1
Vraag
2
Reacties
Gaas

Level 2
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Storing tv: Blokkerig beeld

Een aantal weken geleden werd het signaal op de televisie bij veel kanalen blokkerig. Ik heb een Konig Amp Pro30A in het systeem zitten. Het beeld werd beter sinds ik de GC maximaal het gezet. Kan het zijn dat het binnenkomend signaal sterker is geworden?

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dat de versterker nodig blijft, is niet verwonderlijk. De demping van de ESX-02 en AFC 1641 samen is ~16 dB, de signaalsterkte op de TV komt dan op circa -16 tot -18 dBmV, rekening houdend met de overige demping van de kabels, connectors en contactdoos. Dat is te weinig, het vermogen op modems, decoders en TV's moet tenminste -8 dBmV zijn.

 

De signaalkwaliteit moet altijd 100% zijn, de signaalsterkte van 70% is prima. Het is inderdaad mogelijk dat versterker defect is. De GHV 520 zou een goede (en kwalitatief beduidend betere) vervanging zijn. Je kunt er ook voor kiezen om een FRA-752X te gebruiken, hierop kun je direct de drie TV's aansluiten. De AFC 1641 en ESI-02N kunnen hiermee beide komen te vervallen. Het is daarnaast beduidend goedkoper in aanschaf omdat je via Ziggo Randapparatuur automatisch klantkorting ontvangt.

Bekijk in context

25 Reacties 25
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Dag @Gaas 

Ik kan uit uw bericht niet opmaken of u via een Mediabox Next, Mini of via een CI+module TV kijkt, maar normaal gesproken werkt de TV het best zonder signaalversterker. Ik weet niet wat een GC is, maar u gaf zelf al aan dat zonder versterking de TV beter werkte.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Ik denk dat GC Gain Control is. Als dat zo is en en om het beeld te verbeteren naar maximaal is gedraaid is, de versterking dan ook maximaal is. Dan lijkt het mij dat het ingang signaal (te) zwak is.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het genoemde type versterker is verouderd. Zijn hierop een of meerdere TV's aangesloten? Kun je eventueel een of meerdere foto's plaatsen van de coaxinstallatie?

 

De AMP-PRO30A heeft een geadverteerde versterking van 30 dB distributie (downstream) en 20 dB retour (upstream) bij GC op maximaal (0 dB verzwakking). Dat is een versterking die pas nodig zou moeten zijn wanneer een grote multitap (met bijvoorbeeld 10 TV's) of een kabel met lengte van ~100 meter is aangesloten. De standaardversterker bij Ziggo is de FRA-752X, deze biedt een versterking van maximaal 8 dB distributie en 2 dB retour.

 

Er lijkt inderdaad sprake te zijn van een te zwak inkomend signaal op de versterker of teveel verlies/demping tussen de versterker en de TV.

Gaas
Topicstarter
Level 2
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Zie foto's. Het gaat om een bungalow met 6 coax contactpunten. De kabels zijn tussen de 10 en 20 meter lang. Ik heb 2 tv 's met een Cl+ module en een digitale tv met het basispakket in gebruik. Het viel met op dat, toen ik de versterker er tussenuit haalde, de twee nieuwere Philips android tv's het beter deden. De derde (oudere) philips smart tv gaf alleen nog maar strepen. Daarom dacht ik dat voor de eerste tv's het signaal mogelijk te sterk was. Ik interpreteerde max Gain Control als een demping van het signaal van 30 naar 12 dB.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

GC is inderdaad demping van 18 dB (12 dB versterking) tot 0 dB (30 dB versterking).

 

Het AOP (btv 1 IEC-NL), de eerste splitter (ESX-02) en de kabels zien er goed uit. Alleen op 4 van de 6 TV-kabels kunnen de opdraaiconnectors het beste vervangen worden compressieconnectors (zelfde type als de overige 2 kabels op het aftakelement (AFC 1641) en de uitgaande kabels op de ESX-02). De tweede splitter (ESI-02N) is verouderd. Met een zesvoudig aftakelement (MFC 1861, twee extra taps) zou deze splitter kunnen komen te vervallen.

 

Is op de eerste splitter (ESX-02) het modem aangesloten? Het is waardevol om de downstream-waarden hiervan te weten, zodat we kunnen inschatten welk vermogen beschikbaar is op de ingang van de versterker.

 

De demping op de taps van de AFC 1641 is gemiddeld ~14 dB. Samen met de ESX-02 is dit ~18 dB, ~22 dB achter de ESI-02N. Als het beeld goed was zonder versterker, dan betekent dit dat er ruim voldoende vermogen aanwezig is op het AOP. Er kan inderdaad sprake zijn van te sterk signaal achter de versterker. Een versterking van 20 dB vóór de multitap zou voldoende moeten zijn.

Gaas
Topicstarter
Level 2
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Op de eerste splitter is inderdaad ook het modem aangesloten. De downloadsnelheid is 205.35 Mbps. Als dat is wat je bedoelt.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De downstream-waarden worden getoond op het tabblad Downstream op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status na inloggen op webinterface van het modem via 192.168.178.1 of 192.168.100.1. Ik ga er hierbij van uit dat je een Connectbox of SmartWifi modem hebt. Voor andere modems is een ander IP-adres van toepassing en/of worden de gegevens op een andere pagina getoond.

Gaas
Topicstarter
Level 2
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bij deze.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Met ~2 dBmV vermogen op de ingang van de versterker (dit is overigens een vrijwel perfect ingangsniveau) verwacht ik dat het laagst mogelijke uitgangsniveau van de versterker (~2 dBmV + ~12 dB versterking ≈ 14 dBmV) alle TV's van voldoende signaal kan voorzien als de kabels, connectors en contactdozen verder in orde zijn. Jouw eerdere test (het omzeilen van de versterker) lijkt dat te bevestigen. Achter de ESI-02N kan het net te zwak zijn.

 

Klopt het dat van de 6 uitgaande kabels er 3 daadwerkelijk in gebruik zijn? Eventueel kun je de ongebruikte kabels afkoppelen, zodat je de 3 actieve kabels op het aftakelement kunt aansluiten en de (tweede) splitter kunt laten vervallen.

Gaas
Topicstarter
Level 2
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank. Weer veel geleerd. Momenteel zijn met minder kinderen nog slechts 3 kabels actief in gebruik. Wat ik me nog steeds afvraag is waarom het eerst ruim 10 jaar zonder problemen gefunctioneerd heeft tot zo'n 6 weken geleden de blokken in beeld verschenen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Blokvorming heeft meerdere mogelijke oorzaken, de signaalsterkte kan zowel te laag als te hoog zijn, daarnaast speelt de signaalkwaliteit (MER + BER) een belangrijke rol. Er is nog te weinig informatie/vergelijkingsmateriaal om een specifieke oorzaak aan te wijzen.

 

Je kunt het volgende doen: de versterker opnieuw aansluiten, GC (demping) op -18 dB instellen (dit kun je voor zowel distributie als retour aanpassen, de laatste heeft geen functie bij DVB-C) en op de TV's de signaalsterkte en -kwaliteit controleren voor verschillende zenders/frequenties. Deze worden meestal getoond als percentages en zijn dus relatief arbitrair, maar geven desalniettemin een goede indicatie.

Gaas
Topicstarter
Level 2
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Voor die oudere Philips smart tv heb ik de versterker wel nodig. Voor de nieuwere lukte het ook zonder versterker. Ik heb al in het menu van die tv's gezocht naar de signaalsterkte en kwaliteit. Nog niet gevonden.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De oudere TV is mogelijk op de ESI-02N aangesloten, wat 4 dB extra demping oplevert. Vandaar mijn eerdere advies om alle kabels op het aftakelement aan te sluiten en de ongebruikte kabels af te koppelen, zodat de ESI-02N kan komen te vervallen.

 

Het menu voor het tonen van de signaalgegevens is inderdaad redelijk verborgen. Als je de types van de TV's vermeldt, dan wil ik het wel even opzoeken in de gebruiksaanwijzing.

Gaas
Topicstarter
Level 2
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik ben wat heen en weer aan het prikken geweest met de kabels: Als ik de individuele tv aansluit op de ESX-02 krijg ik een signaalkwaliteit van in de 90% en bij een signaalsterkte van 60-90%. Als ik de AFC 1641 ertussen plaats komt de signaalsterkte onder de 10. Ik heb dus wel een versterker nodig. Als ik die ertussen zet en rommel met de Gain Control en de Slope Control kom ik tot signaalsterktes van rond de 70% en een signaalkwaliteit die wiebelt tussen de 5 en 55%. Kan het zijn dat de versterker de geest geeft?

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dat de versterker nodig blijft, is niet verwonderlijk. De demping van de ESX-02 en AFC 1641 samen is ~16 dB, de signaalsterkte op de TV komt dan op circa -16 tot -18 dBmV, rekening houdend met de overige demping van de kabels, connectors en contactdoos. Dat is te weinig, het vermogen op modems, decoders en TV's moet tenminste -8 dBmV zijn.

 

De signaalkwaliteit moet altijd 100% zijn, de signaalsterkte van 70% is prima. Het is inderdaad mogelijk dat versterker defect is. De GHV 520 zou een goede (en kwalitatief beduidend betere) vervanging zijn. Je kunt er ook voor kiezen om een FRA-752X te gebruiken, hierop kun je direct de drie TV's aansluiten. De AFC 1641 en ESI-02N kunnen hiermee beide komen te vervallen. Het is daarnaast beduidend goedkoper in aanschaf omdat je via Ziggo Randapparatuur automatisch klantkorting ontvangt.

Gaas
Topicstarter
Level 2
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik neig naar een vervanging van de versterker. Ik wil toch in de toekomst de mogelijkheid hebben om de andere kabels weer in gebruik te nemen. Bij de eigenschappen van de GHV 520 zie ik staan dat hij niet retourgeschikt is. Is dat een probleem?

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De GHV 520 is inderdaad niet retourgeschikt, maar retour is niet nodig voor DVB-C, alleen voor bepaalde interactieve decoders. Er staan overigens enkele GHV 520's op Marktplaats.

Gaas
Topicstarter
Level 2
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank weer. Als ik op de GHV 520 zoek kom ik ook de 920 tegen. Is dat overkill of is de nieuwste versie?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De GHV 920 is retourgeschikt, dit is in jouw geval (alleen TV's en decoders aangesloten) niet nodig. De nieuwste versterker van Hirschmann is de HMV 41, deze is redelijk vergelijkbaar met de FRA-752X. Voor DVB-C voldoet een iets ouder type versterker echter nog prima.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic