Roodkapje33

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Soundbar werkt niet met de Next Mini

sinds ik next mini heb werkt de soundbar niet meer...heb hdmi arc geprobeerd...ook een optical convertor naar tulp..(advies van monteur) krijg m niet meer aan gang..

help

38 Reacties 38
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Hoe heeft u de soundbar aangesloten? Met een HDMI kabel van de ARC poort van uw TV naar de ARC poort van de Soundbar zou u toch het geluid van de TV moet kunnen horen via de soundbar. Over welke TV en soundbar gaat het?

Roodkapje33
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

tv is van sharp en de soundbar is van sony..tv is al wat ouder..jaar of 7 en de soundbar is 8 maanden

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hey @Roodkapje33, van harte welkom hier! 

 

Sinds de komst van de Next Mini, wil het niet helemaal soepel meer in de samenwerking met de Soundbar. Ik snap dat je dit graag weer aan de praat wil krijgen. Goed dat je hier de Community voor gevonden hebt. 

 

Als je uitleg geeft over hoe je alles hebt aangesloten, dan denkt @Jan F. graag verder met je mee! 

Roodkapje33
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

de soundbar was aangesloten met een hdmi arc.  deed niks...de mini kon de afstandsbediening wel vinden en koppelen maar geluid deed niks.

koppelstuk ertussen van optical naar hdmi..deed ook niks.. 

heb van ellende de soundbar afgekoppeld en ga nu maar sparen voor een tv met optical misschien dat die het dan wel doet

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes

Ik zou de soundbar opnieuw installeren zonder dat de next is aangesloten. Het feit dat je geen geluid meer krijgt uit de soundbar heeft m.i. niets met de next te maken. En typenrs van tv en soundbar heb je niet gegeven dus helpen op afstand is dan zo goed als onmogelijk.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Hi @Roodkapje33
Is het nog gelukt met de tips van @youriy ?

Roodkapje33
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

nee..is niet gelukt....heb de soundbar afgesloten van elektra en ga maar sparen voor een tv met optical aansluiting...

Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes

@Roodkapje33 . welke type sharp tv heb je en welk type sony soundbar??

 

Teun.

Klant-666

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo, hier hetzelfde probleem. Betreft een philips tv en een JBL soundbar. Alle instellingen staan goed, maar krijg geen geluid uit de soundbar met de next mini aangesloten. Hoop dat er een andere oplossing is dan sparen voor een andere tv.

Garihd

Level 16
  • 2026Posts
  • 72Oplossingen
  • 1107Likes

@Klant-666  schreef:

Hallo, hier hetzelfde probleem. Betreft een philips tv en een JBL soundbar. Alle instellingen staan goed, maar krijg geen geluid uit de soundbar met de next mini aangesloten. Hoop dat er een andere oplossing is dan sparen voor een andere tv.


Dat zou niet nodig moeten zijn. Is op de geluidsbalk wel de goede ingangsbron gekozen?

Het mag feitelijk niets uitmaken welk kastje is aangesloten. 

Klant-666

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Jaa, alle bronnen goed van de hdmi kabel (hdmi out op soundbar en hdmi arc poort in tv) en instellingen tv voor geluid op hmdi. 

rivada

Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ook hier de nodige problemen met de soundbar na aansluiten van de Next-mini.

Zelfde symptoom: geen geluid uit de soundbar, maar -tot mijn verbazing- wel uit de tv-speakers.

Overschakelen naar soundbar ging niet meer automatisch ondanks dat daar geen enkele verbinding of instelling is gewijzigd. Na handmatig tv-speakers uitgeschakeld en soundbar een reset gegeven leek alles ok te werken tot na een seconde of 15 de tv-speakers weer aan gingen. Nu had ik dus geluid uit de tv speakers en de soundbar.... ??!!

Uiteindelijk de oude mediabox maar weer aangesloten en de soundbar werkt weer naar behoren.

Het is me duidelijk dat de Next-mini iets doet met het HDMI-ARC omschakelen.

Ik wacht nu op een passende oplossing om de Next-mini weer te kunnen aansluiten.

TV: Philps

Sounbar: Teufel

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@rivada de Next doet helemaal niks met ARC. Dit staat voor Audio Return Chanel. Wat wel kan is dat de Next of de Next Mini via HDMI-CEC een bepaald effect heeft, als men de eenknops optie gebruikt.

 

 

rivada

Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Geen idee waar je het over hebt.

Mijn waarneming is dat na het aansluiten van de Next-mini de soundbar niet (meer) werkt en alleen nog maar de tv-speakers werken. En gezien de sounbar middels HDMI-ARC is aangesloten is mijn conclusie als leek dat de Next-mini daar invloed op uitoefent.

Next-mini vervangen voor de gewone mediabox en alles werkt weer als vanouds.

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@rivada welk model 'gewone' Mediabox ?

 

De afstandsbediening van de Next of Next Mini kan invloed hebben op de bron die gekozen wordt op de TV dit werkt via ofwel infrarood of via HDMI CeC dit staat voor Consumer Electronic Control.

 

ARC is een passief iets, dat zijn 2 draadjes waar audio uit een TV naar een extern audio apparaat gaat. 

 

Wat u waarneemt en uw conclusie is begrijpelijk, maar dat heeft weinig met arc te maken.

Hoe is uw Mini aangesloten is dat direct via de TV of via de Teufel? En had u via het menu van de Mini uw TV en de teufel gekoppeld?

Garihd

Level 16
  • 2026Posts
  • 72Oplossingen
  • 1107Likes

@Klant-666  schreef:

Jaa, alle bronnen goed van de hdmi kabel (hdmi out op soundbar en hdmi arc poort in tv) en instellingen tv voor geluid op hmdi. 


@Klant-666 

Ik had uw reactie gemist. 

Kunt u beschrijven hoe alles is verbonden en eventueel alle type nummers melden.

Dus is Mini aangesloten via de soundbar of direct aan de TV.

En hoe heeft u de boel ingesteld via de Mini gebruikt u van de afstandsbediening van de Mini de 1 of tweeknops bediening?

rivada

Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Mediabox betreft de Mediabox XL

Next-mini is direct op de tv aangesloten: HDMI uitgang van Next-mini gaat rechtstreeks naar HDMI ingang van tv. Teufel is eveneens direct via HDMI op de tv aangesloten; er loopt dus niets via-via.

Koppelen tv (en soundbar) zijn nieuw voor me, heb ik ook nergens een verwijzing of aanwijzing voor gevonden. Ga ik natuurlijk wel even naar zoeken, maar wel vreemd: want de tv werkt na aansluiten Next-mini feilloos (op het automatisch zelf weer inschakelen van de tv-speakers na dan) 

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@rivada en zo zijn we weer wat dagen verder, maar we vergeten je zeker niet. De materie is wel wat specifiek, dus wellicht hebben de eerdere delers van tips, @Garihd en/of @RoWi. nog een aanvulling?

rivada

Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@RoWi had een suggestie gedaan mbt koppelen van de soundbar aan de Next-mini ("En had u via het menu van de Mini uw TV en de teufel gekoppeld?"), maar daar is helemaal niets over te vinden; vraag me dan ook af of de soundbar überhaupt aan de Next-mini kan worden gekoppeld.

Komend weekend zal ik de Next-mini en de Mediabox XL parallel aan de tv koppelen (heb namelijk 4 HDMI poorten, dus ruimte zat) en dan eens kijken wat de effecten zijn.

Maar bij mij begint de conclusie vorm te krijgen dat de Next-mini op een of andere manier invloed uitoefent op de (geluids)instellingen van de tv.

Uitgelicht topic