Hallo allemaal,
Ik heb al even een flinke brom in de subwoofer. Ik heb de topics hierover al door genomen maar het lukt me niet om het probleem op te lossen. Misschien dat jullie toch nog een keer willen meedenken.
De brom is helemaal weg als ik de coaxkabels (radio-receiver; tv-ziggobox) uit de wanddoos haal. Ik heb mantelstroomfilters geprobeerd maar die hielpen niet.
Ik erger me er steeds meer aan maar weet niet hoe dit op te lossen.
Iemand een verklaring en oplossing?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Als ik het zo lees lijkt het mij een defect aan de printplaat van de sub. Welk merk en type sub is het?
"...Ik heb in de meterkast maar even de aardedraad voor deze groep los gemaakt; zonder resultat helaas..."
Als u geen elektricien bent, dan mag u dat nooit doen !!!
U mag geen wijziging in de meterkast ( lichtnet installatie ) doen, want daarna moet de installatie gekeurd worden door een elektricien. Laat u deze niet uitvoeren én er is ooit een probleem met het lichtnet in uw huis, waarvoor u uw verzekering aanspreekt, dan kan uw verzekering dat weigeren omdat de installatie niet meer gekeurd is.
Nog afgezien van dat het levensgevaarlijk is.
Het gaat nu om een Jamo sub210. Ik heb deze vorige gekocht als vervanging vd JBL sub178. De jbl bleef continu brommen, onafhankelijk van volume of aansluiting. Omdat dat type lastig te repareren is, had ik een nieuwe gekocht. Maar de brom is er nog, hoewel de oorzaak anders lijkt. Ik ga de sub terugsturen en eens nadenken over een soundbar met draadloze sub.
Is de versterker/reciever aangesloten op de Ziggo coax? Dan misschien deze ook eens aan aarde leggen.
"...Wanneer ik met mijn vingers aan de buiten mantel kom, wordt het ook weer minder. Kom ik aan de kern ploft de sub flink..."
Dat is normaal. Een menselijk lichaam is nu eenmaal een ontvanger voor allerlei stoorsignalen en als je die signalen een versterker invoert, dan zal deze reageren op dat signaal.
Ook hebben subs altijd 2 RCA/tulp aansluitingen, namelijk één voor het rechter en één voor het linker kanaal. Maar bijna alle versterkers hebben maar één uitgang ( mono ) voor een sub. Omdat mensen denken dat zo'n sub m.b.v. 2 stekkers moet worden aangesloten, worden daarvoor vaak speciale kabels gekocht ( mono naar 2 x RCA/tulp ), die soms gigantisch prijzen hebben. Dit terwijl ieder 2 aderige kabel voldoende is, want er gaat geen vermogen door en de frequentie is bijzonder laag, namelijk < 200Hz.
Hoi Pasi,
De receiver zit idd aan de coax voor het radiodignaal. De ziggobox zit aan tv coax en met hdmi aan receiver. Hoe kan ik de coax aarden? Ik heb de signaal versterker wel aal aarde gelegd...zonder resultaat.
"...Ik heb de signaal versterker wel aal aarde gelegd...zonder resultaat..."
Dat is vreemd, want daardoor zitten alle apparaten die daarop aangesloten zijn ( via een coaxkabel ) ook aangesloten op aarde. Is die aarde wel goed?
Als u een multimeter hebt, dan eens de weerstand meten tussen het ijzeren huis van de versterker of ijzeren afscherming van een coaxsetkker en b.v. een blank stukje van de CV-buis/verwarming. Deze weerstand moet zo goed als nul ( 0 ) zijn, want de CV is natuurlijk ook geaard.
Waarschijnlijk bent u wel technisch ( "...meterkast maar even de aardedraad voor deze groep los gemaakt..." ) dus kan u de volgende test ook proberen : m.b.v. een geaard verlengsnoer ( die u in een stopcontact van een andere geaarde groep aansluit ), de aarde naar uw sub brengen en dan alleen de aarde met de sub verbinden ( de ijzeren buitenhuls van de RCA/tulp stekker ).
Heb je de geteste mono kabel wel op de L aansluiting gedaan op de sub? Volgens de handleiding is dat namelijk een vereiste: https://bcc2479de3c817356f4e-1bbe459354cb22c942d9efbc3d6dacbf.ssl.cf2.rackcdn.com/product-manuals/SU... Of interpreteer ik dat nou verkeerd? Pijltje staat duidelijk richting L.
Vaak zijn de beide RCA stekkers intern ( met een weerstandje ) aan elkaar gekoppeld en zo aangesloten op de ingang van de sub-versterker. Dan maakt het niet uit welke RCA stekker ( links of rechts ) u gebruikt.
@Robby1Overigens m.b.v de 'Cut off' knop, verandert u het laag doorlaat filter en heeft dit invloed op hoe hard een signaal ( frequentie ) wordt versterkt en via de sub hoorbaar is ( simpel gezegd ).
Zet overigens altijd u sub altijd zo laag mogelijk als u e.e.a. gaat proberen. U kan beter tijdens de test ( als alles is aangesloten ) het volume even/tijdelijk wat hoger zetten, dan gelijk met een hoog volume beginnen en riskeren dat uw sub beschadigd.
@Yoshi"...Of interpreteer ik dat nou verkeerd? Pijltje staat duidelijk richting L..."
Een pijl aan de rechterkant, die ( naar links ) de rechter RCA stekker aanwijst, is tekening technisch niet mogelijk, want daar is geen ruimte. Daar staat de ( mono ) line-in kabel.
Ik heb hem op wit (left) aangesloten zoals idd in de handleiding staat.
Geloof het of niet maar de weerstand tussen de buitenkant vd coax en de cv is 1... Ik heb ook ff tussen de buitenkant en de aardklem vh stopkontakt gemeten; die is wel 0. Ook de weerstand tussen de metalenbehuizing vd signaalversterker en het centrale aardpunt is 0.
1 Ω of ( liever ) 0 Ω is goed.
Dan zal de buitenbus van de RCA stekker op de subwoofer ook zo weinig zijn.
@Robby1 is de brom al weg?
Een slechte stekkerdoos kan het ook zijn indien je die gebruikt
Hoi, nee, de brom is er nog. Ik ga de sub terugsturen en voor een draadloos model kijken.
Bedankt allemaal voor het meedenken! Helaas heb ik de oorzaak nog niet gevonden. Ik ga maar eens kijken voor een draadloos model. Nogmaals bedankt! 🙂
Ik heb links en rechts wat reviews van de Jamo 210 gelezen die zijn redelijk positief, bij een las ik wel iets over het instellen dat dit geduld vergt, en dat zelfs bijna uit het geluid vrij hard is, de twee tulp aansluitingen verbazen mij voor een 1 kanaals toestel.
Op welke receiver zit de sub aangesloten, mogelijk moeten we het daar zoeken.
De sub zit aangesloten op een Yamaha RX-V477 versterker.
Ik heb een Yamaha RX-V481D en heb daarmee geen problemen. Ik verwacht ook niet dat een subwoofer instelling, dit zou kunnen veroorzaken.
Rowi schreef: "...en dat zelfs bijna uit het geluid vrij hard is, de twee tulp aansluitingen verbazen mij voor een 1 kanaals toestel..."
De wat goedkopere subwoofers, zijn vaak wat te enthousiast. Of het geluid is te zacht of ze overstemmen de muziek. Ik adviseer vaak, om in de basreflexpoort/buis een stukje ( niet te fijnmazig ) schuimrubber te plaatsen, waardoor de sub ( over het algemeen ) wat 'netter' geluid geven. Wel zorgen dat het stukje schuimrubber 'vast' zit en niet naar binnen gezogen kan worden.
Om e.o.a. reden hebben veel subs een linker- en rechter-ingang, terwijl het ingangssignaal altijd mono is, zover ik weet.
Als er geen sub uitgang (samengesteld L/R signaal met evt filtering in frequentie) aanwezig is op de stereo versterker, dan kan alsnog een sub worden aangestuurd door een andere stereo uitgang te gebruiken (L/R RCA) mits deze natuurlijk aanwezig is. Zo krijgt de sub alsnog voor weergave van lage tonen van beide kanalen signaal.
Inderdaad. Daar ff niet aangedacht.
Hoi Pasi, dat is een vrijwel identieke receiver. Wat zou er in de receiver aan de hand kunnen zijn? Ik merk ald ik 's avonds laat alleen in de woonkamer ben ik ook een zoem uit de receiver hoor. Deze wordt iets versterkt door het kastje waar hij instaat. Nu ik zo gefocust ben, irriteert het me enorm. Het moet toch ook in mijn huis mogelijk zijn om een zoemvrije installatie te hebben.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.