1
Vraag
2
Reacties
edmondvs

Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

Storing RTL4, RTL5 en FOX op de ene mediabox, maar niet op de andere. Hoe kan dit?

Op geregelde tijden komen RTL4, RTL5 en FOX niet goed door, dwz. blokken, strepen of zwart beeld. Dat is bij ontvangst met de Humax IRHD 5500C. Deze drie zenders worden op de zelfde frequentie doorgegeven, nl. op 218MHz en het aantal BER fouten is behoorlijk hoog.
Alle andere zenders (op frequenties daar boven of eronder zitten) komen wel goed door. Signaalsterkte rond 70% (is mooi) en nul BER fouten (100% goed).
Maar nu het vreemde: Ontvangst van die drie gestoorde zenders is wel okay met de mediabox, alhoewel, als we kijken naar de signaalkwaliteit (via deze box) is dat voor band 1 (waar TLT4 etc op zit) altijd 100% en voor band 2 en 3 rond 85%. Dat laatste is niet optimaal, maar geeft nog net geen problemen. Kortom met de ene tuner wel problemen en met de andere niet. Kennelijk is de ene tuner meer gevoelig voor ruis dan de andere. Maar hoe kunnen we dit probleem oplossen? In 9 van de 10 gevallen schijnt dat maken te hebben met de bekabeling binnenshuis en roept Ziggo standaard: check je bekabeling, splitters etc. Dat heb ik gedaan. Dure kabels, goedkope kabels, lange en korte, dikke en dunne, met of zonder versterker, je kunt het zo gek niet bedenken. Enfin, niets hielp. Terzijde: Ziggo heeft honderden euro's schade vergoeding uitbetaald voor al dat gehannes.
Nu vraag ik me af, ligt het soms aan de Ziggo kabel (al 50 jaar oud) die van de verdeelkast naar het AOP loopt en/of aan de toren, 100m verderop, met een aantal straalzenders?
Ziggo zal natuurlijk adviseren om (weer) een monteur te laten komen en die ziet dan mijn mooie RG179 teflon kabels waar hij nog nooit van gehoord heeft en geeft die de schuld. Dan ben je dus mooi weer 60 euri armer en het probleem is nog niet opgelost. Hoe krijg je Ziggo zo ver dat ze iemand met minimaal een HBO opleiding en geschikte apparatuur erop af sturen i.p.v. een ZZP-er? Iemand die niet meteen roept dat de fout bij de gebruiker ligt?
(Voor de goede orde, ben weliswaar geen CAI expert, maar wel elektronicus. Dus ik laat me niet alles op de mouw spelden)
122 Reacties 122
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Op het AOP.
By the way, ik weet niet of dat van belang is: die groene kabel is niet groen maar zwart (of donker grijs).
Met direct aansluiten (dus zonder AOP WCD) wacht ik nog even. Enige behoedzaamheid is toch wel geboden, niet?
Nog even voor de zekerheid: Begrijp ik het goed dat alleen enkelgaats AOP's 4G bestendig zijn en dat alle tweegaats AOP's dat niet zijn?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 72517Posts
  • 5001Oplossingen
  • 20785Likes
edmondvs Ik kan niet spreken voor alle tweegats AOP's, ik ken ze niet allemaal, maar 2 gats AOP's zijn over het algemeen te oud of het is een wandcontactdoos die abusievelijk geplaatst is als AOP.

Een AOP is eigenlijk altijd op de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt aan de groene kabel die je huis binnenkomt.
Het Abonnee Overname Punt moet wel dubbel galvanisch gescheiden zijn en dat is de eengats AOP, ook om problemen van buiten te vermijden en ze zijn 4G afgeschermd.

Als dit niet de eerste plaats is waar Ziggo binnenkomt, maar een doorverbinding kan een kabel allerlei kleuren hebben.

Coax wand contactdozen die 2 uitgangen hebben kunnen wel 4G afgeschermd zijn, maar dit is geen AOP.
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Terzijde: Ik vroeg onlangs aan de ziggo helpdesk of RTL4 soms op meerdere frequenties wordt uitgezonden. Nee, dat was perse niet het geval. Wat blijkt: RTL4 wordt op twee frequenties uitgezonden (op 218 resp. 234MHz = HD). Kijk, op deze manier doet ziggo dus zijn stinkende best om vertrouwen in te boezemen. 😉 Misschien dat jullie nu beter begrijpen waarom ik de hulp van ziggo als allerlaatste redmiddel zie.
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Be rt Bedankt voor je antwoord. Dat wordt dus enkelgats en uiteraard dubbel geïsoleerd. Vanwege de fysieke omstandige heden wordt dat overigen een lastige klus, maar dat moet maar.
Nog even over de "groene" kabel die niet groen is. Kan jij daar chocola van makken?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
"Misschien dat jullie nu beter begrijpen waarom ik de hulp van ziggo als allerlaatste redmiddel zie".

Nee, dat begrijp ik niet. Wil je geen hulp, dan ook niets vragen. Je kan het dan hier wel doen, maar dat wil dan niet zeggen dat wij illegale praktijken mogen gaan uitvoeren.

Maar meer wil ik er niet over zeggen nadat je me na alle hulp zo hebt behandeld.

Ik zou dus zeggen: succes ermee.
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
@Willem, er zijn wel meer dingen die je helaas niet begrijpt en nu weer dit. Je draait oorzaak en gevolg om. Wat bezielt je om zo vervelend te doen? Zoek je soms doelbewust ruzie? Je werd boos omdat ik ook bij Be rt vroeg naar geschikte AOP's. Mag dat soms niet?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 72517Posts
  • 5001Oplossingen
  • 20785Likes
Plaats een foto van de eerste plaats waar Ziggo het huis binnenkomt?
Anders is er niets over te zeggen.
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Be rt Dat wil ik met alle genoegen doen, maar nu zit ik op een andere locatie. Maar hier alvast een paar gegevens: Het is een inbouw WCD (2 gaten) midden in de muur van de zitkamer. De ziggo kabel komt daar ook uit de muur. Waar die vandaan komt is verder niet te zien, want verborgen in de muur. Ik vrees dus dat je van een foto niet veel wijzer wordt. Anyhow, ik zal hem hier plaatsen, maar dat wordt pas eind december.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 72517Posts
  • 5001Oplossingen
  • 20785Likes
OK kan Ziggo nergens anders het huis binnenkomen>
Onder de vloer, in de meterkast, je ziet de vreemdste plaatsen waar de groene kabel binnenkomt en in de muur verdwijnt.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
edmondvs wrote:
@Willem, er zijn wel meer dingen die je helaas niet begrijpt en nu weer dit. Je draait oorzaak en gevolg om. Wat bezielt je om zo vervelend te doen? Zoek je soms doelbewust ruzie? Je werd boos omdat ik ook bij Be rt vroeg naar geschikte AOP's. Mag dat soms niet?

Heb je nou echt niet door dat je zelf de dingen omdraait en niet wilt horen hoe het zit, maar met alle geweld je eigen zin wil doordrijven? Heb ik niet genoeg info gegeven? Je gaf bij de vraag al aan elektronicus te zijn, maar daar zie ik nu weinig van terug. En nee, ik doe niet vervelend. Ik heb je met hart en ziel op weg willen helpen, maar dat wil je helemaal niet. Je wilt het doen zoals jij het zelf wilt, op de, voor ons en Ziggo's illegale manier. Daar wil ik niet aan meewerken en gaf dat aan. En dan ben jij het die vervelend word.

Ik help veel mensen en daaronder zijn veel zeer tevreden personen, maar ik laat me natuurlijk niet als een hond behandelen. Ik doe dit om te helpen, als afleiding, en dat gaat me doorgaans prima af.

Kom dus niet met dat ik dingen niet begrijp. Je legt constant de bal bij anderen, want jij bent het die het niet wil begrijpen. Ik begrijp de situatie, maar dat is voor mij geen reden om je te gaan helpen met illegale praktijken. Maar ik ken meer mensen die de bal altijd bij anderen neerleggen en de eigen fouten op anderen projecteren. Daar is een naam voor die ik niet zal noemen, maar het ligt voorop mijn tong.

En nu ga je heel flamboyant lopen doen tegen Be rt om toch je zin te krijgen. Ook een eigenschap van dergelijke mensen. Zo worden mensen ingepalmd. Niet omdat je ze aardig vindt, maar om je doel te bereiken. Lukt dat niet, ga je in de strijdwagen.

En je had toch al een AOP? En je had er toch zoveel weet van? Ik had eigenlijk al helemaal niet op je eerste vraag moeten reageren. Maar goed, het is nooit te laat te leren, en dat zal ik dus niet meer doen in het vervolg. Geeft men aan het allemaal zelf te weten, moet men het ook maar zelf doen.

Nogmaals succes met je actie.
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Be rt wrote:
OK kan Ziggo nergens anders het huis binnenkomen>
Onder de vloer, in de meterkast, je ziet de vreemdste plaatsen waar de groene kabel binnenkomt en in de muur verdwijnt.

Ik begrijp je punt en indertijd (2.5 jaar geleden) heb ik ook daarnaar gekeken, maar geen extra doos of zo ergens kunnen vinden. Ik was er ook bij toen de monteur de verdeelkast opende. Voor zover ik me kan herinneren (maar pin me er niet op vast) zat daar ook die zwarte kabel. Als het daar opeens een groene was geweest, had ik natuurlijk luidkeels aan de bel getrokken. Dat kan ik me echter niet herinneren, dus zal de kabel wel uit een stuk bestaan (zonder onderbreking of koppeling). Sorry dat het allemaal een beetje vaag klinkt, maar op dit moment kan ik er niet meer van maken. Hoe dan ook, in ieder geval waardeer ik het dat je meedenkt en probeert gezamenlijk een oplossing te vinden.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 72517Posts
  • 5001Oplossingen
  • 20785Likes
Als één en ander niet duidelijk is hoe het loopt en aangesloten is, dan zou ik zeker een Ziggo monteur laten komen om alles in orde te laten maken, zij kunnen van voor tot achter alles doormeten en zien waar een mogelijke obstructie zich bevindt.
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Okay, bedankt voor je advies en alle moeite.
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Ondertussen is het gehannes met de 5500C doorkruist door een alternatieve oplossing. Het was Willem (luister je mee Willem?) die me op het geniale idee bracht om op marktplaats een 5200C te ritselen. Dat ding is inmiddels binnen en werkt bij mij thuis naar volle tevredenheid. De vraag is nog of RTL4 etc. ook goed doorkomt op de "plaats delict". Dat weet ik pas over een paar dagen. Werkt het niet, nog geen kind over boord, want met de 5200C + smartcard kan je RTL4 ook op 234MHz ontvangen en dat gaat vast wel goed.
Oorspronkelijk was het plan om de 5500C te gebruiken in combinatie met een analoge dvd recorder. Eigenlijk was dat een draak van een oplossing, want veel kastjes en ook nog eens vier afstandsbedieningen. Om gestoord van te worden. Met de 5200C heb je alles in één en kan die andere troep weg. Zitten we nog met een 5500C in de slaapkamer. Die kan dan vervangen worden door de mediabox uit de zitkamer. Probleem opgelost, althans zo ziet her er naar uit.
By the way, volgens ziggo zou je die 5200C niet (meer) kunnen gebruiken in mijn regio. Dankzij tips van Willem heb ik dat ding toch snel aan de praat kunnen krijgen (zij het met een paar beperkingen). Willem: nogmaals hartelijk dank.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag edmondvs

Ja, ik lees mee...

In de uitleg over het gebruik van een DVD recorder als het analoge signaal is vervallen, heb ik daarom de Humax 5200c ook genoemd. Opnemen vanaf een decoder kan prima, maar dan zou je er eigenlijk al een apart moeten reserveren voor het gebruik met de DVD recorder, en een ander voor het Tv kijken. Niet de beste oplossing, maar dat gaf ik ook eerlijk aan. En anders word het even wennen, maar er zijn toch wel wat mensen welke zo werken en het prima vinden.

Maar je kan uiteraard de DVD recorder ook aansluiten op de Humax 5200c als je zo opnames op DVD wil zetten. Deze Humax is echter ook op te nemen in je netwerk, maar dat is niet heel eenvoudig. Heb daar wel ook een topic voor aangemaakt.

Het is inderdaad de vraag of de 5200c daar goed werkt, want ook deze is ook wel gevoelig voor een signaal dat nadelig beïnvloed word of niet in orde is. Maar natuurlijk heb je met de 5200c we veel meer apparaat in handen. En als je je rustig oriënteert en inleest is het gebruik ervan zeker niet moeilijk.

Even over de smartcard: zoals je in dit topic kan zien: https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fupc-gebied-26634 zie je dat het alleen mogelijk is een smartcard te gebruiken als je fZiggo, ofwel oud Ziggo gebied woont. Heb je geen smartcard, ontvang je wel alle vrije zenders.

Woon je in fUPC gebied, dan is het gebruik van een smartcard niet mogelijk, maar ontvang je tevens alle vrije zenders. Maar goed, de uitleg is daar denk ik wel duidelijk over. Daar staat dus ook bij dat Ziggo in bepaalde situaties zal aangeven dat de Humax niet bruikbaar is in jou postcodegebied.

Hoe verkrijg je een smartcard? Dat kan alleen nog via Ziggo zelf. Het heeft dus geen zin een nieuwe of gebruikte smartcard te kopen, al bieden mensen deze nog wel steeds aan, vaak ook samen met een Humax. Maar deze zullen niet worden geactiveerd.

Hoe krijg je dan wel een goed exemplaar? Dat kan door bij Ziggo bv. een CI module (goedkoopste optie) te huren voor 2 euro per maand. Daarbij zit dan een smartcard welke je kan gebruiken in de 5200c. Let op: Bij de Humax 5500c/5550c is het niet mogelijk een smartcard te gebruiken.

Maar gezien je verhaal ziet het ernaar uit dat je in fUPC gebied woont, en dan kun je het verhaal smartcard dus vergeten. Het is niet anders.

Zo zie je maar weer, ik help je toch weer op weg. Ik ben niet zo slecht hoor. Veel plezier van de 5200c en ik hoop dat deze geen fouten laat zien op de andere locatie, maar dat is dus wel even afwachten.
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Willem-A Bedankt voor je uitleg. >"Ik ben niet zo slecht hoor" Nee, natuurlijk niet. Laten we het "temperamentvol" noemen. Dat klinkt ook veel beter?! 🙂
Even voor alle duidelijkheid (ben even te lui om het zelf uit te zoeken) Amsterdam is toch fUPC gebied? Tja, dan heeft een smartcard geen zin en kunnen we niet uitwijken naar RTL4-HD op 234MHz.
Weet pas a.s. zaterdag meer, maar ga direct daarna met vakantie. Ben hier weer terug na de Kerst.
Iedereen alvast een "Merry Christmas " gewenst.

PS1: Of is het soms zo dat je nog wel gecodeerde HD zenders kunt ontvangen, maar dat een aantal diensten (interactief blabla) niet werken in fUPC gebied + smartcard?

PS2: Je schreef: "Maar gezien je verhaal ziet het ernaar uit dat je in fUPC gebied woont, en dan kun je het verhaal smartcard dus vergeten. Het is niet anders."
Maar ziggo verhuurt wel CI+ modules voor Amsterdam met daarin een smartcard. Zie ik iets over het hoofd?
broekhua

Level 9
  • 240Posts
  • 4Oplossingen
  • 57Likes
edmondvs
Ik woon eveneens in het fUPC gebied (Hellevoetsluis) en maak ook gebruik van een smartcard voor mijn Sony Bravia KD-55XD8599.
Hiermee ontvang ik alle Nederlandstalige en diverse andere zenders in HD kwaliteit.
Je kunt echter geen gebruik maken van de zgn. interactieve mogelijkheden zoals.
Terugkijken (ReplyTV), On demand (Films bestellen), etc
Ook de faciliteiten m.b.t de in mijn TV veinstalleerde dubbele tuner worden niet volledig ondersteund door de versie 1.3
Dit houdt in dat indien ik een programma aan het opnemen ben, gecodeerd of niet gecodeerd, ik niet naar een andere gecodeerde zender kan kijken. Dan moet ik uitwijken naar de zenders op de kanalen 925 en verder.
Heb je sowieso maar 1 tuner, dan geen probleem.
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
broekhua Bedankt voor je respons.
Heb je ook een Humax 5200C? Zo ja, wat gebeurd er als daar je smartcard in prikt?
broekhua

Level 9
  • 240Posts
  • 4Oplossingen
  • 57Likes
edmondvs
Nee, ik heb geen Humax. Daar kan ik je niet mee helpen.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag broekhua en edmondvs

Dat is een andere smartcard. Er is voor de Humax een IRdeto smartcard nodig. In fUPC gebied geeft Ziggo een NAgravision smartcard uit en daarmee kan de Humax niet werken want deze kan niet omgaan met het NAgravision signaal. Dat kun je gerust van me aannemen. Probeer dit dus niet uit, want dat gaat niet werken.

edmondvs als je op de Ziggo site kijkt of je Humax bruikbaar is in jou postcodegebied, en men geeft daar aan van niet, woon je in fUPC gebied. Maar je kan dat natuurlijk ook op andere manieren terug vinden.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic