Sinds kort heb ik een LG OLED C1 TV en nu wil ik de Mediabox Next kunnen bedienen met de LG afstandsbediening via HDMI-CEC.
Dit werkt prima met andere apparaten die via HDMI zijn aangesloten op deze TV maar niet met de Mediabox Next.
Ik zou het erg waarderen als Ziggo dit kan ondersteunen (eigenlijk vind ik het gek dat dit niet standaard functioneert).
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
je kunt de afstandbediening van de next zelf wel aan de tv koppelen
of de next bedienen met een ir afstandbediening
maar HDMI-CEC wordt volgens mijn nog niet ondersteund
misschien dat een moderator weet of dat mogelijk is
IR is niet echt een optie op dit moment. De Mediabox Next zit namelijk in een kast waardoor de TV hem niet via IR kan besturen. De KODI box die ook aangesloten is op de TV werkt prima via de LG afstandsbediening en HDMI-CEC.
er zijn apparaatjes voor zodat je een mediabox etc in een afgesloten kast kunt bedienen met een ir afstandbediening
Ja natuurlijk zijn daar oplossingen voor maar dat is niet wat ik wil. Een analoge IR oplossing is niet wat ik zoek ik wil juist een actuele oplossing middels HDMI-CEC zoals dat met elke moderne settop box zou moeten werken denk hierbij aan de apple-TV bijvoorbeeld.
Dus als dit nu niet ondersteund is graag een bevestiging @Ziggo en dan een feature request voor de Mediabox Next voor deze feature.
een moderator komt binnen 2 a 3 werkdagen langs het topic
Ook al is er CEC aanwezig, wil dat nog niet zeggen dat alles gaat werken. Fabrikanten mogen namelijk zelf weten welke functies erin worden ondergebracht, en deze hoeven ook niet bekend te maken welke functies er zoal in zitten. Er is dus geen standaard voor. Ik begrijp dat in jou geval CEC een welkome aanvulling is, maar dat is het lang niet bij iedereen. Soms is het meer een vloek dan een zegen, en niet voor niets worden dan ook CEC killers verkocht.
Ik weet waar je het over hebt @Willem-A1, heb zelf ook een CEC killer zoals je het noemt liggen, omdat een Android mediaplayer zich niet aan de "standaard" hield en het CEC signaal om zeep hielp. Maar we leven in anno 2021 en niet meer in 2014 , met recente hardware merk ik toch dat CEC een geweldige aanvulling is. Mijn nieuwe TV detecteert all apparaten die aangesloten zijn op mijn Receiver en schakelt automatisch naar de juiste input iets wat bij mijn oude Sony niet goed functioneerde.
Steeds meer leveranciers ondersteunen dit en de Mediabox Next zou hierin niet achter moeten blijven.
Zeker als een opensource mediaplayer als KODI het kan dan vraag ik me af waarom @Ziggo dit niet al heeft geïmplementeerd op hun moderne 4K settop box.
Xbox krijgt HDMI CEC-functie om menu met afstandsbediening te besturen - Gaming - Nieuws - Tweakers
@DarkCinema Ik weet dat we niet meer in 2014 leven, maar aan de CEC norm is nog niet veel veranderd. Natuurlijk zijn er merken die steeds meer op de wensen van de consument inspeelt, maar helaas doet lang niet iedereen dat nog. CEC zou eigenlijk een stands moeten gaan worden, waarin elke fabrikant gelijke opties plaatst, en dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.
Kijk bv. maar naar de laders van apparaten en de vele soorten laadsnoertjes. Dat wil men nu wel echt gaan standaardiseren, maar zover is het ook nog niet...
Maar bij de Next zien we juist vaak dat deze de hele boel in verwarring schopt. Want daarop is wel CEC aanwezig. Maar daar is men vaker niet blij mee, dan wel...
Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.