1
Vraag
2
Reacties
Paul_v

Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Splitter + versterker tips

Hallo allemaal,

 

Ik heb in huis 3 tv's met ci+ module. Vorig jaar na een verbouwing heb ik een splitter aangesloten (https://www.kabelshop.nl/Hirschmann-KabelKeur-F-connector-splitter-Hirschmann-3-weg-7-dB-Ziggo-gecer...

Lengtes van de coax kabels zijn ruwweg 2 x 10 m en 1x 15 à 20 meter. Allemaal nieuw aangelegd, goede kwaliteit. De afstand van de verste tv is te groot voor goed beeld, daarom had ik daar nog een (oude) versterker tussen gezet. Die lijkt nu niet (meer) voldoende te versterken. Wat kan ik het beste doen?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Met bijvoorbeeld een FRA-752X kan de driewegsplitter komen te vervallen en kun je alle TV's direct op de versterker aansluiten, dat scheelt ~6 dB demping per kabel.

Bekijk in context

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Paul_v  schreef:

maar met de FRA-752X  heb ik mijn oude versterker niet meer nodig toch? Dus dan vervalt ook die stekker. Vandaar de keuzevraag 🙂

Mijn andere twee tv's hoeven misschien niet versterkt te worden, die functioneren nu prima. Ga ik met de  FRA-752X  geen nieuwe problemen creëren? Je kunt ook teveel versterken toch?


@Paul_v Je kunt zeker te veel versterken, vandaar dat de FRA 752X de juiste keuze lijkt, vanwege de 0 - 2 - 4 - 8 versterking, de HMV41 5 - 5 - 6 - 7 695004725 HMV 41 Hirschmann Multimedia

Je het dan 3 aansluitingen die minder versterken dan de laagste van de HMV41.

Bekijk in context

Paul_v
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Gisteren werd de FRA-752X al bezorgd, in een keurig doosje. Met alle aansluitbenodigdheden. Probleem is nu opgelost 🙂

Dank voor al jullie meedenken!

Bekijk in context

20 Reacties 20
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Met bijvoorbeeld een FRA-752X kan de driewegsplitter komen te vervallen en kun je alle TV's direct op de versterker aansluiten, dat scheelt ~6 dB demping per kabel.

Tjeerd85

Level 13
  • 795Posts
  • 75Oplossingen
  • 446Likes

Mogelijk kan je op de versterker zelf de coaxkabel nog aansluiten op een uitgang die het signaal meer versterkt, kan je eens een foto posten van de versterker? 

Paul_v
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Paul_v_0-1667558648793.png

Versterker heeft 1 uitgang. Met een schroefje links kun je meer of minder versterken. Dat werkte een tijd redelijk, maar nu heb ik vooral bij RTL4 blokkerig/haperend beeld (en af en toe geluid).

De input connector kan natuurlijk beter, maar ik weet niet of dat veel uitmaakt (zit vlak achter de splitter).

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De stekker op de ingang moet zeker vervangen worden, hiermee wordt de gehele installatie zeer gevoelig voor instraling. De versterker is verouderd en zou ik zelf alleen voor analoge TV gebruikt hebben.

 

Is de versterker direct op het AOP (de hoofdaansluiting) aangesloten? Wat is de lengte van deze kabel?

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@Paul_v  schreef:

De input connector kan natuurlijk beter, maar ik weet niet of dat veel uitmaakt (zit vlak achter de splitter).


Jazeker maakt dat uit, dit is een perfecte ingang voor allerlei (oa. 4g) stoorsignalen.

 

 

Ten 2e vermoed ik dat deze versterker niet alle huidige frequenties doorgeeft.

Paul_v
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Nee, de versterker zit na de splitter, alleen de verste tv zit daarop. Op de andere twee tv's heb ik prima beeld (al zijn de kabels ongeveer 10 meter)

 

Paul_v
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

De andere twee tv's werken nu prima. Geeft het geen problemen als ik die ga versterken?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Paul_v Die stekker zet 4G 5G Digitenne enz. signalen keurig op je hele coax netwerk, het metalen plaatje is een perfecte antenne die deze signalen op de kern van de coax kabel reflecteert.

 

De versterker kan ook defect geraakt zijn, gezien de leeftijd.

Paul_v
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Wat heeft meer kans, aanschaffen van FRA-752X of vervangen van de stekker op de ingang?

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@Paul_v  schreef:

Vervangen van de stekker op de ingang?


Dit moet zeker.

Paul_v
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

maar met de FRA-752X  heb ik mijn oude versterker niet meer nodig toch? Dus dan vervalt ook die stekker. Vandaar de keuzevraag 🙂

Mijn andere twee tv's hoeven misschien niet versterkt te worden, die functioneren nu prima. Ga ik met de  FRA-752X  geen nieuwe problemen creëren? Je kunt ook teveel versterken toch?

S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

Maak gebruik van deze versterker. Maar dan wel met 5 TV'S aangesloten. Werkt prima.

https://www.kabelshop.nl/Hirschmann-HMV41-Coax-versterker-Ziggo-gecertificeerd-695004725-i9249-t1939...

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Of je een versterker nodig hebt is op afstand moeilijk te zeggen.

Gewoon uitproberen is vaak het beste.

Zeker kun je teveel versterken.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Paul_v  schreef:

maar met de FRA-752X  heb ik mijn oude versterker niet meer nodig toch? Dus dan vervalt ook die stekker. Vandaar de keuzevraag 🙂

Mijn andere twee tv's hoeven misschien niet versterkt te worden, die functioneren nu prima. Ga ik met de  FRA-752X  geen nieuwe problemen creëren? Je kunt ook teveel versterken toch?


@Paul_v Je kunt zeker te veel versterken, vandaar dat de FRA 752X de juiste keuze lijkt, vanwege de 0 - 2 - 4 - 8 versterking, de HMV41 5 - 5 - 6 - 7 695004725 HMV 41 Hirschmann Multimedia

Je het dan 3 aansluitingen die minder versterken dan de laagste van de HMV41.

Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

je kunt inderdaad teveel versterken, situatie zou als volgt moeten worden:

AOP > poa-01-b/upc (of poa-85/254) > ene kant modem en andere kant versterker. ik zou gaan voor de fra-752x.

de kabels van 10m op poort 1 en 2 en die van 15/20m op port 3. ik verwacht niet dat er een van die 3 te hoog signaal krijgen als je het zo aansluit

S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

Moet ook wel bekennen dat op HMV41 bij mij op 3 aansluiting weer een splitter zit. In totaal 7 aansluitingen in huis. 6 altijd in gebruik. Nr 7 alleen voor in de zomer (buiten).

 

Je kan idd ook teveel versterken.

Paul_v
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

De stekker op de kabel die de versterker inging heb ik vervangen door een fatsoenlijke. Dat heeft het probleem nog niet opgelost. Daarom heb ik de FRA 752X besteld.

Dank alvast voor al het meedenken! Ik laat weten als ik de splitter/versterker heb geïnstalleerd.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Wellicht ten overvloede, maar zoals eerder aangegeven kun je bij de FRA-752X de drie TV's direct op de versterker aansluiten, de splitter kan komen te vervallen.

Paul_v
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Ja, dat was me duidelijk 🙂

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic