1
Vraag
2
Reageer en help mee
RR69

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

TV kijken via Kabel op meerdere “Android TV” apparaten via een HDHomerun en evt. TVHeadend.

Ten tijde dat de Ziggo Go app update er voor zorgde dat ik regelmatig opnieuw moest inloggen op mijn Android TV apparaten heb ik besloten Ziggo Go niet meer te gebruiken en dat deel van mijn abonnement op te zeggen.

 

Daarna heb ik tijdelijk NLziet gebruikt, maar realiseerde me dat het TV signaal gewoon op de kabel zat en ik dus voor NLZiet onnodig betaalde. Gezien het feit dat er bij ons in huis alleen maar “live” tv bekeken wordt en af en toe wat wordt opgenomen ben ik gaan zoeken naar een oplossing die het TV signaal (DVB-C) van de kabel haalt en dit gedigitaliseerd aanbied op mijn Android TV apparaten in huis.

 

Op marktplaats heb ik een “SiliconDust HDHomerun Expand” gekocht. Dit is een apparaat die 4 DVB-C tuners heeft en op verzoek digitale streams aan kan bieden aan b.v. Android TV apparaten.

Dit model is overigens niet meer nieuw verkrijgbaar en de nieuwe modellen zijn:

 

  • SiiconDust HDHomerun Connect Duo - 2 Tuners
  • Silicondust HDHomerun Connect Quattro - 4 Tuners

Misschien zijn er nog andere merken/modellen die dit aanbieden, maar daar heb ik geen ervaring mee.

 

Ik heb de HDHomerun Expand in de meterkast na de splitter op de kabel aangesloten en heb deze voorzien van een ethernet kabel. Nadat ik had uitgezocht wat het interne IP Adres was van de HDHomerun ben ik via een webbrowser naar dat IP Adres toegegaan en heb een Zender scan gedaan en vond 188 kanalen.

Omdat ik wist dat ik alleen de ongecodeerde kanalen kon weergeven heb ik die aangemerkt als favoriet.

 

In de huiskamer heb ik een Nvidia Shield (Android TV) box aangesloten op mijn TV. In de slaapkamer heb ik een Philips TV met Android TV. Het enige wat ik hoefde te doen is de “Live TV” app starten en de HDHomerun werd automatisch gevonden. Nadat de automatische installatie was gedaan kon ik met de Live TV app gewoon de ongecodeerde zenders bekijken.

 

Uiteraard was dit niet het einde. Toen ik nog bij Caiway zat had ik een wat gecompliceerdere constructie in elkaar gezet die het ook mogelijk maakte om programma’s op te nemen, Teletext en programma informatie op te vragen.

 

Ik heb dan ook een virtuele server ingericht waarop ik TVHeadend op heb geinstalleerd. Deze server maakt het mogelijk om de 4 HDHomerun tuners uit te vragen v.w.b. de TVGids gegevens die mee worden gezonden met het DBC-C signaal. Tevens kunnen programma’s ook worden opgenomen. Ook teletekst behoort weer tot de mogelijkheden.

 

Nadat ik TVheadend geinstalleerd en geconfigureerd had op de server, heb ik op de Android TV apparaten de “Dreamplayer for TVHeadend” geinstalleerd. Wanneer je die nu start heb ik de beschikking over een volledige TVGids, Teletext, nette Kanaaliconen, de mogelijkheid om programma’s op te nemen, radio te luisteren en veeeel sneller te zappen dan met Ziggo Go mogelijk is.

 

Het grote voordeel mijn inziens is, dat ik één kastje in de meterkast heb waarmee ik op alle Android apparaten TV kan kijken en e.v.t. opnames kan terugkijken. Wanneer je alleen de HDHomerun gebruikt in combinatie met de “Live TV” app op “Android TV” blijft het helaas alleen maar beperkt tot “live TV” kijken, maar in combinatie met de “TVHeadend server” en de “Dreamplayer for TVHeadend” worden de mogelijkheden veel groter.

 

Bijkomend voordelen zijn:

 

  • wanneer het internet eruit ligt is de kabel meestal TV meestal nog wel beschikbaar en omdat je de programma’s direct van de kabel plukt en die aanbied op je interne netwerk blijft TV gewoon werken als internet eruit ligt. Ziggo Go is een internet dienst, die werkt dan niet.
  • De HDHomerun/TVHeadend oplossing pikt geen bandbreedte van je internet verbinding. Ziggo GO is een internet dienst die dit wel doet. De volle internetsnelheid blijft dus beschikbaar wanneer je via de HDHomerun oplossing TV kijkt.
  • Je hoeft niet door je hele huis Coax kabel te hebben/trekken. Een fatsoenlijke Wifi of bedrade ethernetverbinding is genoeg.

Nadelen:

 

  • Niet alle kanalen op de kabel zijn HD. NPO 1, 2 en 3 zijn in 1080P beschikbaar. RTL 4,5 en 7 zijn alleen in SD beschikbaar op de kabel. Een aantal andere kanalen weer in HD. Ziggo Go levert bij mijn weten 720P af op alle kanalen.
  • Heb je een uitgebreider abonnement met gecodeerde kanalen, dan zal je in de weer moeten met een Smartcard en reader die vervolgens wordt uitgelezen door TVHeadend. Dit heb ik bij mijn vorige provider (Caiway) altijd met succes gedaan. Maar gezien het feit dat TV kijken bij mij in huis langzaam ondergeschikt begint te worden aan de diverse streamingsdiensten, ga ik dit niet meer opzetten.

 

Heb je b.v. al de beschikking over een Emby Server, kan je de TVHeadend server weer daaraan koppelen en vervolgens overal op bijna elk device ter wereld live TV kijken die gewoon bij jou thuis van de kabel af komt.

 

 

Gr. RR69

1 Reactie 1
EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes

Dank voor deze info 🙂

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic