Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Nieuw op de Community? Laat ons in 3 minuten weten wat je verwacht van je bezoek. Vul nu de vragenlijst in.
Aster3
Level 2

Stemmen niet hoorbaar op sommige zenders

Vandaag heb ik een andere versterker gekregen. 2e hands pioneer vsx 324. (2014) Aangesloten op mijn net nieuwe mediabox next en Philips smart tv.

De geluidssterkte wisselt enorm per zender. Groter probleem is een aantal zenders een  deel van het geluid niet doorgeven: de stemmen van mensen ontbreken. Er is wel muziek en andere achtergrondgeluiden, maar wat er gezegd wordt komt niet door, of bijna onhoorbaar zacht. Het betreft sbs6, net5, Veronica, rtl7, rtl8, sbs9, bbcfirst, (en ook ard1, ndr, sat1) 

Enig idee waar dat aan kan liggen en hoe dit te verhelpen?

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Wim C.
Level 18
T.E.A.M.

Dag @Aster3 

Nóg een vraag: uw Pioneer VSX 324 heeft de mogelijkheid om 5 luidsprekers aan te sluiten. Als u slechts twee boxen heeft aangesloten, dan moet u de Mediabox Next via de :interface_next_instellingen: instellingen van het geluid op stereo zetten. Dit komt omdat de stemmen bij 5.1-geluid via de midden-speaker worden gehoord.
Wat valt te proberen is de Mediabox Next rechtstreeks aan te sluiten op een HDMI-aansluiting van de Pioneer VSX 324. Uw receiver heeft ook een HDMI-OUT en sluit daar uw TV op aan.

Omdat het signaal van de Mediabox Next via uw Pioneer VSX 324 naar uw TV gaat, betekent dit dat uw receiver ingeschakeld moet zijn om TV te kunnen kijken. 
Feitelijk heeft u alleen twee goede HDMI-kabels nodig om uw Mediabox Next, uw receiver en uw TV te gebruiken.

Bekijk in context

Uitgelicht
Aster3
Level 2
Topicstarter

Dank je Wim. 😉

Mijn broer heeft gisteren idd alleen twee hdmi kabels aangesloten. Jouw opmerking over de 5 uitgangen voor 5 boxen deed het voor mij!  

Op de afstandbediening van de versterker zit een knop 'stereo'. Die heb ik ingedrukt. Dan pakt de receiver kennelijk alles samen in de twee uitgangen waar mijn speakers op zitten. Want nu werkt alles prima. 

Ik heb dus gelukkig niets hoeven te vervangen of verzetten. Gewoon dat ene knopje. 🤦🏻‍♀️

Dank dus voor je hulp. Zonder dat was ik er niet opgekomen.  Fijn dat je reageerde. 👌🏻

0 Kudos
11 Reacties 11
Wim C.
Level 18
T.E.A.M.

Dag @Aster3 

Hartelijk welkom op dit klant-helpt-klant forum waar ikzelf trouwens ook klant ben.

Zo uit m’n hoofd is uw Pioneer VSX 324 een 5.1 receiver. Op welke manier heeft u uw receiver aangesloten op uw Mediabox Next en uw Philips TV? 

0 Kudos
Aster3
Level 2
Topicstarter

Oeh, dat is een lastige vraag voor mij. Mijn broer heeft het gisteren aangesloten. Voorzover ik weet alleen met hdmi kabels. Er was ook een kleine, dunne (optische ?) kabel. Daar kwam rood licht uit. Die heeft hij er tussen uit gehaald. Ik zie nu achterop de mediabox dat er twee audio uitgangen zitten. In geen van beide zit een kabel. 

0 Kudos
Wim C.
Level 18
T.E.A.M.

Dag @Aster3 

Nóg een vraag: uw Pioneer VSX 324 heeft de mogelijkheid om 5 luidsprekers aan te sluiten. Als u slechts twee boxen heeft aangesloten, dan moet u de Mediabox Next via de :interface_next_instellingen: instellingen van het geluid op stereo zetten. Dit komt omdat de stemmen bij 5.1-geluid via de midden-speaker worden gehoord.
Wat valt te proberen is de Mediabox Next rechtstreeks aan te sluiten op een HDMI-aansluiting van de Pioneer VSX 324. Uw receiver heeft ook een HDMI-OUT en sluit daar uw TV op aan.

Omdat het signaal van de Mediabox Next via uw Pioneer VSX 324 naar uw TV gaat, betekent dit dat uw receiver ingeschakeld moet zijn om TV te kunnen kijken. 
Feitelijk heeft u alleen twee goede HDMI-kabels nodig om uw Mediabox Next, uw receiver en uw TV te gebruiken.

Bert
Level 21
T.E.A.M.

Staat in de Next in de instellingen Beeld en geluid Dolby wel aan en ingesteld?

Standaard staat die uit.

Aster3
Level 2
Topicstarter

Dag Bert

Hoe check ik dat? En hoe zet ik deze aan?

Dank alvast voor je reactie?

0 Kudos
Aster3
Level 2
Topicstarter

Dag Wim,

Dit klinkt als een oplossing. Ik ga het eens proberen, maar betwijfwl of ik dit zelf kan regelen. Mogelijk moet ik mijn broer weer inschakelen. Ik laat het weten.

Groet

0 Kudos
Wim C.
Level 18
T.E.A.M.

Beste @Aster3 

Het is helemaal geen schande als je wat minder technisch bent.

Laat in elk geval weten of dit gunstig uitpakt. 👍🏻

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@Aster3 Home/Huis knop indrukken op de afstandsbediening dan met :ab_pijltje_rechts:naar :interface_go_instellingen: en :ab_ok: naar Beeld en geluid en naar benden met :ab_pijltje_omlaag: naar Dolby Audio en :ab_ok: en probeer de verschillende mogelijkheden uit met :ab_pijltje_omhoog: en :ab_pijltje_omlaag: en :ab_ok:.

Aster3
Level 2
Topicstarter

Dank je Wim. 😉

Mijn broer heeft gisteren idd alleen twee hdmi kabels aangesloten. Jouw opmerking over de 5 uitgangen voor 5 boxen deed het voor mij!  

Op de afstandbediening van de versterker zit een knop 'stereo'. Die heb ik ingedrukt. Dan pakt de receiver kennelijk alles samen in de twee uitgangen waar mijn speakers op zitten. Want nu werkt alles prima. 

Ik heb dus gelukkig niets hoeven te vervangen of verzetten. Gewoon dat ene knopje. 🤦🏻‍♀️

Dank dus voor je hulp. Zonder dat was ik er niet opgekomen.  Fijn dat je reageerde. 👌🏻

0 Kudos
Aster3
Level 2
Topicstarter

Dag Bert,

Dank voor je reactie. Het is inmiddels opgelost door een piepklein knopje 'stereo' op de afstandsbediening van de versterker te drukken🤦🏻‍♀️

Dat zoiets simpels zoveel verschil kan maken😉

Groet en fijne avond!

Bert
Level 21
T.E.A.M.

@Aster3 Dan staat je 5.1 versterker met zijn vele boxen als stereo weergave en niet als ruimtelijk Dolby geluid.

Als je Dolby aanzet op de Next en het knopje stereo weer indrukt, zou je een zeer ruimtelijk geluid moeten krijgen uit je 6 speakers.