1
Vraag
2
Reageer en help mee
rcdeursen

Level 3
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Sync probleem met TV, versterker van Yamaha en Mediabox Next

Het is nu alweer een hele poos geleden dat ik het sync probleem heb aangekaart. Tot nu toe geen oplossing. Sync via TV is goed maar met gebruik van een recente AV versterker (Yamaha) gaat het mis. Ik heb dit eerder aangekaart bij Ziggo, het probleem was bekend en zou worden opgelost. 

 

Voor de laatste update van de Next was het wel goed, na de laatste update niet meer. Don't fix what aint broke!

Ik heb een mooie 5.1 installatie staan, maar kan 'm niet gebruiken vanwege bovengenoemd probleem. Al betreft het maar milliseconden, het is niet om aan te zien. Ik heb een heleboel films staan om te kijken via 5.1 en dat worden er alleen maar meer. Techneuten van de Next, los dit nou eens op!

8 Reacties 8
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Als het voorheen goed werkte dan kan het zijn dat de aanpassing in de software roet in het eten gooit nu.

De Next heeft nu twee delay instellingen. Één voor PCM (stereo) en één voor Dolby. Het kan zijn dat je beide opnieuw moet instellen.

Kies een NPO/RTL/Talpa zender voor Dolby en Fox voor stereo. 

Probeer dan het geluid in sync te krijgen.

Er zijn geen twee losse instellingen.  De instelling is voor het type geluid dan op dat moment uit de Next komt.

rcdeursen
Topicstarter
Level 3
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Dank voor uw response. Echter, Lipsync op zowel de TV als de AV kan alleen in de plus worden veranderd. Dat vergroot het probleem. Ik hoop dat het wordt opgelost via de volgende update, al blijft die wel lang uit.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Hi @rcdeursen

Voor zover zijn er geen problemen bekend met het niet synchroon lopen van beeld en geluid. Ik kijk dan ook graag met je mee wat er precies aan de hand is. Wil je voor mij de volgende gegevens invullen? Dan kan ik het verder laten onderzoeken. 
 

Mediabox Next of HZN4/Selene: Next
Merk + Type TV:
Merk + Type audioapparatuur: (niet van toepassing bij rechtstreekse aansluiting op de TV)
Hoe is de mediabox verbonden met de TV / Audio apparatuur: (Omschrijf hier zo specifiek mogelijk hoe je de mediabox hebt aangesloten. Loopt er een HDMI kabel naar de audioapparatuur? Loopt er een optische kabel van de TV naar de Audio apparatuur en een HDMI rechtstreeks naar de mediabox?
Welke problemen ervaar je precies?
Is dit op lineaire TV of op bijv. Replay TV of Movies & Series (XL) content?

Naam zender + programma en datum+tijdstip oorspronkelijke uitzending:
Wanneer is het issue begonnen? Sinds software 4.33
Speelt het issue continu of werkt het soms ook wel goed?
Opgelost na reset FBI: Ja/Nee

Ik hoor graag van je.

rcdeursen
Topicstarter
Level 3
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Onderstaand de door u gevraagde gegevens:

 

Mediabox Next (vanaf start 4 x gewisseld)

TV: Philips 55OLED 854/12

Versterker: Yamaha RX-4A

Aansluitingen: Mediabox via HDMI naar TV, optisch vanuit TV naar Receiver.

Syncprobleem doet zich voor met afspelen alle opgenomen programma's via de Next (Cloud).

Het lijkt of het bij afspelen van bijv. The Voice Senior iets minder is, maar nog steeds niet helemaal sync. Met 4.32 geen last.

Reset van de Next maakt geen geen verschil.

 

Heb van Ziggo een keer antwoord gehad omtrent bovenstaand probleem: 'Het probleem is bij Ziggo bekend, er wordt aan gewerkt, weten niet wanneer het is opgelost' Het verbaasd mij dus zeer, dat u meldt dat het onbekend probleem is. Als de Lipsync instelling ook naar de min kant zou werken, zou ik het mogelijk kunnen oplossen. Ik heb ook Yamaha benaderd, daar wisten ze niets van een syncprobleem in combinatie met de Next. Dat is ook het probleem, niemand weet nergens van, maar het bestaat wel, ervaar ik iedere dag!

 

 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Je gaf aan een av receiver te hebben. Probeer deze aansluiting eens @rcdeursen De av receiver/  versterker verbinden. De versterker hdmi poort out op tv HDMI poort ARC.

 

De Mediabox met HDMI in een hdmi poort in op de versterker. 

 

Dan nog wel even aangeven in het menu van de versterker dat audio output via hdmi moet gaan. 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
rcdeursen
Topicstarter
Level 3
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

1. De gouden regel: Sluit de geluid set rechtstreeks aan – Geen Optie! Delay van geluid zo groot dat compensatie niet voldoende rijkt. Daarbij loopt direct tv geluid (Smart apps als YouTube & Netflix) negatief in delay. Deze manier heeft jaren lang zo gezeten tot (x) jaar terug plots vertraging ontstond na updates..
Als het mogelijk is om de mediabox rechtstreeks aan te sluiten op een versterker, receiver of soundbar heeft dit altijd de voorkeur. De meeste merken adviseren dit zelf ook. Voor een soundbar is de keuze soms wat beperkter, hoewel dit op de nieuwere modellen steeds uitgebreider wordt.

 

2. Het nadeel van geluid doorlussen via de televisie – Is niet waar !! Dolby Digital (5.1 en 7.1) worden gewoon geaccepteerd door zowel de verzender (TV) als de AV ontvanger via de toskling aansluiting !! (tosklink kan 8x 48k24b verwerken) DTS-HD is niet van toepassing aangezien de blueray voor dit geval wel via de HDMI loopt.

Maar niet de oplossing ! Feit blijft dat Lipsync op deze manier verschillende waardes dienen te hebben voor het geluid via de mediabox en de ARC return voor het geluid van Smartapps van de TV.. Deze liggen zover uitelkaar dat sync voor alle bronnen niet ingesteld kan worden!

De optie alle bronnen direct op de HDMI ingangen van de TV en Audio via de tosklink vanuit de TV naar de AV receiver geeft op alle bronnen het beste in sync resultaat…. Behalve dan de Mediabox !!!  Gaarne hoor ik een definitieve goede oplossing voor dit probleem!

 

 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

@rcdeursen kleine opmerking over #2.

Het issue bestaat uit twee delen. Je hebt gelijk met de opmerking dat de tv over deze uitgang Dolby 5.1 kan sturen. Het nadeel bij veel tv's is dat de hdmi ingang DD niet doorgeeft. Mijn tv geeft alleen PCM door via de hdmi ingang. De tv kanalen zelf sturen wel netjes DD naar de receiver. Mijn Next zit daarom direct op de receiver.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic