1
Vraag
2
Reageer en help mee
BarryOD

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Televisie maakt een zoemend geluid

Sinds een paar maanden maakt onze stokoude televisie (Philips model: 28PT5105100) op bepaalde kanalen een oorverdovend zoemend geluid. De intensiteit van het gezoem hangt af van welk kanaal bekeken wordt.

Weet iemand een eenvoudige oplossing?

13 Reacties 13
Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

tv is gewoon aan het overleiden, oplossing is een nieuwe tv helaas

Vibram Barefoot

Level 7
  • 166Posts
  • 8Oplossingen
  • 28Likes

Ja, ik vrees dat het helaas een nieuwe tv wordt.

BarryOD
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ja, de TV is oud, maar het is zonde hem te moeten weggooien zonder eerst te kijken of er een oplossing is.


Het probleem heeft niet zozeer met de televisie zelf te maken, maar met een soort interferentie tussen beeld en geluid. Het zoemende geluid verandert in intensiteit afhankelijk van (a) het kanaal en (b) het beeld dat getoond wordt (alsof de contrasten in het beeld een effect hebben op het geluid).

Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

test de box is op een andere tv/monitor, dan weet je of het aan de box ligt of niet. ik verwacht van niet in ieder geval

BarryOD
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik ben bang dat je gelijk hebt. Toch is het zonde om de oude TV weg te gooien als hij in principe nog werkt. Dat noemen ze 'geplande obsoleetmaken'.

Hatolex

Level 16
  • 1376Posts
  • 47Oplossingen
  • 889Likes

@BarryOD , een stokoude tv kan ook gewoon kapot zijn/gaan. Dat lijkt me bij jouw aan de hand, daar kun je best een moeilijk woord aan hangen maar hij blijft kapot.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

 

 


@BarryOD  schreef:

I Dat noemen ze 'geplande obsoleetmaken'.


Ze hebben 't apparaat al in een museum opgenomen, ding is gewoon stokoud, na 22jaar gaan diverse onderdelen gewoon stuk.

 

28PT5105 Television Philips; Eindhoven tubes international!; Miniwatt (radiomuseum.org)

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

**Delete**

Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

hier moest ik wel even om lachen hahah 😛 @Steefb 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Aangezien de TV het geluid produceert zit uw probleem echt in de TV. 

 

Meestal geef ik een (mede)klant graag het voordeel van de twijfel in dit geval zouden meer klanten dan dit probleem moeten ondervinden op de Humax modellen na geeft elke mediabox het geluid 1 op 1 door. De Box is bij voorbaat al bijna uit te sluiten.

 

Of er invloed kan zijn van de kleur of contrasten op het geluid is mij onbekend maar zeker niet onmogelijk. 

 

Stel de Pace eventueel in op Stereo mogelijk scheelt dat al iets.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

ik kan me voorstellen dat u gehecht bent aan uw tv en deze zo lang mogelijk wilt behouden. Maar het door u genoemde probleem ( "...op bepaalde kanalen een oorverdovend zoemend geluid..." ) komt niemand bekend voor. Ook ik verwacht dat de tv het gaat begeven.

Maar het kan misschien ook aan de Pace DCR7111 liggen, want ook dat is niet het nieuwste apparaat en die zou ook vervangen kunnen worden. Ik verwacht dat de tv is aangesloten m.b.v. een scart stekker ( zie bijlage ), echter geen enkele gangbare Ziggo box heeft nog zo'n grote scart aansluiting. De Next ( niet de Next Mini ) heeft wel een mini-scart aansluiting en daarvoor heeft Ziggo ook een verloopkabel.
Als u de Pace wilt vervangen voor de Next, dan kan u aan een Ziggo moderator ( als hij/zij hier in uw draadje langs komt ) ook vragen of deze ook gelijk de gratis verloop kabel mee levert.

 

Mocht het uiteindelijk toch aan de tv liggen en moet die vervangen worden door een nieuw exemplaar, dan kan die prima worden aangesloten op de Next. Zo is het plaatsen van de Next zo-wie-zo een goede zaak.

Suc6

 

 

wewanl

Level 16
  • 2306Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Ik denk dat de beeldbuis op is. Reparatie is denk ik bijna niet mogelijk of heel duur. 

pox-ie

Level 10
  • 417Posts
  • 8Oplossingen
  • 132Likes

tijd voor een nieuwe.. er zijn heel veel goedkope lcd/led tv's van dat formaat. Die zijn een stuk zuiniger dan zo'n oud bakbeest en veel beter qua resolutie bijvoorbeeld deze 

Gezien de huidige energieprijzen heb je die binnen een paar jaar terugverdiend

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic