Sander0707

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Surround geluid werkt niet naar behoren

Hi allemaal,

 

Ik kom er niet meer uit dus ik probeer het hier:

 

Ik heb een Logitech z906 5.1 surround set via een optische kabel aangesloten op de mediabox xl. Maar het geluid is in de meeste gevallen erg slecht. Zo hoor ik bij netflix geen stemmen en hebben veel zenders een dof geluid uit alleen de linker en rechter speaker. 

 

Wanneer ik bij instellingen dolby audio uitschakel klinkt het geluid goed maar heb ik geen 5.1 surround.. 

 

Het lijkt erop dat de mediabox een verkeerd signaal doorgeeft maar ik zie vrijwel geen instellingen om eea te wijzigen. 

 

Voorheen had ik KPN en daar werkte alles prima; plug and play..

 

Wie kan mij helpen? Dank!

11 Reacties 11
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

Ik weet te weinig van een dergelijke set, maar mogelijk @robbo wel.

Hij komt langs als / zodra hij online is.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@Sander0707 De juiste input/output geselecteerd ? 

Sander0707
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank voor jullie reactie. In de mediabox zie ik geen optie voor het selecteren van een output. Ik heb op de surround set wel de juiste input geslecteerd: optical. 

 

Ik lees op fora diverse verhalen dat de mediabox niet goed om kan gaan met een optical kabel. Kan het daaraan liggen? (Helaas is dat wel mijn enige aansluitingsmogelijkheid)

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@Sander0707 Toen ik nog de mbxl had en ea getest had ( Als weer een paar jaar terug) .. had ik geen problemen met zowel HDMI en optische aansluitingen. Dit via een receiver. Ook ben ik niet echt bekend hoe de Logitech ea verwerkt.

 

Dat netflix een raar effect heeft ( geen stemmen wat je aangaf) zou te maken kunnen hebben met het volgende. De netflix app toen ik nog de mbxl had was via optisch stereo. De dolby 5.1 word door netflix in de dd+ verzonden en deze format wordt niet ondersteunt met een optische kabel. Deze format wordt ondersteunt door HDMI.

 

Verder wees zeker dat bas en trebble en (subwoofer ( goed is afgesteld)  goed zijn ingesteld qua volume en weergave. Test dus ook even uit met bas en trebble. Ook belangrijk om te weten is dat je aangaf dat sommige zenders dof of niet goed klonken. Zijn dit de stereo zenders?  ( Zet deze dan op stereo. Bij een 5.1 stelling kan het lijken dat de centerspeaker gecentreerd wordt . Bij veel apparatuur. 

(uitzonderingen daar gelaten natuurlijk bv de next)

 

 

Sander0707
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank voor je uitleg. Wanneer ik Netflix via de app op mijn tv afspeel dan krijg ik wel gewoon surround geluid via de optische kabel. Dus in principe kan ik met Netflix wel vooruit. Blijft wel vreemd dat Ziggo het niet ondersteunt.

 

Tv kijken blijft wel een issue. Het vreemde geluid treedt inderdaad op wanneer er volgens mij geen 5.1 beschikbaar is. Zo hoor ik bij commercials wel vol geluid maar bijv. Voetbal op nos 2 niet. Je geeft aan zet sommige zenders op stereo? Dan moet ik dus bij elke zender handmatig dolby aan/uit blijven zetten. Of is er een manier op het signaal automatisch te laten switchen naar het juiste signaal? Handmatig is geen doen.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Op bv de Next ( dit even als info) heb je de optie volg signaal.  Ik weet eigenlijk niet of deze functie na de upgrate van de mbxl ook daar aanwezig is. 

 

( Verder inz de Next: daar wordt ook netflix door een of ander techniek optisch goed weergegeven. En stereo de center niet gecentreerd. Dit ook even ter info en off topic. Maar laat wel de verschillen zien) Ook hier zowel optisch en HDMI uit getest.

Sander0707
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Deze functie is volgens mij niet beschikbaar op de mbxl. Als ik het zo lees dan is een upgrade naar een Next de oplossing voor mijn probleem. Ik ga Ziggo eens contacteren 🙂 veel dank!

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

Goedemiddag @Sander0707 en een warm welkom op de Community,

Goed dat je met deze vraag een topic bent gestart op dit forum. Het klopt dat de optie "Volg signaal" ontbreekt op de Ziggo Mediabox XL (nieuwe software). In plaats van de optie "Volg signaal" kun je op de Mediabox XL "Dolby inschakelen" kiezen. Dit lijkt op de optie volg signaal op de Next. Wil je dit eens testen i.c.m. de instellingen op je homecinema 5.1 set?

Sander0707
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hi Paul, deze optie heb ik geprobeerd. Het signaal komt dan niet goed door. 

 

Ik heb een Next besteld. Jammer van Ziggo dat ik hiervoor wel een nieuw en duurder contract moest afsluiten. Ik post mijn bevindingen zodra ik hem heb ontvangen. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@Sander0707 Goed dat je dit al geprobeerd hebt. Jammer dat het hiermee niet opgelost is. Laat maar weten wat je bevindingen zijn met de Next. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Sander0707  schreef:

Hi Paul, deze optie heb ik geprobeerd. Het signaal komt dan niet goed door. 

 

Ik heb een Next besteld. Jammer van Ziggo dat ik hiervoor wel een nieuw en duurder contract moest afsluiten. Ik post mijn bevindingen zodra ik hem heb ontvangen. 


Hopelijk werkt het met de Next beter !!


Toch wel weer een issue m.b.t. Ziggo apparatuur en een wereld merk.

Zoals vaker blijkt, dat er problemen ontstaan als men Ziggo apparatuur aansluit op andere merken. Logitech is een grote speler m.b.t. allerlei apparatuur. Hun apparatuur wordt wereldwijd verkocht en zal dus goed ontworpen en getest moeten zijn.
Nu maar hopen dat de Next het beter doet, maar ook daarin zit Ziggo firmware, dus is het altijd afwachten hoe dat gaat, aangezien deze dan moet samenwerken met niet Ziggo apparatuur.

Uitgelicht topic