Vraag
Reacties
Oplossing
Neet
Level 4

TV springt automatisch aan als Next Mini aan staat en TV uit

Hoi,

Als de Next mini aan staat en de tv uitgeschakeld dan gaat de tv na een tijd weer automatisch aan.

Cec op tv uitschakelen gaat niet omdat de externe speakers dan niet meer automatisch aan gaan als ik de tv aan zet.

Alleen de Next Mini uitschakelen is de oplossing maar erg vervelend en eigenlijk niet te doen in een gezin omdat dit gewoon vergeten wordt en de tv soms uren aan staat zonder dat er iemand thuis is.

Hoe kan ik in de Next Mini iets wijzigen zodat er geen signaal meet naar de tv wordt gestuurd en dus de tv uit blijft?

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
jansmarcel
Level 16

@Neet  Wat je ook nog zou kunnen doen is in het menu van de Next bij geluidsinstellingen min of meer een fictief geluidsapparaat in te stellen. Hierdoor kan de Next geen controle meer uitvoeren over de daadwerkelijk aangesloten speakers.
Een andere mogelijkheid zou een CEC killer kunnen zijn en deze tussen de Next en de TV te plaatsen.

Bijvoorbeeld deze:
https://www.onlinekabelshop.nl/hdmi-cec-killer-versie-1-4.html?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwh7K1BhCZAR...

Bekijk in context

Uitgelicht
Neet
Level 4
Topicstarter

De CEC killer is voor mij de oplossing.

0 Kudos
22 Reacties 22
jansmarcel
Level 16

@Neet  Wat je ook nog zou kunnen doen is in het menu van de Next bij geluidsinstellingen min of meer een fictief geluidsapparaat in te stellen. Hierdoor kan de Next geen controle meer uitvoeren over de daadwerkelijk aangesloten speakers.
Een andere mogelijkheid zou een CEC killer kunnen zijn en deze tussen de Next en de TV te plaatsen.

Bijvoorbeeld deze:
https://www.onlinekabelshop.nl/hdmi-cec-killer-versie-1-4.html?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwh7K1BhCZAR...

Videopionier
Level 10

@Neet  Staat de optie "Eén knop voor aan- en uitzetten" ingesteld op de Next mini?

Bij het soort problemen die jij ervaart kun je die beter niet gebruiken.

Nadeel is wel dat je dan de HDMI bron zelf moet kiezen als er een andere bron actief is en je de mini weer wilt gebruiken. Je kunt nog wel de TV en de mini aan en uitzetten en het geluid van de TV regelen, in het geval dat  je die gekoppeld hebt met de mini afstandbediening.

Het volgende screenshot helpt je bij het vinden van die optie.

Next_systeem-menu.jpg

Mocht dat niet helpen dat rest nog de oplossing met de CEC-killer.

@jansmarcel  Het aanzetten van de TV, zonder gebruik te maken van enige afstandsbediening, toont aan dat dat gebeurt door CEC commando's. Het is een misverstand dat daarvoor de TV of het geluidsysteem moet zijn gekoppeld in het A/V menu in de mini. Die functie is uitsluitend om de afstandsbediening te koppelen aan die apparaten, d.m.v. infrarood. Ook zonder die koppeling kan de mini communiceren met de TV en het geluidsysteem.

Zekerheid hieromtrent kan de topicstarter verkrijgen door de batterijen enige tijd uit de afstandbediening van de mini te verwijderen.

0 Kudos
bloemen64
Level 18
T.E.A.M.

Als de tv wel enkele gebruikelijke cec instellingen heeft dan zou je kunnen instellen dat de tv niet aangaat via een cec commando. Op de Mini kun je alleen alles aan of uit instellen.

Neet
Level 4
Topicstarter

Bedankt voor alle tips.

Ik ga ze stuk voor stuk checken en laat het weer weten. Kan wel even duren vanwege vakantie.

Die CEC Killer vond ik wel een hele leuke, kon ik nog niet 😁

0 Kudos
bloemen64
Level 18
T.E.A.M.

@Neet de cec killer zou hetzelfde effect moeten hebben als de optie "alles aan via 1 knop" uitzetten. Dan stuurt de Mini de commando's niet meer. 

Het blijkt dat er toch "zooi" verstuurd blijft worden als die optie uitstaat. Maar "aan" en "uit" commando's lijken daar niet tussen te zitten.

0 Kudos
Neet
Level 4
Topicstarter

Klopt alleen wil ik zeker niet alles in 1 keer aan of uitzetten.Deze functie staat al uit.

Die Next mini moet gewoon geen signaal geven. Snap niet waarom dit gebeurd als er nergens om gevraagd wordt en er geen oplossing voor is in de Next. Ook enkele Android mediaplayers doen dat en is ook niet uitschakelbaar in de unit die het "probleem" veroorzaakt. Zou softwarematig toch geen probleem mogen zijn dacht ik. Ik ga iig de killer bestellen.

Zou 30 of 60 hz wat uitmaken in dit geval? Het lijkt mij gewoon een doorverbinding zonder pin 13.

0 Kudos
Videopionier
Level 10

@Neet  schreef:

....Zou 30 of 60 hz wat uitmaken in dit geval? Het lijkt mij gewoon een doorverbinding zonder pin 13.

@Neet 

Die apparaatjes zijn al enige tijd op de markt en zijn dus ontworpen voor 4K 30Hz.

De bitrates op de kabel gingen daarbij niet verder dan ca. 8,9 Gbps.

Maar dat wil niet zeggen dat het signaal dan wegvalt boven die grens.

De Next mini geeft in de 4K modus een signaal met een bitrate van ca. 11.1 Gbps, dus iets boven die grens. Dat zou moeten werken, er zijn gebruikers op dit forum die de 4k30 versie met succes gebruiken.

Wil je zekerheid, neem dan de 4K60 variant, die kun je op al je bronnen gebruiken.

De CEC killer sluit je het best aan op de uitgang van de mini. De bestaande HDMI kabel naar de TV sluit je dan aan op de uitgang van de CEC killer.

Neet
Level 4
Topicstarter

Ik heb de "4k30" killer besteld bij Bol.

De 4k60 die ik zag was een emulator maar zag er hetzelfde uit, had ik niet goed gelezen 😴

0 Kudos
panda_snorkel
Level 11

Geachte meneer Neet, 

Hoe lang bent u al in het bezit van deze Next Mini, ik heb op internet ook mogelijk een oorzaak gevonden en tegerlijkertijd een oplossing. Het kan zijn dat er stof of vuiligheid zich heeft opgehoopt onder en tussen de aan en uitknop. Hierdoor kan het zijn dat uw afstandsbediening een opgewenst commando door krijgt alsof u op de aanknop hebt gedrukt. Hierdoor kan de tv automatisch aan gaan. Oplossing: Maak de afstandsbediening open en kijk of er stof of vuiligheid tussen de aan en uitknop zit. Zo ja, maak de afstandsbediening dan schoon en verwijder mogelijke aanwezige stof of vuiligheid. Ik hoor graag van u of mijn antwoord voor u als oplossing heeft geholpen.

0 Kudos
panda_snorkel
Level 11

Diagnostisch en theoretisch gezien zou u mogelijk de technische oorzaak van dit terugkomende probleem kunnen achterhalen op de volgende wijze, ten minste ik weet niet of dit bij uw tv ook het geval is. U zou als uw tv een digitale geschiedenislogboeken functie ondersteunt zou u uw tv activiteitenlogs registraties kunnen nakijken om te kijken wat uw tv instellingen zijn. Zo kunt u achterhalen of de door uw genoemde gebeurtenis veroorzaakt wordt door uw tv instellingen zelf en-/of te achterhalen of dit probleem te wijten is aan de instellingen van uw Next Mini. 

0 Kudos
bloemen64
Level 18
T.E.A.M.

Meestal komen deze acties door de Mini zelf. Wel deels veroorzaakt door de gebruiker. Dat wel. De Mini en ook de Next onthouden de toestand van het apparaat als de spanning eraf gaat. Dus niet zelf uitzetten zoals gewoonlijk gedaan wordt. Als de spanning dan terug komt gaat de Mini weer terug naar de stand waar deze was voor de uitval.

Dit geheugen lijkt afentoe vsn slag en ziet de software update 's nachts ook als terugkeren vanuit een spannings uitval. Dan wil het voorkomen dat deze de tv ook weer aanzet.

De AB of iets dergelijks kan wel voorkomen natuurlijk maar ik heb het zelf nog niet meegemaakt in al de jaren dat ik op dit forum zit.

0 Kudos
Neet
Level 4
Topicstarter

Gaat me iets te ver. Komt door de Next.

0 Kudos
Neet
Level 4
Topicstarter

Hij is 23 weken oud. Als de Next uit staat is er geen probleem, alleen als hij nog aan staat en de tv uit.

0 Kudos
Neet
Level 4
Topicstarter

Ik heb de killer gemonteerd. Tot nu toe blijft ie uit maar het kan ook over 2 uur zijn dat ie aan springt. Even afwachten dus.

Op de camping heb ik een LG tv en een Android mediaplayer. Als de mediaplayer is aangesloten krijg ik regelmatig in beeld dat "HDMI 1 nu beschikbaar is" Ook een wazig onuitschakelbaar seintje van de player.

Ik neem de killer even mee en zet hem er tussen. Lijkt mij voor daar ook de oplossing. Ben benieuwd.

Overigens geen vreemde zaken gezien met de killer ertussen. Alles werkt zoals het hoort.

0 Kudos
Neet
Level 4
Topicstarter

Oeps.... 2 weken oud.... (kon niet meer wijzigen)

0 Kudos
bloemen64
Level 18
T.E.A.M.

Er zijn verschillende opties om een tv de hdmi ingang te laten kiezen als er op zo'n ingang een signaal aangeboden wordt.

Sommige tv's "kijken" of er een beeld signaal op komt. Dan kunnen ze naar die ingang vanzelf omschakelen. Ook kan de tv kijken naar het status signaal dat aangeeft dat het aangesloten apparaat "aan" staat. Beide manieren gebruiken geen cec. Het is een oudere manier om automatisch zaken te kunnen instellen. Voordat cec daarvoor bedacht is.

Mijn oude Humax 5050 bijvoorbeeld heeft geen cec functie. Op mijn oude Panasonic aangesloten werkt automatisch omschakelen alleen als de box op hdmi1 aangesloten is. 

Die tv poort kijkt naar een "status" signaal. 

Er zijn daarom verschillende mogelijkheden dat een tv omschakelt of een melding geeft dat er iets op een hdmi ingang gebeurd. De tv actief aan- of uitzetten kan alleen via cec volgens mij. Maar dat kan ik ook mis hebben.

0 Kudos
Neet
Level 4
Topicstarter

Wat een superoplossing die cec killer. Is helemaal niet meer vanzelf aangegaan.

Volgende week op de camping uitproberen of die onregelmatige onnodige melding "HDMI 1 nu beschikbaar" op de LG tv dan ook opgelost is.  Laat ik nog weten.

jansmarcel
Level 16

Mooi dat het werkt. Ben benieuwd of het daar ook werkt. Ik gaf het al eerder aan van de CEC killer.

Neet
Level 4
Topicstarter

Nog steeds nooit niet niet aangegaan. Was ook jou tip die de oplossing was. Mooie tip, bedankt!

Vandaag naar de camping. Over een paar dagen weet ik het voor daar ook zeker.

0 Kudos