Vraag
Reacties
Oplossing
Ron013
Level 2

Software Update 4.18

Weet iemand waarom zojuist het topic "Software update 4.18" is weggehaald dat vanochtend gestart werd door joepke-m?
0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
48 Reacties 48
PetertjeBol
Level 8
Quote: Bij mij en zo’n minimaal 15000 anderen is dit letterlijk ieder uur aan de gang bij alles.
Kun je aangeven waar je dat aantal vandaan haalt?
Als dit door een aantal views op een topic hier en wellicht andere fora komt vind ik dit nogal een wilde gok.

En ook ikzelf heb last van het sync probleem! Ook ik heb al minimaal 88keer in het audio sync topic gekeken.
Maar ook weet ik dat een issue oplossen soms een tijd duurt helaas.
twigger
Level 1
Misschien kent hij die 15000 mensen persoonlijk en heeft het aan hun gevraagd.:joy:
0 Kudos
edebee
Level 9
Ik hoop dat ik hier goed zit :relaxed: voor firmware advies. Graag zou ik de volgende optie zien in een toekomstige firmware zeker voor Oled tv's. Als je het beeld pauzeerd op de next dan komt er geen screensaver na een tijdje. Gisteren stond mij tv dus bij 30 min gepauzeerd , is niet al te best tegen inbranden op een Oled TV.
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
edebee Tot de tijd dat er wel een screensaver is.
Heeft je TV een eigen screensaver?
Ik kwam net iemand tegen die de screensaver van zijn Oled niet uitkreeg, want die kwam al na 5 minuten in beeld als het programma op pauze stond.
0 Kudos
edebee
Level 9
Be rt Hoi B ert mijn tv heeft een eigen screensaver maar die gaat alleen aan als ik in de apps van de tv zit of in het TV menu. Op de een of andere manier ziet hij het stilstaande beeld van de ziggo next box niet als stilstand. Heb even naar het probleem gegoogeld maar er zijn meer mensen ( verschillende tv merken) waarbij de pauze van een ziggo next box niet de screensaver van de tv opstart
0 Kudos
bloemen64
Level 18
T.E.A.M.
edebee wrote:
Ik hoop dat ik hier goed zit :relaxed: voor firmware advies. Graag zou ik de volgende optie zien in een toekomstige firmware zeker voor Oled tv's. Als je het beeld pauzeerd op de next dan komt er geen screensaver na een tijdje. Gisteren stond mij tv dus bij 30 min gepauzeerd , is niet al te best tegen inbranden op een Oled TV.

Die discussie is al geweest een keer.
Weet zo even niet waar maar is al maanden geleden.
Sommige zijn voor anderen tegen. Ik heb het idee dat het niet op de Radar van ziggo staat.
De screensaver op de Next radio blijft ook denk ik. Zelfde grap. Sommige willen die anderen niet.

Probeer een nieuwe topic te starten over de screensaver. Dit is niet de juiste.
Of het helpt weet ik niet. Proberen kan altijd.

Ik ben voor afschaffen van de drukke screensaver op de radio en voor een screensaver op de Next voor het beeld.
Gewoon zwart zonder Ziggo logo's.

En ja, mijn TV heeft een mooie screensaver die dimt na x minuten. Maar dat doet hij alleen als ik het TV beeld stilzet. Hij reageert niet op externe stilstaande beelden.
edebee
Level 9
bloemen64 heb een nieuw topic gestart onder de titel : ziggo next beeld pauzeren en stilstaand beeld Oled tv.
hoop wel dat ziggo dit oppakt want om regelmatig de familieleden hier te waarschuwen voor pauzeren is ook niet wat.
Zou niet blij worden als er inbrand problemen komen , zelfs televisieland (RTL, SBS enz )hebben hun logo’s aangepast voor de oled tv’s.
Bij een kennis van me die KPN heeft werkt de screensaver van de KPN box wel zoals gewenst is
0 Kudos
bloemen64
Level 18
T.E.A.M.
edebee wrote:
.......
Bij een kennis van me die KPN heeft werkt de screensaver van de KPN box wel zoals gewenst is

Bedankt voor het aanmaken. Het is niet alleen Oled vergeet ook Plasma niet. Ik heb in beide hoeken logo's staan. Zou niet moeten kunnen maar toch.

Had Ziggo's hardware team maar een beetje om zich heen gekeken naar andere aanbieders dan waren een hoop issues voorkomen en verbeteringen nu niet nodig geweest.
Maar dat is te laat nu.
bloemen64
Level 18
T.E.A.M.
Als, ik zeg "als" we de zelfde versie krijgen als de "Belgen" dan zouden we binnenkort onderstaand kunnen verwachten:

Sinds dinsdag 3 september wordt software versie 4.18 geleidelijk aan uitgerold op de TV-box. Heeft je TV-box de update nog niet binnen gehaald? Geen zorgen, de komende dagen kan de update nog steeds binnen komen. Niet alle TV-boxen worden namelijk op hetzelfde moment geüpdatet.

Nieuwe features

Audiovertraging
Bij het gebruik van een externe geluidsinstallatie kan het voorvallen dat beeld en geluid niet synchroon lopen. Dankzij de nieuwe instelling audiovertraging kan je de timing van het geluid aanpassen. De functie werkt voorlopig alleen als je versterker of soundbar aangesloten is op de optische uitgang van je Telenet TV-box, nog niet via HDMI. Je vindt deze instelling terug in het instellingen-menu > beeld en geluid.

Eenmaal ingesteld, verdwijnt het instellingen-menu en kan je de juiste waarde kiezen.

Opgeloste problemen

Profielen
Suggestie voor 'meest bekeken zender' houdt vanaf nu wel rekening met het geselecteerde profiel.

Stabiliteit en prestatie
Er werden een aantal crashes in de user interface opgelost.

HDMI
HDCP problemen met bepaalde tv-modellen opgelost.

Zoekfunctie en stembesturing
Er werden kleinere aanpassingen doorgevoerd voor specifieke zoektermen.

Netflix/YouTube
Geen zwart scherm meer bij het opstarten.

Live tv

• Geen korte onderbrekingen meer in audio- en radiokanalen
  • Geluid en beeld op sommige momenten niet meer synchroon (lipsync) is opgelost
Opnames
Incorrecte (in tijd verschoven) thumbnails in opnames opgelost.

Gekende problemen

Zoals bij elke update vermeld, blijft Telenet werken aan oplossingen en verbeteringen op de nieuwe TV-box. Ik geef jullie bij deze een overzicht van de grootst gekende problemen waaraan men nog werkt:

• In een aantal profiel scenario's is er een (kleine) kans dat verdere taalkeuze onmogelijk wordt
  • Een aantal detail pagina's neemt soms verschillende seconden om te tekenen
  • TV-box hangt soms vast in stand-by (herstart nodig)
  • Automatische HDMI toestel selectie duurt te lang
  • Verlies van communicatie tussen de afstandsbediening en de TV-box
  • Een groot verschil tussen de zoekresultaten van toetsenbord- en stemgestuurde opdrachten
  • Netflix/YouTube
  • Problemen bij het opstarten (crashes, draaiende cursor)
  • Netflix streaming die (in zeldzame gevallen) vast hangt (typisch op 20%)
  • Geaccentueerde karakters breken ondertitels af
  • Terugkijk-tv/opnames
  • CS2x12 fouten
  • CS5600 fouten bij het verwijderen van opnames
  • Ontbrekende of zwarte thumbnails (bij het doorspoelen)
Ruud R.
Level 1
bloemen64 wrote:
"AudiovertragingBij het gebruik van een externe geluidsinstallatie kan het voorvallen dat beeld en geluid niet synchroon lopen. Dankzij de nieuwe instelling audiovertraging kan je de timing van het geluid aanpassen. De functie werkt voorlopig alleen als je versterker of soundbar aangesloten is op de optische uitgang van je Telenet TV-box, nog niet via HDMI."

Dat is jammer, want HDMI-ARC zorgt er juist voor dat je geen 2 afstandsbedieningen hoeft te gebruiken om de soundbar en TV te bedienen. Ik heb vanwege dat gemak daarom speciaal een soundbar met HDMI-ARC gekocht. Een typisch probleem, want ik heb beiden in gebruik, de 'gewone' Mediabox en de Next, bij dezelfde opstelling en aansluitingen heb ik met de oude box geen lyp-sinc problemen bij gebruik van mijn soundbar en met Next wél. Wanneer ik via de TV-speakers het programma kijk en beluister zijn er geen problemen met lip-sync, een duidelijk bewijs dat het aan de Next ligt en niet aan de manier van aansluiten oid. Ik ben benieuwd of het ooit opgelost gaat worden voor de HDMI-ARC aansluiting op de externe apparatuur, want dit probleem speelt nu toch al zolang de Next is uitgeleverd.
0 Kudos
ArChie.DVB
Level 1
Beeldkwaliteit is volgens de Belgen dus geen gekend probleem waaraan gewerkt wordt...
bloemen64
Level 18
T.E.A.M.
ArChie.DVB wrote:
Beeldkwaliteit is volgens de Belgen dus geen gekend probleem waaraan gewerkt wordt...

Hier wel dan?
Er is wel een hoop gedoe over maar dat er iets opgelost gaat worden heb ik niet gezien. Hier stompt het ook af omdat het lijkt dat het toch geen zin heeft om erover door te blijven gaan.

Ik wacht rustig de update af en kijk steeds meer via de Humax en CI+ als ik goed beeld en geluid wil.
bloemen64
Level 18
T.E.A.M.
Ruud R. ik hoop ook dat het via hdmi gaat werken. Als het inderdaad alleen via optisch werkt dan wordt de optimale manier van aansluiten niet verbeterd.
Alleen mensen met een Soundbar hebben er dan iets aan. Ik kan het niet geloven. Eerst zien of het ook hier zo gaat werken.

Nog een weekje wachten heb ik in een topic gelezen. Info van helpdesk die zelfs de datum van 4.19 al wist te vertellen.
Die man zit vast op de verkeerde plek?
Ruud R.
Level 1
bloemen64

Als alleen met een optische aansluiting het lip-sync probleem kan worden verholpen is dat slechts een beperkte oplossing, want HDMI-ARC is juist een mooi en handig iets. Maar hopen dat de techneuten hier een oplossing voor vinden. De Horizon (Mediabox XL) werd in 2012 door UPC ook te vroeg op de markt gebracht, die liep om de haverklap vast, had (toen) een bijna nutteloze afstandsbediening, een waardeloos menu, etc., dat duurde ook een flinke tijd voordat die probleemloos werkte. Buiten dat lip-sync probleem werkt de Next bij mij wel goed, maar het is frustrerend dat om normaal TV te moeten kijken je de mooie soundbar uit moet zetten om via de TV-speakertjes het ongelijk lopen te omzeilen. Alleen bij de radiozenders is lip-sync geen probleem. :wink:
0 Kudos
bloemen64
Level 18
T.E.A.M.
Ruud R. ik hoop niet dat het die kant op gaat maar de cloud geeft aardig wat problemen de laatste tijd. Of de tvgids. Een hoop dat buiten de controle van Ziggo is nu. Of dat zo'n slim idee was??
Binnenkort toch weer opnemen op een externe Usb disk? Wie weet.
0 Kudos
AngryBear39
Level 1
Sinds 3 september?

zit hier nog op 4.17 week later blijkbaar, vreemd.

en audio delay alleen als je externe apparatuur hebt?
Het probleem komt voor in alle vormen.. hoe zit dat dan als je alleen tv - next hebt?

blij als het contract er op zit, wat slecht allemaal.
0 Kudos
DirkZutphen
Level 6
De beste man scheef, als we de zelfde versie als de Belgen krijgen.
De uitrol is hier dus nog helemaal niet op begonnen.
0 Kudos
AngryBear39
Level 1
DirkZutphen wrote:
De beste man scheef, als we de zelfde versie als de Belgen krijgen.
De uitrol is hier dus nog helemaal niet op begonnen.

Ik was te enthousiast, ik zag het te laat inderdaad.

maar dan nog, zelfde rijtje “oplossingen”, gaat dus niet helpen.
audio delay zit qua fout simpelweg ingebakken in de next.
Iemand een tijd terug in de sync topic, had gelijk, probleem zit em in de hdmi, vandaar dat ze daar geen oplossing nog voor hebben.

dat klinkt echt als een hardware matige fout.
0 Kudos
DirkZutphen
Level 6
Ik ben waarschijnlijk 1 van de gelukkigen die nauwelijks tot geen problemen heeft met de Next. Zeker geen audiodelay tijdens live tv, af en toe bij Netflix. Bij afspelen van een opname van NPO wel kleurverandering maar daar houdt het ook mee op. Geen foutcodes, en al waar de rest nog meer over klaagt.

Misschien scheelt het dat ik een wat oudere FullHD Plasma tv heb.
Next via WiFi en aangesloten met de bijgeleverde HDMI kabel.
0 Kudos
bloemen64
Level 18
T.E.A.M.
Ik heb ook zo'n oudje. Ook geen sync issues. Soms lijkt het niet gelijk te lopen maar even later wel weer. Maar er zijn mensen die 300 ms of meer uit sync zitten dat is vervelend.

De audio sync schuif zit in Zwitserland al in 4.17. De andere features zijn wel in NL gekomen. Het kan dus zijn dat nu Belgie aan de beurt is en hier weer geen schuifje komt. Volgende week meer volgens de geruchten.