1
Vraag
2
Reageer en help mee
hb1295

Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes

Subwooferkabel LFE aansluiten of Line ?

 

Ik wil graag mening horen wat betreft aansluiten van een subwoofer op receiver met home cinema . De subwoofer heeft LFE en kan dus naar subwoofer-poort receiver.  De subwoofer heeft ook line up en je kan ook nog werken met een y-kabel .  Er zal best verschil zijn maar wat is nu voorkeur?  Zelf zou ik zeggen LFE als subwoofer die aansluiting heeft. Dan heb je ook nog mogelijkheid de subwoofer op AUTO te zetten. Doe je dat niet en je wil film kijken of muziek luisteren dan zal je subwoofer telkens apart aan moeten zetten. Voor stroomverbruik kan het schelen dan maar lijkt mij lastiger. Wie heeft er ervaring mee en wat zijn voor- en tegens ? Die verschillende aansluitingen zijn mogelijk alleen stel je hebt geen LFE op de subwoofer ( maar ik denk haast elke moderne dat heeft ) of je hebt die niet. Kortom vaak zie je bomen door bos niet. En je subwoofer afstellen ook nog een dingetje... want je wil je speakers graag heel houden.

13 Reacties 13
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

 

Als de versterker een aparte subwoofer uitgang heeft, altijd die gebruiken. Een Y-kabel optie is leuk, maar niet meer dan de laatste mogelijke optie.

 

Ook mijn sub heeft een auto optie, maar heb ik daar zelf nog een 230v schakelaar voor gezet. Ach...alle beetjes helpen en af en toe die 230v schakelaar aan/uit zetten is niet erg. Vergeet ik 'm ui te zetten, dan gaat de sub alsnog auto uit.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Als de receiver een lfe uitgang heeft dan kun je die het beste gebruiken. Op de sub moet je dan het eventuele filter zo hoog mogelijk instellen. De filtering doet de receiver al.

 

Heb je geen lfe uitgang dan moet je wel filteren op de sub.

 

De andere ingangen zou je op links en rechts kunnen aansluiten voor het laag in die kanalen. Vaak kan de receiver die links/rechts audio zelf ook al mengen op de sub.

 

Een en ander heeft ook te maken met de "size" die je op de receiver insteld. Heb je grote speakers die ook laag kunnen dan hoeft de sub dat niet te doen. Heb je kleinere satelites dan halen die niet zoveel laag en kan de sub dat aanvullen.

 

Mijn sub staat niet meer op "auto". Vaak staat de muziek overdag erg zacht en gaat de sub niet aan.

Is klasse D dus weing stroom gebruik als hij geen signaal krijgt.

 

hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes

@bloemen64 Dank voor heldere uitleg. Daarnaast heb je ook nog dure en minder dure kabels. Vaak hoor je dat dat niet zo uitmaakt in deze opstelling. Zou je nog kunnen uitleggen hoe je de "size"  instelt in de setup receiver ?  Subwoofer uit zetten scheelt denk ik niet alleen in gebruik maar mijn oude is stuk gegaan door piekspanning. Helaas kan je subwoofer niet aanzetten via afstandsbediening .  Zelf merk ik meteen verschil als alleen speakers werken of dat de sub ook aan staat.  De sub is toch belangrijkste onderdeel in je home cinema en calibreren kan ook nog uitmaken uiteraard. Alleen heb ik front speakers ( de grootste ) als back ingesteld zodat de effecten daar het meeste door komen. Achter de zitpositie staan ook speakers op standaard maar dan zijn de effecten toch anders en dichter bij het oor.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Iedere moderne receiver heeft een soort calibratie systeem. Door dat te gebruiken wordt alles automatisch ingesteld. Als er een microfoontje bij geleverd is dan zou ik dat eerst doen. Die zoekt uit of je speakers groot of klein zijn. Waar de kantel frequentie is. Hoe ver de speakers verwijderd zijn van je luister positie en vaak ook het frequentie gebied dat gevonden wordt.

 

Afstand en kantel frequentie is er al heel lang.

 

Meld anders het merk en type van je receiver. Zelf heb ik een eenvoudige Denon.

Ook het merk en type van de sub.

 

Kabel discussie probeer ik voor zover mogelijk te mijden. Ik vind 6 Euro per meter duur/goed genoeg. Het is de totale ketting die uitmaakt.

hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes

@bloemen64  Ik heb de Denon AVR-X1700H DAB   ( receiver ) met speakerset Harman Kardon HKS 16 ) en een

Polk Audio MXT12SUBBKor XT12 Actieve Subwoofer ( mono ) aangesloten via LFE enkelvoudige RCA . 12 inch .

De opstelling kamer : TV aan wand met aan voorzijde ( dus wand bij TV ) links en rechts 2 grote boxen B&W met daar boven op kleine Dolby ATMOS speakers ) , dan receiver in midden onder tv met centrale speaker en links en rechts satelliet speakers uit de serie HKS 16  .  Dan achter de luister zitpositie links en rechts speakers op standaard ( oorhoogte ) .  De grote speakers verbonden als surround op receiver gekoppeld met de ATMOS speakers via speakersnoer . Bij het kalibreren werkt het feitelijk dan andersom .  Als je anders aansluit dus achterspeakers op surround is effect minder. De surround is de aansluiting HIGH zoals op andere type receivers vaak is aangeduid. Dat volle surround effect vlak achter je op oorpositie is minder prettig maar persoonlijk . Neem het effect van bijvoorbeeld Formule 1 of vliegtuigen in film  ......  De sub staat ingesteld op hoog filter ( 160 ) fase en de volume op positie 12.  Luister je muziek ( afhankelijk van soort ) dan merk je wel verschil met sub uit of aan ( uiteraard de bas-tonen ) . De subpositie is rechts vanuit positie TV ( best een fors formaat ) .  Er staat niets op de subwoofer om trillingen te voorkomen. Wel is de frontplaat bevestigd alhoewel je die ook kan afnemen voor nog meer ruimtelijk effect. Wat ik zou willen is dat de standbye sub uit gaat als ik receiver uit zet . Als die op automatisch staat blijft het ledlampje branden . Maar zet ik sub met schakelaar uit dan ook nog een tijd.... zal te maken hebben met een vertraging ? Mijn vorige sub gaf altijd een klik nadat je receiver had aangezet, wat later dan receiver zelf. De Polk hoor je niet inschakelen . De POLK is stuk degelijker gebouwd en heeft ook een gewicht van 17,5 kg .... zeg maar een stevige kerel die goed gegeten heeft.... 🙂 Die moet je niet te hoog volume geven want anders liggen je speakers bij de buren 3 huizen verderop................

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@bloemen64  schreef:

Iedere moderne receiver heeft een soort calibratie systeem. Door dat te gebruiken wordt alles automatisch ingesteld. Als er een microfoontje bij geleverd is dan zou ik dat eerst doen. Die zoekt uit of je speakers groot of klein zijn. Waar de kantel frequentie is. Hoe ver de speakers verwijderd zijn van je luister positie en vaak ook het frequentie gebied dat gevonden wordt.

 

Afstand en kantel frequentie is er al heel lang.

 

Meld anders het merk en type van je receiver. Zelf heb ik een eenvoudige Denon.

Ook het merk en type van de sub.

 

Kabel discussie probeer ik voor zover mogelijk te mijden. Ik vind 6 Euro per meter duur/goed genoeg. Het is de totale ketting die uitmaakt.




Gelukkig heeft mijn Yahama inderdaad de Parametric room Acoustic Optimizer (YPAO) en die detecteert m.b.v. een microfoon o.a. welke luidsprekers, de kwaliteit daarvan, kantel frequenties en de afstand, om zodoende alle boxen juist aan te sturen.
Die microfoon moet men dan natuurlijk wel op dié plek zetten, waar men het beste geluid wil hebben, dus daar waar men zit.

Kabels voor een subwoofer vind ik geheel niet interessant, daar zit bij mij een 230v kabel tussen. Gezien de zeer lage frequenties en omdat de versterker in de sub zit, is een goede koperkabel is voldoende.

Ik heb een simpele Polk PSW10e sub, die standaard op auto staat. Maar waarbij ik deze ook m.b.v. een 230v schakelaar geheel uit/aan zet. Dat scheelt misschien iets stroom, maar verlengt ook de levensduur van de interne elektronica. Want m'n sub staat langer uit, dan dat deze werkelijk gebruikt wordt, omdat ik deze alleen als ik werkelijk 'goed' geluid wil, aanzet. Overdag, voor wat achtergrond muziek, staat de sub gewoon uit.


Ps. nogmaals m.b.t. kabels. Vooral niet vergeten, dat hoe ouder men wordt, hoe minder hoge tonen men hoort. Voor 'jongelingen' heeft het misschien wel nut, hele dure luidsprekerbox-kabels te kopen, zodat de hoogste frequenties met zo min mogelijk verlies doorgegeven worden aan de boxen. Wordt men ouder, dan hoort men die hoge frequenties zo-wie-zo niet, dus is het zonde van het geld.
Een paar jaar geleden dat zelf nog eens 'ontdekt', toen ik met een signaal generator m'n nieuwe 'Monitor Audio Bronze 2' aan het testen was. Ik hoorde geheel niets meer, maar de jongste kwam wel van boven aanrennen of ik die verschrikkelijk @#@#! pieptoon wat zachter wilde zetten 😇.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

@Pasi Denon heeft ook zo'n systeem. Ik ken de 1700 niet. Heb zelf een 2300. Daar zit een soort "raket" bij waarop je de microfoon kunt plaatsen. Dan 3 luister posities kiezen en de receiver zijn gang laten gaan.

Daarna moet je de gevonden frequenties niet gaan aanpassen omdat je dan gaten kunt krijgen in de frequentie overdracht.

 

Ik heb een M1 5.1 set van B&W. Wel de sub vervangen van een 608W naar 610W.

hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes

@bloemen64 Die "raket " heb ik ook inderdaad.... voelde mij weer jong als op kleuterschool die in elkaar te zetten...  maar het werkt zodat je ook op oorhoogte kan zetten.... Vervolgens 8 fases door en dan merk je dat je grote boxen nuttig zijn... vanuit je zitpositie gehoord. En dan ga je tijdens het calibreren op ander deel zitten en merk je het nog anders dus in principe zit je niet altijd op zelfde plek... ook andere gezinsleden of wie dan ook en denk je oh jee nu is mijn geluid anders.... Dat zal je altijd houden want zit je aan eettafel en radio staat aan dan wil je het ook horen.  Wat dat betreft is microfoon op die "raket"  alleen een uitgangspositie geredeneerd vanuit een zitpositie. Het zal dus niet zo zijn je perse daar moet gaan zitten om radio / muziek/ film te beluisteren.  Wat TV betreft anders.... Dan moet je gewoon je scherm kunnen zien zonder andere dag naar huisarts vanwege je nek.....  Kan je zien hoe relatief alles is en heb je een bankstel dan is verschuiven ook geen dagelijkse bezigheid...  Optimaal zal het dan ook niet zijn . Wat systeem wel doet is de speakers bemeten omdat je anders flink vermogen uit je ene kleine speaker hoort en vanuit die grote een zacht geluidje.......  Als dat zo is dan staat er iets verkeerd afgesteld lijkt mij.... Maar om kort te zijn maakt het niet zoveel uit of je speakers voorzijde op surround aansluit of andere achter je. Ik zou zeggen de grootste/hoge altijd op Surround en op andere versterkers staat daar vaak ook HIGH bij en bedoelt men daarmee de hoge boxen. Die had je vroeger nog en soms tegenwoordig dus alleen de satelliet speakers. Ik heb die grote nooit weg gedaan van B&W  ( per kolom 3 speakers hoge tonen, midden tonen en lage tonen ) dus 3 in EEN . Dus als men zegt in een 5.1 home cinema set dan heb je in werkelijkheid veel meer speakers en in een 7.1 ook.   De toevoeging .1 en .2  geeft louter het aantal subwoofers weer. Als je een zaal hebt kan 2 subwoofers meerwaarde bieden en in normale huiskamer overdreven denk ik. Ik lees bij @Pasi 608 W ....dat is een forse dan toch?  Die van mij levert 100 Watt vermogen maar dat gebruik je niet want dan komen mensen van 4 huizenblokken in de wijk verhaal bij je halen..........  of zit ik ernaast en is 608W of 610W niet je vermogen van de sub ? 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

 

M.b.t. speakers groot of klein : dit heeft niets met de fysieke grote van de boxen te maken, maar meer over wat de boxen presteren qua geluidskwaliteit en frequentie range. Ondanks het kleine formaat, zijn b.v. de 'Monitor Audio Bronze 2' beslist grote boxen, als dit ingesteld moet worden in een versterker.


Duidelijk uitleg over 5.1 en 7.1 :  zo maar een website.

De beste boxen moeten dus links- en rechts-voor staan! Maar, zo kan 2 kanaals geluid ( b.v. radio en CD ) ook gebruik maken van de beste speakers.

Voor muziek leveren mijn speakers een prima bas en is de sub eigenlijk niet nodig. Maar in films, is wat extra laag wel mooier, omdat daar die lage tonen vaak wel op de voorgrond te horen zijn.


Ps. Tegenwoordig kunnen veel versterkers/receivers een 5.1 ( 7.1 ) signaal maken van een 2 kanaals stereo geluid. Eigenlijk luister ik zelden meer naar alleen stereo ( 2 kanaals ), want de versterker staat altijd op "5 channel stereo", wat me prima bevalt !

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

@hb1295 ik het de letters van mijn sub verhusseld. Het is een "Bowers & Wilkins ASW610". Gelukkig voor de buren is het niet 610Watt. Het is 200W in klasse D. Nog steeds hard genoeg om de buren wakker te houden en glazen in de kast te laten trillen.

 

Na de calibratie van de Denon moet je geen instellingen aanpassen. Dan gaat de boel aan de haal. Wat je kunt instellen en veel uitmaakt is de Audyssee instelling. Deze staat bij mij op "referentie" en afhankelijk van wat ik afspeel zet ik het level op 0 bij films en 5 of 10 dB bij muziek. Dat is een soort loudness level.

 

Zet ik die uit dan is het geluid erg levenloos.

 

Vanwege die regeling die volume afhankelijk is heb ik al mijn apparaten die aangesloten zijn zo afgesteld dat ze op -40dB volume een gelijk volume geven. Voor zover mogelijk. Per tv kanaal verschilt dat namelijk.

Na inschakelen gaat de Denon op deze -40 dB volume stand staan waardoor ik bijna niet aan de volume knop kom.

 

Vergeet het om alle bronnen gelijk te krijgen wat betreft het surround. Rtl vond surround erg leuk en stuurt dat vrij hard door. NPO doet het vrij aardig. SBS doet het het best ook qua laag. Die hebben het beste geluid vind ik.

 

Speakers met "high" erop zijn voor de extra kanalen vanaf 7.1. Die het geluid via het plafond sturen. Die zullen te hard gaan als ze direct naar beneden gericht worden. 

Je kunt niet zomaar speakers anders aansluiten dan waar ze voor bedoeld zijn. Dan geven ze soms goed geluid en andere keren verschrikkelijk.

 

Emulatie standen zoals @Pasi gebruikt doe ik niet. Ik blijf bij de bron. Soms klinkt stereo op de dolby surround stand leuk. Andere muziek weer heel "hol". Allemaal een kwestie van smaak en beleving. Radio luisteren op de 5 channel mode kan best leuk zijn. Dan komt uit alle speakers geluid. Hoeft de receiver niet zo hard om toch de kamer gevuld te krijgen met muziek. Gaat wel weer ten koste van het stereo effect.

"Ieder voordeel heeft zijn nadeel" klopt ook hier weer.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@bloemen64  schreef:

.....Emulatie standen zoals @Pasi gebruikt doe ik niet. Ik blijf bij de bron. Soms klinkt stereo op de dolby surround stand leuk. Andere muziek weer heel "hol". Allemaal een kwestie van smaak en beleving. Radio luisteren op de 5 channel mode kan best leuk zijn. Dan komt uit alle speakers geluid. Hoeft de receiver niet zo hard om toch de kamer gevuld te krijgen met muziek. Gaat wel weer ten koste van het stereo effect.

"Ieder voordeel heeft zijn nadeel" klopt ook hier weer.


Natuurlijk moet je alleen "5 channel stereo" gebruiken bij radio luisteren, wat op m'n Yamaha toch erg goed klinkt, met soms verrassende 'stereo' geluiden.

Gelukkig heeft m'n Yamaha scenes, waarin je allerlei standen/configuraties kan opslaan. Dus als de radio aanstaat, staat de versterker automatisch in "5 channel stereo". Bij een film gaat de versterker automatisch naar "surround decoder" en schakelt dan zelf naar de juiste geluids-technologie.

Als je 'serieus' muziek gaat luisteren, dan moet je inderdaad zo dicht mogelijk bij de bron blijven en alle 'oppoetsers' uitzetten, anders hebben al die dure boxen geheel geen nut.
Maar dat is net zoals met een sub, want als er tegenwoordig muziek afgespeeld wordt, dan moet de bas vaak op minimaal 110%. Dat daarmee het hele geluidsbeeld verpest wordt, is blijkbaar niet belangrijk.
Dus de sub bij muziek vooral niet te hard zetten, maar bij een film mag 'ie een standje ( of 2 ) hoger!

hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes

@bloemen64 Dank voor inbreng. Ik gebruik geen - maar laat volume gewoon per bron op nul binnen komen. Reden is de verschillende kanalen die mijn receiver aan kan... Meestal kies ik voor "all channel"  dus alle speakers aan incl de sub ... Ze staan immers al in verhouding via Audissey . Surround movie geeft ook voor muziek de mooiste resultaten . Het woord zegt het al... immers bij films is dat mooi met effecten die ook voor muziek gelden.  Alles naar "smaak" dus . Mijn volume komt dan op zo'n 45 uit ongeveer . Channel 5 gebruikt mijn vrouw ( geurtje.... hehehe ) 🤣.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

@hb1295 er zit een verschil in kanalen en inputs. De 5.1 of 7.1 of 9.2 zijn audio kanalen die van versterker naar speaker gaan. Die worden door Audyssee gelijk getrokken in volume en frequentie gebied. Die instelling is voor iedere ingang gelijk. Radio, dvd, cd ingang zegmaar. Die ingangen zelf kunnen onderling behoorlijk van niveau verschillen. Daarvoor kun de bij de "inputs" instelling het "level" aanpassen zodat iedere ingang even hard klinkt.

 

De Denon onthoud voor iedere ingang de geluids mapping die je wilt. Stereo naar Dolby surround bijvoorbeeld. Of DolbyDigital naar stereo of 5 channel.

Stereo naar DolbyDigital kan niet. Dat zijn twee standaarden die je niet kunt verwisselen. 

Er is ontzettend veel mogelijk. Soms te veel.

 

Wat ik gelezen heb over het calibreren van het geluid is dat 3 meetpunten bij elkaar in de buurt beter is dan 6 of meer. Daarmee kan de Denon niet veel mee. Te veel spreiding waardoor het een soort gemiddelde wordt voor alle plekken.

Ik doe er 3. Midden van de bank en dan 50cm links en 50cm rechts daarvan. Dan stoppen en laten uitrekenen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic