1
Vraag
2
Reacties
edmondvs

Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

Storing RTL4, RTL5 en FOX op de ene mediabox, maar niet op de andere. Hoe kan dit?

Op geregelde tijden komen RTL4, RTL5 en FOX niet goed door, dwz. blokken, strepen of zwart beeld. Dat is bij ontvangst met de Humax IRHD 5500C. Deze drie zenders worden op de zelfde frequentie doorgegeven, nl. op 218MHz en het aantal BER fouten is behoorlijk hoog.
Alle andere zenders (op frequenties daar boven of eronder zitten) komen wel goed door. Signaalsterkte rond 70% (is mooi) en nul BER fouten (100% goed).
Maar nu het vreemde: Ontvangst van die drie gestoorde zenders is wel okay met de mediabox, alhoewel, als we kijken naar de signaalkwaliteit (via deze box) is dat voor band 1 (waar TLT4 etc op zit) altijd 100% en voor band 2 en 3 rond 85%. Dat laatste is niet optimaal, maar geeft nog net geen problemen. Kortom met de ene tuner wel problemen en met de andere niet. Kennelijk is de ene tuner meer gevoelig voor ruis dan de andere. Maar hoe kunnen we dit probleem oplossen? In 9 van de 10 gevallen schijnt dat maken te hebben met de bekabeling binnenshuis en roept Ziggo standaard: check je bekabeling, splitters etc. Dat heb ik gedaan. Dure kabels, goedkope kabels, lange en korte, dikke en dunne, met of zonder versterker, je kunt het zo gek niet bedenken. Enfin, niets hielp. Terzijde: Ziggo heeft honderden euro's schade vergoeding uitbetaald voor al dat gehannes.
Nu vraag ik me af, ligt het soms aan de Ziggo kabel (al 50 jaar oud) die van de verdeelkast naar het AOP loopt en/of aan de toren, 100m verderop, met een aantal straalzenders?
Ziggo zal natuurlijk adviseren om (weer) een monteur te laten komen en die ziet dan mijn mooie RG179 teflon kabels waar hij nog nooit van gehoord heeft en geeft die de schuld. Dan ben je dus mooi weer 60 euri armer en het probleem is nog niet opgelost. Hoe krijg je Ziggo zo ver dat ze iemand met minimaal een HBO opleiding en geschikte apparatuur erop af sturen i.p.v. een ZZP-er? Iemand die niet meteen roept dat de fout bij de gebruiker ligt?
(Voor de goede orde, ben weliswaar geen CAI expert, maar wel elektronicus. Dus ik laat me niet alles op de mouw spelden)
122 Reacties 122
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Misschien was het toch niet het AOP wat je had vervangen maar een coax aansluiting erachter ....
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Je bericht eerder niet gelezen, maar alsnog bedankt edmondvs en tevens nog een goed nieuwjaar gewenst.

Ik haal nu weer wat schade in... Volgende week maar eens een gesprek voeren over hoe dit verder moet, want eigenlijk moet ik nog een tijd....

Greetzzz
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Willem-A Woensdag komt de monteur, dan weten we meer. Hartelijk groet en sterkte.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dank edmondvs voor beide reacties en ik uiteraard benieuwd hoe dit gaat aflopen, en of het werkelijk het AOP is wat je ziet, of dat dit toch ergens verstopt zit. Gezien je ervaring lijkt het daar wel op....

Ik word vandaag nog terug gebeld, maar weid er hier verder niet over uit. Vind ik niet gepast. Maar wellicht doe ik dat nog eens via een PM.

Succes!
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Gisteravond kwam de monteur langs. Al spoedig bleek dat de storing toch echt aan Ziggo ligt (nog wel even bij wijze van verplicht ritueel een andere AOP getest, maar dat maakte geen moer uit). Bij nadere inspectie bleek dat er een groene kabel zat bij de multitap, terwijl bij het AOP een grijze. Dus ergens zit er een koppelstuk en vermoedelijk is dat ook de boosdoener. De monteur had echter geen TDR bij zich om de plaats v.d. kink te bepalen. Dat gaat het lijntest team a.s. maandag doen. Hadden ze dat maar meteen gedaan, had ziggo en ons een boel tijd gescheeld. Maar nee, ziggo is onfeilbaar en de schuld ligt altijd bij de klant. In dit geval was het tekenend dat zelfs de monteur slechts moeite zijn chef ervan kon overtuigen van wat er werkelijk aan de hand is en dus een (duurdere) lijntest moet laten uitvoeren.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8134Posts
  • 311Oplossingen
  • 3141Likes
edmondvs

Het ligt iets genuanceerder het punt is dat niet alle monteurs jammer genoeg de beschikking hebben over een pulsreflector meter ( TDR )

De zogenaamde lijnmeting is niet meer dan dat ze vanuit de eindversterker kast of voor het mooie ook vanuit jou woning op de grijze kabel met de genoemde meter een meting doen.
Je stuurt met de meter een puls de kabel in en als de puls niet terug komt zie je dat de kabel open ligt op X meter en als er een sluiting in zit dan staat de puls op het scherm de andere kant op ook op X meter .

Van 2 kanten gemeten kan je dan redelijk goed inschatten waar het probleem ligt , als voorbeeld op 25 meter uit de kast naar je woning toe en vanuit de doos 2 meter naar de kast toe.

De las van groen naar grijs zal denk ik in je woning gemaakt zijn , mogelijk in de meterkast ? onder de vloer of zo iets ? gewoon proberen de kabel terug te zoeken .

Nogmaals niet iedere "ingehuurde " monteur beschikt over zo een kostbare meter , in mijn tijd + 20 jaar geleden hadden 3 monteurs van Casema zelf 1 meter.
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Ronihd : Natuurlijk ligt het (altijd) wat genuanceerder , maar met opzet hield ik het wat kort (door de bocht), want dit topic is al zo lang. Een goede TDR is niet goedkoop. Vandaar dat ziggo niet iedere monterur meteen met een TDR op zak de straat op stuurt en vandaar het beleid om altijd eerst een goedkoop monteurtje (zonder TDR) er op af sturen. Werkt dat niet, dan moet de klant een nieuwe afspraak maken. Simpel een duidelijk, maar soms ook frustrerend als een klant exact aangeeft wat er aan de hand is, maar er wordt niet naar geluisterd. Misschien heeft het volgende er iets mee te maken:
Zat laatst in de kroeg met iemand (een zendamateur NB) te ouwe-nelen over zijn ervaringen met ziggo. Hij zei doodleuk dat als ziggo begon te zeiken of hij wel de boel direct had aangesloten op het AOP met een gecertificeerde kabel, hij dat zonder een krimp bevestigde, terwijl dat helemaal niet het geval was. Kijk, Ziggo weet of ruikt ook wel dat sommige klanten er een potje op los liegen en dat het beleid ook daarop moet worden afgestemd, zelfs al gaat dat ten koste van eerlijke mensen. Pfffff.... ik ben -geloof ik- weer behoorlijk aan het afdwalen. Sorry jongens.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8134Posts
  • 311Oplossingen
  • 3141Likes
edmondvs wrote:
Ronihd : Natuurlijk ligt het (altijd) wat genuanceerder , maar met opzet hield ik het wat kort (door de bocht), want dit topic is al zo lang. Een goede TDR is niet goedkoop. Vandaar dat ziggo niet iedere monterur meteen met een TDR op zak de straat op stuurt en vandaar het beleid om altijd eerst een goedkoop monteurtje (zonder TDR) er op af sturen. Werkt dat niet, dan moet de klant een nieuwe afspraak maken. Simpel een duidelijk, maar soms ook frustrerend als een klant exact aangeeft wat er aan de hand is, maar er wordt niet naar geluisterd. Misschien heeft het volgende er iets mee te maken:
Zat laatst in de kroeg met iemand (een zendamateur NB) te ouwe-nelen over zijn ervaringen met ziggo. Hij zei doodleuk dat als ziggo begon te zeiken of hij wel de boel direct had aangesloten op het AOP met een gecertificeerde kabel, hij dat zonder een krimp bevestigde, terwijl dat helemaal niet het geval was. Kijk, Ziggo weet of ruikt ook wel dat sommige klanten er een potje op los liegen en dat het beleid ook daarop moet worden afgestemd, zelfs al gaat dat ten koste van eerlijke mensen. Pfffff.... ik ben -geloof ik- weer behoorlijk aan het afdwalen. Sorry jongens.

Maakt niet uit ! , mij ging het om uit te leggen hoe het echt werkt of in ieder geval zoals het in mijn tijd werkte 😉

en wij moesten het met 3 man ook met een tdr doen , maar wij hadden onderling goede afspraken als je de meter niet nodig had dan stond hij op het kantoor en als we hem nodig hadden gingen we hem halen en weer terug naar de klant en alleen in tijden van grote drukte maakten we een nieuwe afspraak meestal de volgende dag.

Dat is de enige echte service
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Gisteren werd de volgende stap gezet: een TDR meting en inderdaad zit er een zwakke plek in de kabel. Van de ene kant gemeten op 16m en vice versa op 13.5m. Helaas kan of mag de monteur dit niet zelf verhelpen, dat moet een (onder)aannemer doen.
Ongeveer tegelijkertijd is er nog iets gebeurd; je vraagt je zelfs af of ziggo zit mee te luisteren met dit verhaal. RTL4-SD etc. is verhuisd naar een andere frequentie, waardoor het probleem deels is opgelost.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8134Posts
  • 311Oplossingen
  • 3141Likes
edmondvs wrote:
Gisteren werd de volgende stap gezet: een TDR meting en inderdaad zit er een zwakke plek in de kabel. Van de ene kant gemeten op 16m en vice versa op 13.5m. Helaas kan of mag de monteur dit niet zelf verhelpen, dat moet een (onder)aannemer doen.
Ongeveer tegelijkertijd is er nog iets gebeurd; je vraagt je zelfs af of ziggo zit mee te luisteren met dit verhaal. RTL4-SD etc. is verhuisd naar een andere frequentie, waardoor het probleem deels is opgelost.

haha dat laatste zal zuiver toeval zijn 😉

Oke idd dus een coax die soort van kapot is , en idd in het geval wat je omschrijft gaat er nu een opdracht naar de huisaannemer van Ziggo en die zal een graafploeg moeten inplannen die de breuk moeten opzoeken en maken.
Dit kost altijd enige tijd , 1e op de revisie tekeningen uitzoeken waar de kabel ligt en dan plannen.
En je begrijpt je bent niet de enige ;-(
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Ronihd , Uiteindelijk hebben we de loop van de kabel kunnen traceren en gelukkig zit de kink bovengronds. Dus niet graven, maar wel kabelgoten openpeuteren.
PS: Kreeg net het bericht door dat Connect-Z over 8 dagen aan de slag gaat.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8134Posts
  • 311Oplossingen
  • 3141Likes
edmondvs wrote:
Ronihd , Uiteindelijk hebben we de loop van de kabel kunnen traceren en gelukkig zit de kink bovengronds. Dus niet graven, maar wel kabelgoten openpeuteren.
PS: Kreeg net het bericht door dat Connect-Z over 8 dagen aan de slag gaat.

Aha je woont in een flat ? waar de goten buitenom op de gevel gemonteerd zitten ? of een ander soort van bouw waar men in de aanleg deels buitenom moesten werken
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Ronihd : >Flat, ja dat klopt. De kabelgoten lopen deels buitenom. Vermoedelijk zit de koppeling (van groen naar grijs) ook buiten. Ben benieuwd of dat een waterdichte uitvoering is.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8134Posts
  • 311Oplossingen
  • 3141Likes
edmondvs wrote:
Ronihd : >Flat, ja dat klopt. De kabelgoten lopen deels buitenom. Vermoedelijk zit de koppeling (van groen naar grijs) ook buiten. Ben benieuwd of dat een waterdichte uitvoering is.

Als het goed is gedaan moet de las in een krimpmof zijn gemaakt maar kan ook gedaan zijn met vulkaniserende tape , wat minder is.
Ik denk met tape en die zal na tig jaar wel verrot zijn , goed laten controleren of de kabels niet verzopen zijn ( water er in )
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Ronihd wrote:
[...]
Als het goed is gedaan moet de las in een krimpmof zijn gemaakt maar kan ook gedaan zijn met vulkaniserende tape , wat minder is.Ik denk met tape en die zal na tig jaar wel verrot zijn , goed laten controleren of de kabels niet verzopen zijn ( water er in )

Dat bleek inderdaad het geval te zijn. Gisteren kwamen twee monteurs van Diek BV (een onder aannemer) langs om de boel te repareren. De koppeling (zie foto) die eigenlijk is bedoeld voor binnenshuis, zat buiten in een kabelgoot en was omwikkeld met vulkaniserende tape. De binnenaders waren een beetje geoxideerd en de moeren zaten niet meer "moer vast". Geen wonder dat dat storing geeft.
Ook waren de monteurs zo vriendelijk om een nieuw gat te boren in een muur zodat ik de kabel via een veel korter tracé (15 meter!) naar de woonkamer kon leiden. Kabelgoten en WCD plaatsen mocht ik zelf doen. Zij blij, want scheelt hun tijd, en ik ook blij, want kan dan naar eigen smaak en goed dunken de boel netjes afwerken.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8134Posts
  • 311Oplossingen
  • 3141Likes
edmondvs

Met die f-connector koppeling is niks mis mee , maar als je hem maakt moet ie wel goed aangedraaid worden.
Buiten moet je nooit vulkaniserende tape gebruiken........als ze het netjes met een krimpmof hadden gedaan had je geen problemen gehad.

Mooi van de 15 meter !! geeft zeker weten iets meer signaal niveau !
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Ronihd wrote:
edmondvs

Met die f-connector koppeling is niks mis mee , maar als je hem maakt moet ie wel goed aangedraaid worden.
Buiten moet je nooit vulkaniserende tape gebruiken........als ze het netjes met een krimpmof hadden gedaan had je geen problemen gehad.

Mooi van de 15 meter !! geeft zeker weten iets meer signaal niveau !

De monteurs vonden die koppeling maar niks en hebben het vervangen door een dikkere en waterdichte uitvoering. Hoe dan ook, we hebben weer ongestoord TV (moet nog wel op een geschikt moment een paar kabelgoten aanbrengen en het zaakje netjes afwerken).

By the way, bijna iedereen roept op fora dat je niet zelf aan de WCD/AOP mag klooien, maar de monteurs vonden het prima. Sterker nog, ze lieten mij geen keus! (mogelijk heeft mijn visitekaartje daartoe bijgedragen)
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8134Posts
  • 311Oplossingen
  • 3141Likes
edmondvs wrote:

By the way, bijna iedereen roept op fora dat je niet zelf aan de WCD/AOP mag klooien, maar de monteurs vonden het prima. Sterker nog, ze lieten mij geen keus! (mogelijk heeft mijn visitekaartje daartoe bijgedragen)

Officieel is het idd zo dat je niet zelf aan de AOP mag komen ,maar tja er staat geen straf op en is ook geen misdrijf 😉 maar als je er zelf aan zit en je veroorzaakt daardoor slecht beeld bij jezelf binnen en er moet een monteur komen kan/krijg je een rekening voorrijkosten en tijd krijgen van Ziggo.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ronihd wrote:

edmondvs wrote:
Officieel is het idd zo dat je niet zelf aan de AOP mag komen ,maar tja er staat geen straf op en is ook geen misdrijf 😉 maar als je er zelf aan zit en je veroorzaakt daardoor slecht beeld bij jezelf binnen en er moet een monteur komen kan/krijg je een rekening voorrijkosten en tijd krijgen van Ziggo.

Slecht voorbeeld van de monteur. En door het hier te plaatsen gaat straks iedereen zelf sleutelen aan het AOP. Niet echt slim denk ik, maar daarover is al zeer veel gezegd denk ik.

Ik ben in ieder geval blij dat het issue is gevonden en opgelost.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8134Posts
  • 311Oplossingen
  • 3141Likes
Willem-A wrote:

Ronihd wrote:

edmondvs wrote:
Slecht voorbeeld van de monteur. En door het hier te plaatsen gaat straks iedereen zelf sleutelen aan het AOP. Niet echt slim denk ik, maar daarover is al zeer veel gezegd denk ik.

Ik ben in ieder geval blij dat het issue is gevonden en opgelost.

Waren monteurs van een onderaannemer waar tijd geld is.......wel namens Ziggo uiteraard maar mee eens dat het niet het goede voorbeeld is.

Ik zou het destijds wel zelf gedaan ( plaatsen AOP ) hebben als monteur van Casema.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic