1
Vraag
2
Reacties
JohanW2300

Level 2
  • 8Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Televisie kijken zonder een coax-kabel

In onze nieuwe woning zit in de meterkast een aansluiting voor de COAX-kabel voor tv en radio. Door de vloer van de meterkast lopen electriciteitsbuizen naar beneden, waardoor allerlei kabels via de kruipruimte naar diverse plaatsen in huis gaan. Boven de vloer ziet het er allemaal keuring uit.
Echterrrrr…. de vloer is aan de onderzijde geïsoleerd met isolatie dat erop gespoten is. Circa 15 cm dik. Van de buitenkant voelt het als piepschuim. Dit materiaal is ook onder de meterkast gespoten. Hierdoor is in de kruipruimte de onderkant van de buizen, waar de kabels doorheen lopen, niet meer te zien. Ook is het niet meer mogelijk om vanaf de bovenkant een leiding in de kruipruimte te krijgen door bijvoorbeeld de buizen door te prikken. Daarvoor is het isolatiemateriaal weer te dik en te stevig.
Het isolatiemateriaal is niet weg te krijgen, ook niet door het weg te steken met een plamuurmes of zo.
Zo netjes als de leidingen boven de grond naast elkaar liggen, zo slordig lopen ze onder de vloer door elkaar en alles is bedekt met opgespoten isolatiemateriaal.
Geen touw aan vast te knopen wat waar vandaan komt.

In de woonkamer zit in een hoek een “stopcontact” met daarin twee openingen voor een stekker die je ook gebruikt voor internet. Geen idee hoe zo’n stekker heet. Maar nergens in de woonkamer zit een COAX-kabel aansluiting.
Ik heb niet de mogelijkheid om vanuit de meterkast nog een gat door de vloer te boren om een COAX-kabel door de kruipruimte te laten lopen en een aansluiting in de woonkamer te maken. Doordat alle kabels en leidingen onder de vloer links en rechts door elkaar lopen, bestaat de kans dat ik, zodra de boor door de vloer is, iets anders onder de vloer kapot maak.
En een kabel langs de vloer/muren te laten lopen naar de woonkamer wil ik niet. Het ziet er dus naar uit dat ik televisie moet gaan kijken zonder COAX-kabel.

Mijn vraag:
Als je geen COAX-kabel kunt leggen, welke mogelijkheid heb je dan om toch televisie te kijken. Via internet?? En zo ja, hoe werkt dat dan?? En wat is de kwaliteit?? En biedt Ziggo een mogelijkheid om televisie te kijken zonder COAX-kabel???
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
JohanW2300
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes
Vandaag weer onder de vloer geweest in de nieuwe woning. Geprobeerd om de onderkant van de buizen waardoor de kabels lopen te vinden. Niet gelukt. Kabels vastmaken aan de kabels die nu in de buisjes zitten en dan door de isolatie trekken gaat niet. De PUR-isolatie is te stevig om daar kabels doorheen te trekken.
Maar.... in de meterkast zag ik ook een afvoerputje, met een PVC-pijp die in de vloer verdwijnt. Deze was kurkdroog dus daar is nooit water doorheen gelopen. Vermoedelijk dient dit putje ervoor om in geval van lekkage aan de watermeter het water weg te laten lopen in de kruipruimte. Maar ja, dan moet je die afvoer niet volspuiten met pur...
Met veel geprik en wrikken het open uiteinde van het afvoerbuisje gevonden en weer open gemaakt. Vervolgens de kabels voor internet en de COAX-kabel door het putje en de afvoerleiding naar de kruipruimte gebracht en onder de vloer naar de juiste plaats gebracht. Missie geslaagd en ik kan straks weer gewoon televisie kijken via de coax-kabel.

TIP:
Als je de vloer wilt laten isoleren in de kruipruimte en je wil gebruik maken van gespoten isolatie, zorg er dan voor dat ze uit de buurt van de meterkast blijven zodat je zicht blijft houden op de plek waar de kabels en leidingen uit de vloer komen!!

Alleen moet Ziggo het eerste aansluitpunt in de meterkast vernieuwen. Hier ligt een mega-oud kastje met twee aansluiting (mannetje/vrouwtje) en daar moet een nieuwe aansluiting met maar 1 aansluiting voor in de plaats komen. Ziggo gebeld, maar die kunnen pas een monteur inplannen vanaf een paar dagen voordat wij de woning daadwerkelijk betrekken. Beetje jammer, want we hebben de sleutel al en het zou mooi zijn als Ziggo wat verder vooruit kan plannen.

Allen bedankt voor de reacties en het meedenken.

Bekijk in context

8 Reacties 8
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
JohanW2300 wrote:

In de woonkamer zit in een hoek een “stopcontact” met daarin twee openingen voor een stekker die je ook gebruikt voor internet. Geen idee hoe zo’n stekker heet. Maar nergens in de woonkamer zit een COAX-kabel aansluiting.


De twee openingen zijn bedoeld voor RJ45 UTP kabelstekkers. Kunt u niet een van die kabels laten vervangen door een coaxkabel? Overigens vind ik het vreemd dat er geen coaxkabel is voorzien. Wat staat daarover in het bestek van uw nieuwe woning? Voor kijken naar TV via Ziggo is een coaxkabel nodig. Wilt u op meerdere plaatsen TV, dan zult u ook daar een kabel naar toe moeten brengen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Ziggo is een coax bedrijf en live TV komt sowieso via een coaxkabel.

Maar er is een mogelijke oplossing als er een UTP/netwerkkabel van de meterkast tot in de woonkamer ligt.

https://www.allekabels.nl/antenne-accessoires/112/1260850/kabel-tv-via-utp.html
JohanW2300
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes
Het is een woning uit 1974. Dus geen nieuwe woning, maar wel onze nieuwe woning. Kabels die er liggen vervangen door een ander gaat niet meer, omdat alles vast zit onder/in de isolatie. Als de buizen nog bruikbaar waren geweest was er geen probleem geweest....

In de meterkast zit wel een COAX-kastje, gevoed door een groene (KPN? kabel). Maar ik kan niet vanuit de meterkast naar de woonkamer komen met een coax-kabel....
Conforto

Level 10
  • 401Posts
  • 11Oplossingen
  • 228Likes
Maar de kabels liggen toch in aparte PVC buizen lijkt me? Dat die PVC buizen vastzitten in de isolatie is an sich niet erg. Als je dat stopcontact even los schroeft kun je aan een UTP kabel een Coax kabel binden en gaan trekken aan de UTP kabel in je meterkast.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Als het een groene kabel is, dan zal dat een Ziggo kabel zijn, KPN gebruikt geen coax, alleen 2/4 koperdraadjes. JohanW2300

Kun je hier een foto plaatsen van deze groene kabel met coax kastje?
JohanW2300
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes
Vandaag weer onder de vloer geweest in de nieuwe woning. Geprobeerd om de onderkant van de buizen waardoor de kabels lopen te vinden. Niet gelukt. Kabels vastmaken aan de kabels die nu in de buisjes zitten en dan door de isolatie trekken gaat niet. De PUR-isolatie is te stevig om daar kabels doorheen te trekken.
Maar.... in de meterkast zag ik ook een afvoerputje, met een PVC-pijp die in de vloer verdwijnt. Deze was kurkdroog dus daar is nooit water doorheen gelopen. Vermoedelijk dient dit putje ervoor om in geval van lekkage aan de watermeter het water weg te laten lopen in de kruipruimte. Maar ja, dan moet je die afvoer niet volspuiten met pur...
Met veel geprik en wrikken het open uiteinde van het afvoerbuisje gevonden en weer open gemaakt. Vervolgens de kabels voor internet en de COAX-kabel door het putje en de afvoerleiding naar de kruipruimte gebracht en onder de vloer naar de juiste plaats gebracht. Missie geslaagd en ik kan straks weer gewoon televisie kijken via de coax-kabel.

TIP:
Als je de vloer wilt laten isoleren in de kruipruimte en je wil gebruik maken van gespoten isolatie, zorg er dan voor dat ze uit de buurt van de meterkast blijven zodat je zicht blijft houden op de plek waar de kabels en leidingen uit de vloer komen!!

Alleen moet Ziggo het eerste aansluitpunt in de meterkast vernieuwen. Hier ligt een mega-oud kastje met twee aansluiting (mannetje/vrouwtje) en daar moet een nieuwe aansluiting met maar 1 aansluiting voor in de plaats komen. Ziggo gebeld, maar die kunnen pas een monteur inplannen vanaf een paar dagen voordat wij de woning daadwerkelijk betrekken. Beetje jammer, want we hebben de sleutel al en het zou mooi zijn als Ziggo wat verder vooruit kan plannen.

Allen bedankt voor de reacties en het meedenken.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Wat een werk, maar gelukkig gelukt.
Alvast veel kijkplezier gewenst.:relaxed:
Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2180Likes
Een behoorlijke missie JohanW2300! Mooi dat deze toch geslaagd is. Veel kijkplezier!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic