Lionman
Gedreven Meedenker
  • 185Posts
  • 3Oplossingen
  • 38Likes

Terugkijken via de Next: Hervat niet op het juiste punt

Ik heb sinds 1 week de Next in gebruik. Incidenteel komt het wel eens voor (op de commerciële zenders met veel reclameblokken tijdens een programma) dat een onderbroken "terugkijken" de volgende keer op een heel ander punt terecht komt dan waarop werd beëindigd. Zelfs 1x de melding "nog eens kijken" o.i.d. waarbij er dus de keuze was om helemaal opnieuw te kijken (vanaf het begin).

Op de publieke zenders nog niets geks beleefd wat dat betreft. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de oorzaak bij de Next zou liggen, maar waar dan? Toch ergens bij Ziggo?

3 Reacties 3
Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 175Posts
  • 26Oplossingen
  • 42Likes

He @Lionman dat is inderdaad gek en onhandig. We hebben dit in onderzoek bij opnames verder kijken, of het bij terugkijken ook zo is is niet opgenomen in dit storingsbeeld. Ik kan me aan de andere kant wel voorstellen dat deze optie aan elkaar gelinkt is. Dat laat ik onderzoeken en het hierna updaten. 

Mark
Community Moderator
Community Moderator
  • 5437Posts
  • 621Oplossingen
  • 2029Likes

Hey @Lionman, helaas is onze collega Jos al een tijdje afwezig en kunnen wij niet vinden waar hij deze vraag heeft uitgezet. De terugkoppeling heb ik dan ook niet voor je, maar ik kan vanuit mijn ervaring/kennis kan ik misschien wel iets meer duidelijkheid geven over de werking.

Voorbeeld (zoals het zou moeten werken):

Wanneer je een film terugkijkt via Replay (of een opname) en je zet de mediabox midden in de film uit, dan zal de mediabox nog heel even actief blijven om een bookmark te zetten op het punt waar jij gebleven was. Die wordt niet lokaal opgeslagen, maar op onze servers. Zo kun je later vanaf elk ander apparaat verder gaan met kijken waar je gebleven was.

Daar zitten een paar 'slimmigheidjes' in.

Er wordt bijvoorbeeld geen bookmark gezet als je nog maar net begonnen bent. Dan was je waarschijnlijk afgeleid of moest plotseling weg, dan ben je de volgende dag waarschijnlijk al vergeten wat er in de eerste paar minuten is gebeurd en begint hij dus vanaf 0.

Als je vlak voor het einde stopt met kijken, dan zit je waarschijnlijk in de aftiteling of was het programma iets eerder afgelopen dan in de gids gepland stond en wordt de uitzending als 'Bekeken' gemarkeerd.

Ervaar jij structureel iets anders? Dan zijn we heel benieuwd wat je precies doet: welk programma kijk je, hoe kijk je dat, op welk apparaat, wanneer, wat deed je tijdens het kijken, spoelde je de reclames door?, deed je dat met de pijltjes (30s skips) of vooruit spoelen (2x, 4x, etc.)?, hoe stopte je het programma (mediabox uit met afstandsbediening, knop terug naar TV, stekker uit het stopcontact, anders)?

En heel belangrijk! Kun je het gedrag reproduceren? Als je opnieuw hetzelfde doet (maar met een ander programma), zie je altijd hetzelfde resultaat of speelt het soms en krijg je je vinger er niet achter wat de oorzaak zou kunnen zijn?

We kunnen op afstand alle logs uitlezen die je mediabox verstuurd, daarom is het ook erg belangrijk dat we de datum en het exacte tijdstip weten wanneer je iets hebt afgespeeld en wanneer je merkte dat er iets niet klopte.

Lionman
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 185Posts
  • 3Oplossingen
  • 38Likes

Wat betreft het functioneren: daar had ik al een vermoeden van.  Er zijn nog weinig momenten geweest voor een reconstructiepoging, maar ga het wel schaduwen.

Het heeft zich een paar maal voorgedaan bij een opname van een programma op een van de commerciële zenders. Op deze wijze kan reclame nml. wèl worden doorgespoeld....;-)

Ergens halverwege een programma is gestopt (dus tussen reclameblokken in). De volgende dag startte het programma weer bij het begin.......

Het vervelende is dat ik nu twijfel of e.e.a. het geval was bij "verder kijken" of dat het een opname betrof.

Stoppen met kijken van een programma doe ik vrijwel altijd door te stoppen (knop tussen pijltjestoetsen) en vervolgens terug te keren met de "back" button.

Maar nogmaals: ik zal het eens scherp in de gaten houden. Tot nu toe ben ik het de laatste tijd niet meer tegengekomen.

Uitgelicht topic