Vraag
Reacties
Aankondigingen
Robby1
Level 1

Subwoofer bromt

Hallo allemaal,

Ik heb al even een flinke brom in de subwoofer. Ik heb de topics hierover al door genomen maar het lukt me niet om het probleem op te lossen. Misschien dat jullie toch nog een keer willen meedenken. 

De brom is helemaal weg als ik de coaxkabels (radio-receiver; tv-ziggobox) uit de wanddoos haal. Ik heb mantelstroomfilters geprobeerd maar die hielpen niet. 

Ik erger me er steeds meer aan maar weet niet hoe dit op te lossen. 

Iemand een verklaring en oplossing?

Alvast bedankt voor het meedenken. 

0 Kudos
47 Reacties 47
Meldingen
Aan Uit
Pasi
Level 19

@Robby1  schreef:

...dat is een vrijwel identieke receiver...

Vandaar dat ik het type vermelde.

De V481D heeft ( volgens mij ) een ventilator achterop het koellichaam, misschien hoor je die? Misschien is e.e.a. een beetje te stoffig geworden, waardoor de versterker passief niet genoeg gekoeld wordt en er actief gekoeld moet worden. Zover ik weet draait de fan bij mijn versterker nooit, maar de versterker staat dan ook in een ruim kastje en op een paar dunne balkjes, waardoor de lucht aanvoer vanonder/door de versterker ook beter is.

Verder kan ik geen instelling bedenken, waardoor de versterker een bromsignaal uitstuurt, behalve als er wat elektronica defect is. Je zou de versterker eens kunnen resetten ( het zijn tenslotte ook computers ) en dan met de YPAO optie het geluid opnieuw instellen. 

Mocht de SUB uitgang toch een probleem hebben, dan misschien ( als test ) de sub aansluiten op de audio uitgangen van AV-OUT en dan hebt u ( inderdaad ) een stereo RCA/Tulp kabel nodig. Overigens is als test natuurlijk ook een mono kabeltje voldoende. Want bromt 'ie dan wel of niet, dat is de vraag ....

RX-V477.png

Nabrander: kan u met de multimeter eens het kabeltje welke u gebruikt voor de sub, doormeten op kortsluiting en op breuk ( zowel binnen-ader als afscherming/buiten-ader ).

0 Kudos
Robby1
Level 1
Topicstarter

Beste allen, ik heb het toch nog maar eens geprobeerd. Een Jamo c912 gekocht. Een nieuwe subwoofer kabel; audioquest black lab. En natuurlijk...brommen. tv kabel uit de muur: sub is stil. Hdmi uit ziggobox uit de versterker: sub is stil. Hoe kan ik bepalen of de bron in de versterker zit of elders?

0 Kudos
Pasi
Level 19

Hallo,

Hebt u al eens geprobeerd e.e.a. aan de aarde te leggen? Door middel van een verlengsnoer ( met randaarde natuurlijk ) kan u aarde dichtbij brengen en dan de aarde te verbinding met b.v. de buitenader van een HDMI kabel of de buitenmantel van een Coax kabel.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Lees dit stukje eens, er kunnen meerdere oorzaken en oplossingen zijn.

https://www.bax-shop.nl/blog/pa/brom-en-hoe-ik-het-voorkom/

Mogelijk dat simpelweg de stekker van een apparaat 180 graden draaien de oplossing is.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@Pasi hoe wil je dit met een HDMI kabel doen een stukje draad eraan solderen? Aan coax valt wel iets te prutsen maar met HDMI?

0 Kudos
Robby1
Level 1
Topicstarter

Ik heb eerder al eens de buitenmantel vd coax met de aarde verbonden maar dat maakte geen verschil. Ook de signaal versterker aan het aardpunt in de meterkast gelegd...ook geen verschil. Net nog even een draad gelegd van de behuizing vd ziggobox naar de aarde...ook geen verschil. Kan het aan mijn versterker liggen? 

0 Kudos
Robby1
Level 1
Topicstarter

@RoWi. , dit stukje ken ik. Heeft me helaas niet naar een oplossing geleid.

0 Kudos
Robby1
Level 1
Topicstarter

@Pasi ik heb je eerdere suggestie geprobeerd en de subwoofer kabel in de AV out vd receiver geprikt.  De brom is dan weg. Overigens doet de sub het dan ook niet (ontvangt geen signaal). Betekent dit dat de LFE poort niet goed is?

0 Kudos