SerendipityNL

Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Soundbar functioneert niet meer na mediabox update

Goedemiddag,

 

Na de update van de mediabox heb ik problemen met de communicatie tussen mijn soundbar en mijn tv. Ik heb een LG smart tv en een soundbar van Samsung, die via een HDMI ARC poort met elkaar verbonden zijn. Als ik tv kijk via de mediabox is er niets aan de hand, maar sluit ik de mediabox af en ga ik later die dag via bijvoorbeeld de Youtube of Netflix app iets kijken, dan valt ineens de communicatie tussen mijn tv en soundbar weg. Mijn TV herkent nog wel dat de soundbar er aan hangt, maar switcht qua output naar de interne luidspreker.

 

Ik heb verscheidene oplossingen geprobeerd en ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het enige wat veranderd is sinds de tijd dat het werkte de mediabox moet zijn. Als het probleem zich voordoet is het te verhelpen door de HDMI kabel van de mediabox er uit te halen. 

 

Na 2x met de klantenservice te hebben gebeld is er tot op heden nog steeds geen oplossing aangedragen en ik was benieuwd of anderen er last van hebben.

25 Reacties 25
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

zit de mediabox xl rechtstreeks aan de tv of aan de soundbar

SerendipityNL
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

@anoniemforum De mediabox zit met een HDMI kabel op een normale poort van de tv aangesloten.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

hoe staan de geluidsinstellingen van de tv

SerendipityNL
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

@anoniemforum Die staat ingesteld op de HDMI ARC, verder geen bijzondere dingen zeg maar.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

en de instellingen van de mediabox xl zelf ?

SerendipityNL
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Welke instellingen bedoel je dan precies? Want ik kan geen instellingen vinden die te maken hebben met de soundbar.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

beeld en geluid instellingen

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemiddag @SerendipityNL

 

Is het gelukt met de tips van @anoniemforum? We hebben al ruim een week niets meer van je gehoord. We horen graag of je onze hulp hier nog nodig hebt of dat we het topic kunnen sluiten en je bent geholpen 🙂 Alvast een mooi weekend!

SerendipityNL
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

@Jamyla Ik heb helaas nog geen tijd gehad om het probleem verder te onderzoeken. Ik probeer het dit weekend weer even!

SerendipityNL
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

@Jamyla @anoniemforum Ik heb gisteravond en vandaag nog even het een en ander getest:

 

De instellingen van de mediabox qua beeld en geluid zijn als volgt:

 

Hoog contrast: uit

Video-uitgang: HDMI

HDMI-resolutie: Automatisch

4:3 verwerking: Uitgerekt

Dolby Audio: Ingeschakeld

TV kleur output: Automatisch

 

Wat me is opgevallen is dat de soundbar uitschakelt zodra de mediabox helemaal uit gaat. Ik heb hem in eco-modus staan aangezien ik hem weinig gebruik op dit moment. Als de box in standby gaat is er nog niets aan de hand, maar zodra hij zichzelf helemaal uitschakelt (dan verdwijnt het klokje volgens mij ook van het scherm) dan valt de verbinding tussen de TV en de soundbar ook weg.

 

Ik hoop dat dat wat meer handige informatie is.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

image.jpg

 hoe staat deze instelling bij beeld en geluid ?

SerendipityNL
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Kan het zijn dat het beeld wat je daar hebt van de mediabox is voor de update? Ik zie die instelling namelijk niet staan!

SerendipityNL
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

dat beeld is van de next maar zou bij de mediabox xl met nieuwe software upgrade het zelfde moeten zijn

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

@SerendipityNL @anoniemforum Dat is inderdaad een foto van de Next. Spijtig genoeg heeft de Mediabox XL geen ondersteuning voor deze functie en is het dus ook niet zichtbaar in de instellingen, zoals @Anne B hier aangeeft

Welke afstandsbediening heb je in gebruik? De 'oude' met toetsenbord op de achterkant? Of de Voice Control? Stel dat je de Mediabox XL instelt op 'snelle start' of 'trage start', werkt het dan wel?

SerendipityNL
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

@Vincent Ik heb de oude afstandsbediening met het toetsenbord. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar als ik op die link kijk die ik eerder had gedeeld (die van dat andere topic) dan gok ik dat het wel werkt als ik de box niet meer in de ECO modus zou zetten, maar ik moet zeggen dat ik dat geen oplossing vind. Het is een beetje een vreemde oplossing om de box altijd maar in standby te laten staan, zodat de soundbar werkt.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Vreemd in deze setup zou de Mediabox eigenlijk alleen invloed op de TV mogen hebben niet op de soundbar. De TV geeft het geluid door aan de soundbar. 

LG en Samsung hebben hun eigen HDMI variant dat zal ook niet in het voordeel werken.

SerendipityNL
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

@RoWi. Ja daar ben ik het volledig mee eens. Voor de update werkte alles ook goed (vraag me nu wel af of ik toen de mediabox in standby had staan in plaats van eco-modus...)

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3333Likes

Inderdaad vreemd en ik snap dat dit niet de oplossing is die je voor ogen had en zeker als je de Mediabox niet vaak gebruikt en graag wilt dat deze uitschakelt. Zou je voor de volledigheid toch willen checken wat er gebeurt als je 1 van de andere energie instellingen kiest? 

Uitgelicht topic