Kabels en aansluitingen controleren
Heb je een signaalprobleem, maar komt het signaal wel gewoon goed binnen op de hoofdaansluiting? Dan zit het probleem ergens in de kabels en splitters. Geen paniek, met een aantal eenvoudige checks kun je zo achterhalen waar het misgaat.
De kabelsnelweg in huis
We leveren je tv-signaal via een groot netwerk van kabels in de grond. Eenmaal aangekomen gaat het tv-signaal via coaxkabels in huis richting je tv. Bij meerdere televisies worden vaak splitters gebruikt. Voordat het signaal bij je tv komt maakt het dus vaak een flinke reis, waarbij onderweg wel eens wat mis kan gaan. Hierdoor kan het signaal verstoord raken en zie je slecht beeld op tv.
1. Controleer de kabels
Controleer altijd eerst of de kabels die je nu gebruikt in orde zijn. Begin hiervoor bij het eerste punt waar het signaal het pand binnenkomt: de hoofdaansluiting. Voor goed tv-beeld moeten je kabels minimaal aan de volgende punten voldoen.
- De buitenkant van de kabel is heel en heeft geen scheurtjes of knikjes.
- Er zit altijd een connector aan het eind en de kabel is nergens aan elkaar geknoopt of geplakt.
- De kabel heeft een minimale dikte van 7 millimeter.
- Gebruik bij voorkeur niet te lange kabels. Dan bedoelen we: langer dan 10 meter. Dan kan er een versterker nodig zijn.
Kom je een kabel tegen die niet aan deze punten voldoet? Noteer het dan voor jezelf en ga verder met de volgende stap.
2. Controleer de connectors
Na de kabels zijn de connectors aan de beurt. Dit zijn de pluggen aan het einde van de kabel waarmee je de kabel aansluit op je tv of mediabox. Een slechte connector kan het signaal door het hele gebouw namelijk verstoren.
- De connector hoort goed vast te zitten aan de kabel.
- De connector is heel en zit volledig rondom de kabel bevestigd.
- De connector is van metaal. Vaak zit hier nog een plastic omhulsel omheen. Metalen connectoren zijn goed afgeschermd en minder gevoelig voor stoorbronnen.
Loop alles na en druk voor de zekerheid alle kabels goed aan. Vind je ergens een connector die afwijkt van de punten hierboven? Noteer het dan voor jezelf en ga verder met de volgende stap.
3. Controleer de splitters
Als je meerdere tv-aansluitingen in huis hebt, wordt het signaal waarschijnlijk ergens verdeeld met een tv-splitter. Ook splitters hebben invloed op het signaal. Gebruik je splitters? Controleer ze dan op de volgende punten:
- De splitter is volledig van metaal.
- Alle aansluitingen op de splitter zijn in gebruik of niet gebruikte aansluitingen zijn afgedekt. Heb je bijvoorbeeld een driewegsplitter maar gebruik je maar twee kabels? Dan is het beter om een andere splitter te gebruiken.
4. Vervang verkeerde kabels en splitters
Heb je bij de vorige stappen een kabel, connector of splitter gevonden die niet goed is? Dan veroorzaakt dit waarschijnlijk het slechte beeld op je tv. Het is dus belangrijk dat je deze vervangt. Gebruik hiervoor alleen materiaal met het Kabel Keur-logo. Dit logo geeft aan dat de kabels, connectors en splitters zijn goedgekeurd door onafhankelijke experts en daarmee geschikt voor je Ziggo producten. Bekijk waar je deze binnenhuisbekabeling kunt kopen.
Verkooppunten Ziggo geschiktMisschien heb je hier iets aan, AOP misschien verouderd, zijn de connectoren 4G afgeschermd?