Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

TV Gids en opname-issues: updates & discussie

In dit topic houden we jullie op de hoogte van de issues waar aan gewerkt wordt en zijn jullie vrij om te discussiëren over deze onderwerpen. Om het overzicht te bewaren scheiden we de voorbeelden van de discussie. Voorbeelden zien we daarom graag terug in de daarvoor bedoelde topics.

 

< Ik wil een fout in de TV Gids doorgeven > 

 

< Ik wil een mislukte opname doorgeven > 

 

We realiseren ons goed dat er issues zijn met het opnemen van programma’s en de EPG informatie. Mede dankzij de feedback vanuit onze community hebben deze issues een topprioriteit binnen Technology gekregen. Het oplossen van deze issues is complex en wordt opgepakt door experts binnen onze afdeling Technology. Onderdeel daarvan is het continu monitoren van de TV Gids en opname-issues.

Uitgelicht
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8988Reacties
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi allen,

 

Twee jaar geleden hebben we drie losse topics gemaakt om onderscheid te maken in issues omtrent de EPG. Twee voor de problemen die zich voordoen (fouten in de EPG en mislukte opnames) en een derde om over de EPG als geheel te discussiëren, die tegelijkertijd ingezet kon worden om meldingen te doen van grotere updates aan het platform of issues die speelden.

 

Dat laatste is helaas niet geworden wat we voor ogen hadden. Het was vaak efficiënter om zaken te melden in de andere twee topics, waar het aansloot op de meldingen aldaar. Hoewel dit onderwerp dagelijks onze aandacht heeft, is er ook niet regelmatig een “grote update” te melden (iets als de introductie van het systeem voor verbeterde begin- en eindtijden).

 

Dat heeft ons doen besluiten om dit “update & discussie”-topic te sluiten. Uiteraard blijven de andere twee topics open.

921 Reacties 921
DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@Alex Schreef: We ontkennen zéker niet dat er bij ons ook fouten gemaakt worden. Specifieke vragen over het 10-voor-taal-voorbeeld wat je hier aanhaalt weet ik simpelweg niet waar dat mis is gegaan. 

 

Dat is nou juist het probleem, ik heb nu al zovaak aangetoond dat alleen de informatie in de Ziggo EPG fout stond en in alle andere EPG's wel goed. Maar als je dan om opheldering vraagt, dan is het standaard antwoord altijd dat jullie niet weten waar dat fout is gegaan. En ook later komt daar nooit een antwoord op (zie het oude topic, daar staan voorbeelden genoeg.

 

Maar het heel simpel, zolang er geen inhoudelijk antwoord komt, mogen jullie van mij zelf opzoek gaan naar dit soort fouten in de EPG, want ik stop met meldingen te doen, tot er wel een inhoudelijk antwoord komt waardoor dit mis gaat bij Ziggo....

jeener

Level 9
  • 324Posts
  • 0Oplossingen
  • 166Likes

@Alex @DON PAPA De ene keer is een id gewijzigd, de andere keer een wijziging in het uitschema, op de verkeerde server gezet, verkeerde gegevens van de gidsinformatie leverancier, onjuiste gegevens van de zenders. Ik kan nog wel een tijdje doorgaan. Tot nu toe lag het nooit aan Ziggo die de zaakjes niet op orde heeft; nu moeten we het doen met een opmerking dat Ziggo nooit ontkend heeft dat ze zelf fouten maken.

Gezien de enorme hoeveelheid klachten hier, het laatste half jaar loopt het de spuigaten uit, wordt het tijd dat Ziggo intern en bij de leverancier een gedegen onderzoek start. Wie zit er te knoeien.

 

@DON PAPA Ik blijf hier wel melden om hoe dan ook te voorkomen dat bij Ziggo het beeld ontstaat dat het beter gaat en dat ze van een zeur af zijn.

edebee

Level 9
  • 301Posts
  • 0Oplossingen
  • 141Likes

@DON PAPA ik heb her ook al opgegeven om hier de vele fouten te melden, voor iedere fout heeft ziggo wel en smoes. Heb wel dit topic onder de aandacht van het tv programma Radar gebracht, wie weet gaat het meer indruk maken als deze ellende ook buiten dit ziggo topic onder de aandacht komt. Lijkt me wel dat ze zeker voor de ‘ koude douche’ in aanmerking kunnen komen.

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@jeener Schreef: Ik blijf hier wel melden om hoe dan ook te voorkomen dat bij Ziggo het beeld ontstaat dat het beter gaat en dat ze van een zeur af zijn.

 

Ik snap je motivatie waarom je wel blijft melden, maar als Ziggo na ruim twee jaar nog steeds niet kan/wil melden waarom alleen in hun EPG steeds de verkeerde informatie staat terwijl het bij alle andere wel goed staat, dan willen ze het gewoon niet vertellen.

 

Want ze weten dit echt wel, ik heb nu al zovaak aangetoond dat dit alleen maar bij hun zelf kan zijn ontstaan, want de zender levert het duidelijk goed aan (anders hadden de andere EPG's ook de juiste informatie niet gehad. En met de oude EPG leverancier hadden ze er ook al last van, dus lijkt het mij stug dat deze nieuwe EPG leverancier precies dezelfde fouten maakt als de oude. Dus blijft er maar één optie over, en dat is dat het bij Ziggo zelf ontstaat. Dus laten ze eerst maar eens vertellen wat en waardoor dat dan steeds mis blijft gaan...

Mark
Oud Community Moderator Topicstarter
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

@jeener  schreef:

@Alex @DON PAPA De ene keer is een id gewijzigd, de andere keer een wijziging in het uitschema, op de verkeerde server gezet, verkeerde gegevens van de gidsinformatie leverancier, onjuiste gegevens van de zenders.


ID gewijzigd > oorzaak bij de gids-informatie leverancier/in ons platform, een probleem wat Ziggo op moet lossen (in samenwerking met de leverancier).

 

Wijziging in uitzendschema > met het gevolg dat het ID gewijzigd wordt, zelfde verhaal als bovenstaand, probleem wat Ziggo op moet lossen (in samenwerking met de leverancier).

 

Op de verkeerde server gezet > probleem in ons platform, probleem wat Ziggo op moet lossen

 

Verkeerde gegevens van derde partijen > oorzaak bij de derde partijen, maar een probleem wat Ziggo op moet lossen (jullie maken heel terecht de vergelijking met andere gidsen waar het heel vaak wel klopt).

 


@jeener  schreef:

Tot nu toe lag het nooit aan Ziggo die de zaakjes niet op orde heeft


Het spijt me dat we die indruk gegeven hebben. Ziggo moet hiermee aan de slag, ook als de oorzaak niet bij ons ligt, wij leveren de dienst aan jullie.

Begrijp me dus niet verkeerd als ik met een uitleg kom waar de oorzaak niet bij ons ligt, dan betekent dat niet we geen verantwoordelijkheid nemen voor de mislukte opname/verkeerde info. Wij moeten die problemen oplossen.

 

 


@jeener  schreef:

 Gidsinformatie-leverancier? In het vorige topic werd gezegd dat de informatie rechtstreeks van de zenders kwam. Jullie beweren zelfs dat als de epg nog niet volledig is ingevuld, jullie contact opnemen met de betreffende zender.


Laat ik hier iets meer context bij geven dan.

 

De zenders sturen hun programmering naar allerlei verschillende bedrijven die de programmering willen hebben, zo ook naar onze gids-informatie leverancier.

De gids-informatie leverancier krijgt van allerlei zenders wereldwijd de informatie aangeleverd (natuurlijk allemaal net in een ander format) en voegt dat samen om vervolgens 1 uniform format voor alle zenders aan Ziggo te kunnen leveren.

Sommige zenders werden door de vorige gids-informatie leverancier 1-op-1 doorgezet. Een wijziging van een van die zenders vond zijn weg dus altijd naar onze gids toe, want er zat (op goed vertrouwen) geen filter/controle tussen. (Of dit bij onze huidige gids-leverancier ook zo is weet ik niet.)

De gids-informatie leverancier houdt bij hoe veel dagen in de toekomst informatie bekend is (bij de gids-informatie leverancier) van elke zender en onderneemt actie richting de zender als er minder dan vandaag +6 dagen bekend is. Als de zender daar dan weer niet of slecht op reageert schakelt de gids-informatie leverancier ons in, wij nemen dan direct contact op met de zender om te vragen waarom het mis gaat.

danilex

Level 4
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 34Likes

Mark, eigenlijk is dit allemaal volledig volledig irrelevant. Ik heb gewoon een contract met Ziggo (al bijna 20 jaar, schat ik) en Ziggo is als enige verantwoordelijk voor de kwaliteit en levering van het product. Met het hoe of wat van problemen daarmee heb ik niets te maken. Klaar. Ik ondervind dagelijks talloze problemen met de EPG, de opnames, het afspelen, de app, en dan bestaat Ziggo het door de problemen te kleineren, negeren en af te schuiven, en voor de opsporing ervan zelfs haar klanten in te schakelen. Intussen nemen de problemen gewoon hand over hand toe, het is nog nooit zo erg geweest. En van compensatie voor deze wanprestatie aan veelal trouwe, goedwillende, behulpzame, betalende klanten is geen sprake, integendeel, pas was er weer een prijsverhoging terwijl Ziggo niet kan leveren wat is afgesproken en heel veel mensen een hop frustratie bezorgt. En jij weet ook wel dat iedereen die zich hier meldt, staat voor duizenden die dat niet doen, want dit speelt bij alle klanten. Ziggo's handelwijze is arrogant en ik ben er klaar mee. Klaar.

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@Mark Schreef: Sommige zenders werden door de vorige gids-informatie leverancier 1-op-1 doorgezet. Een wijziging van een van die zenders vond zijn weg dus altijd naar onze gids toe, want er zat (op goed vertrouwen) geen filter/controle tussen. (Of dit bij onze huidige gids-leverancier ook zo is weet ik niet.)

 

Dit zegt toch weer meer dan genoeg, het was overduidelijk dat deze handelwijze bij de oude EPG leverancier meermaals voor problemen heeft gezorgd in de Ziggo EPG (zie oude opnamen topic), maar of de nieuwe EPG leverancier dit ook zo doet, dat weten jullie blijkbaar niet eens. Hebben jullie überhaupt getest welk resultaat deze nieuwe EPG leverancier zou gaan geven ten opzichte van de oude EPG leverancier? Of dachten jullie, we nemen gewoon een andere leverancier en zien wel hoe dat gaat uitpakken met de tijd. Want ik zie nou niet echt een verbetering na de overstap. Ik heb zelfs al meermaals mijn twijfels uitgesproken of er wel echt een overstap is geweest, juist omdat er totaal geen verbetering te zien is geweest sinds de overstap...

Mark
Oud Community Moderator Topicstarter
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Mededeling voor de EK fans!

 

Morgen wordt de wedstrijd Kroatië – Tsjechië in twee helften uitgezonden, 1e helft op NPO1 - 2e helft op NPO2. Dit vanwege de corona persconferentie die (naar alle waarschijnlijkheid) om 18:55 op NPO1 uitgezonden wordt. Een enkele/serie-opname van NPO1 pakt alleen de eerste helft, vergeet niet om ook de (serie) opname op NPO2 in te plannen!

ps: Replay is natuurlijk ook een optie binnen 7 dagen na de uitzending.
jeener

Level 9
  • 324Posts
  • 0Oplossingen
  • 166Likes

@DON PAPA Naar mijn idee is het nog erger. De problemen spelen al jaren en niet de 2,5 sinds het vorige topic werd gestart. Ziggo besluit een andere epg vuller te nemen en komt bij bedrijf X uit. Vele vergaderingen, mooie presentaties en X zegt dat aanleveringen in een ander format geen probleem zijn. Een goede ICT afdeling kan een vertaalslag bouwen, zodat automatische aanlevering meteen in het juiste format wordt omgezet. Er worden een paar testen gehouden (lijkt me logisch anders is Ziggo wel heel erg in een paar blauwe ogen getrapt) en paar "kinderziektes" gevonden. X zegt de kinderziektes te hebben opgelost, krijgt een contract en Ziggo zit er aan vast.

Ik vermoed dat men heeft nagelaten om parallel testen te doen ten tijde dat de oude epg vuller er nog was. Dan zou al gebleken zijn dat X nog niet eens het niveau van de oude epg vuller kon halen. En nu is het helemaal een puinhoop.

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@Mark Schreef: Mede dankzij de feedback vanuit onze community hebben deze issues een topprioriteit binnen Technology gekregen. Het oplossen van deze issues is complex en wordt opgepakt door experts binnen onze afdeling Technology. 

 

Ziggo zegt steeds dat ze heel blij zijn met onze fout meldingen, word het dan niet eens tijd dat Ziggo ons gaat belonen voor onze hulp. Ik stel voor dat Ziggo voor elke fout melding in de EPG de klant die deze melding doet 1 euro korting geeft op zijn maand abonnement. Dit zou Ziggo moeten helpen met het oplossen van hun problemen (al heb ik daar mijn vraagtekens bij na ruim 2,5 jaar), en het stimuleert ons om zoveel mogelijk fouten in de EPG op te zoeken. Dit zou een win, win situatie moeten op leveren, of is de dankbaarheid voor al onze hulp nou ook weer niet zo groot vanuit Ziggo ? Mij benieuwen hoe Ziggo over dit voorstel denkt....

 

@Mark Schreef: dan betekent dat niet we geen verantwoordelijkheid nemen voor de mislukte opname/verkeerde info. 

 

Nou dan lijkt mij dat bovenstaand voorstel een mooi begin is om jullie verantwoordelijkheid en dankbaarheid richting de klant zichtbaar te maken, toch ???

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

Blijkbaar vond @Alex het nodig om mijn posting aan te passen, en mij een uitgebreide prive mail hierover te sturen met uitleg (dank daarvoor), maar ik had liever gehad dat hij dat hier had gedaan (wat ik hem ook heb gevraagd om voortaan te doen). Want ik voer liever hier de discussie (waar deze topic volgens mij ook voor bedoeld is) en waarom ik Ziggo dingen verwijt en vind dat ze niet eerlijk in hun antwoorden zijn, dan dat we dat 1:1 via email gaan doen. 

wimfrazer

Level 6
  • 133Posts
  • 2Oplossingen
  • 30Likes

Wat betreft Opnames:

Als ik een seizoen wil opnemen wordt niet alleen het, vaak, laatste seizoen opgenomen, maar ook ALLE oude seizoenen.  Kan dat niet anders? Ik wil alleen het laatste, nieuwe seizoen opnemen en niet alle oude afleveringen. In de HORIZON XL box had je een mooi programmeermenu; welk programma, welke zender, hoe laat, dagelijks/wekelijks....

Zou mooi zijn als in de Next ook zo'n menu kwam. Al die herhalingen, ik heb er genoeg van!

Mark
Oud Community Moderator Topicstarter
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

@DON PAPA  schreef:

Blijkbaar vond @Alex het nodig om mijn posting aan te passen, en mij een uitgebreide prive mail hierover te sturen met uitleg (dank daarvoor), maar ik had liever gehad dat hij dat hier had gedaan (wat ik hem ook heb gevraagd om voortaan te doen). Want ik voer liever hier de discussie (waar deze topic volgens mij ook voor bedoeld is) en waarom ik Ziggo dingen verwijt en vind dat ze niet eerlijk in hun antwoorden zijn, dan dat we dat 1:1 via email gaan doen. 


Je ongenoegen uiten? Prima.

Geen genoegen nemen met het antwoord wat wij kunnen geven? Prima.

Onze antwoorden in twijfel trekken? Prima.

 

Maar elkaar zwart maken zonder daarbij constructief bij te dragen aan de discussie en het onderwerp? Daarvoor is hier geen plaats en daarom hebben we die discussie ook niet op de Community voortgezet.

Mark
Oud Community Moderator Topicstarter
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

@wimfrazer  schreef:

Als ik een seizoen wil opnemen wordt niet alleen het, vaak, laatste seizoen opgenomen, maar ook ALLE oude seizoenen.  Kan dat niet anders? Ik wil alleen het laatste, nieuwe seizoen opnemen en niet alle oude afleveringen. In de HORIZON XL box had je een mooi programmeermenu; welk programma, welke zender, hoe laat, dagelijks/wekelijks....

Zou mooi zijn als in de Next ook zo'n menu kwam. Al die herhalingen, ik heb er genoeg van!


Daar ben ik het helemaal mee eens Wim, dat zou een mooie functie zijn maar dat is op dit moment helaas niet mogelijk.

wimfrazer

Level 6
  • 133Posts
  • 2Oplossingen
  • 30Likes

Om het anwoord nou compleet te maken:  Waarom is dat op het moment niet mogelijk?  Komt daar nog verandering in? Zo ja, wanneer? Zo nee, waarom niet? 

Met enkel "Wim, dat zou een mooie functie zijn maar dat is op dit moment helaas niet mogelijk." weet ik eigenlijk nog niks. Wordt die frustrerende manier van opnemen ooit veranderd?

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@Mark Schreef: Je ongenoegen uiten? Prima.

Geen genoegen nemen met het antwoord wat wij kunnen geven? Prima. Onze antwoorden in twijfel trekken? Prima.

 

Dat was nou juist net wat ik in mijn posting deed met een verwijzing naar Pinokkio, ik geloof namelijk helemaal niks meer van al die "mooie" praatjes die jullie mij keer op keer voorschotelen. En zolang ik geen antwoorden krijg op mijn vragen, zal ik ook mijn ongenoegen blijven uiten hier op het forum, waar ik ook alle recht toe heb als klant die niet krijgt waar hij voor betaald....

 

@Mark Schreef: Maar elkaar zwart maken zonder daarbij constructief bij te dragen aan de discussie en het onderwerp? Daarvoor is hier geen plaats

 

Constructief bij dragen aan een discussie, houd ook in dat je ook inhoudelijk in gaat op argumenten en vragen die gesteld worden, en niet dat je ze in de doofpot probeert te stoppen door ze te blijven negeren. Zo zit ik ook nog steeds te wachten op antwoorden die ik nu al maanden geleden heb gesteld in de oude topic, dus verbeter de wereld en begin bij jezelf @Mark

Mark
Oud Community Moderator Topicstarter
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

@DON PAPA  schreef:

Constructief bij dragen aan een discussie, houd ook in dat je ook inhoudelijk in gaat op argumenten en vragen die gesteld worden, en niet dat je ze in de doofpot probeert te stoppen door ze te blijven negeren. Zo zit ik ook nog steeds te wachten op antwoorden die ik nu al maanden geleden heb gesteld in de oude topic, dus verbeter de wereld en begin bij jezelf @Mark


Waar we het antwoord niet weten geven we dat eerlijk toe, hierin zijn we erg transparant. Dat jij ons antwoord niet gelooft is een welles-nietes discussie die we niet kunnen winnen.

 

Wij moderators steken hier ontzettend veel tijd in, maar wij kunnen de problemen niet oplossen. We zijn een spreekbuis tussen jullie en de oplosgroepen. Daarom snap ik niet dat je mij persoonlijk aanspreekt op 'verbeter de wereld en begin bij jezelf'.

 

Laten we asjeblieft samenwerken om de antwoorden boven tafel te krijgen, want wij (de moderators) zitten ook om dezelfde antwoorden te springen.

edebee

Level 9
  • 301Posts
  • 0Oplossingen
  • 141Likes

@Mark ik kan de frustratie van @DON PAPA zeer goed begrijpen. Er zijn nog geen concrete antwoorden/ oplossingen behalve dan dat er maar iedere keer om voorbeelden gevraagd wordt.

Op een aantal vragen zou je terugkomen , zoals de vaak gestelde vraag over compensatie, maar daarover blijft het erg stil.

Valt ook wel op hoe snel er van moderatoren op de laatste posts van DON PAPA  een reactie komt, in het gesloten forum kwam meestal weken lang geen reactie.

Zoals vaker gezegd mijn einde contract kan niet snel genoeg komen zodat ik kan overstappen.

jeener

Level 9
  • 324Posts
  • 0Oplossingen
  • 166Likes

@edebee Ben het helemaal met je eens. Het is toch van de zotte dat wij hier bezig zijn iedere dag en dagen vooruit te controleren of Ziggo hetgeen levert waar wij voor betalen?

Ofwel, wij zitten hier het werk van Ziggo te doen?

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@Mark Schreef: Dat jij ons antwoord niet gelooft is een welles-nietes discussie die we niet kunnen winnen.

 

Je wilt nu toch niet gaan zeggen dat je niet begrijpt waarom ik jullie antwoorden na 2,5 jaar niet meer geloof ? Ik heb nu al zo vaak mooie praatje voorgeschoteld gekregen waar helemaal niks van terecht is gekomen, zo zouden we ruim 1,5 jaar geleden al bijna de spreekwoordelijke berg over zijn gegaan en zouden al onze meldingen extra veel impact hebben om tot een oplossing te komen, en een half jaar terug was het nog "Ziggo verbetert de programma-informatie in de TV Gids" en toen we vroegen wat die verbeteringen dan precies waren, gaf jij als antwoord "De gegevens die er wel in staan zijn doorgaans betrouwbaarder in vergelijking met de oude leverancie...". Nou ik hoef jouw denk ik niet uit te leggen wat er van deze mooie praatjes terecht is gekomen, en waarom ik jullie antwoorden inmiddels niet meer zo heel erg geloof toch ?

 

@Mark Schreef: We zijn een spreekbuis tussen jullie en de oplosgroepen. Daarom snap ik niet dat je mij persoonlijk aanspreekt op 'verbeter de wereld en begin bij jezelf'.

 

Ik heb je al vaker gezegd dat ik niks persoonlijks tegen jouw heb, maar jullie zijn voor mij wel de spreekbuis naar Ziggo toe, en aangezien jij hier Ziggo vertegenwoordigd als moderator, zeg ik het dus naar jouw toe. Maar ik zal proberen mij voortaan anders te verwoorden (sorry daarvoor) en meer richting Ziggo te spreken, want ik bedoelde "Ziggo verbeter de wereld en begin bij jezelf"

 

@Mark Schreef: Laten we asjeblieft samenwerken om de antwoorden boven tafel te krijgen, want wij (de moderators) zitten ook om dezelfde antwoorden te springen.

 

Graag zelfs, want ik wacht ook met smart op deze antwoorden (zoals jij wel weet), dus als je mij even verteld hoe ik je hierbij kan helpen om ze na al die tijd eindelijk boven tafel te krijgen ? Dan help ik je daar heel graag bij...

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic