1
Vraag
2
Reacties
Onrustig

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Stereo geluid op FM Tuner van Radio

Ik krijg alleen maar mono op de FM tuner, als ik op automaat schakel krijg ik 2 zenders stereo en de rest is verdwenen. Klopt dat ik snap er niets van de tuner is aangesloten via een coaxkabel vanuit de hoofd aansluiting. 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemiddag @Onrustig en welkom op de Community,

Vervelend dat je bepaalde FM zenders in mono-geluid ontvangt. Alle radiozenders via de coaxkabel worden in stereo uitgezonden, dus ook bij jou zou dit moeten werken.
Weet je zeker dat de ontvanger d.m.v. een coaxkabel op het aansluitpunt (AOP) van Ziggo en dat de ontvanger niet ingesteld staat op ontvangst via de ether? 

Test anders eens met een andere coaxkabel rechtstreeks op het aansluitpunt. Eventueel kan ik gratis een nieuwe coaxkabel toesturen. 

Bekijk in context

15 Reacties 15
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

welk merk type radio heb je

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Als je tuner terugschakeld naar mono komt er niet genoeg signaal binnen op die ontvanger .

Haal de coax eens los en verbind opnieuw .

Kun je foto's laten zien van je coax aansluitingen?

Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes

Of je ontvanger "verloopt” iets. Je zou een kunnen kijken door net naast de zender af te stemmen. Dus freq. 94.50 zet je dan op 94.55. Het verlopen wil nog wel eens voorkomen met oudere tuners.

 

Teun.

Onrustig
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Nee hoor ik zet  hem zelf op mono dat is het niet.

Als ik hem dan weer op automaat zet dan krijg ik maar twee zenders in stereo.

Onrustig
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

het merk is JVC ik vind het vreemd mono alle zender stereo maar 2

Onrustig
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Nee hoor geen verloop in mono FM3 op 9150

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Het moet wel een heel oude ontvanger zijn, wil deze vanaf de zender lopen. Al jaren hebben ontvangers PLL, waardoor ze ( eenmaal in de buurt van de zender ) automatisch afstemmen op het best ‘signaal’ en daarop locken.

Misschien is het ontvanger circuit defect? Een simpele test, is om even de coax los te koppelen en een stuk elektriciteits-snoer als antenne op de antenne ingang aan te sluiten, dan naar de eerste de beste zender te scannen en dan te controleren of het stereo lampje aangaat of uitblijft.

Volgens mij zijn alle zenders stereo, een lokale piraat daargelaten ( overigens is het ook voor een piraat een fluitje van een cent, om ook in stereo te zenden, maar dat is geheel off topic ). Dus zou de ontvangst mono blijven, dan voor de zekerheid naar de volgende zender scannen en dan nogmaals controleren.
Woont u heel ver van de zendmast af, dan ook de signaal sterkte in de gaten houden, want misschien is het stuk(je ) elektriciteits-snoer gewoon te kort voor goede en stereo ontvangst.

Is het een moderne receiver, dan komt het reset-monster ook om de hoek kijken. Moderne receivers zijn gewoon kleine computers en die kunnen helaas ook fouten maken en/of vastlopen. Als u de service/help-desk mail/belt, dan zal vaak één van de eerste opmerking/vraag zijn: hebt u al een reset uitgevoerd?

Onrustig
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Dat is het allemaal niet bedankt voor de uitleg.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Onrustig wrote:

Dat is het allemaal niet bedankt voor de uitleg.



Soms moet je zo'n simpel regeltje, vaker lezen, om te begrijpen wat er wordt bedoelt.

Blijkbaar ( maar dat is beslist algemeen en niet alleen voor deze TS ) zijn komma's en punten te duur om te gebruiken en moet de lezer deze, naar eigen inzicht, zelf maar plaatsen. Waardoor je soms de regel vaker moet lezen, om de inhoud juist te begrijpen.

“...Dat is het allemaal niet bedankt voor de uitleg...”
Kan / moet ik daaruit begrijpen, dat de receiver ( met de extra draad antenne ) wel stereo ontvangt?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemiddag @Onrustig en welkom op de Community,

Vervelend dat je bepaalde FM zenders in mono-geluid ontvangt. Alle radiozenders via de coaxkabel worden in stereo uitgezonden, dus ook bij jou zou dit moeten werken.
Weet je zeker dat de ontvanger d.m.v. een coaxkabel op het aansluitpunt (AOP) van Ziggo en dat de ontvanger niet ingesteld staat op ontvangst via de ether? 

Test anders eens met een andere coaxkabel rechtstreeks op het aansluitpunt. Eventueel kan ik gratis een nieuwe coaxkabel toesturen. 

Onrustig
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

De tuner staat op coax aansluiting.

Ik wil het wel proberen met je aanbod van een coaxkabel 

ongeveer 7mtr.

Bedankt vast

Onrustig
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hoe krijg ik de nieuwe coaxkabel ik heb nog eens gemeten en dan

is de coaxkabel 9,5 mtr

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes
Onrustig wrote:

Hoe krijg ik de nieuwe coaxkabel ik heb nog eens gemeten en dan

is de coaxkabel 9,5 mtr

weet niet of ziggo coax kabels van 10 meter lever wel van 1,5 en 3

in de webshop https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur kun je wel een kabel van 10 meter bestellen

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Even meegelezen, als het is wat ik vermoed zit Pasi er het dichste bij, de nieuwe coax kabel zal vrees ik niet werken. Dit lijkt meer in de tuner zelf te zitten de FM Detector 

Ik ben dan ook wel benieuwd naar de leeftijd van deze JVC.

In geval van ether ontvangst je hebt eerder ruis dan dat je geen stereo ontvangt.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Onrustig Hartelijk dank voor je reactie. De kabel die ik kosteloos kan toesturen zijn in de lengtes 1.5, 3 en 5 meter. 
Via de webshop https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur kun je eventueel een kabel in een andere lengte bestellen. 
 

Weet je 100% zeker dat je tuner niet onbedoeld op FM (Ether) ontvangst via draadantenne staat ingesteld zoals @Pasi en @RoWi. ook aangeven?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic