1
Vraag
2
Reacties
Hagueman

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Technetix FRA-752X en kabelmodem

Hallo,

 

Wegens een verbouwing ben ik bezig met het herinrichten van de meterkast. Ik heb tot nu toe 2 TVs die van signaal voorzien moeten worden (CI+ module, geen aparte tuners) en uiteraard het kabelmodem. Wellicht wordt dit in de toekomst uitgebreid tot 3 TVs. Op dit moment zit de megeleverde Braun Telecom POA-01-B op het AOP waardoor ik maar één TV aangesloten heb.

 

Nu zie ik dat Ziggo de Technetix FRA-752X voor een scherpe prijs aanbiedt. Wanneer ik deze direct op het AOP aansluit, kan ik dan het modem op de FRA-752X aansluiten zodat ik geen splitter-achter-splitter oplossingen krijg en het simpel houd in de meterkast qua apparaten en bedrading? Als ik de specificaties goed lees heeft de eerste uitgang 0dB uitgaand en hebben alle uitgangen 2dB retour. In theorie zou dit dus moeten kunnen.

 

Verder maak ik gebruik van Hirschmann KOKA 799 kabel in combinatie met QFC en KOK(WI)/KOS(WI) connectoren dus er zou nergens méér weerstand moeten ontstaan dan gebruikelijk is. Hier maak ik dan ook een halve meter kabel van om het modem op de splitter aan te sluiten. Tenzij er een afgemonteerde kabel met de splitter meegeleverd wordt.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Hallo @Hagueman , welkom op onze Community. Wat ontzettend fijn om te lezen dat jij in je eerste topic zoveel hulp krijgt.
 

Ik heb het aansluitmateriaal voor je aangevraagd. Dit wordt binnen een paar dagen bij je bezorgd. Hou je ons op de hoogte van je ervaringen met het nieuwe aansluitmateriaal? 

Bekijk in context

16 Reacties 16
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Het modem dient via de splitter aangesloten te blijven c.q. de versterker dient alleen voor het aansluiten van TV's en decoders te worden gebruikt. De aanduiding '0 dB' heeft betrekking op de downstream, de upstream wordt op alle aansluitingen 2 dB versterkt. Het signaal van/naar het modem dient binnenshuis niet te worden versterkt. Bij gebruik i.c.m. een versterker is een POA-254 aanbevolen, met F/F-kabel voor het modem.

Hagueman
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dan heb ik dus nog steeds te maken met een splitter na een splitter. Immers eerst een POA-### en daarna de FRA-752X. Is hier een slimmere oplossing voor waarbij ik naar één splitter/versterker ga? Bij voorkeur zoveel mogelijk met F-connectoren maar wanneer het IEC moet zijn, dan zij het zo.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De FRA-752X is technisch gezien een verzameling van versterkers, diplexfilters en taps en kan niet worden vergeleken met een (eenvoudige) splitter.

 

De POA-254 is momenteel de standaard toegestuurde splitter. Een ESX-02 of CSZ-02 (met F-aansluitingen) is ook een optie, maar beschikt niet over een filter (BPF/HPF) voor de binnenhuisinstallatie.

Hagueman
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb de POA-01-B twee jaar geleden geleverd gekregen. Ik ga er van uit dat die dus nog te gebruiken is i.c.m. de FRA-752X. Ik zie geen andere POA splitters in de webshop van Ziggo.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De POA-254 wordt inderdaad nog niet zo lang toegestuurd, sinds enkele maanden, maar wordt wel langer geplaatst door monteurs. De POA-254 is niet verkrijgbaar via Ziggo Randapparatuur, maar kan wel toegestuurd worden door een moderator of de klantenservice.

 

Je kunt de FRA-752X ook gebruiken i.c.m. de POA-01-B, maar in dit geval is de binnenhuisinstallatie niet gescheiden van het modem qua upstream/retourband. Dat hoeft overigens geen problemen te veroorzaken. Alternatief voor de POA-254 is een los high-pass-filter (HPFX258-IECFM) aanvragen of aanschaffen (website Quantis is momenteel offline) en plaatsen tussen de splitter en kabel naar de versterker.

Hagueman
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Is er toevallig een splitter zoals de POA-254 die voor zowel data als TV een F-aansluiting heeft? Dan kan ik alles afwerken met F-connectoren en hoef ik alleen bij de TVs de kabels af te monteren met IEC.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Je kunt de eerder genoemde ESX-02 of CSZ-02 gebruiken, maar dan met een HPF-85 tussen splitter en versterker. Alleen om de splitter op het AOP aan te sluiten, heb je dan nog een IEC/F-kabel nodig, tenzij je een verouderd AOP met F-aansluiting hebt, zoals de VQ601R.

Hagueman
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nee, AOP is gewoon IEC dus dan ga ik liever voor de POA-254 waarbij ik een F/IEC-kabel gebruik tussen de POA en de FRA. Voor het kabelmodem heb ik nog zo'n megeleverde F/F-kabel liggen zie ik net dus die kan tussen de POA en het modem. Scheelt weer kabeltjes maken.

 

Dan wacht ik voor nu even af tot een moderator voorbij komt voor de POA-254. Ik zie verder geen lijst met moderators om een PM te sturen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen enkele dagen langs in dit topic.

Vul s.v.p. je adresgegevens in op deze pagina, deze zijn alleen voor moderators zichtbaar.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

"Hier maak ik dan ook een halve meter kabel van om het modem op de splitter aan te sluiten."

 

Ik meen me te herinneren dat kabels een minimale lengte moeten hebben van 1,5 meter, maar kan het niet zo snel vinden en ik kan me vergissen.

@tobiastheebe Heb jij die kennis toevallig paraat?

Hagueman
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik ben net een ongebruikte F/F-kabel tegengekomen die twee jaar geleden bij het nieuwe modem geleverd werd en die is maar iets van 70cm lang. In ieder geval zeker geen 1,5m. Maar wellicht dat de norm inmiddels veranderd is door nieuwe inzichten..

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Een halve meter zou geen enkel probleem moeten zijn. Bij de FRA-752N werd destijds een IEC/F-kabel van die lengte meegeleverd. Ik heb eerder eens gezocht of ik meer informatie kon vinden over een minimale lengte coaxkabel, maar kon hierover niets vinden. Bij antennes is het wel belangrijk dat de lengte van het aangestraalde/uitstralende gedeelte zoveel mogelijk overeenkomt met de golflengte (of een kwart daarvan) van de ontvangst-/zendfrequentie.

 

Het is wel zo dat 1,5 meter bij Ziggo nu de standaardlengte is voor modem- en versterkerkabels.

Hagueman
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Duurt lang. 🙂

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Ik heb zojuist de moderators ingelicht.

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Hallo @Hagueman , welkom op onze Community. Wat ontzettend fijn om te lezen dat jij in je eerste topic zoveel hulp krijgt.
 

Ik heb het aansluitmateriaal voor je aangevraagd. Dit wordt binnen een paar dagen bij je bezorgd. Hou je ons op de hoogte van je ervaringen met het nieuwe aansluitmateriaal? 

Hagueman
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Meindert, dank voor het bijspringen. Ik heb inmiddels al bericht dat jullie pakket onderweg is.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic