1
Vraag
2
Reacties
internetanna

Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Televisie aansluiting verplaatsen

Hi Ziggo community,

 

Wij hebben thuis een paar veranderingen qua kamerindelingen gedaan, waardoor onze TV ook is komen te verplaatsen. Vroeger hadden we op de begane grond een TV/Internet aansluiting in de hoek waar makkelijk zowel de TV aansluiting als internet modem erin kon doormiddel van een splitter. 

 

Nu is de indeling anders: de modem is naar de meterkast gegaan, en de TV aansluiting gaat naar de eerste verdieping. Het internet doet het gewoon, maar met de mediabox krijg ik geen signaal. De mediabox is overigens direct aangesloten in de muur, maar wellicht dat ik een TV splitter nodig heb? 

 

Ik heb een foto toegevoegd van de aansluiting van de meterkast en de aansluiting waar de tv op zou "moeten" werken. Wie o wie ziet wat het probleem is?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
internetanna
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Het is opgelost hoor 🙂 het probleem was als volgt: ik woon in een oud huis, en er is nog een TV aansluiting op dezelfde verdieping. De aansluiting die ik graag wilde gebruiken was niet verbonden met de meter kast, maar met de tweede aansluiting op dezelfde verdieping en die ging wel naar de meter kast. De monteur heeft er een lusje in gemaakt zodat de verbinding werd gemaakt tussen meter kast, eerste aansluiting en tweede aansluiting. Heel fijn dat het opgelost kon worden en had dit zelf nooit kunnen vinden. Dank aan iedereen die me heeft geholpen! 

Bekijk in context

15 Reacties 15
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Het plaatje van Radio/TV zit op zijn kop, en ik kan niet goed zien of je nu wel de juiste aansluiting te pakken hebt. Maar is dat wel de radio aansluiting, dan zou je op de mediabox, als dat al kan, de uitgang te pakken moeten hebben. Kijk dat eens na. In principe hoef je daar geen splitter te gebruiken, maar een nieuwe aansluiting met alleen Tv zou wel raadzaam zijn, omdat analoge radio er toch niet meer is. Maar ook is het even de vraag of er wel signaal op die aansluiting staat. Heb je de mediabox al eens direct aangesloten op het AOP? Wat mij opvalt is dat ik op de 2e foto maar één kabel zie. Is dat die van het modem? Als dat het echte AOP is, waar ik aan twijfel omdat ik geen groene kabel zie, moet daarop wél een splitter (POA01) worden aangesloten om het signaal naar modem en coax aansluiting te voeren. Maar ik zie op foto 2 ook een multitap en vraag me af hoe deze zijn signaal krijgt. 

internetanna
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

@Willem-A1 Dank voor je bericht! Ik heb gezocht naar de groene draad en die kan ik tot zo verre alleen vinden onder de luik, vlak naast de meterkast (en daar gaat de groene draad heen). In de meterkast zie ik de groene draad ook lopen, maar die gaat heel ergens anders heen dan waar de modem is op aangesloten. Ik heb hiervan even een foto toegevoegd. 

 

Op foto 2 gaat inderdaad de aansluit alleen naar de modem toe en de snoer die daaronder loopt via een buis ergens anders heen. Wat wilt een multitap zeggen? Het klopt wel dat we meerdere aansluitingen hebben zitten in het huis (ook op de tweede verdieping). 

 

Is er een manier om erachter te komen of er uberhaubt een coax signaal naar het desbetreffende punt gaat?

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @internetanna 

misschien is de groene kabel ooit verlengd, maar dat durf ik natuurlijk niet te zeggen. Normaal gesproken zie je op een benedenwoning in ieder geval een AOP in de kamer (oud) of in de meterkast (nieuw, al word ook dat al zeer lang gedaan. 

Maar onder die aansluiting in de meterkast zie ik dus de multitap, ofwel het 'verdeelstuk' voor de verschillende aansluitingen. Maar ik zie niet hoe dat is aangesloten, of is dat gedaan via de kabel welke de coax aansluiting ingaat in de meterkast en zit het modem ook op die multitap? Dat kan ik nu nl. niet zien. Normaal gesproken gaat op het AOP (hoofdaansluiting Ziggo) een POA01 splitter welke je gratis via Ziggo kan verkrijgen, met daarop, met een speciale kabel, het modem en de multitap/coaxaansluiting/signaalversterker. Dat zie ik nu dus niet. Een monteur kan het signaal meten, maar als je er iets op aansluit zie je al snel genoeg of er signaal is of niet. Daarom ook het advies de, nu niet werkende mediabox, aan te sluiten op de aansluiting in de meterkast. Ik zou graag aangeven of er wel of niet een signaal aanwezig is, maar ik weet natuurlijk niet hoe de gehele installatie is opgebouwd, maar ook niet of je nu wel echt te maken hebt met het AOP in de meterkast.

Is het niet handig om een moderator te vragen of er een monteur naar je toe kan om dat uit te zoeken? Als het om het AOP gaat en de splitter daarop is dat gratis. Anders berekent deze per kwartier de (best nette) kosten. 

Wil je dat niet moeten we verder zoeken, maar dan moeten we toch weten hoe alles loopt en is aangesloten. 

internetanna
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

@Willem-A1 Hm, lijkt me toch een hele moeilijke opgave worden om alles goed om te schrijven want ik durf ook niet zo goed te zeggen waar alles heen gaat. Ik ga even kijken of ik een monteur kan regelen. Wel even een nieuwsgierige vraag: als ik de kabels van de multitap omwissel, wat gebeurd er dan? Heeft het daar niet mee te maken oid? Ik zou wel denken dat alle TV aansluitingen het wel moeten werken. 

 

En hoe moet ik de Mediabox direct bij de meterkast aansluiten? In mijn beleving is daaar maar een ingang voor en die wordt al "ingenomen" door de internet modem. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @internetanna Ik zal even een moderator vragen om een monteur voor je in te plannen. Zet dan even je gegevens in je profiel. Alleen een moderator van Ziggo kan dat zien. @Maud kan jij, of een collega dit voor @internetanna regelen? 

Op een multitap kabels verwisselen heeft eigenlijk geen zin. Maar de vraag is ook of het signaal wel sterk genoeg is en of er niet een signaalversterker moet worden geplaatst. Ook dat kan een monteur doen. Maar op een multitap zijn alle uitgangen gelijk. Bij een signaalversterker niet altijd. Dan kunnen de uitgangen verschillen in signaalsterkte. De kortste kabel gaat dan op de uitgang welke het minst versterkt, de langste op die dat het meest doet etc. Bij een multitap speelt dat dus niet. 

"En hoe moet ik de Mediabox direct bij de meterkast aansluiten? In mijn beleving is daar maar een ingang voor en die wordt al "ingenomen" door de internet modem". 

Ik begrijp je vraag, maar vraag me dus ook echt af of de multitap nu wel signaal krijgt... 

Maar om op je vraag in te gaan;  als je even zonder Internet kan, dan haal je het modem even uit de coax aansluiting/AOP en sluit je daar even de mediabox op aan. Maar dan moet je natuurlijk wel ook even met een HDMI kabel vanaf de box naar de Tv kunnen komen. Je ziet dan al heel snel of de box werkt, en ik verwacht dat eigenlijk wel als deze in orde is. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

WillemA1_0-1643650336202.jpeg

Kan je deze foto nog eens maken, maar dan meer naar beden, zodat ik de kabels vanuit de multitap beter kan zien en de aansluiting op het modem? Het ziet er naar uit dat het modem rechtstreeks op de coax aansluiting zit, en dat zou betekenen dat de multitap helemaal geen signaal krijgt. En zo te zien is dat ook het geval...

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

 Hi @internetanna welkom op de Ziggo Community!

Jeetje, jij en Willem-A1 hebben al een flinke tocht gehad, zo te zien. Wat vervelend dat het tv kijken nog steeds niet lukt. 

Is het inmiddels gelukt om een monteur in te laten plannen?
Anders doen wij dit graag voor je. Laat hiervoor wel jouw gegevens achter in jouw profiel, dan moet het goed komen. 
 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Valt mee hoor @Jiri met 7 reacties (nu 8... 😊

internetanna
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb ondertussen een afspraak gemaakt met een monteur en komt volgende week 🙂 @Willem-A1 als het klopt met wat je zegt (modem direct aangesloten op de coax), wat voor een consequenties heeft dat dan? En wat zou er dan daarvoor moeten gebeuren denk je?

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @internetanna 

Goed te zien dat er een monteur je kant op komt. Als het klopt wat ik denk is er niet zoveel aan de hand, want de monteur zal dan een POA01 splitter op het AOP zetten, wat eigenlijk heel gebruikelijk is. Daarvan uit gaat er een (speciale) kabel naar het modem, en een kabel naar de multitap. Maar wat er nu precies uit de multitap komt aan kabels, weet ik net als jij, ook niet natuurlijk. Maar dat komt wel goed. Een monteur zoekt dat wel uit en heeft alle benodigde materialen bij zich. De POA en kabels zijn sowieso ook gratis.  

Veel succes! En als je weet wat er is gedaan, zou het fijn zijn als je dat wilt delen. 

Groet, Willem

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9760Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

ook zit de kabel van de tv op de radio aansluiting 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dat kan niet @anoniemforum want dan zouden de stekkers niet gaan passen. De andere zijde krijg je dan niet in de Tv. Maar het plaatje zit ook op zijn kop, en ik weet dus niet hoe de aansluiting precies zit. Ik kan dat niet zien, maar er komt een monteur. 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9760Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

dacht ik ook al maar zag een r vandaar

 

internetanna
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Het is opgelost hoor 🙂 het probleem was als volgt: ik woon in een oud huis, en er is nog een TV aansluiting op dezelfde verdieping. De aansluiting die ik graag wilde gebruiken was niet verbonden met de meter kast, maar met de tweede aansluiting op dezelfde verdieping en die ging wel naar de meter kast. De monteur heeft er een lusje in gemaakt zodat de verbinding werd gemaakt tussen meter kast, eerste aansluiting en tweede aansluiting. Heel fijn dat het opgelost kon worden en had dit zelf nooit kunnen vinden. Dank aan iedereen die me heeft geholpen! 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Klasse @internetanna ! 

Dat is mooi nieuws. Was niet eens zoveel werk dus... Maar ja, weet dit maar. Voor ons is het dan helemaal moeilijk te zien hoe het allemaal loopt. Heeft de monteur verder nog wat gedaan of was dat niet nodig? 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic