hoeven deze niet hetzelfde te zijn. Je sluit deze immers aan op verschillende Tv's. Je zou bv. ook een mediabox XL kunnen huren, of bv. de Next. Lees daarover eens wat door op dit forum. 

 

- een soundbox systeem voor een tv en/of radio past ook in dit plan of moet ik dat los zien van de mediaboxen?

 

-->De mediaboxen kunnen naast Tv ook radiozenders weergeven, maar voor het geluid zelf kan je inderdaad kiezen voor een soundbar, receiver o.i.d. Maar dat staat inderdaad los van de mediaboxen. 

Bekijk in context

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Hallo Theo,

 

er is helaas een handeltje in, maar wat velen niet weten, is dat als ze een dergelijke box hebben gekocht, in jou geval gekregen, ze daar eigenlijk niets aan hebben. En de persoon die hem aan je heeft gegeven wacht een flinke rekening van Ziggo... Tenminste, als de box van hemzelf was. Maar de XL en de Next worden geactiveerd op je adres en andere gegevens, en dat gaat nu niet gebeuren. Sorry dat ik je teleur stel, maar geef de Next maar terug, en bestel er een bij Ziggo als je er een wilt. Je moet dan ook aan een ander abonnement. 

Een Humax kan je wel zo kopen, of overnemen. Die hoeft niet te worden geactiveerd en zal altijd werken. Ook zonder smartcard, want dan ontvang je alle vrije zenders. 

Sorry dat ik je geluk aan duigen help...

Bekijk in context

22 Reacties 22
jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@T T  Vaak kan dit ook makkelijker. Zou je kunnen delen welke Mediabox je precies hebt? Want bijvoorbeeld bij de Mediabox XL en Next is wat je vraagt mogelijk, maar als tag heb je aangegeven "Mediabox overig"

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Om het makkelijk te hebben kun je de afstandbediening van de Mediabox, ik weet niet welke, programmeren dat de genoemde functies allemaal via die AB gaan.

 

Helaas zal je geen 4 boxen krijgen. Hooguit 2. Voor de andere twee zal je via een smartcard moeten kijken of genoegen nemen met alleen de vrije tv kanalen.

Voor de mediaboxen heb je ook goede Wifi of een netwerk kabel nodig.

 

Afhankelijk van de tv zou je bij een AndroidTV de ZiggoGo app kunnen instaleren om daarmee te kijken.

 

Er is vanalles mogelijk maar erg afhankelijk van de aanwezige tv's en kijk wensen.

TV's zouden in iedergeval een hdmi ingang moeten hebben. Dat vereenvoudigd het aansluiten en aansturen via 1 AB.  

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Welke TV heb je precies?

T T
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Ik ben nieuweling op het forum, maar de eerste antwoorden geven me al hoop! Nu zit ik even in het buitenland, maar bij thuiskomst (3 dg) ga ik alle gegevens van mediabox en tv’s jullie voorleggen.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Hi @T T! Hopelijk heb je een goed weekend gehad en ben je inmiddels veilig thuisgekomen vanuit het buitenland. We kijken uit naar de gegevens van de mediabox en televisies bij je thuis zodat we je verder kunnen adviseren 🙂

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

De 'standaard' mediabox is de Humax 5500c. Daarbij is het sowieso niet mogelijk met bijgeleverde afstandsbediening een Tv te bedienen. Maar eerst maar even afwachten welke het nou precies is. 

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @T T

Ik ben benieuwd of je veilig thuis bent gekomen 🙂 Zo ja, dan zien we de eerder gevraagde gegevens graag tegemoet. 

T T
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

 

Beste responders,
 Helaas is het verblijf door Corona quarantaine danig uit de hand gelopen.  Als alles weer goed is mag ik 7 december Spanje verlaten! Ik meld me daarna weer.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@T T Hopelijk kun je morgen weer helemaal gezond naar Nederland vliegen. We zien je graag weer verschijnen. Alvast een fijne reis. 

T T
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Hallo, 

Hier ben ik weer na een ongewild verlengd verblijf in Spanje. Covidcontact zonder klachten, negatieve test en volledig gevaccineerd, maar verplichte quarantaine. dank voor de bemoedigende woorden.

De gevraagde inventarisatie van m’n probleem.

Ziggo kabel komt binnen bij mijn modem: Ziggo CH7465 LG-ZG, Wifi SSID Ziggo D6D7C14, met verwijzing naar http://192.168.178.1 om instellingen aan te passen.

Vandaar naar een amplifier Teleste OV8420 die doorstuurt naar:

- een antenneversterker WISI VX67, bedraad naar de kamers in mijn huis en naar de

- Mediabox UPC PACE DCR 111/03 die aangesloten is op mijn 
- TV 1 Panasonic TX 32LZD85F 

 

De andere tv’s, bedraad aangestuurd via de antenneversterker WISI VX67 doen sinds de digitalisering niet meer mee. Het zijn:

TV 2: Toshiba 19AV703G en

TV 3: Samsung UE22H5610

 

Hopelijk wijzen jullie me de weg naar een betere plan (het gaat me niet in de eerste plaats om de kosten)

Sorry voor alle vertraging.

TT

 

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@T T goed dat je weer in het zonnige (nouja..) Nederland bent. Mooi dat deze hele ervaring weer achter de rug is. En nu inderdaad over tot de orde van de dag, de technische vragen.

 

Alvast dank voor je opheldering wat je opstelling aangaat.

Ik weet haast wel zeker dat @Willem-A1, @Bert, bloemen64 en Jansmarcel met die informatie verder kunnen! 🙂 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Nou @Jacob , ik vind dit best een lastig dingetje. Uitgaande van de beginpost van @T T lijkt het erop dat hij één mediabox heeft, maar dat daarop 4 Tv's moeten worden aangesloten: "Ik wil alle tv’s in mijn huis (4) via mijn mediabox en antenneversterker digitaal aansluiten". En dat gaat hem natuurlijk niet worden. Bij elke Tv zal een ontvanger/mediabox geplaatst moeten gaan worden en ik denk dat @T T daar geen rekening mee heeft gehouden. Of het moet al gaan om Tv's met een DVB-C tuner (Digitale tuner). 

Dus wat je wilt gaat niet zomaar lukken @T T . Wel kan je vaak een Tv ook bedienen met de afstandsbediening van de mediabox, maar zou je voor bepaalde Tv's de standaard decoder gebruiken, welke Ziggo tot voor kort leverde; de Humax 5500c, nog in de handel te verkrijgen als Humax 5550c, gaat dat helaas niet op. En kan het wel bij andere mediaboxen gaat het doorgaans om de standaard bedieningen. 

Hier heb je waarschijnlijk allemaal geen rekening mee gehouden vrees ik @T T ... Eén mediabox gebruiken voor meerdere Tv's gaat niet lukken. 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

T T
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Hallo Willem, dank je wel voor je eerste uitleg. 

Voor mij was het een duidelijk antwoord: tot gisteren had ik er echt helemaal niks van begrepen. Nu een klein beetje. Misschien wat misleid door de slogan sinds de afschaf van analoge tv: ‘overal in huis op elk moment het programma dat je wil zien’ 

Het is duidelijk niet alleen een kwestie van instellen per TV, maar elke TV z’n eigen mediabox tenzij je de tv-toestellen gaat vervangen door nieuwe meer sophisticated apparatuur.

Oké, dan toch nog wat vragen als ik mediaboxen erbij koop of huur(?):

- mijn huis is helemaal bekabeld met coax van vóor het digitale tijdperk, wel goede kwaliteit zoals ze mij destijds (1996) vertelden, maar met klassieke muuraansluitingen en stekkers. Voldoen die dan nog wel voor de extra mediaboxen?

- zijn de klassieke antenneversterkers nog wel bruikbaar in zo’n opstelling (het huis is vrij groot) of moet ik die ook vervangen? 

- welke mediaboxen heb ik nodig om met éen afstandsbediening per tv uit te komen? Moeten ze alle drie hetzelfde zijn?

- een soundbox systeem voor een tv en/of radio past ook in dit plan of moet ik dat los zien van de mediaboxen?


Misschien allemaal wat domme vragen nog, maar beter dát dan wat aanmodderen. Over het algemeen was ik een snelle leerling!

Weer bij voorbaat al dank voor jullie inbreng,

Theo

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Hallo @T T 

Je schreef: (ik reageer in je tekst met de vette letters)

Het is duidelijk niet alleen een kwestie van instellen per TV, maar elke TV z’n eigen mediabox tenzij je de tv-toestellen gaat vervangen door nieuwe meer sophisticated apparatuur.

-->Instellen per Tv kan alleen als deze beschikken over een digitale tuner, dus een zogenoemde DVB-C tuner. Als die mogelijkheid er is, kan je in ieder geval alle vrije (ongecodeerde) zenders ontvangen. Is een Tv Ziggo gecertificeerd, kan je daarvoor dan ook een module met smartcard huren voor 2 euro per maand. Voordeel van een Tv met DVB-C tuner is dat je alleen toe kan met de afstandsbediening van de Tv. 

 

Oké, dan toch nog wat vragen als ik mediaboxen erbij koop of huur(?):

-->Over het kopen: het is maar net wat je wilt, maar 4 boxen kun je sowieso niet huren. Maar is er niet één Tv bij met een DVB-C tuner? Zo niet, dan zou je relatief goedkoop uit kunnen zijn met wat Humax 5300c PVR's die je wel op marktplaats tegenkomt voor zo'n 25 euro. Die zijn heel eenvoudig, maar als je er een harde schijf aan koppelt kan je ook nog wat opnemen. Maar dan ontvang je wel alleen de vrije zenders. Als je van het analoge signaal af komt is dat echter geen enkel probleem, en zal je niets missen. Met de afstandsbedieningen daarvan kan je doorgaans ook een Tv bedienen (basisfuncties). Maar niet alle Tv's worden ondersteund. Op zich niet zo erg, want als de Tv eenmaal aan is, kan je alles doen met de afstandsbediening van de Humax. 

 

- mijn huis is helemaal bekabeld met coax van vóor het digitale tijdperk, wel goede kwaliteit zoals ze mij destijds (1996) vertelden, maar met klassieke muuraansluitingen en stekkers. Voldoen die dan nog wel voor de extra mediaboxen?

 

-->Ik kan zo niet even zeggen of de kabels nog toereikend zijn, maar deze zijn wel oud. De oude muuraansluitingen en stekkers voldoen sowieso niet meer. Tegenwoordig gebruik je in ieder geval dubbel of 3-voudig afgeschermde coax, en vol metalen stekkers. Hirschmann heeft bv. goede materialen. Voor een digitaal signaal is absoluut een goede installatie nodig. Hou je ook goed aan de verwerkingsregels van de nieuwe coax kabels. 

 

- zijn de klassieke antenneversterkers nog wel bruikbaar in zo’n opstelling (het huis is vrij groot) of moet ik die ook vervangen? 

 

-->Ook die zijn waarschijnlijk te oud. Ziggo kan je de goede leveren, maar je hebt er natuurlijk maar één nodig. 

 

- welke mediaboxen heb ik nodig om met éen afstandsbediening per tv uit te komen? Moeten ze alle drie hetzelfde zijn?

-->Deze heb ik al genoemd, maar dat is maar een voorbeeld. Uiteraard hoeven deze niet hetzelfde te zijn. Je sluit deze immers aan op verschillende Tv's. Je zou bv. ook een mediabox XL kunnen huren, of bv. de Next. Lees daarover eens wat door op dit forum. 

 

- een soundbox systeem voor een tv en/of radio past ook in dit plan of moet ik dat los zien van de mediaboxen?

 

-->De mediaboxen kunnen naast Tv ook radiozenders weergeven, maar voor het geluid zelf kan je inderdaad kiezen voor een soundbar, receiver o.i.d. Maar dat staat inderdaad los van de mediaboxen. 

T T
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Hallo Willem en veel anderen die op mijn topic zo begripvol en duidelijk gereageerd hebben. Ik ben volop m’n huiswerk aan het doen door me in te lezen over de mogelijkheden van de digitale wereld. Jullie heldere uitleg heeft me de schakels duidelijk gemaakt tussen m’n bestaande apparatuur en signalen die de kabel me nu aanlevert. Dank daarvoor. Ik ga beginnen bij het begin en heb al een Media-box Next gescoord. De bestaande wijs ik toe aan de tweede tv en ga ook daar aan de slag met de instellingen. De eerste ervaringen zijn al veelbelovend. Beeld en geluid, wat kan ik nog meer willen? Uiteindelijk wil ik alle kabels nog wegwerken en vooral zonder veel nazoeken vinden wat ik wil horen en zien. 
Vol vertrouwen ben ik in de materie gedoken en dank jullie voor de constructieve inbreng en het begrijpelijk maken.

Fijne feestdagen, een goed nieuw jaar en blijf gezond. Theo

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @T T /Theo,

even voor mezelf sprekende: Heel graag gedaan. Ik heb je verhaal gelezen, maar zie één ding wat me nogal opvalt, en dat is dat je een Next hebt 'gescoord'. Ik mag toch hopen dat je deze wel via Ziggo hebt, en niet via marktplaats. Want in dat laatste geval gaat deze niet werken. Ziggo zal deze nl. niet activeren. Verkoop mag ook niet, omdat de Next, en de XL altijd eigendom blijven van Ziggo. Misschien loop ik nu op de zaken vooruit, maar ik schrik een beetje van de term 'scoren'. 

Groet, Willem

Fijne dagen en een heel goed en gezond 2022 gewenst.

T T
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Hallo Willem. 
Dat gooit even roet in mijn enthousiasme. Ik heb hem niet van marktplaats, maar gekregen van een goede kennis. Nog niet eens verder bekeken. Dus weliswaar geen geld verloren, maar toch. De gever ken ik niet als oplichter en is volstrekt te goeder trouw naar mijn weten. Ik heb niet gevraagd naar de herkomst. Maar dat daar een eigenaarspositie van Ziggo aan gekoppeld is wist ik niet. Benieuwd daarnaar, ik ga er toch even naar vragen. Dank voor dit ‘naschrift’

Theo

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Hallo Theo,

 

er is helaas een handeltje in, maar wat velen niet weten, is dat als ze een dergelijke box hebben gekocht, in jou geval gekregen, ze daar eigenlijk niets aan hebben. En de persoon die hem aan je heeft gegeven wacht een flinke rekening van Ziggo... Tenminste, als de box van hemzelf was. Maar de XL en de Next worden geactiveerd op je adres en andere gegevens, en dat gaat nu niet gebeuren. Sorry dat ik je teleur stel, maar geef de Next maar terug, en bestel er een bij Ziggo als je er een wilt. Je moet dan ook aan een ander abonnement. 

Een Humax kan je wel zo kopen, of overnemen. Die hoeft niet te worden geactiveerd en zal altijd werken. Ook zonder smartcard, want dan ontvang je alle vrije zenders. 

Sorry dat ik je geluk aan duigen help...

T T
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Ha Willem,

Ik ga proberen te achterhalen hoe dit zit. God weet heeft de goede gever het verhaal van jou achter de rug! Nu eerst een weekje Kerst en nieuwjaar elders en ik zal je daarna op de hoogte houden als je dat wilt. Groet, Theo

Uitgelicht topic