Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

TV Gids en opname-issues: updates & discussie

In dit topic houden we jullie op de hoogte van de issues waar aan gewerkt wordt en zijn jullie vrij om te discussiëren over deze onderwerpen. Om het overzicht te bewaren scheiden we de voorbeelden van de discussie. Voorbeelden zien we daarom graag terug in de daarvoor bedoelde topics.

 

< Ik wil een fout in de TV Gids doorgeven > 

 

< Ik wil een mislukte opname doorgeven > 

 

We realiseren ons goed dat er issues zijn met het opnemen van programma’s en de EPG informatie. Mede dankzij de feedback vanuit onze community hebben deze issues een topprioriteit binnen Technology gekregen. Het oplossen van deze issues is complex en wordt opgepakt door experts binnen onze afdeling Technology. Onderdeel daarvan is het continu monitoren van de TV Gids en opname-issues.

921 Reacties 921
Gertjan Woudenb

Level 9
  • 251Posts
  • 1Oplossingen
  • 104Likes

@mdpeters124  Dan weet je gelijk wat het waard is als iets de hoogste prioriteit heeft bij Ziggo.

 

@Mark Belachelijk dat dit topic al een week door jou genegeerd wordt. Het is nu wel duidelijk wat jouw woorden waard zijn. Niets dus!👎

 

De vraag blijft: Wanneer worden bovengenoemde problemen opgelost? 

En wanneer gaan wij als klanten iets merken van de zogenaamd "verbeterde" EPG?

VZWatcher

Level 12
  • 627Posts
  • 3Oplossingen
  • 525Likes

Op die laatste vraag kan ik wel antwoord geven. En dat antwoord behelst slechts een woord: winstmaximalisatie. De oude leverancier staat bekend als een van de betere dataleveranciers (RedBee) maar aan hun diensten hangt ook een stevig prijskaartje. De nieuwe leverancier is goedkoper. En zie hier de problemen. Voor klanten dan. Ziggo kan het geen bout interesseren of klanten daar last van hebben zolang de inkoopkosten van diensten (en dus meer winst op verkochte diensten) naar beneden gaat. Ziggo is niet voor niets in Nederland die in deze sector het meeste overhoudt aan elk verkocht abonnement.

 

Maar dat zullen zr natuurlijk niet als antwoord op dit forum op jouw vraag gaan geven. Nog beter, ze kiezen de weg van de minste weerstand en laten eigen klanten gewoon in de eigem sop gaar koken en houden hun mond dicht en kletsen liever over hun huisdieren. Hoe kan je nog meer minachtend over je eigen klanten overkomen,

edebee

Level 9
  • 301Posts
  • 0Oplossingen
  • 141Likes

@VZWatcher laat ons hopen dat meer klanten dit doorkrijgen en ziggo erop gaan aanspreken of dat ze naar een andere provider gaan zodat ziggo ook de vruchten van hún klantonvriendelijkheid gaat voelen.

Gertjan Woudenb

Level 9
  • 251Posts
  • 1Oplossingen
  • 104Likes

@VZWatcher Goed en duidelijk verwoord 👍. Ik vermoedde al zoiets en ben het helemaal met jouw woorden eens.

 

Waarschijnlijk is die zelfde winstmaximalisatie de reden dat Ziggo al jaren vrijwel geen zender meer heeft toegevoegd of opgewaardeerd naar HD. 

 

Zoals de moderators zich hier soms opstellen is inderdaad erg hooghartig en minachtend richting de klanten.

 

Maar Ziggo gaat het de komende jaren nog wel merken door het verlies van de Formule 1 en het toenemende aantal glasvezel aansluitingen. Alleen gisteren al gaven 3 abonnees aan over te stappen naar glasvezel.

jeener

Level 9
  • 324Posts
  • 0Oplossingen
  • 166Likes

@VZWatcher Ik ben het helemaal met je eens; Ziggo heeft weinig interesse in tevreden klanten.

Inmiddels klaag ik bijna 7 jaar over de epg, dus zo geweldig was RedBee ook niet. De problemen van toen bestaan nog steeds, de nieuwe epg vuller is nog erger.

 

De mooie verhalen en nietszeggende verklaringen geloof ik allang niet meer. Voor mij geldt: eerst zien, dan geloven.

Ziggo zou gaan kijken naar compensatie en zo merken blijft het bij kijken.

VZWatcher

Level 12
  • 627Posts
  • 3Oplossingen
  • 525Likes

Problemen met de EPG zullen er altijd blijven. Dit komt omdat zenders drie weken van te voren de programmering bij de dataleveranciers moeten aanleveren. In de tussentijd kan er dan altijd een wijziging in de programmering plaatsvinden die in de EPG dus niet wordt gewijzigd. RedBee is op het gebied van aanleveren van data echt een goede en betrouwbare partij. Ik heb eigenlijk alleen bij het inmiddels terziele Joyne een beter EPG waargenomen. Dit werd verzorgd door een Nederlandse startup dat op het laatste moment nog wijzigingen in de EPG maakte bij programmawijziging. Maar een dergelijke startup is te klein om vier miljoen klanten van Ziggo goed te kunnen bedienen. Daarnaast heeft Ziggo veel meer zenders in het aanbod.

mdpeters124

Level 15
  • 1303Posts
  • 3Oplossingen
  • 738Likes

@VZWatcher  Vooral het gebreik van inzet van de kant van ziggo blijft me verbazen maar ook weer niet want ik noem ze altijd een dozeschuiver. Waarbij de doos het abonnement is en ze will met zo min mogelijk inspanning zo veel mogelijk verdienen.


Maar als je ziet dat ze aan de ene kant zeggen dat ten alle tijde 7 dagen in de toekomst in de epg beschikbaar moet zijn maar tegelijkertijd een controle implementeren die "6+1" heet en die pas geactiveerd word als de de 7e dag er niet is. Terwijl je het al 5 dagen lang ziet aankomen. Puur logisch redenerend had er een "7+1" controle moeten zijn.

 

En nu het gezeur rond veronica 16-9 met 3 programmablokken "geen uizending" die ziggo in 5 dagen tijd niet heeft kunnen oplossen

 

Gertjan Woudenb

Level 9
  • 251Posts
  • 1Oplossingen
  • 104Likes

@Mark is al de gehele dag online maar laat zich niet meer zien in dit topic met de hoogste prioriteit. 

 

Dat is dus hoe Ziggo met problemen omgaat. Gewoon doodzwijgen en niet meer reageren. Echt dieptriest.

 

De vragen van @DON PAPA staan nog steeds open:

 

Hoe kan het dat jullie vaak hele andere seizoen & afleveringsnummers gebruiken dan alle andere EPG's in Nederland, terwijl jullie altijd aangaven dat de zenders deze info aan de EPG-leveranciers aanleveren? Levert de zender jullie EPG-leverancier andere info aan dan de andere EPG-leveranciers in Nederland? Of past jullie EPG-leverancier deze info aan naar eigen inzicht? Of maakt jullie EPG-systeem er zelf een puinhoop van? Of ...?

 

En waarom is bij de overstappen van de oude naar de nieuwe EPG-leverancier helemaal geen rekening gehouden met deze problemen? Want jullie wisten immers toen al dat jullie oude EPG-leverancier ook vaak hele andere seizoen & afleveringsnummers gebruikte ten opzichte van de rest Nederland? Dus waarom hebben jullie nu weer voor een EPG-leverancier gekozen die regelmatig afwijkt van de rest van Nederland? Hebben jullie hier gewoon geen onderzoek naar gedaan of hebben jullie hier bewust weer voor gekozen?

 

En als laatste vraag, welke voordelen heeft de overstap van de oude naar de nieuwe EPG-leverancier voor jullie opgeleverd? Want ik als klant kan totaal geen verbetering vinden (eerder verslechtering). Het enige wat ik mij kan bedenken is dat deze EPG-leverancier goedkoper is geworden voor Ziggo, maar dat is dan ook aan de kwaliteit te merken. En hebben jullie wel onderzoek gedaan welke voordelen de klanten van deze nieuwe EPG-leverancier zouden hebben? En zoja, welke voordelen kwamen er dan uit dat onderzoek? Want ik heb ze zelf nog niet kunnen vinden namelijk...

Gertjan Woudenb

Level 9
  • 251Posts
  • 1Oplossingen
  • 104Likes

En weer worden alle eerder in dit topic aangekaarte problemen door @Mark dood gezwegen😡

Dat bevestigt maar weer dat proberen problemen dood te zwijgen top prioriteit heeft bij Ziggo en niet zoals ze zelf stelden de problemen met de EPG. 

wjhunt78

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Sterker nog, bij mij ligt helaas nog geen glasvezel en toch stap ik over naar KPN. Liever een wat lagere internetsnelheid dan een EPG die zo slecht is en een bedrijf dat daar niets aan doet.

Mark
Oud Community Moderator Topicstarter
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

@DON PAPA  schreef:

Hoe kan het dat jullie vaak hele andere seizoen & afleveringsnummers gebruiken dan alle andere EPG's in Nederland, terwijl jullie altijd aangaven dat de zenders deze info aan de EPG-leveranciers aanleveren? Levert de zender jullie EPG-leverancier andere info aan dan de andere EPG-leveranciers in Nederland? Of past jullie EPG-leverancier deze info aan naar eigen inzicht? Of maakt jullie EPG-systeem er zelf een puinhoop van? Of ...?

 

En waarom is bij de overstappen van de oude naar de nieuwe EPG-leverancier helemaal geen rekening gehouden met deze problemen? Want jullie wisten immers toen al dat jullie oude EPG-leverancier ook vaak hele andere seizoen & afleveringsnummers gebruikte ten opzichte van de rest Nederland? Dus waarom hebben jullie nu weer voor een EPG-leverancier gekozen die regelmatig afwijkt van de rest van Nederland? Hebben jullie hier gewoon geen onderzoek naar gedaan of hebben jullie hier bewust weer voor gekozen?

 

En als laatste vraag, welke voordelen heeft de overstap van de oude naar de nieuwe EPG-leverancier voor jullie opgeleverd? Want ik als klant kan totaal geen verbetering vinden (eerder verslechtering). Het enige wat ik mij kan bedenken is dat deze EPG-leverancier goedkoper is geworden voor Ziggo, maar dat is dan ook aan de kwaliteit te merken. En hebben jullie wel onderzoek gedaan welke voordelen de klanten van deze nieuwe EPG-leverancier zouden hebben? En zoja, welke voordelen kwamen er dan uit dat onderzoek? Want ik heb ze zelf nog niet kunnen vinden namelijk...


Er is juist gekozen voor een partij met een eigen database om zo veel mogelijk aan te sluiten bij de indeling zoals je die ook kunt vinden bij andere online streaming platforms. Het idee dat je bij ons exact dezelfde indeling ziet als in de app van jouw streaming dienst naar keuze is in theorie goed. Je kunt zo makkelijk bijhouden welke aflevering je wel en welke je nog niet gezien hebt. Maar ja, dat valt en staat bij de juiste indeling!

De informatie die onze gids-leverancier van de zenders krijgt is in essentie niet anders dan wat andere gids-leveranciers krijgen. De verwerking van die informatie en de opzet van ons platform is natuurlijk wel anders en daar knelt de schoen.

De discussie over welke database gebruikt wordt i.z. de afwijkende seizoens- en afleveringsnummers is zeker nog niet ten einde, ik ben het persoonlijk helemaal met jullie eens dat uit de talloze voorbeelden blijkt dat er genoeg te verbeteren valt. Een switch is echter niet zomaar gemaakt, dat kost tijd.

 

Of de vele afwijkingen die jullie nu melden in het controle proces voor de overstap ook zijn opgevallen weet ik niet. Dat maakt nu ook geen verschil meer, we kunnen keuzes van toen niet meer veranderen, we kunnen wel vooruitkijken en werken aan verbetering in de toekomst.

 

Er zijn een hoop verbeteringen doorgevoerd op het gebied van opnames, het aantal mislukte opnames (met uitroepteken) is sterk gedaald. Dit zit o.a. in het verbeteren van het assetization proces (in simpele termen: de opname overzetten van de Replay naar de Opname server) en bijvoorbeeld in het aantal last-minute wijzigingen die voorheen vaak zorgden voor een nieuw uniek ID, dat zijn er nu een stuk minder.

edebee

Level 9
  • 301Posts
  • 0Oplossingen
  • 141Likes

@Mark Helaas moeten we dit hele verhaal weer onder de noemer, : leuk verhaal maar we kunnen hier niets mee, zetten. Ik neem ook aan dat er nu in de voorafgaande maanden al een antwoord is gevonden  de vraag : hoe zit het met de compensatie of heeft ziggo hier nog een paar maanden voor nodig ? Al met al zijn we nog geen stap verder.

DON PAPA

Level 17
  • 3835Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

 

 

@Mark Schreef: Er is juist gekozen voor een partij met een eigen database om zo veel mogelijk aan te sluiten bij de indeling zoals je die ook kunt vinden bij andere online streaming platforms. Het idee dat je bij ons exact dezelfde indeling ziet als in de app van jouw streaming dienst naar keuze is in theorie goed. Je kunt zo makkelijk bijhouden welke aflevering je wel en welke je nog niet gezien hebt. Maar ja, dat valt en staat bij de juiste indeling!

 

Dus een data-base waarin Humberto Tan opeens bij de serie "The repair shop" staat, terwijl hij daar nog nooit in heeft gezeten sluit het beste aan bij andere streamingdiensten? Kom op @Mark hoeveel voorbeelden hebben jullie nog nodig om in te zien dat die data-base waar jullie nu de informatie uithalen zwaar ruk is?

 

@Mark Schreef: De informatie die onze gids-leverancier van de zenders krijgt is in essentie niet anders dan wat andere gids-leveranciers krijgen. De verwerking van die informatie en de opzet van ons platform is natuurlijk wel anders en daar knelt de schoen.

 

Kijk dat is eindelijk een eerlijk antwoord, want hieruit kun je alleen de conclusie trekken dat als de andere gids-leveranciers geen fouten laten zien en jullie wel, dat dit alleen maar kan inhouden dat de zenders de informatie gewoon goed hebben aangeleverd (anders hadden er zeker één of meerdere EPG's ook deze fouten hadden laten zien in hun gids) en dat de fout dus alleen maar bij Ziggo zelf kunnen zijn ontstaan.

 

@Mark Schreef: De discussie over welke database gebruikt wordt i.z. de afwijkende seizoens- en afleveringsnummers is zeker nog niet ten einde, ik ben het persoonlijk helemaal met jullie eens dat uit de talloze voorbeelden blijkt dat er genoeg te verbeteren valt. Een switch is echter niet zomaar gemaakt, dat kost tijd.

 

Hadden jullie deze discussie niet beter eerst kunnen voeren met de nieuwe EPG-leverancier en dan pas de overstap kunnen maken? Jullie wisten ten slotte allang dat deze problemen er ook waren bij jullie oude EPG-leverancier. En klopt mijn redenering dat jullie nu de Discovery informatie voor de Amerikaanse markt gebruiken, in plaats van die Discovery voor de Benelux gebruikt? En zoja waarom is dat, wij zouden als Nederlandse klanten toch gewoon de informatie moeten krijgen voor onze eigen markt? 

 

Wat zal ik blij zijn als bekend wordt hoe de F1 er volgend jaar precies uit gaat zien, dat zal ook meteen het moment worden dat ik mijn overstap ga regelen, want deze EPG ellende ben ik meer dan zat. En ik kan nu al voorspellen dat deze ellende er eind 2022 nog zal zijn, daar heb ik geen glazenbol voor nodig 😋

DON PAPA

Level 17
  • 3835Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@edebee Schreef: Ik neem ook aan dat er nu in de voorafgaande maanden al een antwoord is gevonden  de vraag : hoe zit het met de compensatie of heeft ziggo hier nog een paar maanden voor nodig ? 

 

Nee dat antwoord zou er nu snel moeten komen, want 3 weken geleden melden @Mark zelf in deze topic "ik hoop dat we binnen enkele weken uitsluitsel kunnen geven over het vraagstuk vergoedingen. Die staat bovenaan ons to-do lijstje" dus tik tak, tik tak...

edebee

Level 9
  • 301Posts
  • 0Oplossingen
  • 141Likes

@DON PAPA laat het ons hopen maar als je terug kijkt hoe vaak @Mark inhoudelijk op eerder gemaakte beloftes is teruggekomen heb ik er een hard hoofd in dat er in de nabije toekomst een uitspraak zal komen 🙃.

Het is ook weer niet zo dat een vergoeding dan alles weer goed maakt want de ellende zal er nog steeds zijn maar het is dan tenminste iets van een goedmakertje voor de afgelopen jaren.

DON PAPA

Level 17
  • 3835Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@edebee Als ik kijk hoe lang we nu al op een antwoord wachten, dan ben ik bang dat ze die vergoeding al hebben opgemaakt aan vergaderingen en overleggen hierover 😉

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@edebee  schreef:

...maar als je terug kijkt hoe vaak @Mark inhoudelijk op eerder gemaakte beloftes is teruggekomen..


Vooral niet vergeten dat @Mark alleen maar kan én mag vertellen wat Ziggo van hem verwacht. Hij mag dan e.e.a. in zijn eigen woorden schrijven, maar de inhoud ( of het gebrek aan ) en de toon worden door Ziggo bepaald.

Het heeft daarom dan ook helemaal geen zin, om aan te halen dat hij op zijn beloftes is teruggekomen, want het is ZIGGO die dat bepaald en e.e.a. aanstuurt. Grote kans dat @Mark ( als IT'er ) best wel wil oplossen ( want ook hij zal moe worden van dit soort problemen ), maar dat zijn werkgever andere ideeën heeft en die bepaald tenslotte wat @Mark vandaag ( morgen, overmorgen en .... ) gaat en moet doen.

VZWatcher

Level 12
  • 627Posts
  • 3Oplossingen
  • 525Likes

Een vergoeding moet je niet aan denken lijkt mij. Een eventuele vergoeding valt ook niet hoog uit als er al ooit een vergoeding gaat komen. Het lijkt mij van een groter belang dat de problemen verholpen gaan worden. Ik zet overigens wel mijn vraagtekens bij het antwoord dat de oude en nieuwe dataleverancier dezelfde data gebruiken. Neem het voorbeeld van gebruik van Amerikaanse data en Nederlandse data voor de kanalen van Discovery. En waarom heeft KPN dan wel de goede data en Ziggo niet. Ook bij serielinking?

 

edebee

Level 9
  • 301Posts
  • 0Oplossingen
  • 141Likes

@Pasi @Mark maakt hier de beloftes uit naam van ziggo en hij is ook het aanspreekpunt voor ons in zijn rol als moderator. Het lijkt mij dan niet meer dan normaal dat wij hem op deze ellende aanspreken en alles wat daarmee te maken heeft.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@DON PAPA  schreef:

...uitsluitsel kunnen geven over het vraagstuk vergoedingen...


Mocht er een kans zijn, dat Ziggo haar klanten een vergoeding zou moeten betalen i.v.m. de EPG problemen, dan was dat probleem allang opgelost. Juist, omdat die kans niet aanwezig is, vindt Ziggo al dat EPG 'gezeur' niet echt interessant. Zolang de EPG niet geheel ( = 100% ) fout is of geheel ( = 100% ) uitvalt, pas dán en alleen dán, is er kans op een klantenvergoeding. 😲 En in dat geval gaat Ziggo misschien wel postduiven rondsturen, om toch te kunnen blijven beweren, dat er toch nog iets daarvan wel werkt en daarom een vergoeding niet kan worden uitgekeerd 😲.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic