1
Vraag
2
Reageer en help mee
Robby1

Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Subwoofer bromt

Hallo allemaal,

 

Ik heb al even een flinke brom in de subwoofer. Ik heb de topics hierover al door genomen maar het lukt me niet om het probleem op te lossen. Misschien dat jullie toch nog een keer willen meedenken. 

De brom is helemaal weg als ik de coaxkabels (radio-receiver; tv-ziggobox) uit de wanddoos haal. Ik heb mantelstroomfilters geprobeerd maar die hielpen niet. 

Ik erger me er steeds meer aan maar weet niet hoe dit op te lossen. 

Iemand een verklaring en oplossing?

Alvast bedankt voor het meedenken. 

 

47 Reacties 47
Yoshi

Level 8
  • 183Posts
  • 3Oplossingen
  • 55Likes

Heb je misschien al je apparatuur op 1 hetzelfde geaarde stopcontact zitten? Dus via een geaarde stekkerdoos?

 

Zo ja, dan kan je last hebben van een zogenaamde ground loop. De oplossing is dan de sub niet-geaard aan te sluiten.

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

Of goedkope ledverlichting op dezelfde stroomgroep?

Robby1
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi Yoshi,

Bedankt voor je suggestie. Dat wil ik zeker proberen. Alle apparaten zitten inderdaad in 1 geaarde stekkerdoos, behalve de TV; maar die zit wil in aanverwacht stopcontact. Echter, alle stekkers zijn stekkers zonder aarde. Heeft het dan toch nog zin om dit te proberen? En is hetbdan voor doen om de aarde draad in het stopcontact even los te maken? Groetjes en bedankt voor het meedenken. 

borry52

Level 15
  • 1201Posts
  • 18Oplossingen
  • 418Likes

Als de sub een geaarde stekker heeft dan wil het wel eens helpen om deze om te draaien zodat Fase en Nul worden omgewisseld.

Robby1
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi MaxH, 

Bedankt voor je reactie. Het zou inderdaad kunnen zijn dat er wat LED spotjes op dezelfde groep zit. Geen dat ook problemen als ze uitstaan? Ik kan even proberen wat het doet als de stekker vd trafo er uit is. Groetjes

Robby1
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi Borry,

Bedankt voor je suggestie. De sub heeft geen geaarde stekker. Ik heb het desondanks maar even geprobeerd...zonder een verschil. Groetjes. 

Robby1
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb in de meterkast maar even de aardedraad voor deze groep los gemaakt; zonder resultat helaas. 

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

Ik ben bang dat je hier terecht komt. Het is een te vaak voorkomend probleem, met evenzoveel oorzaken/oplossingen.

Yoshi

Level 8
  • 183Posts
  • 3Oplossingen
  • 55Likes

Die loop onderbreek je niet door de aardedraad in de meterkast los te koppelen. Die loop gaat rond in je stekkerdoos.

 

Maar goed, zoals je al zei hebben geen van je apparaten een geaarde stekker dus dan is dat uitgesloten. 

 

Is de brom toevallig ook weg als je de sub echt alleen aan de stroom hebt, dus geen audiokabels eraan?

Edwin010

Level 6
  • 133Posts
  • 2Oplossingen
  • 33Likes

Heb je een aop in de meterkast met aardeaansluiting? Haal die eens los?

Robby1
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ben er ook bang voor. Ik heb er onvoldoende verstand van om dit verder uit te vogelen. Misschien tzt maar eens op zoek gaan naar een systeem met draadloze sub.

Robby1
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi Edwin, bedankt voor het meedenken. Het AOP is niet geaard. Ik heb de signaal versterker die erachter zit, wel geaard vandaag...maar ook dat maakte geen verschil.

 

Robby1
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Waarom een mono naar stereo kabel? Ik denk aan een productie fout in die kabel, of een kortssluiting juist door de monostekker.

Yoshi

Level 8
  • 183Posts
  • 3Oplossingen
  • 55Likes

Even ander kabeltje proberen inderdaad. De stroomaansluiting als storingsbron is wel uitgesloten.

Robby1
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi Rowi, bedankt voor de suggestie. De receiver heeft een LFE uitgang en de sub een wit/rood ingang. Ik weet dat ik ook de LFE kan aansluiten op de witte ingang. Ik zal eens een andere mono-mono kabel proberen.  

Robby1
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt Yoshi, ga ik doen. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Wat ik van sommige stereo subwoofers weet is dat je slecht 3 kabels gebruikt de plus en min links en enkel de plus rechts. Dan heb je vaak zoals dat heet een speakon plug.

LFE staat voor Low Frequency Effects, dat weet je mogelijk wel, de kans bestaat dat de woofer te hard staat.

Robby1
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi Yoshi,

Ik heb een mono mono kabel er tussen gezet en het lijkt ietsjes minder te zijn. Ik heb nu nog wat verder geëxperimenteerd en gemerkt dat als ik de audiokabel aan de versterker zijde losmaak, het gebrom gewoon blijft. Wanneer ik met mijn vingers aan de buiten mantel kom, wordt het ook weer minder. Kom ik aan de kern ploft de sub flink. Ook merk ik dat wanneer de audiokabel aan de receiver zijde los is, kan ik met de cut off van de sub ook de brom harder / zachter laten klinken. Als ik de kabel aan de sub zijde losmaak, is de sub helemaal stil. Ik snap er niets van.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic