1
Vraag
2
Reacties
edmondvs

Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

Storing RTL4, RTL5 en FOX op de ene mediabox, maar niet op de andere. Hoe kan dit?

Op geregelde tijden komen RTL4, RTL5 en FOX niet goed door, dwz. blokken, strepen of zwart beeld. Dat is bij ontvangst met de Humax IRHD 5500C. Deze drie zenders worden op de zelfde frequentie doorgegeven, nl. op 218MHz en het aantal BER fouten is behoorlijk hoog.
Alle andere zenders (op frequenties daar boven of eronder zitten) komen wel goed door. Signaalsterkte rond 70% (is mooi) en nul BER fouten (100% goed).
Maar nu het vreemde: Ontvangst van die drie gestoorde zenders is wel okay met de mediabox, alhoewel, als we kijken naar de signaalkwaliteit (via deze box) is dat voor band 1 (waar TLT4 etc op zit) altijd 100% en voor band 2 en 3 rond 85%. Dat laatste is niet optimaal, maar geeft nog net geen problemen. Kortom met de ene tuner wel problemen en met de andere niet. Kennelijk is de ene tuner meer gevoelig voor ruis dan de andere. Maar hoe kunnen we dit probleem oplossen? In 9 van de 10 gevallen schijnt dat maken te hebben met de bekabeling binnenshuis en roept Ziggo standaard: check je bekabeling, splitters etc. Dat heb ik gedaan. Dure kabels, goedkope kabels, lange en korte, dikke en dunne, met of zonder versterker, je kunt het zo gek niet bedenken. Enfin, niets hielp. Terzijde: Ziggo heeft honderden euro's schade vergoeding uitbetaald voor al dat gehannes.
Nu vraag ik me af, ligt het soms aan de Ziggo kabel (al 50 jaar oud) die van de verdeelkast naar het AOP loopt en/of aan de toren, 100m verderop, met een aantal straalzenders?
Ziggo zal natuurlijk adviseren om (weer) een monteur te laten komen en die ziet dan mijn mooie RG179 teflon kabels waar hij nog nooit van gehoord heeft en geeft die de schuld. Dan ben je dus mooi weer 60 euri armer en het probleem is nog niet opgelost. Hoe krijg je Ziggo zo ver dat ze iemand met minimaal een HBO opleiding en geschikte apparatuur erop af sturen i.p.v. een ZZP-er? Iemand die niet meteen roept dat de fout bij de gebruiker ligt?
(Voor de goede orde, ben weliswaar geen CAI expert, maar wel elektronicus. Dus ik laat me niet alles op de mouw spelden)
122 Reacties 122
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Sorry edmondvs, ik mijn uiterste best gedaan en wil er verder geen aandacht meer aan besteden. Maar als Ziggo al met de tengels van de eigen spullen moet afblijven... Daar denk ik zo het mijne van.

Ik vind het wel zonde van de tijd en energie welke ik er heb ingestoken. Dat had ik beter kunnen gebruiken.

Ik denk dat het nu zover is dat je het zelf maar moet oplossen.
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
@Willem,
>"Als dat dus het AOP is, dan Ziggo bellen en laten vervangen voor een eengaats. Die is dan tenminste uitgesloten en wellicht is het probleem dan al opgelost. Dat is de eerste stap die je moet maken, want daar begint het v.w.b. de huisinstallatie."

Wil je hier mee zeggen dat alleen een eengaats WCD 4G bestendig is? Zo ja, dan hebben we een probleem met de FM aansluiting. De FM bekabeling veranderen is te ingrijpend, althans voor mijn GF. Die gaat dan krijsen en gillen. Dat zou ik dan stiekem moeten doen als ze er niet is.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Nog even dan: op een eengaats AOP word een speciale splitter geplaatst door Ziggo, vaak een POA*** welke een Tv en radio uitgang geeft. Als de monteur ziet dat er sprake is van een radio, of dat je dit meld, word daar rekening mee gehouden.

Dit schreef ik eerder dan ook:

"AOP valt onder Ziggo en deze moet dat dan ook vervangen. Men gebruikt geen 2-gaats uitvoeringen meer, maar op de eengaats gaat een splitter, ook geleverd door Ziggo voor Radio en Tv aansluiting".
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
@Willem, wat zit je nou te mopperen man? Kan jij je nou echt niet inleven in mijn situatie of heb je mijn verhaal niet goed gelezen ?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
edmondvs wrote:
@Willem, wat zit je nou te mopperen man? Kan jij je nou echt niet inleven in mijn situatie of heb je mijn verhaal niet goed gelezen ?

Ik heb alles gelezen. Zeer goed zelfs, en daarop mijn, meerdere adviezen gebaseerd. Maar ik doe dit ook gewoon vrijwillig hoor, en dan vind ik het zonde als ik nog langer tijd steek in wat men niet wil gaan doen. Dan kun je beter geen vragen stellen, en even mopperen is dan heel menselijk denk ik.

Maar nogmaals, ik heb gevraagd of een moderator ernaar wil kijken en ik verwacht dat men dat absoluut zal doen.
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
@Willem, ik luister heus wel naar en ik geef toch aan dat ik de AOP WCD onder handen wil nemen. Maar je moet wel begrijpen dat jouw aanpak ook moet passen in de situatie zo als die is met al zijn mogelijkheden en onmogelijkheden. Dat betekent dat ik je adviezen mogelijk niet voor de volle 100% zal opvolgen, niet omdat ik het niet WIL, maar omdat het niet KAN. Neem bijvoorbeeld die TV/FM splitter bovenop de WCD. Dat kan niet omdat er een kast voor staat. Die splitter moet dus ergens anders geplaatst worden, wat weer zorgt voor andere problemen. Vandaar mijn vraag of er ook goed tweegats AOP's zijn. Wat is daar nou mis mee?
Dan je andere advies: De tuners rechtstreeks aansluiten op het AOP. Dat heb ik gedaan en heb je dat ook vertelt.
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Willem-A wrote:
edmondvs

Wat de Humax 5200c betreft:

Ik gebruik, uiteraard, meerdere Humax modellen, waaronder ook de 5400c, welke op hetzelfde platform is gebouwd als de 5200c. Beiden zijn dus identiek, maar de 5400c is niet meer leverbaar op een achtergebleven exemplaar na. De 5200c is alleen nog te koop als bundel met de Humax TV+H3 mediaspeler, maar is ook nog wel te vinden op marktplaats. En de info die je daarover hebt gehad is deels niet correct.

De Humax modellen, in onderstaande link genoemd, zijn sowieso bruikbaar voor de ontvangst van de vrije zenders, zoals je deze kent van de Humax 5500c/5550c. Maar in fZiggo gebied is de 5200c ook gewoon bruikbaar met smartcard. Echter zal Ziggo deze niet meer los leveren, en elders gekochte smartcards worden niet meer geactiveerd. Dat kun je echter oplossen door bv. een CI module via Ziggo te huren voor 2 euro per maand, waarbij dan een smartcard zit (IR-deto) welke je voor de Humax kan gebruiken. In fUPC is geen geschikte smartcard beschikbaar en dan kan de Humax dus alleen worden gebruikt voor de ontvangst van de vrije zenders.

Hier daarover alles wat je moet weten:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fupc-gebied-26634

Bedankt voor al deze nuttige info. Begrijp ik het goed dat in die zgn. CI module een kaart zit die compatibel is met de 5200C ?
En dan Amsterdam: is dat een fZiggo gebied (dan werkt de kaart dus wel) of een fUPC gebied (dan werkt de kaart dus niet) ?
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Wie schets mijn verbazing, toevallig had ik nog een eengaats AOP outlet liggen en nog wel een mooie met dubbele galvanische scheiding. De Tratec TRAS 1000/B. Wel zo prettig voor de audio en PC installatie, want geen aardlus meer, als ook voor een monteur in de wijkkast die gevrijwaard is van eventuele schokken.
Ben eens benieuwd of dat ding het storingsprobleem echt gaat oplossen. En als het niets uitmaakt ben ik benieuwd of Willem gaat roepen dat dat komt doordat ik dat ding zelf heb geplaatst.
(Dat ding heb ik overigens gekregen van een ziggo monteur die even geen tijd had om hem zelf te plaatsen en hij vond het prima dat ik dat zelf zou gaan doen)

Maar beste mensen, heb even geduld, want ik ga binnenkort met vakantie. Dus pas volgend jaar horen jullie de uitslag.
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Willem-A wrote:

edmondvs wrote:
@Bert, weet je merk en typenummer van een 4G AOP WCD, twee gaats, inbouw en dubbel geïsoleerd (dus ook galvanische scheiding v.d. buitenmantel aansluiting)?
Ik reageer nog maar even daar ik al genoemd heb dat een monteur een ééngaats uitvoering moet plaatsen. Dat mag je niet zelf doen!. Het AOP valt onder Ziggo en deze moet dat dan ook vervangen. Men gebruikt geen 2-gaats uitvoeringen meer, maar op de eengaats gaat een splitter, ook geleverd door Ziggo voor Radio en Tv aansluiting.

Be rt valt me nota bene nog bij v.w.b. dit onderwerp.

Is dat zo ?!

Ik laat het hier dan ook bij en reageer niet verder in dit topic, omdat we niet verder zullen gaan komen, en ik dan de tijd liever in zaken steek die dat meer verdienen.

Wellicht kan een moderator als Anne H Ziggo je duidelijk maken hoe het werkt en je op andere gedachten brengen.

Kennelijk is meneer met status "expert" in zijn wiek geschoten omdat ik niet tegen alles wat hij zegt ja en amen roep.

**tekst verwijderd i.v.m. beledigingen**

Dit bericht kreeg ik overigens nu net:
Marianne Ziggo 6 minuten geleden Top dat je zo actief meedoet op de Community. Daar worden wij blij van! Jij bent duidelijk een echte liefhebber. Ken jij andere liefhebbers op de Community? Gebruik dan ......

Anyhow, **tekst verwijderd i.v.m. beledigingen**

En dan nog iets dames en heren moderatoren: Schaf AUB dat ellendige punten systeem af. Dat trekt de verkeerde mensen aan en appelleert aan minder prettige karaktereigenschappen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 72610Posts
  • 5005Oplossingen
  • 20815Likes
edmondvs Hier ga je volledig scheef. Je wilt zelf knutselen en wil dit als oplossing voor je problemen.
Dit gaat volledig tegen de voorwaarden in die je met Ziggo hebt afgesproken toen je het contract aanging.
Als jij de afspraken en voorwaarden niet na wilt komen, prima, maar breng dit niet als algemene mogelijkheid die er moet kunnen bestaan, want dit is volledig onjuist.
Daarnaast ben je beledigend bezig tegen iemand die je de juiste antwoorden heeft gegeven en je op weg heeft geholpen.

Dit is een klant helpt klant forum waar Super Experts meer dan hun sporen verdient hebben en bewezen jaren goede adviezen geven en mensen op weg helpen voor ze Super Expert werden.

Ziggo is aansprakelijk tot en met de AOP hierna mag je knutselen wat je zelf wil.
Als je het zelf doet en komt een storing naar buiten wat anderen storing bezorgd, mag Ziggo je volledig afsluiten en als dan alles in orde gebracht moet worden door Ziggo, dan krijg jij daar de rekening van.

Dit is geen verzinsel, maar al een paar maal heel duidelijk geworden uit verhalen die klanten hier op het forum deelden.

Klanten die andere klanten helpen houden zich aan de voorwaarden die Ziggo met de klant overééngekomen is.
Als één klant zegt: dit kun je makkelijk zelf doen en het gaat fout met een vette rekening heeft die helpende klant het natuurlijk gedaan en wordt dan afgebrand op dit forum.

Gezien je eerdere gedrag hier op het forum ga ik niet verder reageren op een reactie van je.

Dit bericht is dan ook bedoeld voor mensen die op het verkeerde been gebracht kunnen zijn door je werkwijze en overtuiging dat je mag doen wat je wilt die niet behoord bij de overeenkomst die je met Ziggo hebt en mogelijk kan lijden tot afgesloten worden of hoge kosten.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Be rt

dank voor de bijval, want ik ben het op het moment echt even helemaal zat. Ik heb stinkend mijn best gedaan alles zo goed mogelijk uit te leggen, en dat meermaals, maar het heeft geen zin. En als je dan aangeeft af te haken komt er bericht dat ik me niet moet aanstellen, samen naar een oplossing moeten zoeken, en gaat meneer in de aanvallende modus. Het AOP is nou eenmaal iets van Ziggo. Daar verander ik niets aan, want als je dat gaat doen is het hek van de dam, en gaat iedereen zelf sleutelen. Dan worden straks zelfs de straatkastjes geopend door dergelijke figuren. Maar hij doet inderdaad wel heel actief mee. Misschien wel iets te actief...
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
@Bert, Overdrijf je niet een beetje? Ziggo staat oogluikend toe dat je zelf een AOP mag plaatsen en dat is algemeen bekend en dat is ook mijn persoonlijke ervaring. Ik heb van ziggo monteurs toestemming gekregen op het zelf te doen en dan ga jij mij dat verbieden? Doe effe normaal man en blaas niet zo hard van de toren.
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Overigens vermaak ik me kostelijk over het van opwinding gespartel v.d heren experts die helemaal van streek raken als er iemand nou eens niet een diepe kniebuiging voor ze maakt.
Bovendien, mijn beste Willem, je begon zelf al in je eerste reactie dat het misschien wel eens lullig zou kunnen overkomen (wat je ging zeggen). Nou, dat is je aardig gelukt. Dus begin nu niet een potje te janken en de onschuld uit te hangen. Gedraag je als een vent, ja!
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 72610Posts
  • 5005Oplossingen
  • 20815Likes
Ik verbied niets, omdat ik niet van verbieden houdt.
Ik leg uit en beschrijf de situatie en de mogelijk gevolgen die klanten kunnen tegenkomen als ze zelf iets niet op de juiste wijze hebben uitgevoerd, volgens de voorwaarden, aan hun aansluiting met de financiële gevolgen van dien zoals ze hier hebben beschreven op dit forum. edmondvs

Goede vriendjes met een monteur, prima, komt hij je ook helpen als het misgaat?
Zo ja, dan is het goed.
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Be rt : Waarom zou het mis gaan? Moet ik soms mijn CV hier op tafel leggen om aan te tonen dat ik heus wel weet wat ik doe?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 72610Posts
  • 5005Oplossingen
  • 20815Likes
Het zou best kunnen dat je dit perfect voor elkaar krijgt, maar het gaat niet om wat jij en ik en nog veel meer mensen allemaal al dan niet kunnen of denken te kunnen. edmondvs

Het gaat om de voorwaarden waaronder klanten diensten van Ziggo afnemen en als het niet goed gaat.

Veel succes ermee. edmondvs
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Okay, je standpunt is duidelijk en je wilt op geen enkele manier aansprakelijk worden gesteld of geassocieerd worden met wat anderen fout en/of illegaal doen. Maar dat betekent wel dat we (soms) niet op een creatieve of efficiënte manier naar een oplossing kunnen zoeken.

Hier even een voorbeeld. Stel de AOP doos zou de boosdoener zijn. Hoe kom je daar snel achter? Door de tuner rechtstreeks aan te sluiten op de ziggo kabel. Mag natuurlijk helemaal niet en je moet verdomd goed weten wat je doet en de apparatuur in de wijkkast niet opblazen. Maar door de AOP doos buitenspel te zetten weet je wel meteen met 100% zekerheid of dat al dan niet de boosdoener is.
Tja, zo'n advies geef je liever niet, want kan fout aflopen. met vervelende gevolgen. Dat is het dilemma. Maar wat jullie hier doen op dit forum, is er wel heel erg veel fuzz over maken. Je hoeft toch heiliger te zijn dan de paus?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 72610Posts
  • 5005Oplossingen
  • 20815Likes
Er staat veel advies op dit forum en advies wordt vaak overgenomen en geprobeerd, blijkt uit de praktijk.
Als iemand je advies overneemt en er ontstaan flinke kosten, ben je daar niet verantwoordelijk voor, iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen handelen, maar je hebt er dan wel een aanzienlijke bijdrage aan geleverd.

Makkelijke manier om te beoordelen of het achter je AOP is of de kabel naar de straatkast of de straatkast, is een modem direct aan je AOP hangen en je upstream en/of downstream is te hoog dan wel te laag weet je ook hoe laat het is en hoef je het AOP niet eraf te halen en komt er een monteur om dit gratis op te lossen.
En dat zonder één spat risico te lopen.
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Be rt Upstream ca. +40dBmV, downstream ca. +10dBmV
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 72610Posts
  • 5005Oplossingen
  • 20815Likes
edmondvs Is dit op de groene kabel of op je AOP?
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic