Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
yos
Level 2

Stop-and-Go TV

Wij zijn in het bezit van een HorizonXL-box en sinds enkele maanden heeft deze de vervelende gewoonte om het beeld in fragmenten uit te zenden. Het geluid loopt door maar het beeld stopt enkele seconden en gaat dan weer verder. Dit fenomeen start op willekeurige tijdstippen: het kan voorkomen dat je de hele avond zonder problemen hebt zitten kijken en ineens begint het...Soms schrik je je wezenloos omdat er een lekkere scherpe piep doorheen komt. En dan denk je: nou dan neem ik het programma toch op en kijk het later wel? Maar nee hoor, dat maakt geen verschil, ook opnames zijn gestoord (en wij af en toe ook inmiddels :wink: ). Helaas helpt tegen deze storing niets. Box resetten, modem resetten, wij weten het niet meer en doen de TV maar uit.

En sinds een paar weken is er een nieuwe storing bijgekomen: regelmatig is de internetverbinding met de box verbroken.Daarover twee keer contact gehad met de klantenservice. De eerste keer kwamen we geen steek verder: volgens de jongeman aan de andere kant van de lijn moest en zou aan de bekabeling binnenshuis liggen. Niet dus, dat is 100% nagekeken en uitgetest en die aansluiting zit goed maar zijn stroomschema had kennelijk geen optie om die kant te kiezen en ons verder te helpen. Bij de tweede keer bellen met de klantenservice had ik een dame aan de lijn die er meer kijk op had. Zij keek mee en liep wat mogelijkheden na (die we uiteraard zelf ook al hadden geprobeerd als diagnostiek, signaalsterkte etc) en kwam tot dezelfde conclusie als wij: er klopt iets niet maar dat is niet zo te verhelpen. Zij heeft een afspraak genoteerd met een monteur maar ca 30 sec na beëindigen van het gesprek was de melding "geen internetverbinding" plotseling van het display verdwenen. Toch het toverstafje van de goede fee? In ieder geval hulde! Maar dit gaf ons toch wel weer de bevestiging dat er óf ergens in de box óf ergens in de verbinding met Ziggo een foutje zit waar wij als gebruiker weinig aan kunnen doen. En eerlijk gezegd, ik denk een monteur die hier ter plaatse komt kijken ook niet.
Wat wij tegenwoordig doen als de internetverbinding met de box er weer eens uit ligt: box uitschakelen, modem resetten en na verloop van tijd de box weer inschakelen. Soms is de storing verholpen. Zo niet, tja... geen terugkijken, geen On Demand etc etc. Gelukkig (dat was een goede tip van de dame van de klantenservice) kunnen we wel blijven opnemen en kunnen we eventueel een programma later terugkijken vanaf de opname, al dan niet met een Stop-and-Go penalty :wink:

Ziggo, ik heb gezien dat er een andere mediabox is. Wij hebben géén extra MediaboxXL, is het een optie om de XL te vervangen door de Next?
0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jan F.
Level 20
Is de mediabox XL al eens teruggezet naar fabrieksinstellingen?

Bekijk in context

0 Kudos
Ga naar reactie
19 Reacties 19
Meldingen
Aan Uit
Jan F.
Level 20
Heeft u een apart modem of dient de mediabox XL ook als modem? Als u een apart modem heeft haal dan de mediabox uit uw netwerk.
0 Kudos
Jan F.
Level 20
yos wrote:

Ziggo, ik heb gezien dat er een andere mediabox is. Wij hebben géén extra MediaboxXL, is het een optie om de XL te vervangen door de Next?

U kunt uw abonnement wijzigen in mijn Ziggo. Eventuele kortingen die u nu heeft vervallen dan wel en u moet activatiekosten betalen.
0 Kudos
yos
Level 2
Topicstarter
wel een apart modem maar de mediabox zit niet in een netwerk.
en het abonnement wijzigen: niet echt een klantvriendelijke optie met die extra kosten :thinking:
0 Kudos
Jan F.
Level 20
Ik vraag me dan toch af waar de melding geen internetverbinding op de display van uw mediabox vandaan komt. Of heb ik u verkeerd begrepen?
0 Kudos
yos
Level 2
Topicstarter
Nee dat heeft u goed begrepen. En dat snapte de dame van de klantenservice ook niet. Dat is het vreemde aan het hele verhaal.
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
De MBXL heeft via Coax een aparte Internetverbinding met Ziggo ivm Interaktieve TV.
Daar zou die melding bij kunnen horen.
Verder weet ik van niets. Nooit MBXL gehad.
Ook nooit zoiets zien langskomen als klacht. Dat zegt niet alles.
0 Kudos
Jan F.
Level 20
Is de mediabox XL al eens teruggezet naar fabrieksinstellingen?
0 Kudos
Ga naar reactie
yos
Level 2
Topicstarter
Dat raadde de dame van klantenservice indertijd af omdat we dan ook niet meer zouden kunnen opnemen. Maar omdat nu met enige regelmaat de verbinding toch weer werkt zou ik dat nog kunnen proberen.
0 Kudos
bloemen64
Level 18
T.E.A.M.
Zoals ik dit lees zal het overstappen op de Next het basis issue niet oplossen. Als de HBXL stukjes beeld overslaat dan zitten er teveel fouten in de data die hij binnenkrijgt om een goed beeld te maken. Het geluid loopt dan gewoon door. Er moeten al behoorlijk veel fouten inzitten voordat de box daar mee begint. Heb je nog meer storing dan stopt ook het geluid en kunnen de rare piepen en andere soort vogel geluiden komen. Maar dan is het echt mis met het signaal.
Een indicatie is de diagnose pagina in de box. Bij kwaliteit moet 100% staan en niet minder. Signaal sterke onder "uitstekend". Liefst midden in "goed". Meer is hier zeker niet beter.

de Next doet dit niet anders voor normal live tv. Ik verwacht daarom dezelfde issues op de Next. Helaas heeft de Next geen Diagnose over signal sterkte en kwaliteit meer. Zal wel niet meer nodig zijn of geeft teveel verwarring.

Als het niet in de thuis installatie zit dan kan het ook buiten zitten of je krijgt teveel signal binnen. Hierover zijn voldoende andere topics te vinden op dit forum.

Omdat je ook last hebt van onderbrekingen op internet wijst dat nog eens naar je aansluiting binnen of buiten.

Enige voordeel van de Next is dat de opname niet op het apparat gebeurt. Wil je ze terug kijken dan heb je de internet verbinding nodig om de opname uit de cloud te halen. Heb je een slechte internet verbinding dan zal je een wazig beeld of ook onderbroken beeld krijgen. Op een ander moment terug kijken kan dan helpen. Maar zo zou het niet moeten zijn.

Aangezien het er eerst niet was zou ik zeggen kijk eens in je email of er buurt "verbeteringen" zijn geweest door Ziggo een paar maanden geleden. Soms verhogen ze het signal niveau op je kabel. Waardoor je ineens last hebt. Zonder zelf iets veranderd te hebben, dat is het leuke. Het checken van de up- en downstream levels in je modem geeft daar info over.
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
Zit er nu nog een UTP kabel tussen het modem en de Mediabox XL of een verbinding via Wifi?
Het is me niet geheel duidelijk geworden, maar zou zeker wel de piep kunnen verklaren.
Zo ja, dan heb je 2 DHCP servers in je netwerk in een verschillende IP range met mogelijke internet en verbindingsproblemen.

En als die ertussen heeft gezeten even het modem en Mediabox XL 30 seconden van de stroom voor een verse netwerk startup.
0 Kudos
yos
Level 2
Topicstarter
Nee,zit geen utp kabel en geen wifi, hij zit via de coax met internetverbonden.
Heb de box zojuist naar de fabrieksinstellingen teruggezet, tot nu toe geen probleem. Mocht de stop-and-go of de storing geen internet zich weer aandienen dan meld ik me weer...
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
TOP, veel kijkplezier gewenst.:relaxed:
0 Kudos
yos
Level 2
Topicstarter
Helaas... We zaten een film te kijken op Netflix en van het ene op het andere moment zwart beeld,wel geluid en ondertiteling. Wat heen en weer gezapt naar commerciëel en terug, daar wel beeld maar met de scherpe piepen (echt een rotgeluid dat zeer doet aan je oren) en jawel, daar was ie weer, de stop-and-go. En geen internetverbinding. Zucht...
Ik krijg een beetje spijt van het verlengen van mijn contract!
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
yos Ik kom toch even terug op mijn eerdere vraag.

Zit er een netwerkkabel tussen je modem en de Mediabox XL?

Want het fenomeen wat je omschrijft komt vrijwel alleen maar voor als dat het geval is.
De Mediabox XL hoeft alleen maar aangesloten te zijn via een coax kabel en een stroomkabel, verder mag er niets aan verbonden zijn, internet moet via je modem gaan.

Kun je deze stappen eens volgen, mogelijk helpen die om van je problemen af te komen.
Thuisnetwerk storing of werkt niet of niet te installeren op Mediabox XL.
0 Kudos
yos
Level 2
Topicstarter
@Be rt: zoals al gezegd: er zit geen UTP-kabel in de box (heeft er zelfs nog nooit ingezeten_, alleen een coax en de stroomaansluiting. De box zit niet in het thuisnetwerk want daar is geen behoefte aan. De thuisnetwerkmodus is "Gateway-modus" en volgens je link moet dat goed zijn. Hier ligt het dus niet aan. Ik heb de stappen gevolgd, en het enige euvel is dat er in het menu blijft staan "mediabibliotheek opnieuw samenstellen".
0 Kudos
yos
Level 2
Topicstarter
bloemen64 wrote:
Zoals ik dit lees zal het overstappen op de Next het basis issue niet oplossen. Als de HBXL stukjes beeld overslaat dan zitten er teveel fouten in de data die hij binnenkrijgt om een goed beeld te maken. Het geluid loopt dan gewoon door. Er moeten al behoorlijk veel fouten inzitten voordat de box daar mee begint. Heb je nog meer storing dan stopt ook het geluid en kunnen de rare piepen en andere soort vogel geluiden komen. Maar dan is het echt mis met het signaal.
Een indicatie is de diagnose pagina in de box. Bij kwaliteit moet 100% staan en niet minder. Signaal sterke onder "uitstekend". Liefst midden in "goed". Meer is hier zeker niet beter.

de Next doet dit niet anders voor normal live tv. Ik verwacht daarom dezelfde issues op de Next. Helaas heeft de Next geen Diagnose over signal sterkte en kwaliteit meer. Zal wel niet meer nodig zijn of geeft teveel verwarring.

Als het niet in de thuis installatie zit dan kan het ook buiten zitten of je krijgt teveel signal binnen. Hierover zijn voldoende andere topics te vinden op dit forum.

Omdat je ook last hebt van onderbrekingen op internet wijst dat nog eens naar je aansluiting binnen of buiten.

Enige voordeel van de Next is dat de opname niet op het apparat gebeurt. Wil je ze terug kijken dan heb je de internet verbinding nodig om de opname uit de cloud te halen. Heb je een slechte internet verbinding dan zal je een wazig beeld of ook onderbroken beeld krijgen. Op een ander moment terug kijken kan dan helpen. Maar zo zou het niet moeten zijn.

Aangezien het er eerst niet was zou ik zeggen kijk eens in je email of er buurt "verbeteringen" zijn geweest door Ziggo een paar maanden geleden. Soms verhogen ze het signal niveau op je kabel. Waardoor je ineens last hebt. Zonder zelf iets veranderd te hebben, dat is het leuke. Het checken van de up- en downstream levels in je modem geeft daar info over.

@ Bloemen64: dit antwoord klinkt logischer dan alles wat ik tot nu toe gelezen heb. Dank.
Ik heb je suggesties doorgelopen:
* diagnostiek: signaalsterkte is matig (tegen goed aan) en de signaalkwaliteit is uitmuntend (100%)
* de up- en downstream levels: up 5.2 en down 37.2 (abonnement 5/50, sinds een week teruggeschroefd dus daar ligt niet de oorzaak van de storing)
* werkzaamheden van Ziggo: we wonen in een nieuwbouwwijk, ik krijg regelmatig een mailtje dat ze aan het werk gaan dus ja, er zijn over de afgelopen periode meermalen werkzaamheden geweest. Daar zullen vast wel de door jou genoemde "verbeteringen" tussen gezeten hebben. Dus ik denk dat je met die suggestie de vinger op de zere plek legt. Want binnenshuis is hier niets aan de bekabeling gewijzigd.
Ik hoop dat je nog een nuttige tip hebt!
0 Kudos
bloemen64
Level 18
T.E.A.M.
yos De modem up/dwn levels zijn niet extreem. Zit wel een dB of 5 verschil in wat betreft optimaal. 42 dwn en 0 up zou ideaal zijn. De modem stuurt meer terug dat houd in dat hij teveel verzwakking ziet.
Datzelfde zie je terug bij ontvangst. Ook 5 dB minder.

Opzich niet erg. 5 db lijken toch twee splitters of iets dergelijks te zijn.
Als je modem meteen of via de Ziggo splitter op de AOP zit zou ik dit niet verwachten.
Het verklaart niet je wegvallende internet.

Ik zou het toch buiten zoeken. Lijkt meer op een losse/slechte verbinding. Maar even alle stekkers er een keer uit en in wil ook wel eens helpen.

Alle symptomen wijzen naar je aansluiting op het Ziggo netwerk. Het lastige is dat het af en toe is. Het kan zelfs storing op de buurt kast van Ziggo zijn. Stekkertje van jou aansluiting slecht of er niet goed in. Maar daar moet dan echt een monteur naar kijken.

Nog een paar vragen die vaker gesteld zijn.
Hebben de buren ook Ziggo en hebben die ook dit issue?
Is de AOP wel geaard? Groen/geel kabeltje naar de randaarde?
yos
Level 2
Topicstarter
Dankjewel voor deze tips. We hebben gekeken of de randaarde erzit: check. We hadden één splitter voor de tv op zolder, die is er nu ook tussenuit. En nee, de buren hebben geen ziggo en de buren daarnaast geen tv dus helaas daar worden we niet wijzer van.
We gaan dit nog uitproberen en mocht de storing blijven ga ik een afspraak maken met de monteur. Ik heb een paar mooie voorbeelden bij de opnames ?
In ieder geval dank je voor je tijd en meedenken?
0 Kudos
bloemen64
Level 18
T.E.A.M.
yos bedankt voor de check en antwoorden. Ik hoop dat storing wegblijft. Aangezien alle waardes goed zijn is het heel lastig een oorzaak aan te wijzen.

Als klant zit je nu tussen wal en schip. Ziggo garandeert de verbinding tot de AOP. Het is echter heel lastig aan te tonen dat daar een issue zit. Het beste zou zijn dat het definitief slecht beeld blijft. Niet leuk maar dan kan de oorzaak wel gevonden worden.
Succes.
0 Kudos