1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
ketelbink

Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

TV gids geeft geen Nedelandse zenders weer

Ik ben gewend om 7 dagen terug te kijken maar nu kan ik maar 2 dagen terugkijken. 

NPO 1  2  en 3  zijn verdwenen. is dit een algemene storing of komt het alleen bij mij voor?

Hoe zou ik dit kunnen verhelpen, ik heb al een paar keer de stekker er uit gehaald maar dat hielp niet.   

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
ketelbink
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Beste Maud,  dank je wel voor je attentie! Het was even wat stil van mijn kant door gezondheidsproblemen. ik wacht op een operatie die door covid nog in de wacht staat.

Bedankt iedereen die wijze raad heeft ingebracht. Ik kan nog steeds houtje touwtje opnemen en neem 

voor lief dat er soms iets uitvalt. Heb alles opgeslagen en ga daar zodra daar ruimte voor is mee aan de slag om alle aanbevelingen uit te voeren. goede toekomende tijd toegewenst aan jou en anderen.  Cees

Bekijk in context

20 Reacties 20
Meldingen
Aan Uit
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 79136Posts
  • 5347Oplossingen
  • 23694Likes

Welke mediabox heb je precies?

ketelbink
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Bert ik heb al heel lang een Humax IRHD 5300C met een losse kaart van Ziggo.   groet!

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 79136Posts
  • 5347Oplossingen
  • 23694Likes

Ik zie dit verder niet voorkomen.

Kun je eens proberen de zenders opnieuw te zoeken?

ketelbink
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Bert,

De zenders zijn niet weggeweest, mijn probleem speelde in de tvgids als ik bijvoorbeeld 7 of minder dagen terug wilde kijken. het kwam dan voor dat de NPO zenders 1  2  en 3  niet vermeld werden en SBS en RTL zenders wel, althans een selectie. vanmorgen werkte alles weer perfect vanaf de eerste poging.

Ik heb wel veel last van uitval van Wifi of dat  de humax helemaal niet op de afstandsbediening reageert.

ik haal dan de stekker uit de humax en laat hem opnieuw opstarten, kan het zijn dat dan de tvgids niet goed 

of niet helemaal opgeladen wordt? 

dank je wel voor het meedenken want ik neem nog wel eens programma's op die halverwege mislukken

omdat de tv kan weer terugspringt op live tv.

vriendelijke groet, Cees

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 79136Posts
  • 5347Oplossingen
  • 23694Likes

Ik herken de problemen met de Humax 5300c niet.

Mogelijk kan @Willem-A1 je helpen, hij weet veel van Humax.

Hij komt langs als / zodra hij online is.

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

@ketelbink met een Humax 5300C kan je vanuit de gids niet zeven dagen terugkijken.

Via de rode knop kom je in het on demand deel vanuit die omgeving kunnen we via uitzending gemist terugkijken. Ondervind je daar het probleem dat de NPO kanalen missen? Recent waren er ook problemen met de Belgen via uitzending gemist.

Het is aan te raden de Humax met een netwerk kabel te verbinden.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1078Likes

@RoWi. schreef:

@ketelbink met een Humax 5300C kan je vanuit de gids niet zeven dagen terugkijken.

-->Inderdaad. Dat kan niet. De gids geeft alleen de programma's aan die je op dat moment kan bekijken, of een dag of 4 vooruit, zodat je deze bv. kan programmaren om op te nemen. Dat is bij geen enkele Humax dan ook anders. 

@ketelbink schreef:

"Ik heb wel veel last van uitval van Wifi of dat  de humax helemaal niet op de afstandsbediening reageert.

ik haal dan de stekker uit de humax en laat hem opnieuw opstarten, kan het zijn dat dan de tvgids niet goed 

of niet helemaal opgeladen wordt?" 

-->Voor Interactieve TV (I-TV) want dat gebruik je als je terugkijkt, kan een dongel prima werken, maar dat hangt dan wel af va wat factoren, zoals de afstand en de obstakels tussen modem en dongel. Een Dongel die tussen een aantal kabels zit zal minder goed werken en vaak helpt het dan een stukje draad aan de dongel te verbinden zodat deze een stukje verder kan worden geplaatst. Maar bedraad werken blijft het best. 

Maar het laden van de Tv gids staat helemaal los van het Internet. De gids/smartcard worden bijgewerkt vanuit de coax kabel. Overigens ontvang je ook alles via die coax, ook I-TV, maar de Humax verzend daarvoor de opdrachten via het Internet. 

Als de stekker er echter regelmatig uit moet voor een goede werking zit er waarschijnlijk een software probleem in de Humax. Doe dan het volgende:

-Haal eerst een 20 tal minuten de spanning geheel van het apparaat. Doe dit niet korter!
-Verwijder meteen na het spanningsloos zetten alle kabels en de smartcard.
-Sluit na 20 minuten de kabels weer aan, maar plaats de smartcard nog niet.
-Schakel de spanning weer in, en stel direct nadat je het apparaat hebt ingeschakeld, en deze is opgestart, deze terug naar de fabriekstand.

-->let op! Hierbij dient ook de schijf te worden geformatteerd. Doe dit na de herinstallatie nogmaals. Dat betekent wel dat opnames en andere bestanden die er op staan verloren gaan. Doe dit dus niet als je dit niet kwijt wilt! In de 5300c is standaard geen schijf aanwezig. Is deze er dus niet op aangesloten kan je dit deel vergeten<--

-Installeer de decoder opnieuw met de juiste gegevens en haal deze eventueel van de energiespaarstand in het menu, onder energiebeheer. Je kan daar desgewenst ook het automatisch uitschakelen uit zetten.
-Plaats de smartcard zodra de decoder een cardfout meld, of als de decoder weer geheel is opgestart.
-Controleer of er een update mogelijk is (is de optie grijs en niet aanklikbaar, dan heb je de laatste versie, maar de Humax zal eigenlijk zelf een melding achterlaten als er een nieuwe versie aanwezig is).

* ook het af en toe formatteren van de harde schijf (indien aanwezig) is zeer aan te raden. Met bovenstaande verhelp je echter de aanwezige software issues al, maar met het formatteren voorkom je ook issues voortkomend uit de harde schijf. Maar dat betekent wel dat je daarmee alle bestanden op de schijf blijvend wist. Breng deze dus in veiligheid als je deze wilt bewaren.

PS: Sluit de Humax anders meteen eens bedraad aan op het Internet, zodat je dit ook meteen kan meenemen bij het opnieuw installeren. 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

@Willem-A1 

Zoals we gewend zijn een complete uitleg.

Kleine gedachte hardop als het de 'gewone" 5300C betreft is het of de usb aansluiting gebruiken voor de wifi dongel of voor een externe harde schijf beide kan toch niet?

Oh sorry ik lees net dat de 5300C twee usb poorten heeft helemaal vergeten.

Ook dit stukje weet ik geen raad mee. Met een 5300C kunnen we toch enkel opnemen waar we naar kijken? 

ik neem nog wel eens programma's op die halverwege mislukken

omdat de tv kan weer terugspringt op live

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1078Likes

"Kleine gedachte hardop als het de 'gewone" 5300C betreft is het of de usb aansluiting gebruiken voor de wifi dongel of voor een externe harde schijf beide kan toch niet?

Oh sorry ik lees net dat de 5300C twee usb poorten heeft helemaal vergeten".

-->Je had het al gezien. Er zijn inderdaad 2 USB aansluitingen. ER word nogal eens gedacht dat daar verschillen tussen zouden zitten, maar de USB aansluitingen zouden in principe identiek moeten zijn. 

"Ook dit stukje weet ik geen raad mee. Met een 5300C kunnen we toch enkel opnemen waar we naar kijken?" 

"ik neem nog wel eens programma's op die halverwege mislukken

omdat de tv kan weer terugspringt op live"

--> @RoWi. je kan een zender opnemen en een ander bekijken, mits het om zenders gaat die zich in dezelfde stream/frequentie bevinden. Maar dit werkt niet als je het om zenders gaat in verschillende streams. Echter zal je, als je wat opneemt, gewoon niet naar bepaalde zenders kunnen zappen en zou de opname niet mogen stoppen. Maar het kan wel gebeuren dat de Humax terug gaat naar Live Tv als bv. een andere opname of een herinnering is ingepland. Daarom raad ikzelf de 5300c dan ook nooit aan als men regelmatig iets wil opnemen. 

@ketelbink Weleens nagedacht over een 5200c? Staan er genoeg op marktplaats. Heeft 2 tuners, en een ingebouwde harde schijf. Daarnaast heeft deze meer aansluitingen én een mooi duidelijk display. 

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

Niet iedereen zal weten welke zenders bij elkaar in de mux/stream zitten. 

Mede daarom schrijft Humax vermoedelijk het volgende. 

Met de HUMAX IRHD5300C/PVR kunt u:
– een programma kunt opnemen dat u aan het kijken bent
– een programma kunt opnemen als u niet thuis bent
– een programma dat u aan het bekijken bent kunt pauzeren
– een programma dat u aan het bekijken bent kunt terugspoelen

Let op: u kunt dus niet naar het ene programma kijken en tegelijkertijd een ander programma opnemen of tegelijkertijd 2 verschillende programma’s opnemen!

Laten we even afwachten waar het probleem met het terugkijken zich exact voordoet, ik kan het zelf niet meer testen als het iets is aan de Ziggo kant zullen meer Humax en CI module gebruikers zich melden.

Het lijkt op een samengesteld probleem de batterijenn van de afstandsbediening leeg.

Mogelijk een minder goede wifi verbinding  wat resulteert in het niet goed laden van het itv deel specifiek uitzending gemist.

En het opname probleem wat verder helder en duidelijk is benoemd.

Ik ben benieuwd of de nu gegeven info de vraagsteller verder helpt.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1078Likes

@RoWi. ik kan er ook een keer naast zitten, maar heb ook wel met de 5300c getest en ervoer het toen zo.  Kan met een Tv met harde schijf ook. Maar 2 zenders opnemen met de 5300c kan nooit. Ook niet als deze in dezelfde stream zitten.

Bij de 5200c kan je in bepaalde gevallen wel 2 zenders opnemen en een 3e bekijken. Ben je (daarmee 2 zenders) aan het opnemen kan je op de OK toets drukken en alle zenders die je dan nog in het wit ziet kan je dan nog bekijken. Maar bij de 5300c werkt dat natuurlijk niet prettig. 

Maar laten we het nu inderdaad maar even afwachten. Het resetten moet lukken en ik verwacht dat de Humax daarna weer goed zijn werk doet. En wat de vraag betreft van TS is misschien wat meer info nodig, omdat zijn info niet helemaal correct is. 

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

Je weet hoop ik dat ik meer geef om gebruikers ervaring, dan wat een verkoper schrijft, ik ga ervan uit dat het inderdaad mogelijk is, echter om teleurstelling te voorkomen en de wetenschap dat de 5300C slechts 1 tuner heeft snap ik dat er op zeker wordt gespeeld vanuit Humax.

De 5200C met 2 tuners is een ander verhaal.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1078Likes

"De 5200C met 2 tuners is een ander verhaal".

Zeker, en werkt ook veel prettiger. Maar ook dan zou je verwachten dat je max. 1 zender kan opnemen een ander kan bekijken. Vaak is dat ook het geval, daar dan ook beide tuners in gebruik zijn. Maar dat hangt dus wel af van wat je opneemt en daarnaast nog bekijkt. Maar we kunnen er kort over zijn dat de 5200c een veel betere keuze is, zeker als je vaak opneemt en meer aansluitingen wilt, plus een display dat toch wel erg handig is. 

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4663Posts
  • 390Oplossingen
  • 1905Likes

@ketelbink goed dat je het vraagt hoor. 

Ik ben even benieuwd of je iets hebt aan de gegeven tips en antwoorden? Kan ik ergens mee helpen, dan hoor ik het graag. 

ketelbink
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Hallo allen,

Momenteel werkt alles weer zoals vanouds.

Inderdaad gebruik ik de rode knop op de afstandsbediening en niet de tv gids. Dat was een vergissing van mij. Ik gebruik al heel lang op zolder een dongel om contact te maken met de router die op de begane grond staat.

Heel af en toe zet ik alles uit, trek de stekker er uit en ik haal de dongel  er uit.

Als ik de dongel en de stekker er weer inzet en enige minuten wacht dan doet alles het weer.

Door de afstand van de begane grond naar de zolder is het lastig om met een kabel naar de router te werken.

Voor de goede orde, ik werk niet met een aangehangen schijf, ik neem vanaf de startuitgang

Van de Humax fragmenten op met mijn Panasonic DVD Recorder.

Ik hoef niet op te nemen en gelijk een andere zender te kijken, volgens mij kan dat niet.

Ik gebruik het dan ook niet.

Ik heb vroeger wel gezocht naar een tuner met ingebouwde harde schijf maar dan kan ik vanaf de schijf geen Dvd’tjes branden. Ik ben tevreden met wat ik nu heb en als het nodig is kan ik beneden van de media box XL opnemen die nog een scart uitgang heeft.

Als het weer eens voorkomt zal ik de methode van Willem-A1 zoals hierboven benoemd  gebruiken en daarom goed bewaren. Dank daarvoor Willem!

Terwijl ik dit bericht afmaak is er op NPO 3 een voetbalwedstrijd aan de gang: Nederland Duitsland. En ja hoor ik krijg de dongel en de wifi niet aan de gang zou er een oorzakelijk verband zijn, ik ervoer dat ook bij de winterspelen bij belangrijke spelen.

Dit was als 76 jarige mijn eerst stap op een forum en ben blij verrast met jullie reacties en

Hulp.  Dank aan allen en hartelijke groet,  Cees  

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1078Likes

Dag @ketelbink /Cees,

Je schrijft:

"Ik heb vroeger wel gezocht naar een tuner met ingebouwde harde schijf maar dan kan ik vanaf de schijf geen Dvd’tjes branden". 

Dat is niet helemaal juist. Als je een Humax 5200c hebt, kan je opnemen op de harde schijf daarin, en ook later die opnames nog op DVD zetten middels een DVD recorder. Alleen kan je dan vaak niet eerst die opnames dan ook nog eerst op de harde schijf van de DVD recorder zetten en daarna nog op DVD. Maar rechtstreeks vanaf de harde schijf van de 5200c naar een DVD kan wel. Overigens kan je de Humax ook opnemen in je netwerk om bestanden te delen, maar dit alles ter info. 

Als de dongel niet goed werkt is bedraad aansluiten echt het best, maar in dit geval lastig begrijp ik. Maar zet anders eens een stuk(je) kabel aan de dongel en plaats deze eens ergens anders. Ook dat kan werken. 

76 ook alweer. Tja, wij weten natuurlijk vaak niet wie we 'tegenover' ons hebben, maar zie toch vaak dat het om ouderen gaat, wat ook niet zo gek is natuurlijk. Ik schiet zelf ook al op... 😉 

En wat de hulp betreft: graag gedaan. Sla de teksten anders even op, want later nog een topic terug zoeken kan lastig zijn. 

Groet, Willem

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

Wat betreft de dongel en de wifi verbinding, is de afstand zolder en begane grond een behoorlijke, maar afhankelijk van de bouw van het huis ( houten vloeren?) zou dat kunnen werken.

Moet u elke keer opnieuw vanuit het menu de dongel met het wifi netwerk verbinden?

De tip van een USB verlengkabel is wel een goede.

Heeft u naast de mediabox XL een afzonderlijke modem/router de Connectbox en is de mediabox wel verbonden met de connectbox, dat zou voor problemen kunnen zorgen. Of is de mediabox ook uw modem?

Het verband met de sporten is wel opvallend, maar ik denk eerder aan de recente update van de Connectbox naar Smartwifi. Daarbij kan het zo zijn dat 2,4 ghz en 5 ghz wifi dezelfde naam hebben, dit kan in enkele gevallen tot problemen leiden. Verder kan de dongel aan vervanging toe zijn. 

Heeft u nog ander apparatuur is huis die wifi gebruiken hebben deze geen problemen?

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 229Oplossingen
  • 415Likes

@ketelbink, is het gelukt? Of heb je nog wat gehad aan de overige berichtjes? 🙂 

ketelbink
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Beste Maud,  dank je wel voor je attentie! Het was even wat stil van mijn kant door gezondheidsproblemen. ik wacht op een operatie die door covid nog in de wacht staat.

Bedankt iedereen die wijze raad heeft ingebracht. Ik kan nog steeds houtje touwtje opnemen en neem 

voor lief dat er soms iets uitvalt. Heb alles opgeslagen en ga daar zodra daar ruimte voor is mee aan de slag om alle aanbevelingen uit te voeren. goede toekomende tijd toegewenst aan jou en anderen.  Cees