1
Vraag
2
Reacties
AdB41

Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Sony soundbar niet te bedienen met afstandsbediening Next Mini

Sony Tv en Sony Soundbar verbonden door HDMI kabel  in poort3 [ARC}

Alle bekabeling is nieuw 3 x een nieuwe afst. bed. ontvangen en 2 x een nieuwe Next-mini

Bij aanzetten TV d.m.v. rode knop op afst. bed. gaat de TV en Soundbar aan.

Op het scherm verschijnt de melding "TV speaker actief"  en even later de melding "Audio systeem actief"

om dan weer terug te keren naar "TV speaker actief

Het geluid is niet meer te regelen en ook niet stop te zetten.

3 monteurs langs geweest t.w. monteur van de winkel - monteur van Ziggo {heb ik nog nooit meegemaakt]

en tenslotte monteur van Sony [verplicht]

Conclusie van Sony is dat de TV goed werkt, de Soundbar is 1 week getest in de winkel, geen problemen

De ingediende klacht is afgedaan met de volgende melding:

"Graag willen wij u informeren dat wij de functionaliteit van een derde partij merk afstandsbediening niet kunnen garanderen. Wij kunnen alleen de functionaliteit van de Sony-afstandbediening garanderen en adviseren. Helaas kunnen wij vanuit onze kant niks doen om de afstandsbediening te laten werken met de Sony TV.

Hier kan ik het mee doen.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn ?

AdB41

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Karel.

Level 16
  • 2101Posts
  • 267Oplossingen
  • 1452Likes

De implementatie van HDMI-CEC en HDMI-EDID in de Next(mini) is gebrekkig en onvolledig. Voor HDMI-CEC is het zelfs eenrichting vanuit de de Next(mini) naar TV/soundbar. HDMI-CEC is normaliter twee richting verkeer. Als het wel goed en volledig in de Next (mini) firmware/hardware was uitgevoerd zou je zelfs met de TV afstandsbediening alles kunnen bedienen. Helaas is dat nu niet het geval en is de kans dat het ooit goed gaat komen zeer klein gezien de tijd dat Next(mini) al in gebruik is door Ziggo. Het zou zelfs kunnen door de gebruikte HDMI hardware in de Next(mini) dat het zelfs in de firmware niet op te lossen is.

Bekijk in context

26 Reacties 26
Dave

Level 20
T.E.A.M.
  • 24251Posts
  • 1064Oplossingen
  • 7786Likes

Beste @AdB41 

Welkom op de Ziggo Klant helpt klant Community.

Jammer dat de Sound Bar niet wilt wat u wilt, en erg vervelend, er zijn 2 optie die mogelijk zijn.

Optie 1 is via de Home knop :ab_hoofdmenu: dan naar het tandwiel op :interface_go_instellingen: rechts vervolgens kiest u voor tabblad 

Beeld en Geluid - dan kiest u Audio instelling en zo kunt de instelling kiezen Audio inschakelen.

Optie 2 is als u een optische ingang heeft op de sound bar deze van de sound bar naar de TV aan te sluiten, dan naar geluid instelling van uw TV en kies dan voor Geluid Optische uitgang.

dan zou het ook moeten lukken.

En eventueel kunt u nog de stekker van uw TV en Sound Bar en uw Next Mini even stroomloos maken en dan na paar minuten weer op de stroom, is ook nog een tip die kan helpen.

Lukt het niet, laat het hier dan weten, dan kan een Ziggo medewerker of een ander Lid nog tips geven.

AdB41
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Dag Dave,

Bedank voor je uiteenzetting dat betrekking heeft op het geluid van TV en soundbar. 

Alle middelen die je beschreef zijn toegepast.

Optie 2 de optische kabel die zit er nu in en dat werkt perfect.

Alleen de soundbar gaat dan niet

Dus opstaan en aanzetten

Maar dat kanniet de bedoeling zijn.

Ik kan alleen zeggen dat de 3 monteurs voor een raadsel staan. 

Sony zegt dat de tv goed is en Ziggo zegt je moet bij Sony zijn.

Maar ik kan toch gewoon de afst.bed. van Ziggo Next mini gebruiken?

Of moet ik die van Sony tv gebruiken?

Gebruik je weer 2 afstandsbedieningen.

Vr.gr.

AdB41

Dave

Level 20
T.E.A.M.
  • 24251Posts
  • 1064Oplossingen
  • 7786Likes

De HDMI die dien je er uit te halen, alleen de optische kabel, en dan ook via je TV instelling van je Sony die moet je uitgang op optische audio zetten, dan zou de sound bar moeten werken met de HDMI krijgt hij dubbele optie en werkt niet.

Als je de Optische Audio kabel en de TV hebt ingesteld op optische audio uitgand, zonder HDMI naar de Sound Bar, dan even stroom er af daarna er op, dan zet je de stroom weet op de sound bar, daarna druk je 5 seconde op de voorknop van je Next mini dan koppelt je afstandbediening en dan heb je nog een optie erbij. Een werkende Afstandbediening voor de Mini.

AdB41
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Goedemorgen Dave

Alles is verschillende malen uitgevoerd ook die 5 sec.

De soundbar is geriset. Ook de knop "tv"  met de cijfer 0

10 sec ingedrukt.

De tv heeft de nieuwste software update gehad ( die was nog niet beschikbaar, monteur had hem op een usb stick met staan)

Een andere monteur had het over het "moederbord'  dat eventueel kapot is.

Maar de monteur van Sony zei dat die kans erg klein is.

Dus klacht afgewezen.

Moeilijk probleem Dave!

Vr.gr.

AdB41

Dave

Level 20
T.E.A.M.
  • 24251Posts
  • 1064Oplossingen
  • 7786Likes

Ik ga hem voorleggen aan een Ziggo Medewerker, kijken of die nog paar nuttige tips kan heeft.

Deze komt topic in en heeft een Ziggo Logo voor hun naam staan. Als je wel voor de zekerheid onderstaand wil doen.

💡 Zorg wèl dat uw ✏️ postcode en huisnummer in uw profiel 🖥 staan, dan weten Ziggo-medewerkers wie u bent en waar u woont. Het spreekt voor zich dat deze informatie alleen zichtbaar is voor medewerkers van Ziggo. Let wel dat u het op Community houd hier, anders gaan zaken door elkaar lopen en duurt het veel langer voor een oplossing. Uw profielpagina vindt u hier.

Judith
Community Moderator
Community Moderator
  • 1358Posts
  • 142Oplossingen
  • 671Likes

Hi @AdB41 wat frustrerend dat het maar niet wil lukken de Sony Soundbar te bedienen met de afstandsbediening van de next Mini. 
Ik zie dat @Dave je  verwelkomd heeft, en al zijn best heeft gedaan je verder op weg te helpen. Super! 
Nogmaals van harte welkom op de Ziggo Community, samen gaan we helpen dit probleem op te lossen. Ik ga je meteen aan het werk zetten 😉 

Heb je op dit moment alles alleen via HDMI- ARC aangesloten? Dus zonder de optische kabel, ontkoppel de optische kabel tussen soundbar en tv. Wanneer zowel de optische kabel als HDMI kabel zijn aangesloten op de soundbar kan die er soms voor zorgen dat de tv steeds blijft switchen tussen tv-speakers en de externe audio (soundbar ) 
Dus een connectie enerzijds de Sony TV en de Sony soundbar ( op zowel tv als soundbar dus de HDMI ARC poort gebruiken ) De Next Mini dient rechtstreeks op een van de andere HDMI poorten van de tv aangesloten te zijn. 

Check vervolgens op de HDMI-ARC en HDMI-CEC ingeschakeld zijn op zowel de tv als op de soundbar. Hiervoor dien je de (online) handleiding te raadplegen. Waar de opties staan varieert per model en type tv. Daarnaast dient in het menu de audio ingesteld te staan op externe audio ( soundbar), dus niet op de tv speakers of andere optie waardoor de apparatuur continue blijft switchen. 

Check als laatste het volgende op de Next Mini: 

- Menu ( huisje 
- Instellingen ( tandwiel ) 
- Systeem 

of de optie "een knop voor aan - en uitzetten" is ingeschakeld. Herstart nu de tv, soundbar en Next Mini. Test vervolgens of de soundbar nu op alle toetsen reageert. 

En alsof er nog niet genoeg te lezen en te doen valt hier nog een laatste belangrijke tip: 

Als HDMI-CEC en HDMI-ARC gebruikt wordt is het belangrijk dat de afstandsbediening ingesteld staat op de televisie. De tv stuurt stuurt immers alles aan en moet je zien als hub. We zien dat de Next Mini op dit moment ingesteld staat op het audio systeem, dit verklaart waarom de soundbar niet op (alle) toetsen van de mediabox afstandsbediening reageert. Je kunt dit als volgt aanpassen: 

- Menu 
- Instellingen 
- Beeld en geluid 
- Koppel de afstandsbediening 

Ik hoor graag jouw bevindingen! 

AdB41
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Dag Judith,

Bedankt voor je lange beantwoording t.a.v mijn  tv/soundbar probleem.

Ik zal stapsgewijs doorlopen wat je had beschreven.

Nogmaals ter informatie de soundbar gaat. WEL aan met de afstandsbediening van de Next-mini.

Daar gaan we:

"De soundbar is verbonden met een HDMI kabel en zit de tv in de ARC aansluiting en met een USB  naar de voedingsadapter die de soundbar van stroom voorziet 

Alles volgens de juiste wijze aangesloten."

Nu komt het probleem Judith.

De tv en soundbar aange

zet met de afstandsbediening van de Next-mini

(rode knop)

Het lichtje op de Next-mini brandt eerst aan wit en dan blauw.

Op het scherm tv de melding " tv speaker actief" daar  "audio systeem actief" om dan terug te gaan naar "tv speaker actief" 

Het geluid is niet meer te regelen en niet stop te zetten.

Zet de tv nu uit en weer aan.

Nu alleen de melding "audio systeem actief"  (?) en blijf daarop staan(?)

Het is telkens  weer anders.

Knop voor aan-uitzetten is ingeschakeld.

Judith , alle 3  monteurs konden het niet oplossen.

De monteur van Sony gaf als uitslag:  "Software update uitgevoerd.

Geen technisch defect geconstateerd"

Eind conclusie van Customer Relations Office is:

"Helaas willen wij er nogmaals op attenderen dat Sony de werking van derde partijen apparaten niet kan garanderen"

en 

"Wij kunnen verder geen coulance bieden omdat het hier gaat om een apparaat dat niet van Sony is. De televisie en soundbar functioneren naar behoren.

en

Dit is de defensieve verklaring namens het Sony management met betrekking van uw klacht"

Waarom Judith mag ik de afstandsbediening van de Next-mini niet gebruiken?

Ik kan toch niet met de afstandsbediening van de Sony de Next-mini aanzetten?

Ik weet het echt meer. Jij nu wel?

M.vr.gr.

AdB41 

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4590Posts
  • 379Oplossingen
  • 1875Likes

@AdB41 dankje voor je uitgebreide feedback. Goed dat je zelf weer zoveel hebt getest. 

Het is inderdaad nogal een verslag geworden. Het is hier en daar behoorlijk technisch en ergens complex. Ik ben daarom benieuwd of onze techneuten hier nog iets van vinden. 

Zou ik @Dave en/of @Teun eens mogen vragen wat zij vinden van deze optelsom?

Teun

Level 17
  • 4213Posts
  • 182Oplossingen
  • 813Likes

@AdB41 . Welke type van sony heb je??

Teun.

AdB41
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Goedenavond Teun,

Leuk van je dat je interesse  heb voor mijn probleem.

De Sony tv is ruim 3 jaar oud (jong). Het is de:

KD-49XH8196 met als serie nr:

6011612

De soundbar is de:

HT-SF200 met als serie nr:

5641542 

Ik begrijp de afwijzing niet van Sony.

De tv aanzetten moet gewoon kunnen met de afstandsbediening  van de Next-mini. 

Sony zegt in zoveel woorden dat de tv moet worden aangezet met de afstandsbediening van Sony.

Punt. Klaar. Klacht verworpen.

Daar kan ik het mee doen Teun.

Vr gr.

AdB41

Teun

Level 17
  • 4213Posts
  • 182Oplossingen
  • 813Likes

Hallo @AdB41 . Ik heb zelf 33 jaar bij expert gewerkt, net verwisseld van baan baan, en ik kan mij herinneren dat je bepaalde series van de sony tv in kon stellen met spraakbediening. Daarvoor moest bluetooth aanstaan. van de remote. Zou je eens kunnen kijken of deze ook toevallig bij jou aanstaat?? Daardoor zou het ook mis kunnen gaan.

Teun.

AdB41
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Goedemorgen  Teun,

Dank voor het meedenken. Ik ga dat nakijken.

Vr.gr.

AdB41

AdB41
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hoi Teun,

Inderdaad Bluetooth stond aan.

Is nu uitgeschakeld.

Maar bij inschakelen van tv dezelfde problemen

Maar bij uit en weer inschakelen van TV dan krijg ik gelijk de melding audiosysteem actief

En dat blijft zo.

Moet ik nu weer Bluetooth inschakelen?

M.vr.gr.

AdB41

Teun

Level 17
  • 4213Posts
  • 182Oplossingen
  • 813Likes

@AdB41 . Ook al geprobeerd om CEC uit te schakelen?   bluetooth van de sony niet weer inschakelen.

Teun.

AdB41
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Dag Teun,

Dat heb ik nog niet gedaan.

Ga ik morgen proberen.

Bedankt

Gr.AdB41

Karel.

Level 16
  • 2101Posts
  • 267Oplossingen
  • 1452Likes

De implementatie van HDMI-CEC en HDMI-EDID in de Next(mini) is gebrekkig en onvolledig. Voor HDMI-CEC is het zelfs eenrichting vanuit de de Next(mini) naar TV/soundbar. HDMI-CEC is normaliter twee richting verkeer. Als het wel goed en volledig in de Next (mini) firmware/hardware was uitgevoerd zou je zelfs met de TV afstandsbediening alles kunnen bedienen. Helaas is dat nu niet het geval en is de kans dat het ooit goed gaat komen zeer klein gezien de tijd dat Next(mini) al in gebruik is door Ziggo. Het zou zelfs kunnen door de gebruikte HDMI hardware in de Next(mini) dat het zelfs in de firmware niet op te lossen is.

AdB41
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Goedemorgen Karel,

Moet ik uit je woorden opmaken dat dit probleem niet is op te lossen?

Zowel Sony als Ziggo zijn beide niet verantwoordelijk voor dit probleem?

Dus ik had nooit de Next-mini van Ziggo moeten aanschaffen?

Wat is nu het alternatief?

Next-mini terug sturen en dan....?

In elk geval bedankt voor duidelijke beantwoording. 

Gr.

AdB41

AdB41
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Karel,

Hoe is het dan mogelijk dat bij mijn buurman die ook een Next-mini heeft totaal geen problemen zijn?

Hij heeft in elk geval geen Sony tv.

Groet,

AdB41

Karel.

Level 16
  • 2101Posts
  • 267Oplossingen
  • 1452Likes
@AdB41  schreef:

….

Hoe is het dan mogelijk dat bij mijn buurman die ook een Next-mini heeft totaal geen problemen zijn?

@AdB41  schreef:

Moet ik uit je woorden opmaken dat dit probleem niet is op te lossen?

HDMI-CEC is tussen verschillende merken en apparatuur altijd al een probleem geweest.  Meestal werkt het met apparatuur van hetzelfde merk het beste. En bij je buurman is het kennelijk wat minder kritisch.

Bedenk wel dat de Next mini het goedkoopste apparaatje in de keten van je TV en audio apparatuur is en kwalitatief minder hoogstaand zal zijn.

Alleen door experimenteren in de manier van aansluiten kan een oplossing bieden.

Bijvoorbeeld Next (mini) HDMI out naar soundbar HDMI in en soundbar HDMI out naar TV HDMI (arc).

Je zou ook eens in het instellingen menu van de TV kunnen kijken naar extra Bravia-sync (=HDMI-CEC) instellingen. En indien mogelijk de HDMI aansluiting met de Next mini de Bravia-sync (HDMI-CEC) (zoveel mogelijk) uitzetten.

Alhoewel niet geluids gerelateerd maar in de Next mini de “Een knop voor aan- en uitzetten” op uit te zetten.

Soms werkt een HDMI-CEC killer tussen de Next en TV/Soundbar.

Bij de Next wordt ook nog wel eens de aparte optische audio uitgang direct op de soundbar aangesloten, dat is met de mini niet mogelijk.

Zoek maar eens met google op de jarenlange problemen met de Next:

https://www.google.com/search?q=Ziggo+community+next+mini+HDMI-cec+soundbar

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic