1
Vraag
2
Reacties
edmondvs

Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

Storing RTL4, RTL5 en FOX op de ene mediabox, maar niet op de andere. Hoe kan dit?

Op geregelde tijden komen RTL4, RTL5 en FOX niet goed door, dwz. blokken, strepen of zwart beeld. Dat is bij ontvangst met de Humax IRHD 5500C. Deze drie zenders worden op de zelfde frequentie doorgegeven, nl. op 218MHz en het aantal BER fouten is behoorlijk hoog.
Alle andere zenders (op frequenties daar boven of eronder zitten) komen wel goed door. Signaalsterkte rond 70% (is mooi) en nul BER fouten (100% goed).
Maar nu het vreemde: Ontvangst van die drie gestoorde zenders is wel okay met de mediabox, alhoewel, als we kijken naar de signaalkwaliteit (via deze box) is dat voor band 1 (waar TLT4 etc op zit) altijd 100% en voor band 2 en 3 rond 85%. Dat laatste is niet optimaal, maar geeft nog net geen problemen. Kortom met de ene tuner wel problemen en met de andere niet. Kennelijk is de ene tuner meer gevoelig voor ruis dan de andere. Maar hoe kunnen we dit probleem oplossen? In 9 van de 10 gevallen schijnt dat maken te hebben met de bekabeling binnenshuis en roept Ziggo standaard: check je bekabeling, splitters etc. Dat heb ik gedaan. Dure kabels, goedkope kabels, lange en korte, dikke en dunne, met of zonder versterker, je kunt het zo gek niet bedenken. Enfin, niets hielp. Terzijde: Ziggo heeft honderden euro's schade vergoeding uitbetaald voor al dat gehannes.
Nu vraag ik me af, ligt het soms aan de Ziggo kabel (al 50 jaar oud) die van de verdeelkast naar het AOP loopt en/of aan de toren, 100m verderop, met een aantal straalzenders?
Ziggo zal natuurlijk adviseren om (weer) een monteur te laten komen en die ziet dan mijn mooie RG179 teflon kabels waar hij nog nooit van gehoord heeft en geeft die de schuld. Dan ben je dus mooi weer 60 euri armer en het probleem is nog niet opgelost. Hoe krijg je Ziggo zo ver dat ze iemand met minimaal een HBO opleiding en geschikte apparatuur erop af sturen i.p.v. een ZZP-er? Iemand die niet meteen roept dat de fout bij de gebruiker ligt?
(Voor de goede orde, ben weliswaar geen CAI expert, maar wel elektronicus. Dus ik laat me niet alles op de mouw spelden)
122 Reacties 122
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
edmondvs wrote:
broekhua Bedankt voor je respons.
Heb je ook een Humax 5200C? Zo ja, wat gebeurd er als daar je smartcard in prikt?

Zoals hierboven al uitgelegd: dit gaat niet werken. Daarom heb ik ook een topic aangemaakt hoe de Humax te gebruiken in fUPC gebied. Zou een smartcard die daar word uitgegeven door Ziggo werken zou dat topic niet nodig zijn geweest.

Kortom: alleen een IRdeto smartcard werkt. Een NAgravision smartcard niet. En voor fUPC gebied levert men de eerste niet. Vind je wel een smartcard zal Ziggo deze niet activeren.
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Willem-A Bedankt voor je heldere uitleg. Het is me nu helemaal duidelijk.
(dus is ontvangst van alleen vrije zenders mogelijk. Period. Dat zijn er overigens al meer dan genoeg. En het gros in allen SD kwaliteit is ook geen ramp, want op een 32" scherm zie je met mijn oude ogen het verschil met HD toch nauwelijks)
Op naar het volgende topic: Een SSD in de Humax? Nou, nog even niet. Misschien volgend jaar. 🙂
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag edmondvs

graag gedaan. Overigens sorry voor de schrijffouten. Zat op de smartphone te klooien. Al aangepast.

Je kan gewoon de Humax instellen op 1080I. De SD zenders worden dan opgeschaald, maar dat werkt alleen via HDMI en de Tv dient dan wel Full-HD te zijn. Is deze HD-Ready stel je beter in op 720P. Via scart kan dit uiteraard niet.

"Op naar het volgende topic: Een SSD in de Humax? Nou, nog even niet. Misschien volgend jaar. "

Dat gaat hem niet worden. is niet mogelijk en er is nog niets bekend over een mogelijke opvolger voor de 5200c. De 5400c is er al uit, en dat zal met de 5200c ook gaan gebeuren, al is de termijn daarvan nog niet bekend, maar men weet dus ook nog niet wat er hierna gaat komen.

PS: als er nog wat is, heb dan even geduld. Plaats morgen sowieso niets (ingreep) en weet ook nog niet hoe het daarna gaat. Maar over de 5200c is al van alles te vinden op deze site, en je kan nu in ieder geval vooruit.
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Willem-A >" Je kan gewoon de Humax instellen op 1080I. De SD zenders worden dan opgeschaald"
Dat ga ik proberen. Bedankt voor de tip.
>"PS: als er nog wat is, heb dan even geduld. Plaats morgen sowieso niets (ingreep)",
Ja, uit andere comments had ik al begrepen dat ze aan het 'knutselen' zijn met je. Veel sterkte.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ze knutselen al jaren aan me... Het zijn echter doorgaans alleen noodgrepen om het lijden te verlichten. Maar leuk is het al lang niet meer. Maar daar zal ik hier niet over uitweiden.

Maar dat maakt wel dat ook dit veel van me vergt. Het helpen gaat me dus niet altijd even licht af.

Maar dat instellen op 1080I kan dus alleen bij HDMI. 1080P is op de 5200c niet mogelijk. Op de nieuwere 5500c wel, maar Ziggo zend uit in 1080I. De 5500c voert daarop dus alleen een de-interlacing uit, net als de XL dat doet.

Onderop de afstandsbediening van de 5200c zie je de V-Format toets. Daar eenmaal op drukken geeft aan op welke resolutie de Humax staat. Meermaals drukken helpt je door de mogelijke resoluties, en zo kun je dus instellen wat je wenst te gebruiken. de AUTO stand is eventueel ook te gebruiken. De Humax 'kijkt' dan wat voor Tv er is aangesloten en past de resolutie daarop aan. Maar ik zie soms dat dit niet lekker werkt en de boel gaat 'pendelen', dus daarom kies ik het liefst voor een vaste stand.
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Willem-A Ik zie niet of nauwelijks verschil tussen de verschillende resoluties, maar dat kan ook aan mijn ogen liggen en/of aan de monitor. Het is geen gewone TV, maar een "public display", een Samsung DB32D (1920x1080 max. res.) Destijds gekocht omdat het de platste TV of monitor was die toentertijd verkrijgbaar was . Hoe dan ook, ik heb de 5200C gezet op 1080i en dat werkt goed.
Nogmaals, veel sterkte morgen bij het "knutselen".
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Eén dag eerder dan gepland heb ik de 5200C afgeleverd op de 'plaats delict'. En, wat ook wel te verwachten was, ook met dit apparaat komt RTL4 etc. niet goed door, echt bagger. Na de kerst verder op onderzoek uit (pielen met kabeltjes en AOP's). Voorlopig dus even geen nieuws.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag edmondvs

Je scherm is Full-HD, dus instellen van de Humax, op 1080I bij de 5200c, of 1080P op de 5500c is goed. Maar je zou wel zeker verschil moeten zien, tenzij het scherm de SD zenders zelf al zeer goed upscaled. Maar dan nog is instellen op 1080 de juiste, daar de Humax anders de HD zenders eerst gaat downscalen en het scherm ze weer gaar upscalen. Dat zijn bewerkingen die je niet wilt. Maar doorgaans geeft men aan het verschil tussen de 720P en de 1080I instelling al duidelijk te zien als een Full-HD Tv word gebruikt.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
"Eén dag eerder dan gepland heb ik de 5200C afgeleverd op de 'plaats delict'. En, wat ook wel te verwachten was, ook met dit apparaat komt RTL4 etc. niet goed door...."

Daar was ik dus al bang voor. Maar ik denk dat dit niet de enige zender is waarbij het misgaat? Dit geeft echter wel aan dat er wat misgaat met het signaal, maar zover waren we eigenlijk al.

"Voorlopig dus even geen nieuws"

Komt nu wel goed uit, want ook ik houd me even wat rustig. Moet tenslotte ook aan mezelf denken.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8182Posts
  • 311Oplossingen
  • 3212Likes
Als oud Casema monteur vind ik dat ik iets over de diverse standpunten moet zeggen.

Ik ben als opzichter betrokken geweest bij de aanleg van kabelnetten in div gemeenten en in die tijd ( begin 80 er jaren ) werden er altijd en alleen 2 gats dozen geplaatst TV/Radio en werden zeker niet alleen in de meterkast geplaatst maar vaak heel vaak simpel in de woonkamer ( bij rijtjes huizen ) omdat de voortuin aan de stoep licht waar de kabels in liggen.
Die dozen zijn voorzien van een metalen behuizing zoals de dozen van nu dus gewoon goed hoogfrequent afgeschermd en ook galvanisch gescheiden , maar voldoen niet meer zo goed aan de nieuwe en ook toekomstige normen en heeft van alles te maken dat de exploitant op andere frequenties gaat werken . ( breder tot boven de 1000mhz )

Maar met een verdeler/splitter er in geschikt voor internet en digitale TV.

Later in de tijd en na wat 2 gats dozen < opvolgers van de 1e lijn werden de 1 gats dozen ingevoerd en geplaatst en dat was ook een beetje de tijd dat alle bestaande bouw in begin 90 er jaren was aangesloten op het net en bij alle nieuwbouw kwam er de afspraak dat de 1 gats doos ( aop ) in de meterkast werden geplaatst en door voortschrijdend inzicht werden die verbeterd en zelfs met aarde draden aangesloten , en zelfs in mijn oude huis kwam de groene kabel in de meterkast binnen en ging door een pvc buis naar de woonkamer waar een 2 gats doos in zat ( bouwjaar 1989 )

Dus zeggen dat een 2 gats doos niet 4 g proof zou zijn vind ik wat te makkelijk deze kunnen nog prima functioneren maar omdat de techniek vooral hogere frequenties gaat gebruiken zullen de vele honderdduizenden dozen vervangen dienen te worden en zo ver ik weet moet bij elk huisbezoek door een monteur de verouderde doos vervangen worden.

Standpunt je mag niet zelf aan de AOP knutselen : Klopt !

Voor de AOP Ziggo verantwoording er na altijd die van jou !

Alle componenten van het kabelnet buiten de deur tot aan de AOP zijn goed en voldoende afgeschermd tegen instraling !

Binnenhuis overdreven dure met gouden randjes verkochte aansluitkabels en verdeelelementen en nog meer is onzin ! , gewone in de bouwmarkt te kopen materialen voorzien van kabelkeur logo is goed genoeg, maar deskundig aanleggen en monteren en bedenken hoe je het in huis wil hebben is een must.

De TS woont volgens zijn zeggen 100 meter van een toren af ?? ja dat zou zomaar een veroorzaker van zijn ellende kunnen zijn, de instraling kan ook in je apparatuur zelf plaatsvinden b,v een humax of andere decoder zijn redelijk afgeschermd maar niet zo goed als de componenten in het kabelnet, daar kan ik zelf vele voorbeelden over schrijven maar dan gaat dit helemaal een te lang verhaal worden.

Groene kabel kan zwart verkleuren in de loop van de jaren dit heb ik zelf ook tig X gezien.

De oudste kabelnetten stammen uit eind 70 er jaren dus benoemen dat ze 50 jaar oud zij is ff te lang 🙂 +_ 35/40 jaar gemiddeld en die coax kabel die in de grond lig de C 3 , de C6 , de C12 en de C 9 niet te vergeten kunnen nog langer mee dan je denkt.

pff lang verhaal 🙂 maar zo denk ik er vanuit mijn + 37 jaar kabelnet ervaringen en mijn ruim 17 jaar echt als monteur er in te hebben gewerkt.

Prettige kerstdagen 😉
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Ronihd, Ik kan me wel vinden in enig relativering van spullen met een "gouden randje", maar ik denk niet dat mensen zoals Be rt en Willem-A bedoeld hebben dat alleen het beste/duurste goed genoeg is . Het punt is dat we nog in het stadium van storing zoeken zitten, waarbij je alle componenten een voor een vervangt door iets waarvan je absoluut zeker bent dat die okay is. Dan moet je bijvoorbeeld dus niet de huidige AOP vervangen door eentje die in bijna alle gevallen voldoet, maar vervangen door het beste wat verkrijgbaar is. Alleen dan weet je met zekerheid of het al dan niet aan het AOP ligt. Idem dito voor kabels etc. Als uiteindelijk de boosdoener is gevonden, kan het "goud" aan de andere spullen eventueel weer weg.

Voor alle duidelijk nog even een toelichting op mijn aller eerste comment. De schadevergoeding die ziggo heeft uitgekeerd had betrekking op een eerder akkevietje, 2.5 jaar geleden.
Dat de 5500C wel last heeft van storing en de mediabox niet en dat dat heel vreemd is, is te kort door de bocht. Wat bleek later: De 5500C gebruikt ID 4444 en ontvangt RTL4 op 218Mhz in SD, terwijl de mediabox ID 5555 gebruikt en RTL4 ontvangt op 234MHz in HD. Het is dus niet zo dat de ene tuner niet goed werkt met een bepaalde zender en de andere tuner wel goed werkt met zelfde zender. Nee, in feite hebben we te maken met twee verschillende zenders. Bij het storing zoeken moet daar natuurlijk wel rekening mee worden gehouden en niet de conclusie trekken dat het perse aan de tuner ligt.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8182Posts
  • 311Oplossingen
  • 3212Likes
edmondvs wrote:
Ronihd, Ik kan me wel vinden in enig relativering van spullen met een gouden randje,

Sorry maar ik niet ...ik heb b.v in de media markt HDMI kabels zien liggen voor prijzen boven de + 45 euro met een vet mooi uiterlijk en gouden connectoren, ze waren lager in snelheid als een HDMI kabel van 5 euro.

Dit ervaar ik ook met Coax kabels aan de buitenkant ziet het er gelikt uit maar onder dat huidje van pvc zijn het soms niet eens dubbel afgeschermde kabels , hoezo oplichterij !

maar ik denk niet dat mensen zoals Be rt en Willem-A het zo bedoeld hebben. Het punt is dat we nog in het stadium van storing zoeken zitten, waarbij je alle componenten een voor een vervangt door iets waarvan je absoluut zeker bent dat die okay is. Dan moet je bijvoorbeeld dus niet de huidige AOP vervangen door eentje die bijna in alle gevallen voldoet, maar vervangen door het beste wat verkrijgbaar is. Alleen dan weet je met zekerheid of het al dan niet aan het AOP ligt. Idem dito voor kabels etc. Als uiteindelijk de boosdoener hebt gevonden, kan het "goud" aan de andere spullen hoogst waarschijnlijk weer weg.

Analyse in het kabelnet is overtuigd van zijn dat de bron goed is en dan aan het eindje terug gaan zoeken. De normaal door Ziggo gebruikte en verstrekte AOP voldoet dan prima hoef je er geen te gaan kopen met een goud randje 🙂
Voor alle duidelijk nog even een toelichting op mijn eerste comment. De schadevergoeding die ziggo heeft uitgekeerd heeft betrekking op een eerder akkevietje, 2.5 jaar geleden.

Dat moet wel een ding geweest zijn als je het over enkele honderden euro's hebt........en Ziggo dat heeft vergoed.

Dat de 5500C wel last heeft van storing en de mediabox niet en dat dat heel vreemd is, is te kort door de bocht. Wat bleek later: De 5500C gebruikt ID 4444 en ontvangt RTL4 op 218Mhz in SD, terwijl de mediabox ID 5555 gebruikt en RTL4 ontvangt op 234MHz in HD. Het is dus niet zo dat de ene tuner niet goed werkt met een bepaalde zender en de andere tuner wel goed werkt met zelfde zender. Nee, in feite hebben we te maken met twee verschillende zenders. Bij het storing zoeken moet daar natuurlijk wel rekening mee worden gehouden.

Het is zo dat de 4 g instraling alleen plaats vind op de frequentie die gebruikt word en gelijk of bijna gelijk is aan de frequentie die RTL 4 gebruikt in het kabelnet, hou er overigens rekening mee dat dit in principe niet de schuld van Ziggo is ! de overheid veilt voor boel geld die frequentie in de ether en heeft geen boodschap aan dat de kabelprovider daar al zat......
en nu ook met een stevige kostenpost zit.

Nogmaals interferentie/instraling vind alleen plaats als er niet goed afgeschermd is de ontvanger zelf kan ook brak afgeschermd zijn dat heb ik vaak genoeg meegemaakt.
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Ronihd Je schreef zelf: "Binnenhuis overdreven dure met gouden randjes verkochte aansluitkabels en verdeelelementen en nog meer is onzin".
Nou, dat bedoel ik met "daarin kan ik me vinden"
En nu schrijf je: "Sorry maar ik niet"
Mag ik het soms niet met je eens zijn? 🙂
>"Dat moet wel een ding geweest zijn als je het over enkele honderden euro's hebt........en Ziggo dat heeft vergoed."
Ja, twee monteurs en de chat-helpdesk hebben geblunderd en mij volkomen op het verkeerde been gezet.

En nu wee de chat-helpdesk . Nadat ik heb uitgelegd dat ik een mediabox heb en een 5500C, hielden ze bij hoog en laag vol dat RTL4 maar op een enkele frequentie wordt uitgezonden. Niet dus, en weer op het verkeerde been gezet. Aaaargh!
Vandaar mijn weerstand om hulp van ziggo in te roepen.

En nu moet ik echt weg, want vakantie. Iedereen fijne feestdagen toegewenst.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8182Posts
  • 311Oplossingen
  • 3212Likes
edmondvs wrote:
Ronihd Je schreef zelf: "Binnenhuis overdreven dure met gouden randjes verkochte aansluitkabels en verdeelelementen en nog meer is onzin".
Nou, dat bedoel ik met "daarin kan ik me vinden"
En nu schrijf je: "Sorry maar ik niet"
Mag ik het soms niet met je eens zijn? 🙂
>"Dat moet wel een ding geweest zijn als je het over enkele honderden euro's hebt........en Ziggo dat heeft vergoed."
Ja, twee monteurs en de chat-helpdesk hebben geblunderd en mij volkomen op het verkeerde been gezet.

En nu wee de chat-helpdesk . Nadat ik heb uitgelegd dat ik een mediabox heb en een 5500C, hielden ze bij hoog en laag vol dat RTL4 maar op een enkele frequentie wordt uitgezonden. Niet dus, en weer op het verkeerde been gezet. Aaaargh!

En nu moet ik echt weg, want vakantie. Iedereen fijne feestdagen toegewenst.

je mag het met me eens of oneens zijn maar ik schrijf puur en alleen mijn mening op 🙂

prettige dagen !
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75588Posts
  • 5166Oplossingen
  • 22150Likes
edmondvs schreef: "Dat de 5500C wel last heeft van storing en de mediabox niet en dat dat heel vreemd is, is te kort door de bocht. Wat bleek later: De 5500C gebruikt ID 4444 en ontvangt RTL4 op 218Mhz in SD, terwijl de mediabox ID 5555 gebruikt en RTL4 ontvangt op 234MHz in HD. Het is dus niet zo dat de ene tuner niet goed werkt met een bepaalde zender en de andere tuner wel goed werkt met zelfde zender. Nee, in feite hebben we te maken met twee verschillende zenders."

4444 zijn de Free to Air zenders en 5555 zijn de HD zenders.

Er is een wezenlijk verschil in abonnement en apparatuur waarmee je 4444 of 5555 kunt ontvangen en weergeven.
https://www.ziggo.nl/televisie/kabel-tv
Nederland 1, 2 3 en Ziggo Sport zenden we zelfs uit in HD-kwaliteit.

https://www.ziggo.nl/pakketten dan heb je veel meer HD zenders.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Alles eens gelezen, maar dat de Humax slecht afgeschermd zou zijn... Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Er wonden genoeg mensen in de buurt bij zendmasten, welk een Humax model hebben wat prima werkt. De RF uitgang even voorzien van een afsluitweerstand, of gewoonweg aansluiten op een Tv kan wel werken.

Maar ik denk ook dat we het nu allemaal te ver gaan zoeken. Moet je zien wat een reeks berichten voor alleen deze storing. begrijp me niet verkeerd, dat hoeft niet fout te zijn, maar laten we nou eerst eens afwachten wat het vervangen van het AOP doet. Dat is in mijn ogen de eerste stap en niet voor niets vervangt Ziggo al vrij snel de oude versies. Wellicht ligt het daar niet aan, maar je moet bij de bron beginnen.

maar ik denk dat daarover inmiddels alles al is gezegd....

Ik denk trouwens dat edmondvs en Ronihd elkaar verkeerd begrijpen v.w.b. de 'gouden randjes' kabels als ik het zo lees.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8182Posts
  • 311Oplossingen
  • 3212Likes
Willem-A wrote:

Ik denk trouwens dat edmondvs en Ronihd elkaar verkeerd begrijpen v.w.b. de 'gouden randjes' kabels als ik het zo lees.

Ik bedoelde de kabels waar je veel te veel geld voor betaald, vaak zijn die omhuld met gouden randjes en bla bla verhalen hoe goed ze wel niet zijn.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ronihd wrote:

Willem-A wrote:
Ik bedoelde de kabels waar je veel te veel geld voor betaald, vaak zijn die omhuld met gouden randjes en bla bla verhalen hoe goed ze wel niet zijn.

Ja, dat had ik wel begrepen. en ik denk zomaar dat edmondvs precies hetzelfde bedoelde, maar dat het even misging in de communicatie. Lees maar eens terug, al vind ik dat allemaal niet zo belangrijk. We doen ons best te helpen, en het gaat er nu om dat het probleem word opgelost, en ik hoop eigenlijk dat we nu niet weer in een discussie over kabels verzanden...
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8182Posts
  • 311Oplossingen
  • 3212Likes
Willem-A wrote:

Ronihd wrote:

Willem-A wrote:

Ja, dat had ik wel begrepen. en ik denk zomaar dat edmondvs precies hetzelfde bedoelde, maar dat het even misging in de communicatie. Lees maar eens terug, al vind ik dat allemaal niet zo belangrijk. We doen ons best te helpen, en het gaat er nu om dat het probleem word opgelost, en ik hoop eigenlijk dat we nu niet weer in een discussie over kabels verzanden...

Tja ligt er ook aan hoe iemand zich opstelt en het kan heus geen kwaad om je kennis te delen ( daarvoor ben ik oa hier actief ) maar soms heb je meerdere stuurlui aan wal staan die allemaal hun eigen expertise hebben 😉
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Beste Ronihd

natuurlijk mag je je kennis delen. Graag zelfs. Prima ook dat je dus reageert in dit topic. Maar als je alles hebt doorgelezen, begrijp je wellicht wel waar ik op doel. Gelukkig gaat het nu de goede kant op, maar al 4 pagina's voor dit issue... :neutral_face: .....
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic