1
Vraag
2
Reacties
azadrajak

Raadgever
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

TV storing: Regelmatig geen beeld / "Geen HDCP"

IK heb een HUMAX Digital Antvanger IRHD-5500C/NL en Ik krijgt plotseling/spontaan regelmatig geen beeld en een melding op TV "Geen HDCP" Wat is de oorzaak?
 en hoe kan ik dat oplossen.
Bedankt

3 Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Steefb
Expert
Expert
  • 11766Posts
  • 2248Oplossingen
  • 4098Likes

Hdmi kabel al eens opnieuw geplaatst? Of vervangen?

Tv even van de stroom gehad?

HDCP (High-Bandwidth Digital Content Protection) is een kopieerbeveiliging. Als u beeld op uw TV wilt krijgen, moeten externe apparaten die zijn aangesloten via DVI en/of HDMI zijn uitgerust met HDCP.

https://www.google.nl/search?q=HDCP

Bekijk in context

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Misschien is die niet geschikt of te lang voor 4K en/of het aantal beelden per seconde".

Voor de Humax, of het moest al om de nieuwe Next gaan, geld 4K niet. Een High speed kabel is ook niet nodig. Zelfs met een goedkopere kabel van de action zal de Humax doorgaans zijn werk prima doen. 

Nu wilde de 5050c soms nog weleens een handshake issue laten zien, maar dat is destijds verholen, en bij andere modellen is dit destijds goed uitgetest. Daarmee zien we het eigenlijk niet. Maar bij genoemd model werd het beeld ook groen.

Wat er bij de 5500c/5550c* (*zelfde apparaat, maar voor de retail) echter nog weleens wil gebeuren, is dit: De HDMI aansluiting o het apparaat zit vrij diep in de behuizing. Als het plastic van de HDMI stekkers nu een klein beetje te ver doorloopt voor die aansluiting kan het een zaak worden van net wel of niet (een goede) verbinding. Ik heb dat eerder al ervaren en genoemd. Ook hier destijds soms de melding, maar ook een zwart beeld. Bij het ook maar iets bewegen va de 5500c viel op dat het beeld dan weer terugkeerde. 

Kijk dus eens naar een kabel waarbij het metaal van de stekker iets langer doorloopt/het plastic van de stekker iets korter is. Daarin kun je nl. verschillen zien, ook al is dat maar heel weinig. Ik heb destijds als proef het plastic van en goedkope kabel iets weggesneden en meteen viel op dat de stekker dan ook beter vastklikte. Daarbij kwam het probleem ok meteen niet meer voor. Later heb ik eens in mijn voorradje kabels gesnuffeld en kwam er een paar tegen waarvan het metalen deel van de stekker zeker 1,5 mm langer was. Dat maakte net het verschil. 

Ik kan niet garanderen of dat nu ook speelt, maar het kan zeker geen kwaad het even na te kijken. Het ligt dus niet zozeer aan de kabel zelf, maar aan de combo kabel/5500c/5550c. Door het even goed aandrukken van de stekker in de Humax kan je dan vaak het verschil al zien. 

Een fabrieksreset van de Humax is daarnaast nog een optie, al zie je dit maar heel weinig als (zelf oplosbaar) software issue langskomen. 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

Bekijk in context

azadrajak
topicstarter
Raadgever
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

RoWi,
Ik hou dat in me achterhoofd tot ik de melding weer krijg
Nog te testen
- Andere HDMI poorten (er zijn nog 3 poorten te testen)
- Andere HDMI kabels (ik heb nog 2 in huis)
en als laatste, Internet aansluiting
Nu is het maar afwachten en zal met de community terug koppelen zodra ik er achterkom wat de oorzaak is en of oplossing.
Bedankt

Bekijk in context

92 Reacties 92
Steefb
Expert
Expert
  • 11766Posts
  • 2248Oplossingen
  • 4098Likes

Hdmi kabel al eens opnieuw geplaatst? Of vervangen?

Tv even van de stroom gehad?

HDCP (High-Bandwidth Digital Content Protection) is een kopieerbeveiliging. Als u beeld op uw TV wilt krijgen, moeten externe apparaten die zijn aangesloten via DVI en/of HDMI zijn uitgerust met HDCP.

https://www.google.nl/search?q=HDCP

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 56625Posts
  • 3737Oplossingen
  • 13584Likes

RoWi.
Expert
Expert
  • 12706Posts
  • 574Oplossingen
  • 3501Likes

Bijzonder deze melding heeft betrekking op de kopieerbeveiliging.

Mogelijk heeft de TV een update nodig. De oorzaak kan een probleem zijn in de communicatie tussen de Humax en de TV.

azadrajak
topicstarter
Raadgever
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Beste Steefb, Bedankt voor uw reactie
De TV heeft altijd goed gedaan is maar nu plotselij deze melding.
Ik heb alles al geprobeerd in de loop van tijd, Stroom uit weer aan dan doet ie weer maar tot de volgende melding weer. het blijft een incidenteel en spontaan melding.

Karel.

Gedreven Raadgever
  • 292Posts
  • 28Oplossingen
  • 121Likes

HDCP is een beveiliging van het signaal over de HDMI kabel tegen kopieren.

Het lijkt erop dat er iets met je HDMI-kabel aan de hand is.

Misschien is die niet geschikt of te lang voor 4K en/of het aantal beelden per seconde.

Je zou eens een andere HDMI kabel kunnen proberen en/of uitzoeken aan welke standaard hij moet voldoen voor de instellingen op de bron (bv. mediabox XL , Next) en de TV.

azadrajak
topicstarter
Raadgever
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Beste Super Expert, bedankt voor uw reactie.
Vanaf de muur tv aansluiting loopt de originaal coakabel naar de HUMAX DA en van de HUMAX naar de TV met HDMI. Ik heb geen internet op de TV

RoWi.
Expert
Expert
  • 12706Posts
  • 574Oplossingen
  • 3501Likes

@Bert  schreef:

Hoe maakt de TV verbinding met het modem?

Via wifi of een netwerkkabel?

Blijft de internet verbinding dan met andere apparaten wel in stand?

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

Dat speelt hier niet het gaat om HDCP  niet om DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol)

azadrajak
topicstarter
Raadgever
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Bedankt Expert, Mijn TV is van 2019 is dat te oud?

azadrajak
topicstarter
Raadgever
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Klopt het is een "Geen HDCP " melding

RoWi.
Expert
Expert
  • 12706Posts
  • 574Oplossingen
  • 3501Likes

@azadrajak  schreef:

Bedankt Expert, Mijn TV is van 2019 is dat te oud?

Dat is niet te oud, het kan met de software van de TV te maken hebben.

Het uhd/4K verhaal speelt niet met deze Humax.

azadrajak
topicstarter
Raadgever
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik gebruik de origineel meegeleverd HDMI kabel dis is nog geen 1,5 meter lang.  Ik denk als de HDMI kabel niet geschikt is dan zou ik die melding altijd krijgen? De melding is spontaan en incidenteel.

RoWi.
Expert
Expert
  • 12706Posts
  • 574Oplossingen
  • 3501Likes

@azadrajak  schreef:

Ik gebruik de origineel meegeleverd HDMI kabel dis is nog geen 1,5 meter lang.  Ik denk als de HDMI kabel niet geschikt is dan zou ik die melding altijd krijgen? De melding is spontaan en incidenteel.

De kabel en de lengte daarvan staat er deels los van de hdcp chip zit in de hardware, niet in de kabels zover ik weet.

Het enige wat van belang is een kabel geschikt voor de bits die deze moet door geven, dus High Speed. 

Karel.

Gedreven Raadgever
  • 292Posts
  • 28Oplossingen
  • 121Likes

Er is een verstoring in de Humax de HDMI kabel of de tv. 

De HDMI kabel eens los halen en opnieuw aansluiten of een andere HDMI kabel proberen.

azadrajak
topicstarter
Raadgever
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Rowl,  De HDMI Kabel is de meegeleverd kabel. Kan een meegeleverd kabel niet geschikt zijn?

RoWi.
Expert
Expert
  • 12706Posts
  • 574Oplossingen
  • 3501Likes

@azadrajak  schreef:

Rowl,  De HDMI Kabel is de meegeleverd kabel. Kan een meegeleverd kabel niet geschikt zijn?

Dat kan inderdaad, dat speelt alleen zoals al geschreven voor de bandbreedte die nodig is voor UHD met de genoemde Humax speelt dat niet. Daarvoor voldoen nagenoeg alle HDMI kabels.

De twee apparaten communiceren met elkaar dat heet de handshake, daarbij  wordt gekeken of de TV in dit geval het beeld van de Humax wel mag laten zien, en bij die handshake lijkt het fout te gaan.

Is er een andere TV aanwezig om uit te sluiten of de melding van de TV zelf komt of van de Humax?

Wat ook kan helpen is eerst de TV aanzetten en iets later de Humax.

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 56625Posts
  • 3737Oplossingen
  • 13584Likes

"Daarvoor voldoen nagenoeg alle HDMI kabels."

Als ze niet te oud zijn.🙂

RoWi.
Expert
Expert
  • 12706Posts
  • 574Oplossingen
  • 3501Likes

@Bert  schreef:

"Daarvoor voldoen nagenoeg alle HDMI kabels."

Als ze niet te oud zijn.🙂

Wat noem je niet te oud? Hier voldoen 10 jaar oude kabels nog prima voor doorgifte van HD beeld.

azadrajak
topicstarter
Raadgever
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik woon hier bijna 7 maanden en deze "Geen HDCP" melding kwam slechts +/- 2 maanden geleden. Daarvoor de 1e +/- 5 maanden had ik geen melding gezien

RoWi.
Expert
Expert
  • 12706Posts
  • 574Oplossingen
  • 3501Likes

@azadrajak 

Even vanaf het begin, als je deze melding ziet krijg je dan verder niks meer te zien?

Daarmee bedoel ik het menu van de Humax.

@Willem-A1   kan mogelijk vanuit zijn Humax ervaring iets nuttigs bijdragen

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic