damb65

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Soundbar werkt niet na installatie Next Mini

Ik heb zojuist een Next Mini mediabox geinstalleerd. Met de 'oude' mediabox had ik een sounbar aangesloten en dat werkte prima. Dit ging via een optical connection (op soundbar en op de mediabox). Nu met de nieuwe mediabox Next Mini werkt de soundbar niet meer (ik moet de soundbar nu uitzetten en het TV geluid aan om iets te horen). Op de TV staat wel dat welke audiokanaal actief is (van de TV-> dan heb ik geluid via de TV of extern audio apparatuur-> soundbar maar daar komt dan geen geluid van de zender uit).

Ik heb de next mini aangesloten op de tv en de tv op de soundbar, beide via hdmi.

Heeft iemand een oplossing hiervoor ?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

De soundbar moet op een hdmi-arc aansluiting van de tv. Anders komt er geen geluid naar de soundbar.

 

De tv moet dan geluid geven via externe apparatuur optie.

Bekijk in context

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes

@Jacob  hier ben ik to deee resuethee 😉

 

@Rob-Br 

Heeft je Sound Bar een Optische Audio kabel mogelijkheid, als je die aansluit via een optische Audio kabel naar de TV en je TV instelling op Optische uitgang zet, dan gaan alle apparaten over 1 Sound Bar. 

Bekijk in context

46 Reacties 46
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

De soundbar moet op een hdmi-arc aansluiting van de tv. Anders komt er geen geluid naar de soundbar.

 

De tv moet dan geluid geven via externe apparatuur optie.

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1067Likes

@damb65 verkeerde next gekozen dus.

De normale next heeft namelijk wel een optische aansluiting., gebruik ik ook met mijn next en werkt prima.

De reactie van @bloemen64  kan ook maar dat is dus even puzzelen.

Gebruik je wel de bijgeleverde hdmi kabel, die is namelijk hiervoor geschikt. (mini-TV)

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @damb65,

Is het uiteindelijk gelukt met het geluid?  

damb65
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Jaaaa het werkt. Bedankt

damb65
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ja, fijn dat het weer werkt!

halijode

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

ik heb vandaag ook een soundbar gekocht bij ah een jbl en ik heb deze met de bijgeleverde hdmi kabel aangesloten op de tv, dus ik kan beter een optische kabel kopen

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@halijode  schreef:

ik heb vandaag ook een soundbar gekocht bij ah een jbl en ik heb deze met de bijgeleverde hdmi kabel aangesloten op de tv, dus ik kan beter een optische kabel kopen

 


Als het nu werkt via Tv met HDMI ( waarschijnlijk met ARC/eARC ), waarom dan aanpassen ?

Waarop wil u die optisch kabel aansluiten ?

halijode

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik ben vrij niet technisch maar hij werkt niet via hdmi vandaar de optische kabel misschien dat het dan wel werkt 

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@halijode je merkt al dat voor dit soort zaken de Community ideaal is.

Heb je iets gehad aan de tips? Hoe staat het ervoor? Laat maar weten waar je eventueel tegenaan loopt! 

halijode

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

goedemiddag, ik heb nu een optische kabel gehaald bij karwei en de soundbar werkt goed, ik kon hem niet op 1 van de 2 hdmi aansluiting doen want dat werkte niet maar nu prima 

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@halijode helemaal mooi!

Veel plezier ermee! 

Rob-Br

Level 5
  • 68Posts
  • 2Oplossingen
  • 24Likes
  • Ik heb ook dit euvel ook soms dat het geluid van mij Philips soundbar (via hdmi naar tv hdmi-arc) uitvalt en over schakeld naar de tv speakers . Er staat dat het opgelost is maar dat is het dus niet . Bij mij vorige mediabox nooit last bij de next-mini dus wel . Knap vervelend om de next-mini dan maar weer van het stroom af te halen waardoor het weer enige tijd werkt . Hoop dat hier gauw een update voor komt .
Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@Rob-Br ja, dan heb je niet het optimale plezier wat je graag met je diensten zou willen.

Ik ben eens gaan zoeken en vond daar enkele leden die hier vast wel iets over te zeggen hebben. Zouden @Teun en/of @Dave! hier eens hun licht, kennis en kunde over willen laten schijnen aub?

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes

@Jacob  hier ben ik to deee resuethee 😉

 

@Rob-Br 

Heeft je Sound Bar een Optische Audio kabel mogelijkheid, als je die aansluit via een optische Audio kabel naar de TV en je TV instelling op Optische uitgang zet, dan gaan alle apparaten over 1 Sound Bar. 

Rob-Br

Level 5
  • 68Posts
  • 2Oplossingen
  • 24Likes

Dank voor het reageren Jacob .

Rob-Br

Level 5
  • 68Posts
  • 2Oplossingen
  • 24Likes

Dave ,dank voor het meedenken en oplossing van dit euvel , ik ga deze oplossing eerdaags toepassen . 👍🏼

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes

Graag gedaan @Rob-Br  😊 Optische Audio kabels zijn niet zo duur, je hebt ze al vanaf € 4,95 zie hier via de winkel waar ik ze normaal bestel optische audiokabel’ in Alle artikelen ik heb zelf de gewone, niet de gouden. Die keuze laat ik aan jou. 😉    

Rob-Br

Level 5
  • 68Posts
  • 2Oplossingen
  • 24Likes

Dave , dank voor de extra info 👍

Rob-Br

Level 5
  • 68Posts
  • 2Oplossingen
  • 24Likes

Dave , ik krijg optische kabel maandag binnen en ga het uit proberen of dat de voorlopig oplossing is . Hoewel ik het wel vreemd vind dat een hdmi kabel en welke beter is soms ( om de paar dagen , en gisteren weer ) die storing geeft met opeens uitval van soundbar en naar tv speakers omslaat . Dus eigenlijk is het euvel zoals in de kop van het artikel staat niet opgelost , want alles moet goed werken met zowel hdmi als optische kabels , daar ik voor de next-mini dit probleem zich niet voordeed dit niet had . Hoop dat het euvel in de loop van de tijd toch goed op gelost gaat worden .  

Uitgelicht topic