1
Vraag
2
Reacties
rico1

Level 1
  • 69Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

Sony Bravia tv herstart vanuit standby i.c.m Mediabox Next

ik heb een vraagje over mijn sonos beam. ik heb sinds kort een nieuwe 4k sony bravia tv.
nu heb ik een next box van ziggo aan gesloten op mijn tv en de beam op arc aan gesloten.
ik heb een update gehad naar android 8 op mijn tv . nu heb ik het volgende probleem als ik mijn tv soms vanuit stand-by aan zet gebeurt het wel is dar de tv zelf opnieuw opstart nu heb ik tussen op de ziggo next box een cec killer geplaatst en het herstart probleem is over tv doet dit niet altijd zonder cec killer het opnieuw opstarten van tv met aan zetten van tv. nu heb ik gelezen dat ziggo next box dat probleem kan veroorzaken van wegen krachtige cec singiaal. en het ook niet echt een goede combinatie is met sonos. zijn er meer mensen die dit soort gelijke of andere cec problemen hebben door next box ziggo? is hier een oplossing voor ?alvast bedankt

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
rico1
Topicstarter
Level 1
  • 69Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

@hanh @Dave- @Cecilia Ziggo bedankt voor jullie hulp het probleem kan worden beschouwd als opgelost. hij heb Sony op afstand in tv laten kijken voor zekerheid laten checken of alles in orde was met tv zelf. dit was het geval gelukkig. ik heb nu de sonos beam via optische kabel aangesloten en heb er nu geen last meer van waarschijnlijk was dit inderdaad gewoon een hdmi cec conflict sonos adviseerde me eventueel om een 1.3 hdmi kabel aan de next te doen maar ik vind het wel prima zo op deze manier werkt het ook mijn tv zend gewoon dolby 5.1 uit heb ik gezien in sonos app.cec killer is nu van de next box af want met cec killer gaf hij toen toch weer ondanks een herstart.

Bekijk in context

22 Reacties 22
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Als je de TV even stroomloos maakt nadat alle update’s zijn gecheckt.

Dan je Next even 30 seconde van de stroom.

 

Start nu de apparaten weer op en als goed is moet dit niet voor komen, soms kan het zijn dat de afstandsbediening als je die op rode knop uitzet, en je beweegt hem bij het neerleggen dat inderdaad de TV weer uitspringt. Zorg dat je bij uitzetten hem wegdraait van je TV.

rico1
Topicstarter
Level 1
  • 69Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

Hoi Dave bedankt voor je reactie,

 

maar dit doet hij regelmatig ik hoop dat er meet tv zelf niks aan de hand is tv is zelf 4 weken oud, moet dan de next uit stopcontact of gewoon aan achterkant met het knopje het gekke is met cec killer er tussen is er niks aan de hand ziggo vertelde mij namelijk dat dit goed mogelijk een conflict zou kunnen zijn met cec tussen de next en het signaal sterk is van de next en sonos en de next geen goede combi is. laatste update zit er op van de next is nu 4.19. ik heb tv zelf ook vaak zat gereset. eventueel nog andere tips p.s. ik denk zelf tv niet kapot is anders zou hij dit toch ook met cec killer moeten doen ?

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

@rico1 

Wees gerust je TV is niet kapot, daar hoef je geen zorgen te maken. Je kan de Next via de schakelaar aan de achterkant even uitzetten en na 30 seconde of langer weer aanzetten.

 

Wat gebeurt er als je de Cec-Killer er even tussen uit haal, want de Cec wordt nu ook ondersteunt op de Next maar je TV heeft ook een AnyCec bij instellingen van de TV.

 

Anders lijkt het me handig dat een Moderator dit even na gaat bij de Technische dienst van Ziggo en je misschien even verder helpt, misschien zijn er nog ervaren gebruikers die nog wat tips hebben. 

 

Hier gebeurt hier ook nog af en toe dat de TV spontaan aanspringt als ik de Next uitzet, het kan de beste TV’s overkomen.

rico1
Topicstarter
Level 1
  • 69Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

@Dave-  bedankt voor je reactie

het vreemde is dat ziggo zelf mij wel adviseerde om cec killer er tussen te houden tot er eventueel updates komen van de next ik heb zojuist ook gebeld met de winkel waar ik tv heb gekocht die vertelde mij dat in week van 14 november een update naar sony tv's komen van 2019 met oreo ( android 8 ) daar voor een update komt om dat somige mensen zelfs de stekker van tv er uit moesten halen om aan te zetten. ik heb trouwens wel mijn update via usb gedaan zou dat daar mee te maken hebben uiteraard wel gedaan zoals op sony site uit gelegd staat.mag ik trouwens vragen wat voor tv jij hebt ?

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Update via USB moet toch goed zijn als dit zo wordt uitgelegd. Wacht even de upgrade af in November.

En dit mag niks met de HDMI Cec te maken hebben. Je kan op de Next de Optie Koppeling 1 knop uit of aanzetten. En de gekochte Cec killer nog gebruiken.

 

Ik heb zelf Samsung 4K UHD TV 6-Serie UE43MU6100 van 2017

rico1
Topicstarter
Level 1
  • 69Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

@Dave- bedankt voor je reactie.

 

de knop met 1 uit werkte ook niet het probleem bleef voor doen. dus ik denk dat de combinatie met sonos en next box een conflict kan zijn had gelezen dat d\het ook nog wel eens problemen kon geven in combinatie met de next weet niet of jij daar toevallig meer info over weet ?

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Een CEC-Killer kon helpen bij problemen met gelijktijdig aan/uitzetten van diverse via HDMI aangesloten apparaten mbv het rode Power knopje op de Next-AB. De killer voorkomt dat de Next andere apparaten aanstuurt mbv HDMI-CEC commando's.

De Killer is niet meer nodig sinds deze Optie van de Next
Staat die uit dan wordt HDMI-CEC niet gebruikt door de Next voor gelijktijdig aan/uitschakelen.

Het probleem dat je beschrijft heeft hier zo te zien niks mee te maken.

nu heb ik het volgende probleem als ik mijn tv soms vanuit stand-by aan zet gebeurt het wel is dar de tv zelf opnieuw opstart

 
Je zet je TV aan, dus ik veronderstel dat dit soms ook gebeurt bij gebruik van de TV-AB. Dan lijkt me dit een probleem van de TV.
Of zit het anders in elkaar? Dat wordt niet duidelijk. Graag meer uitleg in dit geval. Test zonodig mbv TV-AB.

nu heb ik gelezen dat ziggo next box dat probleem kan veroorzaken van wegen krachtige cec singiaal

Een krachtig CEC-signaal bestaat niet. Er worden wel of niet CEC commando's naar aangesloten apparaten verstuurd bij het aan/uitzetten met het rode Power knopje op de Next-AB.
 

rico1
Topicstarter
Level 1
  • 69Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

@hanh jij ook bedankt voor de reactie. Ik heb het nog niet met ab van de tv getest maar ik persoonlijk denk niet dat het in tv zit anders zou hij dit toch ook met cec killer moeten doen? Of zie ik dit verkeerd. Het apparte is dat ziggo mij ook adviseerde om cec killer er tussen te hebben. Nu heb ik van winkel gehoord dat in week van 14 november een update komt voor Android 8 wat op tv staat om dat er zelfs mensen zijn die de stekker er uit moeten halen om tv wwwr aan te zetten. Ik denk ik even die update afwacht 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @rico1. Een warm welkom op de Ziggo Community!

Niet fijn als je televisie vanuit het niets opnieuw gaat opstarten. Ik kan mij goed voorstellen dat je zelf de baas wilt zijn over alle apparatuur in huis. Zoals @Dave- terecht aangeeft mag dit niets met HDMI-CEC te maken hebben als je deze optie hebt uitgezet in de instellingen van jouw Mediabox Next. Een foto zegt soms meer dan 1000 woorden, gebruik dan ook de handige link van @hanh om deze instelling op de Mediabox Next uit te zetten. Heb je deze instelling uitgezet, dan kan de Mediabox Next er dus niet meer voor zorgen dat andere apparatuur herstart. Check voor de zekerheid ook of je de HDMI-CEC instellingen op jouw andere externe apparatuur, zoals de Sonos Beam, hebt uitgezet. 

rico1
Topicstarter
Level 1
  • 69Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

Hi @Cecilia Ziggo  bedankt voor je reactie,

 

ondanks cec killer er tussen gisteren toch weer een spontane reset vanuit stand-by.
en nu dacht ik er goed aan te doen om de sonos beam hdmi kabel te vervangen. zet net tv weer aan weer een spontane reset vauit stand-by ik kan naar mijn weten op sonos beam cec niet uit zetten of ik moet hem via toslink aansluiten zou dit een handshake probleem kunnen zijn ? ik hoop niet tv zelf iets mee aan de hand is. ik heb de optie met 1 kop inmiddels uit gezet heb je verder nog eventueele tips ?

 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

ondanks cec killer er tussen gisteren toch weer een spontane reset vanuit stand-by.

Het is niet duidelijk. Wat deed Next op dat moment. Stond die in Standby?

Miscchien bedoel je dit soort dingen:
Je zet de Next aan met het Rode Power knopje en de TV ging ook aan, maar gaf meteen een Reset? Of stond de TV al aan en nadat je de Next aanzette kreeg je een Reset op de TV.

rico1
Topicstarter
Level 1
  • 69Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

@hanh  de tv stond idd op stand-by en next box stonden beide in stand-by maar zodra ik de ik de tv aan zet gebeurt het soms dat de tv vanuit zijn stand-by stand een reset geeft de next die gaat gewoon normaal aan. Maar ik heb nu de sonos beam via toslink aangesloten op tv om te kijken wat hij nu doet. Ik kan het niet echt goed uitleggen is jammer dat ik er geen filmpje van kan uploaden zo dat je kunt zien wat er gebeurt 

rico1
Topicstarter
Level 1
  • 69Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

@hanh @Dave- @Cecilia Ziggo bedankt voor jullie hulp het probleem kan worden beschouwd als opgelost. hij heb Sony op afstand in tv laten kijken voor zekerheid laten checken of alles in orde was met tv zelf. dit was het geval gelukkig. ik heb nu de sonos beam via optische kabel aangesloten en heb er nu geen last meer van waarschijnlijk was dit inderdaad gewoon een hdmi cec conflict sonos adviseerde me eventueel om een 1.3 hdmi kabel aan de next te doen maar ik vind het wel prima zo op deze manier werkt het ook mijn tv zend gewoon dolby 5.1 uit heb ik gezien in sonos app.cec killer is nu van de next box af want met cec killer gaf hij toen toch weer ondanks een herstart.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Prima. Wel een extreem raar probleem, dat iets anders is dan iets met gelijktijdig aan/uitzetten. Onwiilekeurige CEC-akties van de Next tussendoor? De CEC-killer zou dit hebben moeten oplossen. Snap er nog niks van.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Fijn om te horen dat het is opgelost @rico1. Zoals @hanh al zei was het een heel apart probleem. Bedankt voor de update en voor het delen van de oplossing! 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Let op: het probleem is er nog steeds en verdient onderzoek. Er is nu slechts een workaround.
Een Optische audio koppeling kent Doldy beperkingen tov een koppeling via HDMI. Dat moet dus ook goed werken.

rico1
Topicstarter
Level 1
  • 69Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

@hanh @Cecilia Ziggo  ik vind het zelf ook erg bijzonder ik ben in ieder geval blij dat het opgelost is sony vertelde me trouwens nog wel dat er een update voor tv aan komt mijn vermoeden is dat het eventueel idd gewoon conflict is heb best veel apparaten op mijn tv aangesloten dus kan makkelijk hoor die man van sony vertelde mij ook dat dit mogelijk komt door cec conflict toch idd best raar.

rico1
Topicstarter
Level 1
  • 69Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

@hanh wat voor workaround ?

 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

De optische koppeling is een workaround voor een HDMI koppeling die ten onrechte niet goed werkt.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic