Soemarno50

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Storing Mediabox XL: Foutmeldingen CS9097 en CS2004

We hebben onze Mediabox XL sinds 2017, een upgrade sinds 2021 en sinds dit jaar een afstandsbediening met voice control. Geen problemen tot gisteren. De stroom is even een kwartier uitgeweest terwijl de Mediabox in standby stond. Bij de TV en Mediabox aanzetten moest ik de pincode inzetten. Toen kreeg ik de foutmeldingen CS9097 en CS2004. Ik begon aan alles wat geadviseerd wordt: netwerkstoring? Nee. Kabels gecheckt. Knop uit en aan. Stekker uit en in. Coax kabel uit en in. In de Mediabox staat Offline. Verschillende mensen bij Ziggo gesproken (2 keer verbroken!). Ik werd verteld dat deze mediaboxen helemaal niet goed zijn en het heeft geen zin een monteur te sturen en ze hebben verder geen advies behalve dat ze een Mediabox Next toe kunnen sturen. Wij hebben een TV Complete account. Ik ging er maar mee akkoord en vervolgens kwam een email met het bericht dat een nieuwe Mediabox XL onderweg is. Ik zie trouwens op de Ziggo website dat deze niet meer worden geleverd.

Wat ik liefst wil is gewoon weten waarom onze huidige Mediabox XL het ineens niet meer doet na een stroom uitval en of er echt niets meer aan te doen is.

Liefst doe ik geen apparatuur weg als het nog te maken is. En wij hebben allerlei opnames erop. Ik begrijp dat die straks verdwijnen (wat ik eigenlijk niet snap, aangezien ze ook via Ziggo Go te bekijken zijn). 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Steefb

Level 20
  • 15867Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@Soemarno50  schreef:

 

- de oude Mediabox wordt wel straks door 'Ziggo' afgesloten en zijn ervaring is dat zelfs bij melding bij Ziggo dat je de oude Mediabox wilt blijven gebruiken doordat een probleem opgelost is (en je stuurt de nieuwe Mediabox terug) dat het Ziggo systeem niet altijd meewerkt en de oude Mediabox toch straks niet meer werkt

 

 

Dus mijn vraag nu: wat is de juiste beslissing?

- de oude Box houden, dat melden bij Ziggo, de nieuwe Box terugsturen en hopen dat het goed gaat!

- toch de nieuwe door de oude Box vervangen - maar wat is het voordeel daarvan als de oude gewoon werkt?    


De monteur geeft het goede advies. Gebruik de nieuwe.

Je opnames blijven behouden, die zijn aan je abonnement gekoppeld en staan toch al niet meer op je box.

.

Bekijk in context

13 Reacties 13
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

CS2004 en CS9097 zijn foutmeldingen die signaalproblemen aangeven.

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing? Indien het AOP zich in de meterkast bevindt, kun je dan ook een foto plaatsen van de contactdoos waar de Mediabox XL op aangesloten is?

Soemarno50
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

meterkastmeterkastmeterkastmeterkasthuiskamerhuiskamerhuiskamerhuiskamer

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het AOP (VQ601R), de splitter (VFC 0421) en de contactdoos in de woonkamer zijn verouderd. Er kan sprake zijn van instraling omdat deze onderdelen onvoldoende zijn afgeschermd. De IEC/IEC-kabel in de woonkamer (naar de Mediabox XL) is wel up-to-date.

 

Heb je de mogelijkheid om een PC via ethernet (bekabeld) op de Mediabox XL aan te sluiten, in te loggen op de webinterface via 192.168.192.1 en de downstream/upstream-gegevens te verzamelen?

Soemarno50
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hier zijn wat foto's. Zou een signaalprobleem opgelost worden met een nieuwe Mediabox?  

Soemarno50
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Sorry, maar dit wordt mij te technisch! Ik weet niet wat 'instraling' is en ik zou zelf niet weten hoe ik iets met een PC/laptop moet doen zoals je voorstelt.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Gezien de Mediabox Next geen ingebouwd modem heeft zoals als de Mediabox XL en voor interactieve diensten gebruikmaakt van het losse modem, kan dit bepaalde signaalproblemen (gedeeltelijk) omzeilen, maar niet oplossen.

 

Bij instraling worden, simpel gezegd, signalen uit de ether (bijvoorbeeld 4G, 5G en Digitenne) opgevangen door de coaxinstallatie, waardoor deze het signaal naar modem en decoder verstoren.

 

Ik wil je graag stap voor stap helpen met het verzamelen van de downstream/upstream-gegevens. Heb je beschikking over een laptop waarop een UTP-kabel kan worden aangesloten? Zo nee, gebruik je naast de Mediabox XL ook een los modem (bijvoorbeeld een SmartWifi modem)?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes

@Soemarno50  schreef:

Hier zijn wat foto's. Zou een signaalprobleem opgelost worden met een nieuwe Mediabox?  


Ik acht de kans zeer klein, gezien de verouderde aansluitmaterialen.

Een monteur is hier de aangewezen persoon om het op te lossen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes

De 1e plaats waar Ziggo je woning binnenkomt is gratis met de 1e splitter en korte kabels.

De wandcontactdoos in de kamer kan tegen kostprijs vervangen worden en dan heb je ook garantie op de werkzaamheden.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Een monteursafspraak voor een vrijwel algehele upgrade lijkt mij ook de juiste volgende stap.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Hi @Soemarno50 Welkom op de Ziggo Community!

Wat vervelend dat de Mediabox XL sinds gisteren ineens met foutcodes begint te gooien. Daar worden we natuurlijk niet echt blij van.

Ik zie dat @tobiastheebe en @Bert zich op de situatie hebben gestort en ben het dan ook helemaal met hun eens. Het eerste aansluitpunt (Ziggo's verantwoordelijkheid) en de binnenhuisbekabeling (jouw verantwoordelijkheid) kunnen wel een upgrade gebruiken. Zoals gezegd ben jij verantwoordelijk voor jouw eigen binnenhuisbekabeling. Onze monteur kan dit wel voor je oplossen, maar dan krijg je hiervoor wel kosten in rekening. Hier lees je de exacte voorwaarden.

De monteur heb ik voor je ingepland voor 25-07 tussen 8.00 & 13.00. 
Wanneer je het niet eens bent met bovenstaande voorwaarden, mag je de monteur annuleren via Mijn Ziggo. Mocht de afspraak niet gelegen komen, dan mag je deze ook verplaatsen via Mijn Ziggo. 

Laat je even weten hoe het is gegaan? 🙂

Soemarno50
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Dank hiervoor Jiri (en ook Bert en Tobias). Ik houd jullie op de hoogte!

Soemarno50
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Dag Jiri

 

Inmiddels is van alles opgelost! 

 

Eerst is onze elektricien in de kruipruimte onder ons huis op zoek gegaan naar de kabel tussen de meterkast en de huiskamer - wat door later aangebracht isolatiemateriaal niet meer zichtbaar is. Daar bleek een breukje in te zitten. Dit is waarschijnlijk vorige week gebeurd toen hij een nieuwe kabel voor de keuken aan het installeren was (omdat de TV kabel niet zichtbaar was). Vandaar dat de Mediabox offline ging en alle storingscodes waren verschenen. Nadat hij die kable heeft gerepareerd deed alles het weer. Dit is met de huidige Mediabox XL - ik heb de nieuwe nog niet aangesloten.

 

Vervolgens kwam de Ziggo monteur en die heeft 3 dingen vervangen: het eerste aansluitpunt en de splitter in de meterkast plus de contactdoos in de huiskamer. Toen deed de huidige Mediabox XL het nog steeds, ook met nieuwe aansluitapparatuur dus!

 

 

Ik vroeg de monteur of het zin had de huidige Mediabox te vervangen door de nieuw ontvangen Mediabox XL. Zijn antwoord:

- het is het niet echt nodig als de oude prima werkt en dat altijd heeft gedaan

- de oude Mediabox wordt wel straks door 'Ziggo' afgesloten en zijn ervaring is dat zelfs bij melding bij Ziggo dat je de oude Mediabox wilt blijven gebruiken doordat een probleem opgelost is (en je stuurt de nieuwe Mediabox terug) dat het Ziggo systeem niet altijd meewerkt en de oude Mediabox toch straks niet meer werkt

 

Op mijn vraag of ik met een nieuwe Mediabox XL alle opnames gemaakt door de oude Mediabox kwijt ben, zei hij dat dat niet meer zo is. Dat alles nu in de cloud wordt bewaard en je krijgt het allemaal gewoon weer te zien in je opnames op de nieuwe Mediabox.

 

Dus mijn vraag nu: wat is de juiste beslissing?

- de oude Box houden, dat melden bij Ziggo, de nieuwe Box terugsturen en hopen dat het goed gaat!

- toch de nieuwe door de oude Box vervangen - maar wat is het voordeel daarvan als de oude gewoon werkt?    

Steefb

Level 20
  • 15867Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@Soemarno50  schreef:

 

- de oude Mediabox wordt wel straks door 'Ziggo' afgesloten en zijn ervaring is dat zelfs bij melding bij Ziggo dat je de oude Mediabox wilt blijven gebruiken doordat een probleem opgelost is (en je stuurt de nieuwe Mediabox terug) dat het Ziggo systeem niet altijd meewerkt en de oude Mediabox toch straks niet meer werkt

 

 

Dus mijn vraag nu: wat is de juiste beslissing?

- de oude Box houden, dat melden bij Ziggo, de nieuwe Box terugsturen en hopen dat het goed gaat!

- toch de nieuwe door de oude Box vervangen - maar wat is het voordeel daarvan als de oude gewoon werkt?    


De monteur geeft het goede advies. Gebruik de nieuwe.

Je opnames blijven behouden, die zijn aan je abonnement gekoppeld en staan toch al niet meer op je box.

.

Uitgelicht topic