1
Vraag
2
Reacties
edmondvs

Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

Storing RTL4, RTL5 en FOX op de ene mediabox, maar niet op de andere. Hoe kan dit?

Op geregelde tijden komen RTL4, RTL5 en FOX niet goed door, dwz. blokken, strepen of zwart beeld. Dat is bij ontvangst met de Humax IRHD 5500C. Deze drie zenders worden op de zelfde frequentie doorgegeven, nl. op 218MHz en het aantal BER fouten is behoorlijk hoog.
Alle andere zenders (op frequenties daar boven of eronder zitten) komen wel goed door. Signaalsterkte rond 70% (is mooi) en nul BER fouten (100% goed).
Maar nu het vreemde: Ontvangst van die drie gestoorde zenders is wel okay met de mediabox, alhoewel, als we kijken naar de signaalkwaliteit (via deze box) is dat voor band 1 (waar TLT4 etc op zit) altijd 100% en voor band 2 en 3 rond 85%. Dat laatste is niet optimaal, maar geeft nog net geen problemen. Kortom met de ene tuner wel problemen en met de andere niet. Kennelijk is de ene tuner meer gevoelig voor ruis dan de andere. Maar hoe kunnen we dit probleem oplossen? In 9 van de 10 gevallen schijnt dat maken te hebben met de bekabeling binnenshuis en roept Ziggo standaard: check je bekabeling, splitters etc. Dat heb ik gedaan. Dure kabels, goedkope kabels, lange en korte, dikke en dunne, met of zonder versterker, je kunt het zo gek niet bedenken. Enfin, niets hielp. Terzijde: Ziggo heeft honderden euro's schade vergoeding uitbetaald voor al dat gehannes.
Nu vraag ik me af, ligt het soms aan de Ziggo kabel (al 50 jaar oud) die van de verdeelkast naar het AOP loopt en/of aan de toren, 100m verderop, met een aantal straalzenders?
Ziggo zal natuurlijk adviseren om (weer) een monteur te laten komen en die ziet dan mijn mooie RG179 teflon kabels waar hij nog nooit van gehoord heeft en geeft die de schuld. Dan ben je dus mooi weer 60 euri armer en het probleem is nog niet opgelost. Hoe krijg je Ziggo zo ver dat ze iemand met minimaal een HBO opleiding en geschikte apparatuur erop af sturen i.p.v. een ZZP-er? Iemand die niet meteen roept dat de fout bij de gebruiker ligt?
(Voor de goede orde, ben weliswaar geen CAI expert, maar wel elektronicus. Dus ik laat me niet alles op de mouw spelden)
122 Reacties 122
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Ronihd wrote:
[...]
Waren monteurs van een onderaannemer waar tijd geld is.......wel namens Ziggo uiteraard maar mee eens dat het niet het goede voorbeeld is.
Ik zou het destijds wel zelf gedaan ( plaatsen AOP ) hebben als monteur van Casema.

Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij vermelden dat deze monteurs speciaal op mijn verzoek ook de kabel hebben verlegd naar een veel korter tracé, waartoe ze officieel geen opdracht hadden gekregen. Daardoor kwamen zij in tijdnood. Het is dus niet zo dat zij zich er met een jantje-van-leiden van afgemaakt hebben.
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Zie hier nog een paar foto's van de boosdoener. Ziet er niet echt fris uit.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
"Zie hier nog een paar foto's van de boosdoener. Ziet er niet echt fris uit"

Het is mij anders fris genoeg. Ik verlang alweer naar de lente... :nerd:
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic