1
Vraag
2
Reacties
azadrajak

Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

TV storing: Regelmatig geen beeld / "Geen HDCP"

IK heb een HUMAX Digital Antvanger IRHD-5500C/NL en Ik krijgt plotseling/spontaan regelmatig geen beeld en een melding op TV "Geen HDCP" Wat is de oorzaak?
 en hoe kan ik dat oplossen.
Bedankt

Oplossingen
92 Reacties 92
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Karel. je haalt wat dingen door elkaar. Composiet is Video/ofwel CVBS, ook wel aangesloten middels de gele tulpkabel zonder audio. 

Component is een kabel met drie kleuren, zonder audio, de RGB kabel waar jij het (denk ik) over hebt. 

Composietkabel:

WillemA1_1-1646687994278.jpeg

Componentkabel:

WillemA1_2-1646688089503.jpeg

https://nl.wikipedia.org/wiki/Component_video

https://nl.wikipedia.org/wiki/Composietvideo

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6355Likes

@Karel.  schreef:

Component = CVBS net genoeg voor 576i PAL signaal niet aan te raden op een HD TV

RGB (Rood Groen Blauw) + R/L audio geeft prima HD beeld op 1080i en nagenoeg geen verschil met HDMI.

Als de 5500C een RGB signaal niet kan houd dat op.

@Karel. Heb je een link naar een specifieke kabel type? Deze bijvoorbeeld?

Want je hebt wel een hele oude TV als deze een echte rgb aansluiting heeft. Composite met 1 gele stekker voor video is het meest recent.

Terzijde.

Component is iets anders dan composite

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Deze bijvoorbeeld?
@RoWi. Dat is een verloop van HDMI naar Component. Dat zal niet worden bedoeld. Maar ik haal uit de 'RGB' kabel, de component kabel. Die heeft die 3 kleuren. Is alleen voor beeld, net als Composiet, maar die laatste kan je inderdaad beter niet gebruiken. 

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6355Likes

@Willem-A1 daarom vraag ik welke specifieke type kabel. Mijn link was slechts een voorbeeld. En zoals aangegeven is een TV met RGB aansluitingen een museumstuk. 

Voor de 5500C zal dan Minidin naar een geschikte ingang op de TV nodig zijn en dat is tot nu toe onbekend.

Karel.

Level 16
  • 2105Posts
  • 267Oplossingen
  • 1456Likes

klopt ik haalde component en composiet door elkaar.

de kabel die ik gebruik voor mijn 5050C heeft aan beide uiteinde tulp stekers. de rode groen en blauwe.

Het had ook gekund met een scart kabel want die kan namelijk rgb en cvbs transporteren.

ik heb een sony tv KD-55X8508C (4k UHD HDR) uit 2016 en die heeft 4x HDMI 1xRGB 1xScart

Karel.

Level 16
  • 2105Posts
  • 267Oplossingen
  • 1456Likes

Composiet over de gele stekker is oud daar is het video beeld helemaal samengesteld in kleur of  monochroom PAL signaal, die is later opgevolgd door S-video (Super video), dat was meestal met een minidin steker. Bij RGB zijn de drie kleuren gescheiden, eigenlijk drie keer monochroom maar elk opgenomen door een gekleurd filter voor elke basis kleur.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Karel. schreef:

"klopt ik haalde component en composiet door elkaar.

de kabel die ik gebruik voor mijn 5050C heeft aan beide uiteinde tulp stekers. de rode groen en blauwe.

Het had ook gekund met een scart kabel want die kan namelijk rgb en cvbs transporteren".

-->Dan is jou kabel dus eenvoudigweg een Componentkabel, degene die ik al afbeeldde. En nee, dan kan het zeker niet met scart, want die kan wel RGB aan, maar wel in een veel lagere resolutie. Scart kan maximaal 576I aan. Dat is niet de vergelijken met Component. Je hebt ook apparaten waarbij je RGB kan selecteren bij HDMI, maar dat wil niet zeggen dat het ook allemaal gelijk is. 

Voorts is me wel bekend wat Composiet is. Dat werd ook gebruik bij de standaard VHS recorder. Later kwam er inderdaad ook een S-VHS recorder, met al een stuk betere weergave. En niet lang daarna kon S-Video ook over scart worden uitgestuurd, net als RGB, al is dat laatste er nooit geweest bij een videorecorder. Maar er is tegenwoordig meer dan dan alleen de RGB kleuren, en dus is HDMI nu de beste optie.

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6355Likes

Ik heb blijkbaar mijn geschiedenis niet helder in beeld betreffende composite( gele stekker) en component. Of ik ben meteen van scart naar HDMI overgegaan, een TV uit 2016 is toch ook weer niet zo heel oud, hoewel voor de fabrikanten zelf vermoedelijk wel.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@RoWi. Component zag je nog wel en misschien zelfs nog? Maar dan werden er bij bepaalde Tv's verloopkabeltjes bijgeleverd. Ik vind dat niet zo geweldig, maar door de kleine aansluitingen die een Tv dan had/heeft kon/kan ie dicht tegen de muur hangen. 

Ik heb op mijn vorige Plasma ook nog wel een DVD recorder aangesloten gehad middels de Component aansluiting. Inderdaad is een Tv uit 2016 ook niet heel oud, maar toch ook alweer 6 jaar. En dan kan er nog best wel een Component aansluiting op zitten. Een RGB aansluiting is dus ook eigenlijk geen goede benaming. Maar dat kon je al uit mijn vorige bericht halen. RGB over scart is ook heel anders dan RGB over Component of HDMI. Ja, het is RGB, maar er zit nogal wat verschil tussen de resoluties. 

Composiet is de aansluiting met de minst goede kwaliteit, maar dat zag je ook niet zoveel meer de laatste jaren, al was het nog lang wel aanwezig, ook op receivers. Maar die kunnen het dan vaak omzetten naar een hogere resolutie, en dus ook een wat betere weergave. In scart is het doorgaans ook geïmplementeerd, maar ja, scart is ook aan het verdwijnen. Ik heb jaren terug ook eens iets gelezen waarin men aangaf dat er ook aan een vervanger voor HDMI werd gewerkt, maar daarover zie je niets meer. Maar goed, ook, want anders kan straks weer alles worden vervangen of aangesloten worden met verloopkabels, omzetters etc... 

Maar wie weet heb jij inderdaad een paar stappen overgeslagen: Composiet/S-Video en Component. Maar er is natuurlijk ook nog meer geweest zoals DVI, DVI-D en de varianten qua aansluitingen die je daarop zag. 

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6355Likes

S-video ken ik wel, maar een apparaat met drie tulp/rca voor de drie  hoofdkleuren zoals Karel dat beschrijft  nee. 

Dvi gebruik ik op mijn pc naar de monitor. De playstation2 heeft ook de composite gele aansluiting en vrijveel video camera's.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"...maar een apparaat met drie tulp/rca voor de drie  hoofdkleuren zoals Karel dat beschrijft  nee". 

En dat is dus gewoon Component. Is helemaal niet zo erg bijzonder. 

"Dvi gebruik ik op mijn pc naar de monitor. De playstation2 heeft ook de composite gele aansluiting en vrijveel video camera's".

Daar word het ook vaak voor gebruikt, maar ook dat kan al een tijd middels HDMI. Maar er zijn ook DVD spelers geweest met DVI. Nadeel is alleen dat het geen audio ondersteunde en dat je dit apart moest aansluiten. Maar goed, dan sloot je die speler toch al vaak aan op een receiver. Composiet zie je daar inderdaad vaak op terug. Zat het dan niet op je Tv kon je een scart adapter gebruiken. 

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6355Likes

@Willem-A1  schreef:

"...maar een apparaat met drie tulp/rca voor de drie  hoofdkleuren zoals Karel dat beschrijft  nee". 

En dat is dus gewoon Component. Is helemaal niet zo erg bijzonder. 

"Dvi gebruik ik op mijn pc naar de monitor. De playstation2 heeft ook de composite gele aansluiting en vrijveel video camera's".

Daar word het ook vaak voor gebruikt, maar ook dat kan al een tijd middels HDMI. Maar er zijn ook DVD spelers geweest met DVI. Nadeel is alleen dat het geen audio ondersteunde en dat je dit apart moest aansluiten. Maar goed, dan sloot je die speler toch al vaak aan op een receiver. Composiet zie je daar inderdaad vaak op terug. Zat het dan niet op je Tv kon je een scart adapter gebruiken. 

Het zal vast niet bijzonder zijn, ik ken het niet van apparaten die ik de afgelopen jaren in bezit heb gehad.

Tenzij ik het mis heb is HDMI al ruim 10 jaar of zelfs langer de standaard. Mijn huidige Samsung (2018) heeft geen eens tulp aansluitingen

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

HDMI is er inderdaad al langer. Ik heb destijds een Plasma gekocht in 2007 die er al in was voorzien. Maar daarnaast was er ook nog een Component aansluiting aanwezig. Later ook nog, althans, bij wat modellen die ik had, niet bij allemaal. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic