“Opnemen is niet gelukt, door veranderingen in het uitzendschema”
Hoe werkt het opnemen?
Programma’s, afleveringen en series kunnen worden opgenomen doordat elk programma, aflevering, seizoen en serie afzonderlijk een uniek programma-ID heeft. Daarnaast heeft elke uitzending een uniek uitzending-ID gebaseerd op begin- en eindtijd en de zender. Deze ID's zijn allemaal verwerkt in de TV Gids die je op de mediabox en in Ziggo GO ziet.
Als jij een opname inplant op de mediabox dan wordt aan ons systeem doorgegeven wat de unieke combinatie van ID’s is die opgenomen moet worden. De TV Gids is dus essentieel voor jouw opnames. Alle informatie die nodig is voor het inplannen van een opname staat daarin.
Hoe komt de Ziggo TV Gids tot stand? De eerste stap is dat alle omroepen hun uitzendschema sturen naar onze externe gids-informatie leverancier. Deze giet vervolgens al die verschillende schema's in een uniform jasje en stuurt deze tenslotte door naar Ziggo. Zo verschijnt de informatie in onze TV Gids.
Zodra programma's worden uitgezonden neemt Ziggo alles op (ook voor Replay doeleinden). Elk programma wordt opgeslagen op onze server en is vindbaar op basis van die unieke ID's.
Jouw lijst met opgenomen programma's is eigenlijk een lijst van unieke programma+uitzending-ID's die de mediabox op onze server kan vinden.
Waar kan het misgaan met de opnames
Kan jouw mediabox de combinatie van ID's die jij wilde opnemen niet vinden op onze server? Dan zoekt hij een herhaling van dat programma op dezelfde zender (zelfde programma-ID, ander uitzending-ID). Echter als de mediabox de herhaling ook niet vindt, dan geeft de mediabox aan dat de opname mislukt is (ook als de uitzending nog niet geweest is). Dit kan verschillende oorzaken hebben waarvan de volgende het meeste voorkomt:
“Opnemen is niet gelukt, door veranderingen in het uitzendschema”
Dit kan het beste omschreven worden door een aantal voorbeelden.
Deze voorbeelden, waar het uitzendschema verandert, hebben alleen invloed op geplande opnames en bewaarde opnames van een 1 dag geleden. Bewaarde opnames van langer dan 1 dag worden hierdoor niet beïnvloed.
- Begin-/eindtijd wordt gewijzigd
Zenders sturen vaak vóór de uitzending updates waarmee bijvoorbeeld de start-/eindtijd tot op de minuut nauwkeurig wordt aangepast. Dit zorgt in sommige gevallen onterecht voor een aanpassing/wijziging van het uitzending-ID waardoor je opname mislukt.
Dit was bij onze vorige gids-informatie leverancier en bij onze huidige leverancier een probleem. Deze maand testen we een oplossing die dit probleem kan oplossen. Hopelijk zien jullie volgende maand het resultaat van deze test.
- Nieuw programma ID
Soms stuurt een zender een nieuw programma ID als zij een update van het uitzendschema sturen. Hierdoor mislukt jouw opname van het originele programma. Dit is terecht als er last-minute een persconferentie wordt ingelast bijvoorbeeld.
Bij veel zenders gebeurt dit zelden onterecht, maar één omroep stuurt regelmatig een ander programma ID terwijl er geen ander programma uitgezonden wordt. We zijn in gesprek met deze omroep om dit in de toekomst te voorkomen.
- Incomplete informatie bij series
Als een zender te weinig informatie van een programma doorgeeft weet onze gids-informatie leverancier niet welke aflevering van welk seizoen er wordt uitgezonden. Deze afleveringen staan dan wel in de juiste serie, maar onder het seizoen “Specials”.
Wanneer later wel bepaald kan worden welke aflevering het precies is, dan wordt dat zo snel mogelijk aangepast in de TV Gids. Maar daarmee is de opname van de originele onbekende uitzending mislukt.
Heb je een serie opname ingesteld? Dan neemt hij de aangepaste versie wel op, mits de update op tijd was.
- Zelfde serie, net een andere titel
Soms wijzigt een omroep de titel van een serie.. Het kan bijvoorbeeld een kleine aanpassing zijn zoals “Koppel-teken” vs “Koppel teken”. Dit veroorzaakt dat er twee losse series ontstaan.
Als dit ontdekt wordt voegt de gids-informatie leverancier die series samen, maar daarmee wijzigen de ID's van de serie die ophoudt te bestaan en zijn die (geplande) opnames mislukt.
- Verkeerde informatie bij series
Sommige series hebben een andere indeling afhankelijk van de markt waarvoor ze bestemd zijn, bijvoorbeeld een Amerikaanse versie en een Britse versie. Onze gids-informatie leverancier houdt in principe de indeling aan uit het land waar de serie origineel is uitgezonden, op basis van de omschrijving die bij de aflevering meegestuurd wordt.
Een zender kan ervoor kiezen om een andere indeling te hanteren. Indien nodig kunnen wij de indeling laten aanpassen naar de meest gewenste, maar daardoor wijzigen de ID's en dus mislukken ook de (geplande) opnames.
- Foute handmatige invoer
De gids-informatie leverancier heeft een eigen database waarin alle series bijgehouden worden, ook als deze nog niet in Nederland uitgezonden zijn. Dit is deels mensenwerk en daar sluipen soms foutjes in. Vooral als door een omroep een nieuwe serie uitgebracht wordt en er nog geen alternatieve bron is om de informatie vandaan te halen. Dan zijn we volledig afhankelijk van de omroep.
Onze gids-informatie leverancier is zich hier bewust van en heeft de kwaliteitscontroles verder aangescherpt.. Het doel is om deze fouten op te lossen voordat het programma überhaupt in de TV Gids verschijnt.
Wat doet Ziggo om dit in te toekomst te verbeteren/voorkomen?
Doordat het in voorgaande jaren niet goed ging en de gids-informatie leverancier te weinig verbetering doorvoerde, stapten we in maart 2021 over naar een andere gids-informatie leverancier. Sindsdien hebben jullie met talloze voorbeelden aangetoond dat er ook na deze switch genoeg te verbeteren valt.
De focus lag in eerste instantie om de overstap naar een nieuwe leverancier zo soepel mogelijk te laten verlopen. Na de overstap ligt de focus op structurele oplossingen voor de problemen.
Het feit dat jullie zoveel voorbeelden vinden en dat deze pas opgelost worden nadat Ziggo deze voorbeelden meldt bij de gids-informatie leverancier is een duidelijk signaal. De kwaliteitscontrole moet beter en pro-actiever. Ondanks de afhankelijkheid van andere partijen is Ziggo verantwoordelijk om haar eigen beloftes waar te maken.
Minder afhankelijk worden van de hierboven omschreven wijzigingen in het uitzendschema is een grote stap voorwaarts. We willen zo min mogelijk afhankelijk zijn van andere partijen. Hiervoor is een grote aanpassing in ons eigen platform nodig waarmee we in de toekomst zelf veel meer mislukte opnames kunnen herstellen.
Het is lastig een specifieke datum te geven wanneer verbeteringen zichtbaar worden, omdat het één foutmelding betreft die verschillende oorzaken heeft waarvoor verschillende oplossingen getroffen worden. Dit is een continue proces.
Andere problemen bij opnames
Opnames kunnen ook om andere redenen mislukken, maar dit is nu al een lang verhaal. Later zullen we meer uitleg geven over andere veelvoorkomende oorzaken.